Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Edelleen jankkaan samaa. Suomen kannattavuus tolppa tulee vain laskemaan kun autojen tuonnin markkinatalous on hoitanut pienikatteiseksi. Ei mitään mahdollisuutta samaan Saksassa tai Ruotsissa.

Paljonko näkyy tuontiautoja väliaikaisilla tarrakilvillä liikenteessä? Ei niitä näy.

4 tykkäystä

Ei niitä tarrakilpiä enää tarvita, seuraa tuontilastoja tullin sivuilta niin pysyt siinäkin faktoissa.

4 tykkäystä

Sieltähän selviää mitä jankkaan, tuonti on lisääntynyt rajusti ja käytännössä ollaan samoissa hinnoissa autovero huomioiden suomi, ruotsi ja saksa. Ei yksityisillä henkilöillä ole enää monen tuhannen euron houkutinta tuoda autoa, toisin kuin vielä vaikka 5-3 vuotta sitten.

2 tykkäystä

Siitä olen samaa mieltä, että yksityishenkilön ei kannata enää ostaa Saksasta autoliikkeestä C-mersua nettiin päin, noita löytyy Kamuxista samalla hintaa, kun kulut lasketaan.

Mutta Kamuxin liiketoiminta perustuu eri asiaan. Ostavat ammattimaisesti koko Euroopan markkinoilta autoja, siis tukkumarkkinoilta.
Toisekseen ns. rautakate on vain puolet ansainnasta, eli integroidut palvelut on puoli ruokaa.

Eli Kamux pärjää kyllä ja tekee tulosta omistajilleen!

9 tykkäystä

Milloinkohan saadaan uutta raporttia kamuxista :thinking:

15 tykkäystä

Vieläkö on ketju hiljainen? No, huudetaan ekana

18 tykkäystä

Ja tässä olisi vielä rapsa Thomakselta. :slight_smile: :point_down:t3:

Kamux lopetti vuoden 2022 rumalla tulosvaroituksella, jonka perustella yhtiön lyhyen aikavälin näkymä on äkillisesti muuttunut sekä meidän että yhtiön omia odotuksia heikommaksi. Mielestämme osake on tulospotentiaaliinsa nähden edullisesti hinnoiteltu, mutta annetun tulosvaroituksen perusteella tuloskunnon elvyttämisessä on odotuksiamme enemmän tekemistä ja pahimmassa tapauksessa pidempikestoiset sisäiset haasteet ovat heikon kvartaalin takana.

https://www.inderes.fi/fi/hyytyvan-markkinan-koeteltavana

21 tykkäystä

Pahoittelut omasta hiljaisolostani. Nyt lomilta palattuani pyrin päivän mittaan vastailemaan täällä aiemmin esitettyihin kysymyksiin.

Negari oli kieltämättä ruma ja itseä jäi etenkin tuo: ”Kamuxin käytettyjen autojen kysyntä supistui neljännellä vuosineljänneksellä odotettua merkittävästi voimakkaammin kaikissa toimintamaissa.” mietityttämään koska Q4:n lopussa tuo markkinan supistuminen ei kuitenkaan oleellisesti kiihtynyt edellisiin kuukausiin nähden (Suomenkin vastaluvut olivat vain -1,4 % pidemmän aikavälin alapuolella vaikka viime vuonna käytettyjen autojen kauppa supistui 10 %). Oliko Kamuxin omat odotukset vain merkittävästi pielessä vai jäätkinkö Q4:n lopussa myös markkinasta?

Isossa kuvassa näen edelleen Kamuxin kasvavan kannattavasti ja voittavan markkinaosuutta, mutta tuloksen elpymisessä menee näillä näkymin aiempia arvioita pidempään. Pudotuspeli kiristyy varmasti toimialalla ja etenkin turhan aggressiivisesti rahoitetut toimijat ja varasti myös pienemmät toimijat ovat todella tukalassa paikassa, minkä myötä markkinaosuuksia jaetaan varmasti uusiksi. Nuo rahoitustuotteiden juoksevat palkkiot tulevat varmasti kokemaan painetta, mutta mun on vaikea kuvitella, ettei toimiala ajan myötä sopeutuisi muutokseen korkoympäristössä tuotteiden hinnoittelun ja autokatteen kautta. Autokauppahan on kuitenkin kulkenut kaikenlaisien syklien läpi, mutta nykyinen toimialan alakulo on kyllä ainutlaatuinen ja selvästi alan toimijoillakin on haastava ennakoida seuraavia käänteitä. Yhtiölle olen maininnut, että tuloksen ennustettavuutta pidemmällä tähtäimellä helpottaisi se, että rahoitus- ja vakuutusyhtiöiden palkkioista saatavia tuloja avattaisiin tarkemmin.

Sakaan liittyen oma veikkaukseni on, että heillä meni myös tuloksellisesti 2022 penkin alle. Mielenkiintoista tuossa heidän tiedotteessaan oli, että kertoivat henkilöstömäärän ja autojen myyntimäärän. Yhtiön työntekijöiden määrä kasvoi noin 13 %, joten selvästi painoivat kaasua vaikeasta markkinasta huolimatta.

Yhdysvalloissa tuo käytettyjen autojen hintakehitys oli kyllä omaa luokkaansa, mikä on tuonut melko uniikkeja epäterveitä piirteitä sinne. Toki korkojen nousu, heikko kuluttajaluottamus ja hidastava talous rokottaa kysyntää myös täällä. Tässä vaiheessa lienee selvä tuon negarin myötä minä ja muut analyytikot odotimme Kamuxillta liian ruusuista 2023 vuotta, vaikka alla on historiallisen kehno vuosi.

Käyttöpääomaan liittyen olen sitonut odotukset sen komponenteista liikevaihtoon. Viime vuoden varastohan paisui todella korkealle tasolle ja mallinnan ajan yli lievää normalisoitumista kohti historiallisia tasoja. Ehkä tuo oletus käyttöpääoman vapautumisesta oli turhan aggressiivinen 2023 osalta, mutta vaikea mielestäni yhden yksittäisen vuoden puolesta tarkkaa kehitystä tietämättä millä tasolla varasto on edellisen vuoden lopulla.

Tuloksenteon näkökulmasta liikevoiton vertaaminen suoraan integroiduista palveluista saatuihin tuloihin aliarvioi mielestäni itse auton myyntiä, kun palveluista saatavat tulot mahdollistavat matalammalla rautakatteella myymisen. Jos integroituja ei myytäisi tai myytäisiin heikommilla katteilla, olisi tuota kurottava kiinni rautakatteen kautta. Sekä Kamuxilla että toimialalla yleisesti.

Toimialan näkökulmasta tuo tarve voi mennä noin, mutta en välttämättä näe sen heijastuvan rahoitusyhtiöiden neuvotteluasemaan. Autokauppiaat tuovat kuitenkin asiakkaan yhtälöön, kun taas rahoitusyhtiöt tarjoavat erottautumatonta hyödykettä. Suuremmat autoketjuthan voivat jopa itse tarjota rahoitusta omasta taseestaan (case Carmax, Caravana, Auto1). En tällä tarkoita, että tuo Kamuxin pitäisi laajentaa tarjoamaan rahoitusta, mutta suuremmilla toimijoilla on tuo mahdollisuus. Rahoitusyhtiöt voivat toki laaja-alaisesti muuttua konservatiivisemmaksi ja vaatia suuremman osan kakusta itselleen, mutta nämäkin neuvottelut ovat varmasti helpompia, kun keskustelukumppani ei ole paikallinen markkinajohtaja.

73 tykkäystä

Kyllä surullinen on Kamuxin taival, josko tämä tammikuussa 2024 on 5,40/osake tasossa.
Nyt on ehkä tavoitehinta turvallisella puolella. Toki onhan tässä tullut yllätyksiä useampaan kertaan.

Itse kyllä luotan tulevaan kevääseen ja kesään. Sähkömörkö sulaa kevään tuuliin ja ehkäpä myös Ukrainaan puristetaan jonkunmoinen välirauha jossain vaiheessa. Inflaatio laskee väkisin, eli tunnelma paranee.

Ja uusi tj. tuo aina piristystä asiaan. Ehkä hän saa myös Saksan ja Ruotsin toimintoihin uutta ryhtiä.
Ainakaan Saksassa ei saa tulla kahdeksatta tappiollista tilikautta, kaipaako siellä toiminnot rankkaa kulukuuria? Saksan hallinto liian raskas ?

Itse lisäilen tässä tasaisesti osakepottia, täytyy muistaa että Kamux tekee edellee kivaa tulosta.

4 tykkäystä

Tässä olisi Thomaksen aamarikommentti. :slight_smile:

Kamux lopetti vuoden 2022 rumalla tulosvaroituksella, jonka perustella yhtiön lyhyen aikavälin näkymä on äkillisesti muuttunut sekä meidän että yhtiön omia odotuksia heikommaksi. Mielestämme osake on tulospotentiaaliinsa nähden edullisesti hinnoiteltu, mutta annetun tulosvaroituksen perusteella tuloskunnon elvyttämisessä on odotuksiamme enemmän tekemistä ja pahimmassa tapauksessa pidempikestoiset sisäiset haasteet ovat heikon kvartaalin takana. Leikkaamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta) ja laskemme tavoitehintamme 5,4 euroon (aik. 7,5 eur).

4 tykkäystä

Sell side (5/5) on rallatellut buyssa tuolta €18 asti tänne €4.7, kun saadaan muutama kapitulaatio esim ruman Q4/Q1 jälkeen, ehkä ensimmäinen Sell/Underweight, niin varmaan aika alkaa ostelemaan. Kyllä se aurinko paistaa tähänkin risukasaan taas, pitää vaan saada odotukset tarpeeksi pessimistiseksi.

9 tykkäystä

Kommentti raportista.

Raportissa päivitettiin" Vuokravelat IFRS16 mukaisesti osaksi yhtiön Nettovelkaa"
Miksi näin ei oltu tehty jo aikaisemmin?
Käsittäkseni IFRS mukaan vuokrasopimusvelan korot ja käyttöoikeusomaisuuserän poistot esitetään tuloslaskelmassa ja vuokravelka taseessa jaoteltuna lyhyt- ja pitkäaikaiseen velkaan?
Eli tämän erän olisi tullut olla siellä jo alunperin, nostaen kertoimia.
IFRS 16 on ollut voimassa jo kuitenkin useamman vuoden?

Kamuxin mallissa niitä ei IFRS-16 implementoinnin yhteydessä siirretty käsittääkseni DCF-mallinnuksen helpottamiseksi. Mallinnusta se helpottaa hieman, mutta koen vuokravastuiden siirtämisen järkevämpänä EV-pohjaisten arvostuskertoimien tasoittamiseksi verrokkianalyysissä. Annoin vanhalle käytännölle mahdollisuuden, mutta tämän päivittäminen kesti minulla kuitenkin liian pitkään. Hieman eriäviä elementtejä tuolla vuokrasopimusvelalla ja pankkilainalla kuitenkin on, joten itse malliamme ja raportointipohjaamme pieni päivitys voisi olla paikallaan etenkin näissä kaupan alan yhtiöissä. Niissä kun olisi hyödyllistä katsoa lukuja myös vuokrasopimusvelasta oikaistuna vanhan IAS 17 standardin mukaisesti.

21 tykkäystä

Tesla laskenut uusien autojen hintoja Euroopassa luokkaa 10 000 eurolla. Kamuxilla on myynnissä 59 käytettyä Teslaa ja 195 täyssähköautoa (ml. Teslat). Teslan hinnan alennuksella on varmasti negatiivinen vaikutus myös autokauppiaiden myynnissä olevien autojen arvoon.

Uuden Teslan toimitusajat ovat luokkaa viikkoja maksimissaan pariin kuukauteen.

20 tykkäystä

Näistä ottaa Kamux todella rumasti turpaan. Jos ovat olleet varastossa yli 2kk, niin ei riitå 5000€/auto.

3 tykkäystä

Tähän päälle vielä se fakta, että Kamuxilla edelleen dieselvaihtareita 55% varastosta (keskihintaa en laskenut, mutta 50-70M€ kiinni?) ja pumpulla ero vaan bensaan kasvaa. Ei hyvä heilu.

Sakalla samoin päälle 50% varastosta dieselautoja.

3 tykkäystä

Tässä tilanne voisi olla huonompikin kun täyssähköjä oli syyskuussa vielä Suomessa noin360kpl varastossa ja Teslojakin yli tuplasti enemmän kuin nyt.

2 tykkäystä

Mitä autoja ne pitäisi olla? Sähköautojen arvot ottaneet lyhyellä aikavälillä enemmän turpaan kuin dieselautojen. Bensa-autoja? Pidemmän aikavälin trendi on kuitenkin ollut pois bensa-autoista, vaikka toki viime aikoina pumppuhinnat ovat kehittyneet toiseen suuntaan. En olisi muuten järin yllättynyt jos dieselvero poistuisi lähiaikoina. Enkä muutenkaan näe Kamuxin varaston rakennetta atm mitenkään surkeaksi. Esim. kaikkien ihannoimalla Sakalla on hyvin samankaltainen suhde eri käyttövoimien välillä.

Sähköautoihin tulee hyvin todennäköisesti alaskirjaus, sillä väkisin tuo käytettyjen hintoja laskee jos kauppaa haluaa tehdä. Toivottavasti reagoivat Kamuxilla nopeasti ja oikealla tavalla tilanteeseen ottaessa sisään uusia sähköautoja.

Kamux jätti aika leveäksi tuon liikevoittohaarukan negarissa. Kyllähän siinä varmasti jätettiin nimenomaan pelivaraa varaston alaskirjaukseen eli en olisi järin yllättynyt mikäli sinne liikevoittohaarukan alalaidan tuntumaan mennään.

26 tykkäystä

Otettaisiin nyt vain kerralla kunnon alaskirjaukset ja aloitettaisiin puhtaalta pöydältä, ei niistä Tesloista kukaan enää maksa samaa kuin ennen, jos valmistajakin myy halvemmalla. Vaikeata lienee ennakoida autovalmistajien hinnanmuutoksia. Ja onhan niitä diesel-vaihtareita nyt väkisinkin runsaasti, kun ensirekisteröinneissä vielä 5v sitten ollut luokkaa +35 % ja paljonko lie enimmillään aikojen saatossa. Nyt eivät tahdo liikkua useista syistä. Mutta olisi kyllä melkoinen ihme ollutkin, jos Kamuxilla olisi dieseleitä 55 % ja Sakalla vaikka 30 %. Olisiko sekään sitten Sakalle ollut hyvä, jos olisivat saaneet Tesloja varastot täyteen dieselien sijaan.

Autoissa on huomattava määrä mekaanisesti kuluvia komponentteja, ja jos autot eivät nyt liiku, niin kyllä 3 vuoden kuluttua alkaa liikkumaan, tai vaihtoehtoisesti huoltoliikkeet alkavat tekemään kovaa tulosta.

4 tykkäystä

Dieselit eivät tällä hetkellä ole käytetyn kaupassa ongelma - päinvastoin. Etenkin halvemman hintaluokan dieselit toimii melkein entiseen malliin.

10 tykkäystä