Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Vilkaisin hintoja pikaisesti ennen hinnanalennuksia ja yhdestä ilmoituksesta napattuna screenshotit 13.1 ja 14.1

Alla esimerkissä Model Y:n hintaa on laskettu melkeinpä 7000€ vuorokaudessa

66 tykkäystä

Ameriikoissa laittoivat töpinäksi.

Kamuxilla vastaavasti Teslojen määrä perjantaiaamusta
Suomi - 2
Ruotsi +3
Saksa +/-0

21 tykkäystä

Teslan hinnastossa 2023 Y-malli alkaen 48 990€

Nettiautossa on myös myynnissä käytettyjä perus Y-malleja ja kaikki ovat kalliimpia kuin uusi.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-y?id_vehicle_type=1&pto=49000&id_country[]=73&chargingPowerFrom=&chargingPowerTo=

Jos olisin ostamassa Teslaa, niin ostaisin mieluummin uuden pakasta vedetyn perus Y-mallin, kuin käytetyn ja kalliimman vaikka olisi Long Range.

Käytettyjen on pakko halventua tai jäävät myyjien käsiin.
Kamux varmaan tuonut suurimman osan Saksasta suoraan, niin tod. näk. saaneet halvemmalla sieltä, niin kannattaa myydä nuo halvemmalla pois ja jatkaa tuontia Saksasta, koska siellä varmasti hinnat tippuvat hiljalleen, jolloin Teslojen tuonti taas alkaa kannattamaan.

9 tykkäystä

Pingataan tähän vielä @Thomas_Westerholm, siltä varalta et tää kyssäri on jääny pimentoon tässä negariin liittyvien juttujen yhteydessä :slight_smile:

22 tykkäystä

Kun Euroopassa uusi autojen myynti vauhdittuu, niin sama ilmiö tulee myös käytettyihin.
Tarjonta kasvaa ja Kamux löytää kivoja pelejä rivistöihinsä.

Ote Inden jutusta:

ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi joulukuussa 15 %. Tämä oli viides kuukausi, kun markkina kasvoi, joskin vertailuluvut ovat varsin matalat. Pohjoismaista Suomessa myynti kuitenkin laski (-5 %), kun taas Ruotsissa (29 %) ja Norjassa (92 %) nähtiin voimakasta kasvua. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia.

(88) Euroopan uusien autojen myynti jatkoi toipumista joulukuussa | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

8 tykkäystä

Kaikki julkisuus on hyvästä. Kamuxilla perjantai-perseilyt:

40 tykkäystä

Jatkoa sille kun jututin SAKA myyjää kuukausi sitten josta raportoinkin palstalle.

Nyt kävin jututtamassa Kamuxin myyjää kun olisi tietty premium mallin diesel auto(MB) hakusessa ja yleensä niitä löytyy kohtuu hintaan vain tuontiautoista, joita nyt ei ole valikoimassa näkynyt lainkaan.

Myyjällä ei ollut mitään käsitystä millä perusteilla autoja hankintaportaassa hankitaan, on siihen erikoistuneet ostajat, ei ole koskaan ollut missään yhteydessä hankintaportaaseen eikä ne häneen. Valittelin että sähköautoja on hallissa useita(2 Teslaa esim)mutta hintoja on pakko pudottaa, vähän kuin yritti kääntää kiinnostustani niihin.

Sanoi että tuottivat sähköautoja maahan ja bensa/diesel autojen tuonti oli kokonaan pysäytetty, nyt sähköautojen tuonti on pysäytetty, eli hänellä ei ole mitään mitä myydä! Oli jo soitellut useampaan yksityisen myyjän myynti-ilmoitukseen Nettiautossa löytääkseen myytävää.

Kysyin että voisiko hän laittaa ostoportaaseen viestiä että ei tavallisilla ihmisillä ole varaa kalliisiin sähköautoihin ja voisiko niitä kohtuu hintaisia tuoreempia bensa/diesel autoja tuoda. Myyjä sanoi että ei hänellä ole oikeutta olla yhteydessä ostopuolen tyyppeihin, eikä ole puhelinnumeroa tai mitään yhteystietoja tai yhteyttä hänellä heihin.

Valitti myös että käteisostajia paljon liikkeellä eikä saada vaihtoautoja myyntiin ja bisneksestä pudonnut yksi porras pois, eli tuoreesta vaihtoautosta tuleva hiukan vanhempi auto, joista hän on tottunut saamaan tiliä omaan pussiinsa puuttuu.
(Minulle jäi siis sellainen käsitys että kylkiäiset vakuutus ja Kamux turva ei näy myyjän palkassa samalla tavalla kuin autoista saatava kate ja nuo kylkiäiset menisi suoraan konsernin pussiin.)

Näin jonkin verran bisnespuolella kansainvälisessä kaupassa työelämässä pitkään vaikuttaneena, että Kamuxin systeemi on ihan kivikaudelta ja puulaillaan suuntaan ja toiseen ja pahasti myöhässä eli aina juuri väärään suuntaan. Ja myyjät on ihan kädettömiä ja irti konsernin toiminnasta, joutuvat itse soittelemaan Nettiauton yksityisille myyjille että olisi edes jotain mitä myydä, provikalla repivät leivän väkisin itselleen ja ketjun tuki ei lattiatasolla näy.

Uskomatonta toimintaa vielä 2000-luvulla, luulin että tällainen epätoivoinen ‘nyrkkipajaprovikkatrokaus’ systeemi olis jääneet 70-luvun kanaverkko-autopihoille, mutta ei.
En yhtään ihmettele miksi SAKA korjaa potin. Heillä bensa/diesel autojen tuonti käy täysillä kierroksilla ja autoa tulee ostoportaasta rajan takaa tasaisesti ja menee kaupaksi koko ajan kohtuullisella hinnalla, verrattuna merkkiliikkeiden Suomiautoihin ja niistä tulee myös vaihtoautoja edelleen myyntiin jolla lattiatason rivimyyjät varsinaisesti saa elantonsa. Ilmeisesti riskinottokykyä paljon enemmän ja se näkyy sitten onnistuneessa myynnissä tällä hetkellä.

Vaikuttais että rivimyyjien elannon saanti on osin unohtunut pörssiyrityksen tuloksentekotavoitteiden alle, mutta joka ikinen euro ja auto on sen lattiatason myyjä myymä, ei keskushallinnon!
Olisiko niin että pörssissä olo ei tällaiselle nopealiikkeisessä käytettyjen autojen bisneksessä ole oikein hyvä ratkaisu, joudutaan tekemään hätäjarrutuksia jolla koetetaan varmistaa kannattavuus ja se kääntyy itseään vastaan. ‘Häntä heiluttaa koiraa’ ja myyjät ja autojen tarjonta myyntihallissa ei pysy mitenkään mukana vaan on aina jäljessä siitä mikä on todellinen kuluttajien kysyntä kullakin hetkellä.
Strateginen ongelma, ei ihme jos siitä vastaava tj vaihtuu, mutta ratkaiseeko se ongelmaa.

47 tykkäystä

Ei ole oikeutta ottaa yhteyttä ostoportaaseen, mutta saa ostaa itse Nettiautosta myytävää? Aika paksua tarinaa taas.

Täytyy vielä tarttua noihin Mersuihin…itsekin Sakan mersutarjontaa seurannut ja huomannut, että samat 45-60k€ autot ovat seisseet siellä kuukausikaupalla. Siellä on myös yksi Ford Kuga, josta pyysin tarjouksen syyskuussa ja nyt hinta 5000€ alhaisempi kuin silloin. Eli vaikka Sakasta maalaillaan ruusuista kuvaa, on sielläkin omat ongelmansa, jotka yllätys yllätys aika samoja kuin Kamuxilla. Ja eikö muutenkin premium -luokan kiesit ole Kamuxin scopen ulkopuolella, joten en ihmettele että niitä ei ole myytävänä.

61 tykkäystä

Korostan, etten tällä hetkellä tunne oikeastaan ollenkaan Kamuxin nykyhenkilöstöä enkä osaa ottaa kantaa @Zizzler väitteeseen kommunikaatiosta, mutta Kamuxilla on vaihtunut kirjaimellisesti koko n. 15 ihmisen ostoryhmä viimeisen vuoden aikana. Sen kaltainen muutos on aivan järkyttävän kova liiketoiminnallisesti ja vaatii aikaa, että tuo uusi porukka saa hommasta kiinni. Tästä on täällä hämmentävän vähän keskustelua, kun käytännössä koko bisnes perustuu ostamiseen.

Toinen iso kysymys on myös saavatko he ollenkaan asiasta kiinni, mutta sen toki tulokset näyttävät nopeasti.

e. Ja se on fakta, että Kamuxin myyjät saavat itse ostaa Nettiautosta myytävää. Kontaktista ostoportaaseen en tiedä.

12 tykkäystä

Täysin samaa mieltä, että jos osto-organisaatiossa on tuollainen myllerrys käynyt, niin kyseessä olisi todella oleellinen asia. Ostamisprosessi on erittäin tärkeä osa Kamuxin liiketoimintaa.

LinkedInistä löytyy tällä hetkellä yhdeksän Kamuxin työntekijää titteleillä Purchaser/Ostopäällikkö/Purchase Manager. Näistä seitsemällä on Linkkarin mukaan historiaa Kamuxilla ostajana toimimisesta 1-5 vuoden ajan, ja lopuilla kahdellakin on takana parin vuoden tausta Kamuxin myyjänä, eli pystymetsästä ei heitäkään ole revitty.

Tosi oleellista tietoa siis jos tosiaankin tiedät kirjaimellisesti koko Kamuxin ostoryhmän vaihtuneen viimeisen vuoden aikana. LinkedIn kertoo tältä osin kuitenkin aika erilaista tarinaa :thinking:

Niin, Linkkarissa näkyy tosiaan yksi Ostopäällikkö ja yksi International Purchase Manager, kaikki loput mainituista yhdeksästä on ostajia (Purchaser).

Mutta joo, se on selvää että vuonna 2022 tällä saralla ei todellakaan Kamux onnistunut optimaalisesti. Vaikeasti ennakoitava oli toki markkinakin, mutta parannettavaa olisi ihan varmasti ollut, siitä ei pääse mihinkään.

17 tykkäystä

Ehkä siitä voi jo päätellä jotain, jos/kun moni ihminen toimii samalla tittelillä samassa organisaatiossa. Ostajia toki on monta, mutta jos tuon kokoisessa tiimissä on jo monta manageria tai päällikköä, ei se voi paikkaansa pitää.

Vilkaisin nopeasti LinkedInin haun ja omista hakutuloksista noin puolet ovat jonkin aikaa sitten siirtyneet kilpailijalle, lisäksi monella näyttäisi olevan myynti- ja ostotaustaa = juuri mainittu myyjä, jolla myös oikeus ostaa autoja esim. Nettiautosta. Nämä ovat toki pitkälläkin taustalla talossa.

Aikahaarukkani saattoi kyllä itse asiassa olla väärä, nostan käden pystyyn. Joka tapauksessa tämä 2018-2021 toiminut ostoporukka (n. 10-20 henkilöä) on ainakin lähes kokonaisuudessaan lähtenyt talosta. Nythän myös on jo niitetty uusien, tämän jälkeen tulleen porukan hedelmiä, kun sähkö- ja polttoainemoottoriautojen kysyntää on luettu täysin väärin.

Jännä nähdä miten osaavat nyt reagoida. Julkisesti noteerattu yhtiö on siitä mukava, että voidaan jokainen katsoa miten tulos tarkalleen kehittyy :slight_smile:

Ei välttämättä ole paksua tarinaa, luulisin että johonkin hintarajaan saakka eli x euroa maksavan auton saa ostaa/vaihtaa, mutta kalliimman tavaran ostaa ostotiimi. Mutta erikoista on ettei ole yhteystietoja, että voisi konsultoida esim vaihtoon jotain kiesiä otettaessa. Liekkö myymäläpäällikön homma sitten?

Nyt voi muuten sähköautojen kohdalla tulla hiukan odotusta, kun odotellaan että miten paljon ne hinnat nyt laskee Teslan takia. Ehkä. Ainakin minä odottelen :slight_smile:

Ei kyllä minusta ole näköpiiirissä ihan hetkeen helpotusta Kamuxille, eli varovasti…

1 tykkäys

Titteli on perinteinen tapa palkita, myyntipäälliköitä on etenkin b2b myynnissä tuhottomat määrät ilman ainuttakaan alaista.

7 tykkäystä

Huomenna päästäänkin testaamaan perinteisen Kauppalehti-efektin kokoa. Ingressi kertoo olennaisen jutun sävystä.

Itse juttu on maksumuurin takana, mutta otetaanpa lyhyt referaatti:

  • Kun katsoo reaalimaailmaa, autokaupan ja Kamuxin tilanne eivät näytä hohdokkailta. Yhtiön tuloksessa merkittävässä roolissa on rahoituspalveluiden myynti. Nousevassa korkomaailmassa rahoituspalkkiot väistämättä laskevat.

  • - - tarkoittanee sitä, että yhtiö osti kesällä vaihtoautoja sisään urakalla, osin korkeilla hinnoilla. Myös rakenne oli vääränlainen. Se ei vastannut kysyntää: kaupaksi kävivät edulliset polttomoottoriautot, mutta Kamux tarjoili sähkö- ja hybridiautoja. Kun autot eivät kiertäneet varastoista ulos, hintoja piti painaa alas.

25 tykkäystä

Hyvä kysymys! Kyllä heikko kruunu luo mahdollisuuksia ns. valuutta-arbitraasille ja olettaisin Ruotsin sisäisen myynnin kasvavan suhteellisesti, jos kruunun kurssi säilyy heikkona. Se vaikuttaisi myönteisesti Suomen kannattavuuteen, mutta tukisi myös sisäisen myynnin kautta Ruotsin lukuja. Maiden välisiä hintaeroja voisi hyödyntää myös Saksassa, jos sellaisia syntyisi. Saksassa käytettyjen autojen hinnat ovat kuitenkin pitäneet pintansa yllättävän hyvin, vaikka myyntiluvut ovatkin energiakriisin myötä laskeneet huomattavasti Suomea ja Ruotsia enemmän.

Kamuxhan kertoi 2021 vuosikertomuksessaan käytettyjen autojen viennin hidastuneen Ruotsista merkittävästi vahvistuneen kruunun myötä. Trafik Analysin vaihtoautojen vientitilaston perusteella viennin määrä väheni myös muilla toimijoilla.

image

Lähde: https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2022/fordon-2021.pdf

Varaston kattavuutta en välttämättä näkisi yhtiön kasvattavan lähitulevaisuudessa vaan ennemmin keskittyvän hyvin kiertäviin edullisempiin autoihin ja jopa kutistavan varastoaan. Kysyntä on kuitenkin kuluvana vuonna paineessa ja etenkin uudempien vaihtoautojen hinnoissa näkisin deflatorista painetta uusien autojen paranevan saatavuuden myötä. Kannattavuuden suojeleminen on mielestäni lyhyellä aikavälillä aggressiivisen kasvun tavoittelua järkevämpää, mutta sopivan uuden liiketilan löytyessä yhtiö tuskin arkailee. Varaston laajentamisen sijaan näkisin enemmän potentiaalia KMS-järjestelmän ja Euroopan laajuisen varaston hyötyjen ulosmittaamisessa (ts. myymälöiden välisessä ristiinmyynnissä). Kamuxhan implementoi viime vuonna järjestelmän kaikissa toimintamaissaan, mutta varastonkierto on toistaiseksi jatkanut laskutrendillä (toki markkinakin on ollut painajaismainen).

23 tykkäystä

Ilmeisesti tulosparannusta odotetaan jo tälle vuodelle ja katteiden pitäisi elpyä kun kerran analyytikot ovat suht positiivisella mielellä.

2 tykkäystä

Juttu on maksumuurin takana. Olisi kiva, jos vähän referoisit juttua, jos siitä jotain uutta ja ihmeellistä on :slight_smile:

7 tykkäystä

Sakalla kauppa käynyt ainakin viikon ajan

33 tykkäystä

Sakan varasto pyörinyt alkuvuoden aikana 3300 auton kieppeillä, eli viikon aikana lähes 30% varastosta kiertänyt.

Mielenkiintoista nähdä tammikuun markkinadata olisiko pientä piristymistä markkinankin tasolla tullut.

18 tykkäystä

Suomessa Kamuxin rahoituksen peruskorkoa nostettu alkuvuoden aikana 6,99% → 7,99%. Sakalla korkoa myös nostettu ja vielä reilummin → 8,99% (*). Kovasti pyrkivät pitämään kiinni rahoituskatteesta nousseessa korkoympäristössä.

  • Kamux rahoitusspeksit 21900€ maksavaan autoon:
    Kamux rahoitusspeksit 21900€ auto 24.1.2023

  • Saka rahoitusspeksit:
    Saka rahoitusspeksit 21900€ auto 24.1.2023

“Toimistomaksua” on myös nostettu sekä Kamuxilla että Sakalla vuoden alusta 149€ → 179€. Hyvä, että suht samassa linjassa tuntuvat tekevän korotuksia.
Kamux toimistomaksu 24.1.2023

*Edit. Sakalla korko:
Alle 10k€ autoissa 9,49%
10-30k€ autoissa 8,99%
30-40k€ autoissa 7,99%
Yli 40k€ autoissa 6,99%

31 tykkäystä