Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Aikavälisi on tässä noin 3 kk, johon sisältyy 3 ostoa ja 2 myyntiä. Miten menee 5-10 vuoden päästä? Se kertoo ehkä todellisuuden paremmin. Mutta hyvä, jos tuottoa tulee! :+1:

1 tykkäys

Seppo, tuo sedän luottoTA-mies, taaplaa tyylillään, mutta hitaan vanhan nakkisormen on ollut kovin vaikea löytää myy-osta paikkoja tuosta Sepon ylläkuvaamasta, niin ihanaisesta, nousevasta eksponenttikäyrästä :slight_smile:

Masse-setä, FA, tykkää kun kaikki voittavat :moneybag: :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign: :moneybag:

6 tykkäystä

Hienoa, että olet onnistunut ja maltat käyttää teknistä analyysia. Et edusta kuitenkaan taitoinesi sijoittajien valtajoukkoa. Tutkimusten mukaan 95 prosenttia veivaajista epäonnistuu ja heidän omaisuutensa vähenee mitä pidempään he treidaamista harrastavat. Yksittäiset kerrat voivat toki onnistua. Eli puhut nyt sen 5 prosentin puolesta.

2 tykkäystä

Kuulun niihin jotka myivät “liian aikaisin” jälkikäteen katsottuna. Tein kesällä päätöksen että käytän enemmän TA:ta tukena päätöksissäni, se tarkoittaa osaltaan menetettyjä tuottoja mutta tuo vähän pienemmän riskin salkulle. Vähän harmittaa nähdä Kamuxin juoksevan karkuun mutta mielummin menetettyjä tuottoja kuin realisoituneita tappioita.

Olen aika varma että jossain vaiheessa palaan omistajaksi.

EDIT: tässä olisi pitänyt käyttää sopivaa trailing stop lossia eli olisi pitänyt antaa juosta ja antaa automatiikan hoitaa myyminen. Tämäkin pitää oppia paremmin.

10 tykkäystä

Nyt menee jo reilusti OTksi, mutta viittaat tässä varmasti treidaajiin (vaikka puhut myös veivaajista). Itse pidän itseäni Kamuxin suhteen nimenomaan veivaajana koska omistan osaketta koko ajan (niiden määrä vain vaihtelee). Treidaaja ostaisi shortteja ja longeja eikä omistaisi osakkeita (joita siis edelleen omistan, vain vähemmän kuin viime viikolla). En oikein ymmärrä miten tällaisessa “veivauksessa” omaisuuteni vähenisi (ellei sitten tietysti ko. yrityksen kurssi mene alamäkeä, jolloin kyllä holdaajakin häviää). Sijoittajana välttelen todella paljon liikaa riskiä, mikä tarkoittaa myös sitä, että pienennän positioitani kun ne joko kasvavat liian isoksi tai näyttävät teknisesti siltä, että voivat laskea reilusti. Kuten yllä todettu, aina tämä ei onnistu, toistaiseksi mielestäni on kuitenkin ihan hyvin onnistunut kokonaisuutena ei pelkästään vain Kamux vaan myös muut omistukseni huomioiden.

Tämä oli vain esimerkki viimeisimmistä Kamux-kaupoistani. Totta kai on mahdollista, että häviän pitkässä juoksussa Kamuxin-ikiholdaajalle, tämä nähdään sitten 5-10 vuoden päästä :slight_smile: . Tätä on tietysti vaikea mitata pelkästään yksittäisen osakkeen kohdalla, koska eivät ne Kamux-rahanikaan tällä hetkellä tilillä makaa vaan muissa osakkeissa. Siksi seuraankin salkkuni kokonaistuottoa ja vertaan indeksiin. Jos huomaisin, että häviäisi indeksille niin lopettaisin aktiivisen sijoittamisen ja löisin rahani indeksiin. Toistaiseksi olen vielä pärjännyt. Osakepoimintahan ylipäätään tuottaa tutkimusten mukaan huonommin kuin indeksi ja silti me kaikki sitä täällä teemme yrittäen tehdä ylituottoa :slight_smile: (joku sanoisi että tämä on viihdettä mistä pitää välillä vähän maksaakin :wink: )

Mutta lopetan nyt tämän OT-kommentoinnin. Halusin vain tuoda esille, että kaikki eivät myyneet “fomossa” vaan osa teki myyntinsä ihan oman sijoitusstrategiansa mukaisesti ja että jälkiviisaus ei oikein ansaitse tulla kutsutuksi viisaudeksi ollenkaan.

13 tykkäystä

Vaikka ollaankin OT:lla Kamuxin suhteen haluaisin myös suuresti painottaa Sepon ensimmäistä vastausta! On ihan eri asia olla all-in / out kuin painotella painotusten välillä. Olen tässä itsekkin kirjoittanut useampaan otteeseen tuosta miten vahvan momenttumin ja kasvutarinoiden korjausliikkeet on niitä mahdollisuuksia ottaa ylipainoa/ tehdä ylituottoa. Kamux Interan myynteineen on mitä parhain osake ollut tälläiseen “veivaukseen”. Riskien hallinta on myös toinen hyvä näkökulma Keisarilta.

Ja panikiin lietsomiseksi myin tänään puolet pois Kamuxeista. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Minä kuulun yleensä siihen joukkoon joka ostaa lisää kalliimmalla kun hyvää fundaa on tarjolla (ja momentumia ylös) ja keventävät vaikka ylipainoa pois kun kurssi alkaa rauhoittumaan, ehkä vähän huuipun alta sitten. Tai sitten vaan holdaan (mutta veivaanhan minä jotakin kokoajan :slight_smile: ).

Kysynkin miksi te päädyitte myymään edellisen kvartaalin analysoinnin jälkeen? tämä voisi olla arvokasta näkemystä, vaikka hetkellisesti ainakin meni teiltä pieleen!

3 tykkäystä

Niinkin tylsä syy, että mulla osake oli aika kovassa ylipainossa. Olikohan heinäkuu, kun osake dippasi ja tyyliin seuraavana päivänä oli tulossa käytettyjen autojen myyntiluvut ja “luotettavien” lähteiden mukaan data tulee olemaan kovaa. Tuohon asti olin malttanut istua käsieni päälle, mutta sitten lisäsin aika reilusti entisestään (itselleni) isoa positiota. Ajatuksena oli jo tuolloin, että pitkään en uskalla niin isoa pottia pitää ja ajattelin kurssin lähdössä odotetusti nousuun, että kevennän heti, kun trendi kääntyy. Pidin mahdollisena trendin käännöstä osarin jälkeen, vaikkei siinä mielestäni vikaa ollutkaan. Kamux on edelleen suurin positioni.

1 tykkäys

Löytyykö edeltäviä lukuja tuon “vain 30 prosenttia käytetyistä autoista ostetaan enään käteisellä” vastapainoksi? Onko aiemmin vielä ostettu 50% käteisellä, vai 32,3%? Ihan vain jos on isokin ero koronaa edeltävään aikaan, niin ehkä noissa integroitujenkin tuotoissa on nousupainetta.

En itse löytänyt uutista siis, jos oli edes netin puolella.

2 tykkäystä

Ihan puhtaasti RSI:n myötä, oli niin vahvasti yliostettu pidemmälläkin TF:llä että siksi myin. Fiksumpaa olisi ollut pistää trailing stop loss mutta sekään ei ole aukoton.

Itse kevensin puhtaasti poikkeuksellisen voimakkaan heiladuksen vuoksi. Olin ostanut kunnolla lisää osaridipistä joka mielestäni oli perusteeton ja odotin pomppua takaisin, mutta sitten alkoi vähän joka mittari sanomaan että nyt on vauhtia siinä määrin että tämä on potentiaalisesti lyhyt pomppu. Joten nakkasin kolmasosan yli laidan voittoja kotiuttaen ja olin valmis ostamaan takaisin jos niiataan uudestaan ja nyt kun ei niiattu, katson tyytyväisenä loppuläjän paisumista. Jos tulee uudestaan merkittävämpi dippi, ostelen lisää taas. Jos nousee kohtuuttomasti lisää ilman hyvää syytä, saatan höylätä lisää pois. Tuskin heitän kaikkia pois ellei näkymät jotenkin isommin heikkene.

3 tykkäystä

Kuulostaa ihan pätevältä. Itse kevensin ennen osaria vähän ja sitten en tehnyt mitään vaan odottelin tilaisuuden (Osari tilaisuuden). Heti lukujen jälkeen kyllä kävi mielessä keventää, mutta kurssi olikin laskenut ja aloin harkitsemaan ostoa, niin se alkoi jo olla palautumassa :roll_eyes:.

Sen jälkeen oon itsekin katsellut vaan position paisumista vaikka lisä ostot kävi mielessä. Vähän vaan rahat kiinni siellä täällä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn:
Miksi veivaatte Kamuxia salkussa ees ja taas?

Eikö tuollaisen junan kyydissä kannattaisi nostaa jalat ylös ja nauttia vain matkasta niin kauan kuin maisevat vaihtuvat oikeaan suuntaan.

Vapautuneen energian voisi käyttää sitten johonkin hyödyllisempään :slight_smile:

10 tykkäystä

Itse kuulun myös siihen joukkoon, joka kevensi merkittävän osan Kamux-positiotaan siinä vajaan 10€ tienoilla.

Mitä fundamenttidataa on tullut Q2 raportin jälkeen osakkeen tueksi? Ei käsittääkseni mitään. Keskeisin ajuri kurssinousulle taitaa olla Dansken aloittama seuranta ja korkea tavoitehinta ja sitä seurannut osakkeen ostopaine ulkomailta. Millä perusteella kukaan olisi voinut tuota ennakoida?

Stop losseista sen verran, että ne eivät juuri auta jos yhtiö antaa negatiivista tietoa markkina ollessa suljettuna ja osake avaa -15% laskussa.

3 tykkäystä

Nyt sitten vaan Kamux liike myös Eskilstunaan.
Amazon tuo työpaikkoja ja ihan asuttua seutua tuo muutoinkin, jonkun kerran ajellut tuosta Ruotsin ralllia seuraamaan. Asukkaita tuossa n. 65.000, kantaa toki autokaupan…

https://www.google.fi/maps/place/Eskilstunan+kunta,+Ruotsi/@59.3448175,16.3598362,11.2z/data=!4m5!3m4!1s0x465e93b30aa1e85f:0x400fef341e48dd0!8m2!3d59.3712486!4d16.5098045

5 tykkäystä

No korona minut säikäytti ja kurssin voimakkaasti noustua valmistauduin ostamaan dipin, josko huono q2. Mutta ei kai tuossa sinällään isoa syytä näin jälkikäteen olisi ollut.

1 tykkäys

Salkustani on lähes puolet Kamuxia, enkä vielä edes harkitse keventämistä. Syy on niinkin yksinkertainen, kuin että yhtiö ei mielestäni ole vieläkään kallis fundaan (ja pörssin yleiseen hintatasoon) nähden. Näen viimeaikaisen kurssirallin lähinnä pitkään jatkuneen aliarvostuksen purkautumisena.

Tilanne voisi toki olla toinen, jos näkisin pörssissä yhtään houkuttelevampia ostokohteita.

29 tykkäystä

Näinhän se juuri on. Harmi, että tätä tällaista pohdintaa on tullut vasta DB:n toimenpiteiden ja viimeisen kurssinousun jälkeen, todella moni meni luopumaan liian aikaisin ja nyt haetaan hätäpäissään uusia kohteita.

Fundamies! onnittelen sinun kamux menestyksestä, mutta puolet yhtä yhtiötä salkussa olisi minulle itselleni aivan liikaa, vaikka sinullakin siinä on varmasti arvonnousua.
Salkun kasvaessa arvostaa hajautuksen tuomaan turvaa, vaikka tuossa Korona laskussa ei hajautuksesta ja loistavista yhtiöistä ollutkaan etua hintojen laskussa, mutta nousussa oli / olisi ollut!

Siinä ainakin itse arvioin väärin ja siksi minulta esim. talenomia tuli myytyä niin halvalla, kun olin varma, että ei Talenom voi niin merkittävästi laskea ja kun paniikki iski ja olisi pitänyt ostaa lisää, minä möin osan… :smiley: .

Kamux on kyllä toisaalta varmasti ihan hyvä hevonen tuollaiseen puolen salkun osuuteen…

4 tykkäystä

Itse en myy Kamuxia yksinkertaisesti siitä syystä etten halua maksaa massiivisia veroja vaikka yli 30% paino hieman jännittääkin, luottoa kuitenkin on pidemmälle ajalle ja tästä voi tulla myös osinko-osake jos Saksa ja Ruotsi etenee hyvin.

2 tykkäystä