Sakan toiminta on kyllä erittäin vakuuttavaa. Saka on kasvanut selvästi Kamuxin Suomen toimintoja nopeammin vuodesta 2017 lähtien niin prosentuaalisesti kuin euromääräisestikin, eli pienemmän koon piikkiin ei suuria kasvulukuja ole voinut laittaa:
Liikevaihto 2016
Kamux Suomi 343,2M€, Saka 24,7M€
Liikevaihto 2017
Kamux Suomi 372,4M€ (kasvua 29,2M€), Saka 91,1M€ (kasvua 66,4M€)
Liikevaihto 2018
Kamux Suomi 419,1M€ (kasvua 46,7M€), Saka 159,7M€ (kasvua 68,6M€)
Liikevaihto 2019
Kamux Suomi 490,9M€ (kasvua 71,8M€), Saka 261,5M€ (kasvua 101,8M€)
Liikevaihto 2020e
Kamux Suomi 509,0M€ (kasvua 18,1M€), Saka 358,3M€ (kasvua 96,7M€)
Nyt lanseeraavat uuden Saka Express -konseptin, jossa autoja toimitetaan suuresta logistiikkapisteestä suoraan asiakkaalle tai lähimpään Sakan toimipisteeseen. Kuullostaa hyvinkin järkevältä ja odottaisin vastaavaa myös Kamuxilta:
Kalliokoski sanoi Ylen Pörssipäivän haastattelussa joulukuun lopussa, että Kamuxin Suomen myynnistä 35% myydään ristiinmyyntinä (eli auto ostetaan näkemättä jostain muusta kuin asiakasta lähinnä olevasta myyntipisteestä ja se toimitetaan asiakkaalle tai lähimpään liikkeeseen). Tällöinhän hyvinkin merkittävä osa varastosta voisi sijaita tällaisessa suuressa varastohubissa jollain edullisella, mutta kuitenkin logistisesti tehokkaalla sijannilla. Kamuxilla on varmasti vielä hyvää dataa siitä, mitä automalleja myydään eniten ristiin (mahdollisesti bulkimmat edullisemman pään autot?), jolloin erityisesti näitä kannattaisi varastoida suuressa varastohubissa.
Uskon, että hyvin toteutettuna tämä konsepti parantaa kannattavuutta pienempinä toimitilakuluina per myyty auto sekä suurempana määränä myytyjä autoja per myyjä, ja mahdollisesti myös hieman nopeuttaa varastonkiertoa (autojen siirto luultavasti hieman tehostuisi). Myöskään myymälöiden määrä ei tällöin olisi pullonkaula kasvulle. Mikäli sopivia uusia toimitiloja ei hetkeen löydy, ei se estäisi valikoiman kasvattamista.