Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Pidetään keskustelu edelleen yhtiössä tai TA-havainnoissa.

Jos kertoo omia ajatuksia ostojen ja myyntien suhteen, olisi viestissä hyvä olla mukana pohdintaa yhtiöstä.

Kaikille meistä on koko ajan ajatuksia Kamuxista: ketju puuroutuu nopeasti jos jokainen listaa ne tänne. :wink:

45 tykkäystä

Luulen, että tämän ketjun konsensus sivuuttaa nuo valitukset operatiivisesti mitättöminä. Erityisesti, kun valitusten määrällä ei ole vaikuttanut olevan yhteyttä liiketoiminnan kehitykseen. Selitys valitusten määrän korreloimisesta absoluuttisen koon kanssa on omaankin korvaan kieltämättä uskottava.

Kenties enemmän pureskeltavaa voisi tulla, jos osoittaa valitusten määrän kasvaneen ylisuhteessa liikevaihtoon, toisin sanoen asiakastyytyväisyyden laskeneen ajan yli. Se olisi havaintona kiinnostavampi, vaikka sen operatiivinen merkitys pitäisi erikseen miettiä myös.

Sinänsä olen kiinnostunut kuulemaan ajatuksiasi, varsinkin jos sinulla on esittää hyvin kerättyä dataa kuten aikasarjaa. Fiiliskommentit liputetaan aika herkästi, varsinkin status quon vastaiset.

Mutta tervetuloa tänne!

10 tykkäystä

Tässä oli fb:n puolella mielenkiintoinen tiedonjyvä tähän reklamaatioasiaan liittyen ilmeisesti Kamux-myyjän suusta. Kamuxilla olemassa siis ihan oikea dedikoitu tiimikin hoitamassa noita, niin oletuksena voi varmasti pitää että iso osa reklamaatioista menee asianmukaisesti maaliin tänä päivänä.

Parannusta asiassa on varmasti tapahtunut vuosien varrella ja hienoa, että myyjätkin saavat keskittyä olennaiseen.

57 tykkäystä

Finderista liikevaihdot ja MTV / STV valitustilastoja. Nopealla haulla. Ja vielä nopeammalla valituksia per liikevaihto. Ei kovin tieteellistä.

edit. Ja heti perään, että jos tuossa muilla liikkeillä on uudet autot mukana, niin eihän tuolla tilastolla tekisi mitään, koska aika eri bisnes käytetyt vs uudet ja riidat ei mene kuluttajalautakunnille saakka uusissa useinkaan…

image

9 tykkäystä

Kamuxin pitäisi vain proaktiivisesti ja “tiheään” julkaista lehdistötiedoitteita (niin saa muotoiltua asiat itselleen positiiviseen sävyynkin), joita voisi sitten lähettää iltapäivälehdillekkin referoitavaksi. Esim:

https://www.kamux.com/tietoa-kamuxista/vastuullisuus-kamuxissa/luottamuksen-arvoinen/

Suomessa valtaosa kuluttajan ja myyjän välisistä erimielisyyksistä ratkeaa kuluttajaneuvonnan ohjeistuksilla, joita Kamux pyrkii ratkaisuehdotuksissaan noudattamaan. Kuluttajariitalautakunta ottaa ratkaistavakseen vain käsittelyä ja linjausta vaativat tapaukset. Vuonna 2020 kuluttajariitalautakunta käsitteli 68 Kamuxin tekemää autokauppaa vuodelta 2019, jolloin myytyjen autojen määrä oli 43 404 autoa. Kaupoista yhteensä siis 0,16 % johti kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Kuluttajariitalautakunnan päätös puolsi Kamuxin asiakkaalle tekemää ehdotusta puolessa ratkaistuista tapauksista, ja korjaavien päätösten määrä oli 0,08 % suhteessa myytyihin autoihin. Toimintaohjeemme mukaisesti noudatamme aina kuluttajaneuvonnan suositusta.

Ruotsissa Allmänna reklamationsnäm-nden (ARN) käsittelee kaikki kuluttajien ilmoittamat tapaukset. ARN antoi vuonna 2020 yhteensä 90 päätöstä Kamuxilla tehtyihin autokauppoihin. Näistä 97 % puolsi Kamuxin asiakkaalle tekemää ehdotusta ja korjaavia päätöksiä oli 3 %. Toimimme paikallisten kuluttajaviranomaisten suositusten ja linjausten mukaisesti tarjotessamme ratkaisuehdotuksia asiakkaillemme, ja siksi valtaosa päätöksistä on ehdottamamme mukaisia ja korjaavien päätösten määrä on ollut laskussa.

Saksassa ei ole vastaavanlaista kuluttajien ilmoituksiin erikoistunutta tahoa kuten Suomessa ja Ruotsissa, vaan erimielisyydet ratkaistaan aina oikeuskäsittelyllä. Vuonna 2020 loppuun asti käsiteltyjä tapauksia oli 11, ja niistä kaksi johti kompensaatioon asiakkaan hyväksi.

8 tykkäystä

5 viestiä yhdistettiin ketjuun: Tekninen analyysi

Monessa tapauksessa on varmasti kyse rikkoontuneesta autosta. Käytettyjen autojen tapauksessa tämä on yleistä ja myyjällä on tiukemmat vastuut mitä yksityiseltä ostettaessa.

Kaikenlaisissa tyyppi- ja kulumisvioissa taitaa kamux olla vahvoilla, vaikkei niistä olisi erikseen ilmoitettukkaan. Jos joku vika ilmenee keskimäärin X kilometrin kohdalla, kamux korvaa korjauksesta suhteessa sen osuuden mikä tuohon odotettuun vikaantumiis ikään on vielä jäljellä.

Eli jos kytkin menee keskimäärin rikki 300tkm kohdalla, mutta nyt se menikin jo 250tkm kohdalla, kamux lupaa korvata asiakkaalle 1-250/300 = 16% tuosta kytkimen vaihdosta. Jonka lisäksi ainakin kamux plussassa nämä sitten tehtäisiin vielä “vähän käytetyillä” osilla.

Suuntaa-antavia esimerkkejä elinkaarimallista käytännössä:

  • Autolla ajettu 150 tkm, moottori hajoaa 3 kk kaupan jälkeen → Kamuxin vastuulle kuuluva virhe. Moottorin oletetusta elinkaaresta on jäljellä 50%, Kamux maksaa korjauksesta 50%.
  • Autolla ajettu 100 tkm, startti hajoaa 1 kk kaupan jälkeen → Kamuxin vastuulle kuuluva virhe. Startin oletetusta elinkaaresta on jäljellä 33%, Kamux maksaa korjauksesta 33%.
  • Autolla ajettu 300 tkm, vaihteisto hajoaa kaupan jälkeen → Ei Kamuxin vastuulle kuuluvaa virhettä. Vaihteiston oletettu elinkaari on ylitetty.

Ei ollut tarkoituskaan mitään näkemystä ottaa. Toki läpinäkyvyys joka suunnasta joka suuntaan olisi mielestäni paras tilanne, oli kamux sitten ostajan tai myyjän roolissa. Esim. prosessointi keskukset toivottavasti auttavat saamaan reklamaatiot pienemmiksi, kun pystytään vähän tarkemmin tuontiautoja tarkastamaan, vaikka aika pintapuoliseksi nämäkin varmaan jäävät, jos on kuitenkin tarkoitus tehdä niitä kustannustehokkaasti.

5 tykkäystä

@Nordman01 @Johnnyboy ette ota mielestäni tarpeeksi laajakatseista näkemystä. Käytettynä saa käytettyä vaikka olisi uuden hintainen. Kamuxin / autoliikkeiden tapauksessa tämä on se virhemarginaali.

Ensinnäkin.

Toiseksi.

Miksi ei tekisi valitusta, jos tulee vika josta ostaja ei ole tietoinen. Mielestäni tämä on ihan samaan kastiin menevää, kuin verottajan verovähennykset. Jos menee läpi, niin tietääpähän laittaa ensi vuonnakin… jos ei, niin ei voi mitään.

Kolmanneksi.

Edellisen kohdan pohjalta saadaan auton edellinen omistaja kertomaan / varoittamaan mahdollisista vioista. Saadaan edes yksittäisiä reklamaatioita pois.

Neljänneksi

1 tykkäys

Retaili ostaa ja ulkkarit myy. Isolla vaihdolla edelleen.

27 tykkäystä

Käytettyjen autojen markkina vetänyt edellisvuoden tasolla elokuussa (AUT):

42 tykkäystä

En usko, että myytävästä olisi pulaa sillä kuten sanottua, Kamux ostaa autoja pitkin Eurooppaa ja siinä tarjonnassa Kamuxin tarve on pientä. Kalliokoskikin on todennut, että kyllä heille autoja riittää, mutta kysyntä on kasvanut. Minusta autojen vähyys voi myös kertoa myynnin tehokkuuden kasvusta ja varasto ei ole vielä kirinyt. Varastoahan on nimenomaan kasvatettu H2 varten, jolloin myynti on vahvaa.

… ja mainonta on tehokasta, jos markkina on vahva ja myynti kulkee. Jos myynti takkuaa tavalla tai toiselle, niin markkinoinnin teho on rajallinen.

1 tykkäys

Kuinka isoa kansainvälistä kasvua toivoisit?

5 tykkäystä

Kamux ei vissiin ole avannut että kuinka iso osa autoista löytää ostajansa kolmannen osapuolen kautta, esim. nettiautosta. Voisi kuvitella, että iso-/suurinosa löytävät sopivan auton tälläistä kautta, jota kautta sitten esim. kamuxin sivuille.

Mutta osa myös varmasti haluaa isolta toimijalta auton, eikä miltään jobbarilta, jolloin saattaa myös käydä suoraan kamuxin sivuilta katsomassa autoa.

Jos suurinosa löytää autonsa esim. nettiautosta vaikka hinnan perusteella, ei myyjän nimellä ole juurikaan väliä. Itse mainoskampanjoilla voidaan nostaa kävijäsuhdetta omilla sivuilla vs nettiauto, ja toisaalta kaikkien alalla toimivien mainoskampanjat luultavasti satavat kaikkien laariin, kun saadaan ihmisiä liikkeelle ja harkitsemaan auton vaihtamista tai sitten saadaan se harkinta muuttumaan autonvaihdoksi. Eli suomeksi, mainokset nostattavat myös ihmisten kesällä kokemaa autokuumetta, ketä sitten tälläistä kokeekaan.

En tiedä kuinka hyvin tämä argumentti kestää tarkastelua, kamuxin myynti vetänyt ihan hyvin vaikka Q1lllakin, milloin ei vielä radiossa humpat juurikaan soinut. Ja aika paljon tunnetutkin brändit käyttävät markkinointiin aikaa ja rahaa, oleellista onkin että “yksikköhinnat” laskee dramaattisesti kun ollaan jo suurempi yhtiö. Esimerkkeinä kotipörssistä vaikka kesko, neste, fortum, IF ja mitä näitä nyt on. Eiköhän kaikissa kiinnitetä huomiota myös “käyttäjähankinnan hintaan” ja mietitä sen järkevyyttä, vaikkakin näillä jäteillä varmaan tuupataan X-määrä rahaa näihin jokatapauksessa, näytti statistiikka mitä tahansa.

9 tykkäystä

Tällainen on mielestäni vähän vaarallista mutuilua. Enkä siis sano, ettei asia voisi olla tässä kyseisessä tapauksessa näin, mutta ilman dataa oman käytöksen yleistäminen kaikkiin muihin ihmisiin on yleensä sijoittajalle vähän vaarallista.

Ei kaikki ole niin valveutuneita ja kiinnostuneita autoista tai tiedä niistä mitään ja voi olla että se on ihan validi tapa heille ostaa auto että pamahtaa vaan liikkeeseen ja antaa myyjän suositella omaan tarpeeseen sopiva menopeli. Sitten mennään sinne liikkeeseen mikä on itselle tuttu esim. mainoksista.

Tunnetuin esimerkki tällaisesta ajattelusta Suomessa taitaa olla se reilun vuosikymmenen takainen ”kuka näitä Applen puhelimia ostaisi kun eihän näillä voi edes X (X oli mikä tekninen nippeli milloinkin)” mitä moni insinöörihenkinen ihminen toitotti ymmärtämättä että insinöörit ovat ihmiskunnasta valitettavasti varsin pieni vähemmistö :blush:

21 tykkäystä

Vain 1% kamuxin arvion mukaan on tälläisiä ostajia, mutta toki useampi saattaa suunnata kamuxin nettisivuilla eikä vaikka nettiautoon. CMD kalvo:

6 tykkäystä

Sen tiedän aikaisemmasta työhistoriasta että radio-mainonta on erittäin edullista ja radiota taidetaan kuunnella juuri eniten juuri autoissa. (Korjatkaa jos olen vääräässä) Toisaalta mikäs sen parempi mainospaikka kuin oma auto, johon on täysin kypsä :smiley:

https://www.radiomedia.fi/radiomainonta/tutkimukset/audion-kuuntelu-autossa-2020

35 tykkäystä

En kyllä tuomitsisi radiomainontaa. Harmittavan usein mainokset jäävät jollain tavalla päähän vaikkei noita varsinaisesti kuuntelisi. Kuten joku mainitsi niin autoissaan noita kuunnellaan kuten myös monilla työpaikoilla. Radiomainoksella voi saada jopa tuplahyödyn, kun tämän päivän puhelimet kuuntelevat koko ajan ympäröiviä ääniä jolloin myös netin mainosbannerit saadaan hyötykäyttöön.

3 tykkäystä

Näkisin myös että radiomainonta sopii poikkeuksellisen hyvin Kamuxille, koska sillä saavuttavat hyvin kohderyhmänsä, eli autoilijat.

Koneliikkeessä (mönkijät, vesijetit ym.)työskennellessäni hoidin markkinointia. Markkinointibudjetit ja -kalenteri tehtiin jo vuoden alussa seuraavaksi vuodeksi. Ja markkinointi ajoitettiin sesonkituotteissa aina kuumimman kysyntäkauden alkuun. Tämä vaan oli tehokkainta. Hiljaisina aikoina mainostus ei tuonut ollenkaan samanlaista lisämyyntiä.

Eli mun makuun Kamuxin kampanjan ajankohta ja media (radio) ovat järkeviä valintoja.

11 tykkäystä

Ei tuo kerro vielä mitään, jos olit käynyt Kamuxin sivuilla aikaisemmin niin ad trackereillä sulle tuotiin Kamuxin mainos. Toki voi olla ihan staattinen mainos kaikille kävijöille.

4 tykkäystä