Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kamuxin varastossa olevien dieseleiden määrä on herättänyt paljon keskustelua. Lähinnä negatiiviseen sävyyn, että ne tulisivat jäämään käsiin tai arvo sulaa alta. Pidetään pieni laskuharjoitus.

Itsellä on sähkösopparin uusiminen edessä juurikin nyt. Katsoin, että Fortumilla olisi Fortum Kesto niminen tuote tarjolla n. 0,35€/kwh. Siihen päälle sitten sähkön siirrot ja verot. Eli loppusumma olisi noin 0,4-0,45€/kwh.

Täyssähkö Audi E-tron vie satasella noin 25kwh.
Eli sähkövatkain veisi reilu 10€/100km.
Vastaavasti moni saksalainen perusdieseli pääsee 5l/100km kulutukseen ja dieseli maksaa noin 2€/litra
Lopputulos on yllättäen sama. Tästä syystä moni saattaakin kääntyä edelleen dieseliin, koska hankintahinta on useita kymppitonneja halvempi.

Ja ”sähköautoja ei tarvitse huoltaa” yms kommentit voi heittää seinän kautta roskiin. Pointti oli vain osoittaa, että nykyinen sähkön hintataso ei ole enää selvästi sähköautojen puolella ja dieseleille on varmasti jatkossa kysyntää.

*Ja ajan itse dieselillä, ja varmaan myös jatkossakin.

27 tykkäystä

Juurikin näin. Halvemmallakin sähkön hinnalla saattaa sähköauton arvon laskussa hävitä nopeasti muutaman satasen enemmän kuussa, ellei sitten aja hyvin paljon. Mitä tulee huoltoihin niin kennoston uusiminen on aika iso “huolto”, mikä äkkiä tekee vuosikustannusta 10v käyttöiällä +2000€ vuosi. Alustan osia kuluu myös yhtälailla vrt. polttomoottorikulkuneuvot.

3 tykkäystä

Kiitos tilastoista! Jos satut näitä päivittelemään esim. viikottain, olisi mukava jos jaksat myös foorumille jakaa! Toki, saahan nämä itsekkin kohtuu helpolla Kamuxin sivuilta katsottua.

2 tykkäystä

Huoli on hyvinkin aiheellinen. Dieselit eivät mene kaupaksi, kuten bensa- ja sähköautot. Siinä ei laskuharjoitukset auta.

1 tykkäys

Ihmetteln tuota hintaero arviotasi, kun tässä vähän autojen kanssa olen ollut tekemisissä. Katsoin nyt esimerkin omaisesti Audi A4 2008 (B8) korimallia alle 205tkm ajettua, niin hintapyynnit bensa- ja dieseleillä aika identtiset, asia on helppo tarkastaa. Vähän kalliimmissa E-sarjan mersuissa tilanne aikalailla sama, mutta dieseleiden tarjonta tietysti runsaampaa.

500€:n diesel veroon saa olla aika suuri auto (painava).

2 tykkäystä

Lyncheilyä Euroopassa

Pitemmät automatkat tarjoavat hyvän mahdollisuuden lyncheilyyn. Muuramen pettymyksen jälkeen oli aika kääntää nokka kohti Kamuxin Ruåtsin liikkeitä. Saksan liikkeitä tuli koluttua jäsenen @Arimatti_Alhanko kanssa ennen joulua, mutta sattui nytkin yksi käymätön liike matkan varrelle, joten samallahan senkin katselee pois.

Ruåtsin läpi ajaessa muutama Kamuxin liike sattuu mukavasti matkan varrelle. Päätin piipahtaa Jönköpingissä sekä upouudessa Malmön liikkeessä. Saksan puolella sitten Lyypekin liike sattuu aika lähelle reittiä, kun lähtee Puttgardenin lauttasatamasta.


Jönköpingin liike^

Rahoituksen korot nousussa

Ensimmäinen havaintoni oli, että Ruotsin liikkeissä auton myyntinhinnan sijaan suurimman fontin ilmoituksissa saa rahoituksen kuukausierä. Myyjä sanoi, että se on siinä, koska kaikki sitä kysyy, mutta suurin osa asiakkaista silti maksaa käteisellä. Kamux tosin raportoi, että Ruotsissa 43-47% autoista myydään rahoituksella. Mielestäni tämä on kuitenkin ihan mielenkiintoinen ja hyvä tapa markkinoida, koska Kamux saa rahoituksesta hyväkatteiset provikat.

Myyjä kertoi, että rahoituksen koroilla on nousupainetta. Ennen se oli 5%, nyt 7% ja ensi kuussa kuulemma 8%. Toki tapauskohtaisesti siinä on joustovaraa. Myyjän mukaan jopa 4,5%:iin asti. Sama käytäntö taitaa olla Suomessakin. Yhteistyökumppani rahoituksissa on sama kuin Saksassa, Santander. Sitä eikä korkoa näkynyt ilmoituksissa.

Saksassa esitetään hinta ja rahoitus omalla lapullaan taustatietoineen. (Onpa huono resoluutio kuvissa.) Saksassa korko oli sama 3.99%, mikä oli ennen jouluakin. Korkopaineista myyjä ei osannut sanoa mitään.

Maine

Kun kyselin Kamuxin asemasta Ruåtsissa, toinen myyjä sanoi, että Kamuxilla on huono maine. Syyksi hän kertoi ostettujen ja myytyjen autojen huonon laadun. (Hän käytti hieman voimakkamapaa ilmaisua, mutta jätetään se nyt pois tekstistä). Toinen myyjä taas sanoi, että kaikki autot tarkistetaan alihankkijan toimesta, joten tämä oli hieman ristiriitaista.
Joka tapauksessa vahvuutena on hinta. Kamuxilta saa kuulemma kuningaskunnan halvimmat autot.

Vanhat autot Itä-Eurooppaan

Kun jälleen peitetarinana yritin myydä omaa loso-Mersuani, selvisi että vaikkei Kamux vanhoja losoja myykkään omissa liikkeissään, ottaa se niitä vastaan ja myy pienimmille liikkeille. Mielenkiintoista oli se, että parhaan hinnan vanhoista ja raihnaisista autoista saa kuulemma Itä-Euroopan maista, koska “siellä niitä ei auton kunto kiinnosta”. Toinen myyjistä kertoi omaavansa myös hyvät suhteet Itä-Euroopan maihin. Näin siis Ruotsissa. Saksassa taas liikkeiden pitää antaa vuoden takuu joka tapauksessa, joten he ovat tarkempia vanhojen losojenkin suhteen. Silti molemmissa maissa tarjosivat saman hinnan minun losostani.

Ostotilanne haastava

Ruotsin markkinassa erikoista oli se, että he ostavat uusia autoja vain Ruotsista. Tämä sen vuoksi, että tietävät mitä saavat. Saksasta tuodaan vain Tesloja, joita olikin Malmön liikkeessä muutama. Tämä tuo varmasti haasteita autojen hankintaan. Suomessa tilanteen täytyy sikäli olla parempi, koska autoja tuodaan muista maista. Esimerkiksi Ruotsista myydään paljon autoja Suomeen, koska Suomessa on korkeammat hinnat.

Saksassa on iso markkina, mutta ostotilanne on silti haastava. Myyjä sanoi, että heidän liikkeessä on paikka 150 autolle, mutta tällä hetkellä siellä on vain 70 autoa!!! Nettisivuilla kuitenkin näkyy yli 100 autoa Lyypekin liikkeen kohdalla. Joten en tiedä mikä on tarkka luku


Malmön uusi liike^

Ruostin erikoinen vakuutusten myyntimalli
Itselle on hieman ollut mysteeri Ruotsin erikoinen vakuutuksien myyntimalli, sillä Kamuxin raporteissa lähes 90% Ruotsissa myydyistä autoista ottaa vakuutuksen, kun Suomessa vastaava luku on vajaa 50%.

Myyjä kertoi, että Ruotsissa auton ostaja saa muistaakseni kahdeksi viikoksi ilmaisen vakuutuksen heti ostaessa, jonka voi sitten halutessaan vaihtaa. Kamux tarjoaa ostajalle myös vakuutusta, joka on myyjän mukaan Ruotsin suurimmalta toimijalta eli varmaankin If:ltä. Heidän logo näytti olevan Kamux Plus mainoksissa. Tällöin ostaja saa 20% alennuksen vakuutukseen. Myyjän mukaan ongelma on silti se, että If:n vakuutukset ovat kilpailijoita kalliimpia. Hänen mukaansa muistaakseni 20-30% auton hankkijoista ottaa vakuutuksen Kamuxilta.

Menekki
Kaikki myyjät sanoivat, että hiljaista on. Dieseleitä kuulemma menee samassa suhteessa kuin niitä on liikenteessä. Jäin pohtimaan ja unohdin kysyä dieselin hinnan vaikutusta Ruotsissa. Siellä diesel maksaa 25 kr/l, kun bensa maksaa alle 20kr/l. Dieselin korkea hinta johtuu ilmeisesti bio-dieselin suuresta määrästä sekoituksessa.

Kaikki sanoivat, että sähköä ja hybridiä menee. Yleensä alle viikossa. Niitä on vain vaikea saada.

Unohdin myös kysyä, että mikä on tilanne myynnin suhteen q3 vs q2. Sen kuitenkin laitoin merkille, että kaikissa liikkeissä oli paljon tilaa. Esim pihat olivat aika tyhjiä tai siellä oli laputtamattomia autoja. Kun joulukuussa kierreltiin Saksan ja Suomen liikkeitä, olivat parkkipaikat niin täynnä autoja, ettei sinne tahtonut saada omaa parkkeerattua ja liikkeissä oli todella käytetty mielikuvitusta, että kaikki autot oli saatu mahtumaan. Tänä kesänä en muistanut katsella miltä tilanne näytti Suomessa. Toki nettisivuilta saa suoria lukuja.


Lyypekin liike^

Sellanen reissu tällä kertaa, kilometrejä tuli yhteen päivään ihan tarpeeksi. Siitä johtuen kannattaa ottaa nämä anekdootit varauksella, sillä muisti ja mieli on saattanut tehdä tepposia.

233 tykkäystä

Jos se nyt skitistä puhui, niin se on paljon neutraalimpi sana Ruotsissa kuin englanniksi tai suomeksi.

Mitä autojen laatuun tulee, niin siinä on vähän kulttuurieroa. Suomessa kun ostat saman merkkisen, mallisen ja vuosikerran auton, niin hinta on sama kuin Ruotsissa. Mutta siinä Ruotsi-autossa on mukana lähes kaikki lisävarusteet, kun taas Suomi-autossa on korkeintaan sisätilalämmitin. Ja hinta siis sama.

13 tykkäystä

Laskua Y/Y -11,2 %, mutta Q/Q +9,8 %.
image

image

(Lähde: Käytettyjen autojen kauppa - Autoalan Tiedotuskeskus)

24 tykkäystä

Kaksi vuotta peräkkäin -10%? :grimacing:. Olisi heikon vertailukauden tukeneen toisin kuin aiempina kuukausina, mutta ei näemmä.

Edit. Olikin Heinäkuun luvut, joita vertasin.

Joka tapauksessa Q3 markkina todella heikko, vaikka vertailujaksokin oli melko heikko.

3 tykkäystä

Viime vuoden elokuussa oltiin 8/2020 tasolla, kasvua 0,2 % y/y. Mutta joo elokuu ollut yleensä yksi vahvimmista kuukausista, toki tarjoillut nyt parhaat luvut kuukausitasolla tällekin vuodelle tähän mennessä

5 tykkäystä

Pari edellistä kuukautta oli mittauskauden heikoimmat vertailukuukaudet vuositasolla. Nyt toiseksi heikoin vertailukuukausi.

Elokuu:

2015: 52 734
2016: 59 979
2017: 61 526
2018: 63 210
2019: 60 419
2020: 60 922
2021: 61 117
2022: 54 162

21 tykkäystä

Markkina jatkuu huonona ja vaikea nähdä, että aleneva kuluttajien ostovoima auttaa tilanteen paranemisessä tulevan talven aikana. Pienenä positiivisena nostona tuoreissa tilastoissa voi nähdä, että uusien autojen rekistöröinti laski enää vain -10 prosenttia verrattuna elokuuhan 2021, kun se on koko alkuvuoden aikana laskenut -22 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Coeuksen pojat näköjään lisänneet omistustaan reilusti elokuussa:

Pääkaupunkiseudun aluepäällikkö vähentänyt reilut 10 prosenttia:

Mielenkiintoista on entisen ostojohtajan 500kpl lisäys. Hän vähensi muistaakseni reilut puolet heti lähtönsä jälkeen:

Toinen lähtenyt avainhenkilö Tommi Iiskonmäki ei ole vähentänyt ollenkaaan omistustaan lähtönsä jälkeen.

44 tykkäystä

Nuo käytettyjen autojen luvut olivat hieman omia odotuksiani paremmat, minkä lisäksi nostaisin esiin tuon @Karhu_Hylje mainitseman uusien autojen myynnin. Autoalan Tiedotuskeskuskin kirjoitti juuri pahimman olevan takanapäin uusien autojen myynnin osalta, mutta tässä taas yksi kierrepallo Kiinan suunnalta.

39 tykkäystä

Tässä on Thomaksen käytettyjen autojen myynnistä. :slight_smile:

Autoalan Tiedotuskeskus julkaisi torstaina tuoreimmat käytettyjen autojen kauppaa koskevat tilastot. Käytettyjen henkilöautojen kauppa laski Suomessa elokuussa 11 % vertailukaudesta ja oli 54 162 autoa, mikä oli määrällisesti hieman odotuksiamme vahvempi luku. Laskua korostaa vahva vertailukausi, jonka aikana käytettyjä autoja myytiin 2 % vuosien 2015–2020 keskiarvoa enemmän. Arviomme mukaan käytettyjen autojen myynti on laskenut kuluttajien välisessä kaupassa autokauppojen myyntiä enemmän.

13 tykkäystä

Edellisen kerran, kun Kamuxia sai tähän hintaan oli juuri koronakuopan syvimmät hetket menossa.
Palataan aikaan - miltä Kamuxin tilanne näytti silloin:

Petrin koronamontun analyysiä:

Liikevaihtoennusteita hilattiin alas: esim 2020 LV 767 → 656 M€ / 2022 LV 965 → 885M€

Kommentteja:
“Kamux toimii pienikatteisessa autokaupassa (bruttokate ~12 % ja liikevoitto ~4 %), missä kiinteät kulut juoksevat vaikka myynti ei vedä.”

“Kannattavuus kuitenkin kärsii, jos varaston kiertonopeus hidastuu ja varastossa olevien autojen arvot putoavat.”

“Kamux voi vahvan taseensa turvin ja alan tehokkaimpana toimijana tulla tästä kriisistä suhteellisesti vahvempana ulos ja odotamme tuloksen palaavan kasvu-uralle vuonna 2021.”

“Koronaviruksen aiheuttama talousshokki johtaa väistämättä kuluttajaluottamuksen laskuun, mikä näkyy usein siten, että monet harkinnanvaraiseen kuluttamiseen liittyvät hankinnat siirtyvät. Autokauppa on yksi tällaisen tilanteen kärsijöitä ja tämä on näkynyt viime viikkoina pitkin maailmaa julkaistujen uusien autojen myyntilukujen laskuna”

“Arviomme mukaan uusien autojen kauppa kärsii tällä hetkellä kysynnän lisäksi myös autotehtaiden tuotantoketjuihin tulevista häiriöistä, mikä vaikuttaa negatiivisesti uusien autojen toimitusaikoihin ja tarjontaan. Käytettyjen autojen kauppa voi saada tämän takia hieman suhteellista etua uusien autojen kaupan kustannuksella, kun kuluttajat siirtyvät epävarman taloustilanteen vallitessa ostamaan uuden sijasta käytetyn auton”

“Näin nopean volyymilaskun aikana on käytännössä mahdotonta sopeuttaa omaa kulutasoa vallitsevaan tilanteeseen ja arvioimme kannattavuuden laskevan selvästi edellisvuoden alapuolelle”

“Nykyinen epävarma tilanne koronaviruksen vaikutuksiin ja kestoon liittyen sekä sijoittajien riskinottohalukkuuden vähentyminen toimivat kuitenkin käsijarruna osakkeen nousulle lyhyellä aikavälillä. Nykyinen heikko markkinatilanne tarjoaa mielestämme erinomaisen ostopaikan, mikäli uskoo Kamuxin liiketoimintamallin toimivuuteen ja hyviin pitkän aikavälin tuloskasvunäkymiin.”


Mietteitä:

  • Koronasta ei tullut pelätynkaltaista shokkia käytettyjen autojen markkinaan. Pahin isku meni nopeasti ohi ja siten tuo Petrin enteilemä siirtymä käytettyihin voimistui.
  • Kamux suoriutui tuosta kriisistä merkittävästi paremmin kuin pelättiin ja on kasvanut paljon enemmän kuin silloin oletettiin, vaikka analyysi oli jo silloin melko positiivinen lähivuosien kasvusta.
  • Kuluttajien luottamus tuntuisi vaikuttavan yllättävän paljon. Koronassa markkinat pelastettiin nopeasti keskuspankki- ja talouspolitiikalla. Nyt kuluttajaluottamus laahaa matalalla ja kulutus harkinnanvaraisiin hyödykkeisiin on laskenut merkittävästi
  • Ylläolevista kommenteista voi oikeastaan aistia nykyhetkeä paremmin kuin vuotta 2020.
  • Nyt vallitseva tilanne ei vaikuta ratkeavan niin nopeasti kuin korona. Kamux on juuri nyt yllättävän paljon makron vietävänä, vaikka alaa on kuvattu defensiiviseksi.
  • En usko koronan kaltaiseen V- palautumiseen, mutta pitkässä juoksussa on melko luottavainen olo, että yhtiö palautuu tästäkin kriisistä hyvin jaloilleen
  • P/S on nyt historiallisen alhainen. n. 25% alennus koronan alimpaan kuoppaan → Sentimentti on todella synkeä.
  • Kannattavuuden heikennyttyä EV/Ebit ei anna yhtä suurta alennusta historiallisiin toteumiin. Kuitenkin EV/Ebit 2022 ennusteella on alhaisempi kuin ennustettu taso koronakuopassa. Silloinkin markkinoilla vallitsi hyvin voimakas pelko.
  • Jos Kamux laskee vielä 40%, niin firmaa myydään kutakuinkin käyttöomaisuuden hinnalla. → Vielä ei ole ihan tupakantumppi kamaa, mutta itse liiketoiminnalle ei enää paljoa arvoa anneta.
106 tykkäystä

Päivitystä myytävien autojen tilanteesta:

Valikoima on selkeästi kasvanut reilun viikon takaisesta. Toisaalta dieselin osuus jatkaa laskuaan ja bensiini- sekä hybridiautojen osuus nousuaan.

Määrät käyttövoiman mukaan:

Osuudet käyttövoiman mukaan:

Osuudet hintaluokittain:

Hintaluokkien osuudet myytävistä autoista ovat pysyneet pitkälti samoina.

53 tykkäystä

Mielenkiintoista että nyt hurjan pulkkamäen jälkeen netto-ostajana BofA Securities ja Nordnet, kun taas myyjänä kunnostautuu Nordea ja Goldman Sachs. Kuluttajat säikähtäneet ja instituutit heränneet?

4 tykkäystä
62 tykkäystä

Lisätäänpäs vielä vertailua Sakaan.

Katsoin Sakan luvut 15.08.2022 ja vertasin tilanteeseen 02.09.2022. Otin kaasuautot mukaan Sakan lukuihin koska ne ovat Sakalla hieman merkittävämpi osa valikoimaa kuin Kamuxilla (mainittakoon vertailun vuoksi että Kamuxilla kaasuautojen osuus muuttui vastaavalla ajanjaksolla 0.3% → 0.5%).

Sakalla autojen valikoima on pienempi kuin reilu pari viikkoa sitten. Suhteellisesti sekä hybridi- että sähköautojen osuudet ovat kasvaneet; diesel- ja bensiiniautojen osuudet puolestaan hieman laskeneet:

Myöskään Sakalla ei merkittävää muutosta hintaluokkien osuuksissa, jonkin verran osuudet siirtyneet 20-30k€-luokasta alle 10k€-luokkaan:

Vertailun vuoksi siis tässä tärkeimpien käyttövoimien osuudet Kamuxin ja Sakan autovalikoimissa:

Sakalla on rajoitetumpi hakutoiminto hintojen suhteen joten ylemmissä hintaluokissa ei voi tehdä täydellistä vertailua, joten laitoin viimeiseksi luokaksi 50k€+:

18 tykkäystä

Oliko näissä huomioitu koko valikoima vai oliko jätetty esim. hyötyautot pois laskuista, koska ovat käytännössä kaikki diesel?