Omasta mielestäni valuaatio on paksu. Jos nyt ajatellaan että firma tekee tällä hetkellä 20 miljoonaa vuodessa niin vielä puhutaan nyrkkipajasta. Markkina-arvo on satakertainen. Vaikeaa perustella nyt millään TAMeilla ja potentiaaleilla. Näillä arvostuksilla pitäisi seuraavat 5 vuotta mennä niin kuin strömsöössä, ja yleensä ei mene.
Esim. litiumin maailmanmarkkinahinta on romahtanut ja kysyntä siis myös laskenut lyhyellä tähtäimellä. Pitkällä tähtäimellä sähköautojen yleistymistä ajatellen ongelma on päinvastainen, litiumia ei ole tarpeeksi koska sitä ei kierrätetä. Siinä vaiheessa kun kierrättäminen alkaa olla taloudellisesti kannattavaa, sähköakkujen hinnat moninkertaistuvat ja autot ovat entistä kauempana normikuluttajan hintaluokasta.
Juuri tällä hetkellä hommaa hidastaa korot. Amerikan puolella oli vielä pari vuotta sitten tutkimus jossa 51% arveli että tulevat hankkimaan sähköauton. Nyt jonkun tutkimuksen mukaan luku on että 67% ajattelee että tuskin hankkii. En tiedä onko kysymys hinnasta vai siitä että sähköautoilijat eivät ole olleet tyytyväisiä. Tämä käy yksiin sen kanssa että esim. Tesla on tiputellut hintojaan, mutta silti myynti sakkaa.
Autokauppiaat eivät myöskään siellä usko sähkisten nopeaan yleistymiseen, vaan ennemminkin siihen että luku vakiintuu johonkin tiettyyn prosenttimäärään. Voi olla että ne jotka ylipäätään ovat ko. autoista kiinnostuneet, ovat sellaisen jo hankkineet ja tästä eteenpäin kasvuluvut on paljon maltillisempia kun minun kaltaiseni skeptikot tutustuvat tekniikkaan.
Itse harkinnut hybridiä käytettynä mutta akkutakuuta ei niissä ole kun 5v tai pisimmillään 8v. Paikallisessa oli juuri ollut tapaus että akusto oli pitänyt vaihtaa sähköautoon, hintaa tuli reipas 30t€. Hybridiin sama homma yli 15t€, ja sellaista riskiä ei viitsi ottaa vaikka kuinka harvinaista olisikin.
Jos monilla sama suhtautuminen että ilman takuuta ei akkuvehkeitä huoli, tulee sähköautoista ongelmajätettä alle 10 vuotiaana. Ei sellainen vaihtoehto kyllä kaiken järjen mukaan lähde yleistymään suuremmalti.
Yksi ongelmakohta on tuo infra. Viimeksi kun asiaa selviteltiin niin vanhemmissa kerrostaloissa riittää sähköyhtiön mukaan n. parille kolmelle autolle virtaa ilman muutostöitä. Yön ylihän niitä yleensä ladataan ja jos autoja on parikymmentä ei kapasiteetti riitä ilman kalliita remontteja. Amerikan puolella infra on tosi paljon vanhempaa, sen uudistaminen kestää ja maksaa. Puhutaan varmasti kymmenistä vuosista.
Toinen ongelma taloyhtiöihin liittyen on että palomääräykset muuttuu niin että parkkihalleihin ei enää mahdukaan niin paljoa autoja, jolloin autoilu tulee taas kallistumaan ihan kaikille. En tiedä onko suomessa jo voimassa, mutta joissain maissa sähköautoja ei saa pysäköidä niin lähelle muita autoja kun polttomoottorisia.
Siinä on aika paljon kysymyksiä niin akkuteknologian kuin infrankin puolella ennen kun homma voi yleistyä sillä intesiteetillä mitä näihin Kempowerin linnunrata laskelmiin on ladattu. Itse näkisin että näillä arvostustasoilla tuskin isoja tuottoja kannattaa odotella seuraavaan 3-5 vuoteen. Toki fomo voi nostaa kurssia, mutta ilman perusteita se kyllä palaa maanpinnalle ennemmin tai myöhemmin.
Touhusta kyllä tulee elävänä mieleen teknokupla, sillä erotuksella että firma nyt sentään jotain rahaa tekee. Pahoittelut karhulaisuudesta, mutta sen verran monta kertaa on 25 vuoden aikana näpit palaneet vastaavien kanssa. Mukana ollaan, mutta hyvin pienellä panostuksella.