Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Ei nähdäkseni ole realistinen uhka tälle vuosikymmenelle, mutta tietysti hyvä osoitus siitä että vaikka Kempower olisi kuinka huippulaadukkaan kilpailukykyinen juuri nyt ja lähivuosina, niin disruptoiva teknologia voi vaania nurkan takana jolloin koko liiketoiminnalta putoaa pohja.

27 tykkäystä

Juttu perustui Independentin artikkeliin, jossa mm todetaan:

“The company said the next-generation battery had already entered the pilot testing stage and will eventually be mass produced for commercial applications like phones and drones.”

“Betavolt said its first nuclear battery can deliver 100 microwatts of power and a voltage of 3V, while measuring 15x15x5 cubic millimetres, however it plans to produce a battery with 1 watt of power by 2025.”

Eli tää kiinalaisten akku/patteri on vasta pilottivaiheessa, joten ei minusta vähään aikaan ole suurtuotannossa ja astumassa nykyisten latureiden korvaajaksi, jos siihen koskaan pääseekään. Mutta kaikenlaista alalla kehitellään, mikä sitten selviääkään voittajaksi…

6 tykkäystä

Jaa että jopa 1 watin patteri. Saavat tovin jos toisenkin skaalata tätä ylöspäin että sähköauto alkaa liikkumaan moisella. Tarvittavat tehot vähän eri planeetalta.

17 tykkäystä

En kyllä jaksa uskoa, että viranomaiset - ainakaan länsimaissa - myöntäisivät liikennöintilupaa moisille autoille. Turvallisuusriskit etenkin onnettomuustilanteissa olisivat liian suuret.

2 tykkäystä

Kilpailijan uusin malli ei saanut kauheammin kehuja tässä testissä.

17 tykkäystä

Toivottavasti Kempowerilla on panostettu myös kovilla pakkasilla luotettavuuteen ja toimivuuteen. Tietoa tai kokemuksia onko näin?

On panostettu, Kempower toimii luotettavasti myös kylmällä. Jos ei toimisi, se olisi kyllä laajasti suomalaisten sähköautoilijoiden tiedossa. En ole huomannut ongelmia itse tai alan medioita seuraamalla (esim. Sähköautot – Nyt!).

Jos jotain ongelmia on, niin esim. joissain autoissa latausluukut saattavat jäätyä kiinni. Ja toki lataushäviöt kasvavat ja (ainakin ilman akun esilämmitystä) lataustehot laskevat pakkasen mukana, täysin laturista riippumatta.

Kuten reilu viikko sitten tähän ketjuun linkitetyssä uutisessa sanottiin (koskien ABC-latausta eli Kempowerin latureita):

Ilo on ollut katsoa, kun latausverkosto toimii hyvin kovassakin pakkasessa.

18 tykkäystä

Tässä tällaista kuviota benelex-alueelta ja ainakin havainnekuvan ja tehonkin perusteella Kempower ehkä jotenkin mukana.

Tämä palvelupuoli aika vahvasti mukana tässä julkistuksessa.
Asetelma näissä mielestäni mielenkiintoinen.

Kun on bensaketju jolla ilmeisesti omiakin Shop&Go pikamyymälöitä asemilla, sähköyhtiö sekä sitten palvelua tuottavat yhteistyökumppanit (supermarket ja konditoriaketju).

Jokaisella oma optimoitava bisnes. Mutta intoa tuntuu olevan ja sitä “laatuaikaa” näissä painotetaan? Ja jos sillä aikaisemmin kisaan hypänneellä kilpailijalla seisoo “romurautaa ei missään”, niin ehkä se sopiminenkin on helpompaa?

Vai onko se sitten niin, että EV:n omistaja viihtyy sen puolituntisen mieluiten omassa autossaan?

5 tykkäystä

Itse en löytänyt uutisen perusteella viitettä Kempoweriin. Tuo Storm on uusiutuvaan energiaan, lähinnä tuulivoimaan keskittynyt yhtiö ja koko hanke on vasta alkuvaiheessa, joten voihan se olla, että Kempower voisi olla potentiaalinen laitetoimittaja tuohon kuvioon :thinking:

3 tykkäystä

Havainnekuvissa Kempowerin laitteet. Latausteho “Up to 400kw” joka viittaa nimenomaan dynaamiseen tehonjakoon, joka erityisesti Kempowereissa (jotka juurikin menevät 400kw asti). :slight_smile: Eli kohtuu silmät kiinni saa artikkelia katsoa, ettei näe viitteitä Kempoweriin.

8 tykkäystä

Kempower tykännyt alla olevasta julkaisusta.

Q8 in Belgium has seen the light…
:zap::zap::zap:
and it’s one that has my bright attention!
:belgium::belgium::belgium:

@KempowerOyj will take a big leap from what it looks like!!
First openings in Summer.

25 tykkäystä

Kokeilin tavata kääntäjän kanssa yhtä X:n linkeistä.

En ole varma käänsikö oikein, mutta jutun mukaan hankkeen rahoittajana oleva uusiutuvan energian yhtiö rakentaa tarvittessa myös palvelujen (kaupat, ravintolat) tilat! Jos sitten käänsi väärin (“shell”), niin ehkä kyseessä vain havainnekuvan mukaiset katokset latauspaikoille.

Anyway, juttu antaa hyvän kuvan nyt altaaseen (mutta suoraan altaan puoleen väliin…) hyppäävän toimijan ajatuksenjuoksusta. Aika naivinkin oloista mielestäni avata kuviosta jo nyt julkisesti näin paljon. Kyllähän tätä tietoa kilpailijat voi käyttää hyväksi.

Q8 sitten ilmeisesti rakentaa itsenäisesti bensa-asemilleen erikseen kuten ovat jo aiemmin tehneet toimittajanaan,ainakin siis tähän asti, joku näistä kaappimallien valmistajista. Siinähän taustalla on joku kuwait öljy-yhtiö.

3 tykkäystä

Kun puhutaan että latausjärjestelmä pitää uusia tyyliin 5vuoden välein niin mikä siinä menee käyttökelvottomaksi? Kehittyykö näissä latausnopeudet ja muu niin vauhdilla että 5vuoden päästä nykyiset laturit ovat vain teknologisesti niin jäljessä että ne pitää uusia? Vai onko näissä jotain kuluvaa osaa mikä pitää uusia ja kuinka laajasti järjestelmä pitää uusia 5vuoden välein? Tästähän sitä jatkuvaa tuloa Kempowerillekkin tulisi jos 5vuoden välein oikeasti pitäisi järjestelmää uusia.

6 tykkäystä

Olin LADECIN ryhmän mukana Kempower-yritysvierailulla.

Ensin jakauduimme ryhmiin ja menimme tehdaskierrokselle noin kymmenen hengen ryhmissä.

Tehdassalissa kiinnitti huomiota sen siisteys. Pienimmätkin roskat kävi joku rikkalapiolla keräämässä pois.

Toinen asia mikä kiinnitti huomiota oli, että työntekijät olivat hyvin nuoria, keski-ikä oli varmaan alle 30 vuotta.

Kolmanneksi ihmettelin kuinka vähän automaatiota oli. Yhtään robotin näköistäkään vehjettä en nähnyt. Kaikki tehdään käsityönä.

Ensin menimme siihen osastoon, missä tehdään voimayksiköitä (power units). Ne ovat kaappeja, joihin laitetaan tarvittava määrä moduulilaatikoita. Kaappiin voi lisätä laatikoita, jolloin lataustehoa saadaan lisää. Voimayksiköt ovat yleensä sisätiloissa. Ne tuottavat aika paljon lämpöä.

Tämän jälkeen siirryimme satelliittiosastolle. Satelliitit ovat ikään kuin päätteitä, kaikki sähkö tulee niihin voimayksiköistä kaapeleilla. Kaapeleita on paljon myös satelliitin sisällä.

Tehdaskierroksen jälkeen meille kerrottiin yrityksen toiminnasta. Hiukan minulle jäi se käsitys, että sijoittajat eivät ole heille kovin tärkeä sidosryhmä. Webinaareja ja erilaisia tapahtumia on paljon, mutta ne keskittyvät lähinnä tekniikkaan. Pörssitiedotteita tulee myös aika niukasti ja yhtiön kotisivujen Investors-osastosta ei esimerkiksi löydy uutisia kovinkaan helposti.



64 tykkäystä

Tuota voisi tarkentaa että kondensaattorit itsessään eivät juuri lämpene. Lämpöä tuottavat lähinnä vastukset, puolijohteet ja niiden jäähdytyselementit. Järkevällä suunnittelulla voidaan kondensaattorit yrittää sijoittaa muualle kuin lämpenevien komponenttien viereen joten siten saadaan elektroniikalle lisää elinikää.

7 tykkäystä

Tiedän, että Kempowerilla on varmaan nuo asiat tiedossa ja teknistä osaamista huomioida ja ratkaista nuo ongelmat. Taitaa olla teknisistä haasteista niitä pienimpiä.
Sori tämäkin nolla info.

1 tykkäys

Tähän mennessä laitteet ovat ainakin 5 vuodessa vanhentuneet tehoissa ja ehkä standardeissakin. Tuskin maksujärjestelmätkään enää ajantasalla ja ei kannata päivitellä. Ensimmäisiä latauspisteitä laitetaan jo uusiksi moderneilla tehokkaimmilla laitteilla.

6 tykkäystä

EU:han vaatii, että kaikkiin uusiin suurtehoisiin (olikohan +50kW, pitää tarkistaa) pitää saada korttimaksupääte. Tämä on hyvä niin päästään kaikista poleteista ja muista virityksistä eroon, mutta samalla se tarkoittaa, että vanhat laturit menevät vaihtoon, koska ei noita päätteitä ole mitään järkeä asentaa vanhoihin pömpeleihin.

Esim. joiltain Nesteen asemilta löytyy Kempowerin pöntöistä korttimaksupäätteet eli homma on sikäli hanskassa jo.

12 tykkäystä

Kaikkea ei voi Kempower voittaa, mutta mielenkiintoinen referenssi Plugit HUBE:lle.

5 tykkäystä

Onko Plugitilla liiketoimintamalli että laitetaan sähköurakkana pystyyn latauskenttä. Komponentit ostetaan maailmalta (esim. Kiinasta). Referensseissä joka systeemi näyttää olevan hieman eri komponenteista koottu. Toiminee yksittäisenä pisteenä mutta ostaako isommat ketjut tälläisella malilla verkostoa. En ainakaan itse uskaltaisi - varaosien saatavuus, huolto, operointi, elinkaarikulut, toimittajariski jne.

8 tykkäystä