Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Kempowerin oma tavoite on saavuttaa 750 MEUR liikevaihto 2026-28. Inderesin ennusteet on linjassa Kempowerin tavoitteen kanssa ja tälle vuodelle liikevaihdon kasvu-% ennuste on “enää” 38%.
Screenshot_20240208_174656_Chrome

Kempowerin markkinaosuus on noin 13% ja markkinan kasvunopeus ennustetaan olevan 20-40% vuoteen 2030 asti. Mikäli Kempowerin liikevaihdon kasvu olisi suurempaa kuin markkinan kasvunopeus, vaatisi se markkinaosuuden voittamista. Näin ollen Inderesin ennusteet kuulostaa aika realistisilta. Jos Kempowerin liikevaihto kasvaisi 150% vielä 3 vuotta putkeen, saavuttaisi se likimain 100% markkinaosuuden vuonna 2026. :smile:

35 tykkäystä

Tulosennakko ulkona.

Kempower raportoi Q4-tuloksensa keskiviikkona 14.2. ja analyytikko Pauli Lohi kommentoi tilinpäätöstiedotetta livenä klo 9.25 alkaen InderesTV:ssä. Odotamme Kempowerilta vahvaa Q4-kvartaalia tuloksen ja liikevaihdon osalta. Tilauskertymän kasvuun sisältyy mielestämme enemmän epävarmuutta, sillä markkinatasolla investoinnit liikenteen sähköistymiseen näyttäisivät olemaan tasaantumaan päin vahvan jakson jälkeen. Teimme leikkauksia tilauskertymään ja vuosien 2024–25 kasvuennusteisiin.

Toistamme osta-suosituksen ja laskemme tavoitehinnan 41 euroon (aik. 44).

24 tykkäystä

36 tykkäystä

Tuotekehitysuutisia: Kempower tuo markkinoille seuraavan sukupolven latausalustan, joka hyödyntää piikarbiditeknologiaa | Kempower Oyj

Tämä piikarbidi-puolijohteisiin (silicon carbide, SiC) perustuva ratkaisu oli jo viime kevään CMD:llä ilmoitetussa tuotekehitys-pipelinessa. Näyttäisi olevan tekninen parannus, joka voidaan tuoda yhtiön kaikkiin tuotteisiin hyvinkin nopeasti. Käsittääkseni tämä parannus mahdollistaa kustannustehokkaampien ratkaisujen valmistamisen sekä Kempowerin että asiakkaiden (latausoperaattorien) näkökulmasta:

A) Kempower voi tehdä laitteista pienempiä, koska SiC-komponentit toimivat kuumemmissakin lämpötiloissa (ei tarvitse jäähdyttää niin paljoa) verrattuna perinteisiin piikomponentteihin. Tulkitsin täältä, että myös käämit ja kondensaattorit voisivat olla pienempiä SiC-ratkaisun kanssa, jolloin tehoyksiköstä saisi kompaktimman ja edullisemman.

B) Asiakkaat hyötyvät, kun tehohäviöitä tulee vähemmän ja latausjärjestelmä häiritsee vähemmän ympäröivää sähköinfrastruktuuria.

Tässä myös linkki jo toukokuussa 2023 julkaistuun uutiseen, jossa aiheesta kerrotaan alihankkijan näkökulmasta: Kempower nostaa lataustehoa piikarbidilla

Nopealla Googlauksella ainakin Alpitronicilla näyttäisi olevan SiC-ratkaisuja jo käytössä. Alpitronic on voittanut markkinaosuuksia vuoden 2023 aikana ja kuuluu mielestäni toimialan teknisesti edistyneimpiin toimijoihin.

71 tykkäystä

Inderesin analyysissa ei mielestäni huomioitu lainkaan EU:n hyväksymää AFIR -asetusta, joka määrittää EU maan latausasemien määrän (sen lisäksi paljon muutakin esim. maksaminen pankki/luottokortilla on asetuksessa, hintojen näkyvyys jne…). Kirjoitin NIO ketjussa asetuksesta pääpiirteet. Huomioitavaa on se, että mikäli eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen ennen kesälomia niin ensimmäinen vaihe alkaa saman tien eli Turku-Helsinki-Vaalimaa tien saattaminen asetuksen tasolle. Euroopan pääväylä verkon lisäksi ainakin LVM:n ehdotus tulee esim. Suomeen määrittelemään laajan asemaverkoston aina Kilpisjärvelle ja Utsjoelle saakka. Sen pitäisi olla valmiina vuoteen 2030. Rahoitusta rakentamiseen saa valtiolta ja EU:n rahastoista. EU:ssa on tiedetty infrastruktuurin puutteen olevan yksi este EV -autojen yleistymiselle, mutta nyt ainakin infrastruktuuri pyritään saamaan kuntoon. EV autojen hinnoille ei,i edes EU voi mitään. AFIRin myötä rahoituksen ja rakentamien painotus julkisten latausasemien suuntaan on selvä. Harvapa tosin tankkaa bensa/diesel -autoaan kotipumpusta nykyisinkään. Indresin artikkelissa mainittiin myös EV -autojen ostotuen loppumisen tietyissä valtioissa vaikuttavan myyntiin. Tähän voi yhtyä varsinkin tiheästi autoistuneen Saksan osalta, jossa autoteollisuus yhdistys ennakoi -14% pudotusta kuluvalle vuodelle EV -autojen myynnissä. Ja Saksassa EV -autojen osuus on nykyisin vain 2% autokannasta, saman lähteen mukaan. Saksan tilanne on vaikea, koska yhä useampi autoteollisuus työpaikka siirtyy pois joko halvemman työvoiman ja/tai parempien valtion tukien vuoksi. Tämä kehitys olisi ollut Saksassa edessä muutenkin, se ei ole sähköautoistumisen vika. Nyt se vain tapahtuu nopeammassa aikataulussa. Toisaalta meiltä löytyy EU -maista valtioita, jotka ovat tälle vuodelle kasvattaneet sähköautojen ostotukea esim. tiheän autokannan omaavat Ranska ja Italia. Joten tilanne ei ole niin suoraviivainen.
Tämän johdosta en itse näe pilviä Kempowerin osalta moneen vuoteen, jos myyntimiehet vain painavat ja tekevät sitä, mistä heille maksetaan, kasvussa muistetaan kiinnittää kuluihin extra huomio ja yhtiön tuotteet pysyvät laadukkaina. Jatkossa nimittäin ylläpito asettuu isoon rooliin ja enkä toivoosi Kempowerille sellaista tikun nokkaan nostamista, missä Electrify America -ketju on USA:ssa toimimattomien latausasemiensa kanssa.

20 tykkäystä

STT:n uutisesta poimittua:

“Kempower on rakentanut uudelle piikarbiditeknologiaa hyödyntävälle latausalustalle erittäin vahvan toimitusketjun Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Paikallinen ja vastuullinen toimitusketju mahdollistaa Kempowerin kasvun sekä Lahden, että Pohjois-Carolinan tuotantolaitoksilla. Kempower aloittaa seuraavan sukupolven latausteknologian asiakastoimitukset vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Pohjois-Amerikan markkinat seuraavat vuoden 2024 toisella neljänneksellä.”

Nopeasti saadaan tämäkin uudistus tehtaalta tilaajalle :cowboy_hat_face:

42 tykkäystä

Tulosjulkistus ystävänpäivänä 14.2 Mitä käy kurssille?

Liikenteen sähköistyminen näyttää olevan tosiasia. On ilmennyt uutisia, että sähköistyminen on juuri nyt jonkinlaisella “mietintätauolla” eli suht lineaarinen kehityssuunta on hieman taantumassa.

Positiivista taas on mielestäni se, että itse Kempowerin liiketoiminta näyttää voivan hyvin. Tilauksia tulee, tehtaita nousee ja uusimpana uutisena piikarbiditeknologiaa hyödyntävät innovaatiot.

YLLÄPITO POISTAKOON, MIKÄLI TÄLLAINEN LEIKKIMIELINEN KILPAILU EI OLE SALLITTU.

Ja että ketju pysyisi asiapitoisena ja siistinä, niin älä perustele vastaustasi mitenkään. (Laita kommentit vaikka kahvihuoneen puolelle, jos pakottavaa tarvetta perustella vastaustasi. )

Mikä on 14.2 päätöskurssi? Tämän päivän kurssin ollessa 28,32

  • 10-15€
  • 15-20€
  • 20-25€
  • 25-30€
  • 30-35€
  • 35-40€
  • 40-45€
  • 45-50€
  • Alle 10€
  • Yli 50€
0 äänestäjää
11 tykkäystä

Laitetaas vielä perjantaina ilmestynyt yhtiöraporttikin ketjuun. :slight_smile:

Odotamme Kempowerilta vahvaa Q4-kvartaalia tuloksen ja liikevaihdon osalta. Tilauskertymän kasvuun sisältyy mielestämme enemmän epävarmuutta, sillä markkinatason investoinnit liikenteen sähköistymiseen näyttäisivät olemaan tasaantumaan päin vahvan jakson jälkeen. Teimme leikkauksia tilauskertymään ja vuosien 2024-25 kasvuennusteisiin.

Rapsasta lainattua:

Liikenteen sähköistyminen kulkee arviomme mukaan aaltoliikkeenä ja vuosien 2021-23 vahvasta jaksosta ollaan
siirtymässä ainakin Euroopassa hetkellisesti hitaamman kasvun aikaan. Emme kuitenkaan näe Kempowerin
kilpailukyvyssä tai markkinan pitkän aikavälin kasvunäkymässä merkittäviä muutoksia heikompaan suuntaan.

image

33 tykkäystä

Viime perjantaina uusin uutinen tästä siis ja 30 000 laturia tulossa tänä vuonna yhdysvaltoihin ja kanadaan. Onko tietoa mitkä laturivalmistajat tässä ovat mukana?Vai onko edes julkisesti kerrottu? En ainakaan muista että tästä olisi täällä ollut juttua aiemmin :thinking:

11 tykkäystä

Tämän podcastin on ainakin tuottanut star charge ja kempower. Luulis ettei muuten vaan tuoteta asiaan liittyvää podcastia jos ei latureita tule yhtään kempowerilta. Vai meneekö liika-ajattelun puolelle jo? :sweat_smile:

15 tykkäystä

Olen tässä empiiristen tutkimusten perusteella tullut sellaiseen johtopäätökseen, että kempowerin tapa brändätä laturinsa sähkön myyjän teipeillä pelkästään on ollut virhe. Perus sähköautoilua harrastavat tuttavat puhuvat aina “nesteen laturit” tai “abc:n laturit” on hyviä tai huonoja, “teslan laturit” on aina toimivia jne. Ihan brändikuvan luomisen vuoksi, olisi ollut hyvä jos jokaisessa kempowerin laturissa olisi hyvin havaittava kempower teksti ja logo, vaikka sähkön myyjän teipit muuten latureissa olisikin.

En ole itse vielä sähköautoilija, joten korjatkaa jos olen väärässä näiden teippailujen ja värimaailman/logojen suhteen.

Olisi itselläkin helpompi katsella missä on kempowerin latureita jos niissä lukisi selkeästi kempower. (Ainakin osin) kuluttajat keskittää lataustaan varmimpiin latureihin niin se mielestäni toisi operaattoreille motivaatiota hankkia nimenomaan kempowerin vehkeitä.

Brändiarvon kasvattamisen mielessä olisi siis kuluttajatietoisuuden lisääminen, joka sitten taas toisi sitä b2b brändikuvaa entistä paremmaksi.

26 tykkäystä

No kyllä ainakin ABC:n latureissa on Kempower -logo&teksti ihan siinä näytön yläpuolella vaikka toki teippaukset ovatkin huoltoasemaketjun mukaan.

Kyllä bensapumpuissakin lukee valmistajan nimi vaikka siihen tuskin kukaan kiinnittää huomiota.

11 tykkäystä

Samaa mieltä. Brändi arvon kannalta typerä päätös. Niinkö tässä taas käy, että Insinöörikansa tekee hyvät tuotteet mutta eivät osaa myydä ja brändätä. Tämän kun yhdistää olemattomaan sijoittajaviestintään niin ei kyllä omistajaa lämmitä :frowning:

13 tykkäystä

Joskus pohdin tota samaa mutta mielestäni niissä kuitenkin oli Kempowerin tarrat? Ja perus paikallisille kuluttajille tuo voi olla ihan hyvä veto jos niillä on jo olemassaoleva vahva tunnettu brändi, niin käyttäjät uskaltaa käyttää.

Ja varmasti ollut tuloksentekopainetta Kempowerilla niin eivät ole bränditarroista alkanut tappelemaan, pelaa pitkää peliä kuitenkin ja saanut latureita ulos tehtaalta. :+1:

2 tykkäystä

On niissä Kempowerin logo kaikissa näkyvissä. Tässä esimerkki Nesteen uusista tolpista:

Kempowerin teollinen muotoilu on myös hyvin selkeää ja Kempowerin kentät erottuu kauas.

32 tykkäystä

Näkyyhän niissä kaikissa vähintään logo pienellä, mutta eihän nuita ohiajavasta autosta tunnista Kempowerin latureiksi. Perusmalli on tälläinen, mutta kyllä tässä annetaan asiakkaalle ehkä liikaakin kustomointimahdollisuuksia oman brändin kustannuksella.



Tässä kannattaisi ehkä katsoa teslasta mallia.

11 tykkäystä

Ans kattoo ny tämä ionna. Kuten tässä “Tesla henkisessä” videossakin spekuloitiin, monta haastetta on matkalla.

Itselle “ensivaikutelma” analoginen Outokummun “miljardi-investoinnin” kanssa. Siinähän outsa teki tällaisen investointisuunnitelman lopulta ainoastaan “neuvottelutyökaluksi” vääntöihin Arcelor-Mittalin kanssa.

Vähän kyllä haiskahtaa, että taustalla nämä autovalmistajat voisivat käydä myös samanlaisia neuvotteluja Teslan kanssa. Eli siis siitä, kuinka “syrjivä” (teknisesti, taloudellisesti, käytettävyysmielessä) Teslan latauksen käyttö olisi näiden merkkien käyttäjiä kohtaan verrattuna Tesla-käyttäjiin.

Mutta seurataan nyt tilannetta. Jos jotakin aikovat oikeasti tehdä, niin varmaan sitten esmes kempower ja/tai alpitronic tulevat aika pikapuolin tilauksista kertomaan.

Mielestäni perusmallin osaltakin on lähdetty vähän liian harmaalle linjalle. Missä hitsauskoneista tuttu musta oranssi värimaailma, josta merkin kyllä tunnistaa, vaikka logo ei juuri siitä suunnasta näkyisikään.

1 tykkäys

Heitetäänpä toisenlainen ajatus. Voisiko tämä latureiden kustomointi olla niiden hankkijoille osaltaan myös tärkeää, jos ei vaikka jostain syystä halua Teslan logoja omalle tontille. Käyttäjää varmasti kiinnostaa toimivuus, jolloin olisi kiva että Kempowerin logo näkyy suurella. Toisaalta käyttäjä ei tässä suoraan ole Kempowerin asiakkaana, ja Kempower haluaa miellyttää hankkijoiden vaatimuksia.

18 tykkäystä

Tottakai Teslan laturit on noin brändätty koska Tesla toimii myös latausoperaattorina eli sähkön myyjänä. Kun taas Tesla myy latureita muille toimijoille, ei Teslan brändiä ole samalla tavalla näkyvissä:

22 tykkäystä