Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Tämä ei ehkä liity suoraan Kempoweriin mutta näin maalikkona tuli mieleen mahdollinen ongelma. Jos sähköauton lataus kestää puolituntia, mutta omistaja jättää sen tunniksi lataukseen kaupassa käynnin ajaksi, niin viekö hän sitten paikana muilta lataajilta ja voittoja latauspisteen omistajalta? Onko tämä asia ongelma ja onko sitä ratkaistu jollain tavalla?

Teslan latureissa ainakin alkaa “sakkomaksut” juoksemaan jos pitää täyden akun omaavaa autoa pikalatureissa. Kempowerin latureissa ainakin ABC-latureilla ei taida olla tällaista, mutta sitten on erillinen “ruuhkamaksu” paikoissa, joissa latauspaikat herkästi ruuhkautuu ja vapaita on huonosti saatavilla kuluttajille.

LISÄYS:

Tämä on juuri tämä “ruuhkamaksu”, mitä yllä yritin kuvata.

3 tykkäystä

Teslan superchargerit ratkaisee laskuttamalla idlaamisesta tietyn rajan jälkeen. En tiedä mitä muut toimijat tekevät, mutta yleisellä tasolla ratkaisu on “tarpeeksi latureita” ettei ole niin justiinsa onko auto laturissa puoli tuntia vai tunnin, vaan se on siinä sen aikaa kun asiointi kestää.

1 tykkäys

Osalla ABC- ja K-lataus asemilla pikalatauksen hinta nousee esim. yli tunnin kestävän latauksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan ole käytössä joka paikassa, ja hitaammilla latausnopeuksilla hinta pysyy samana myös pidemmillä latauksilla.

2 tykkäystä

Markkinoilla on nyt paljon merkkejä huonommasta bisneksestä ja kovemmasta kilpailusta operaattoreilla, jotka ovat keskittyneet pelkästään latauksen liiketoimintaan. Teslalla on tarkat tiedot automäärän kasvusta alueittain, Teslojen latauskäyttäytymisestä (koti vs. julkinen) sekä oman latauskaluston toimivuudesta. V4 ei ollut teknisesti mitenkään huippuluotettavaa, korttimaksut Euroopassa nostavat kustannuksia, asemien avaaminen muille autoille ei ole tuonut Teslalle mitään asiakasryntäystä (hintoja laskettiin juuri) ja yleisesti pienempi sähköautojen kasvu ei tarvitse Teslalta isoa latausinvestointia. Aikaisemmin latauspaikoista ei tarvinnut maksaa vuokraa, mutta nyt hyviä lokaatioita on harvemmassa ja omistajat haluavat periä vuokraa, kun operaattoreita voi kilpailuttaa. Tesla voi hyvin tienata paremmin latauslaitemyyjänä jenkeissä, kun heillä on NACS-osaaminenkin hallussa. Olen samaa mieltä, että Tesla voi markkinatilanteen muuttuessa palata markkinoille isoilla investoinneilla.

BP Pulse ilmoitti myös hiljaisemmasta kasvusta ja työvoiman vähentämisestä, vaikka juuri ostivat Teslalta V4-laitteita 100m arvosta. Kilpailusta kertoo Fastnedin voitot Saksan markkinoilla, IONNAn ja Ionityn tulevat investoinnit. Monessa on taustalla julkista tukirahaa myös. Suomen operaattorimarkkina kauppaketjusubventoinnilla on erilainen kuin muualla, joten Keskon ja S-ryhmän päätökset ovat positiivisia poikkeuksia. Kempower tuskin voi välttää tulosten heikkenemistä tiukassa markkinatilanteessa.

12 tykkäystä

Miltä tuo ensirekisteröintitilasto teidän mielestä näyttää? Autoja rekisteröidään alle normaalin tason tällä hetkellä joka näkyy siinä, että muutaman vuoden käytettyjen arvo on pitänyt kohtalaisen hyvin pintansa. Voisiko tätä tulkita niin, että ihmiset panttaavat autonhankintaa ja on tiedossa patoutuneen kysynnän purkautuminen?

Kristallipalloa ei ole, mutta uskallan väittää että se purkautuu isolta osin tuohon sähköiseen väriin.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

image

2 tykkäystä

Katsoin verottajan autoverotilastoa niin tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Suomeen on tuotu 9905 käytettyä sähköautoa.

Mutta onko silläkään mitään merkitystä Kempowerin suhteen? Kyllä se kasvu pitää maailmalta saada eikä kotimaasta.

11 tykkäystä

Lyhyesti: Latausinfraa on laajennettava huomattavasti, jotta EU:n asettamiin ilmastotavoitteisiin autoilun sähköistymisen osalta päästään. Oletettavasti Kempower on voittajien listalla tämän ongelman suhteen.

Just over 150,000 public charging points were installed last year across the EU (less than 3,000 per week on average), reaching a total of over 630,000.

According to the European Commission, 3.5 million charging points should be installed by 2030. Reaching this target would mean installing around 410,000 public charging points per year (or nearly 8,000 per week) – almost three times the latest annual installation rate.

However, ACEA estimates that 8.8 million charging points will be needed by 2030. Reaching this would require 1.2 million chargers to be installed per year (or over 22,000 per week) – eight times the latest annual installation rate.

13 tykkäystä

Sharevillesta spotattu. Maksumuuri, saisiko joku referoitua?

10 tykkäystä

Erikoinen idea tuollainen valmisteltu latausasema mikä on päivässä rakennettavissa. Onko tuo normaalisti sitten paljon hitaampaa :thinking:
No pääasia että kempower on laitteena :smile:
https://twitter.com/electricfelix/status/1786355535685562862?t=Lcn9tfiZADN1IVoDznVECQ&s=19

6 tykkäystä

Ilta-Sanomat kirjoittaa: ” Euroopan komission mukaan vuoteen 2030 mennessä unionin alueelle olisi asennettava ainakin 3,5 miljoonaa latauspistettä. Sekin tarkoittaisi satoja tuhansia julkisia latauspisteitä vuodessa.”

”Jotta infrastruktuuri pysyisi lisääntyvän sähköautokannan tahdissa, latausasemia olisi rakennettava ACEA:n arvion mukaan EU-alueella peräti kahdeksan kertaa enemmän vuodessa kuin nyt.”

Kyllä markkinaa riittää otettavaksi, ihan hyvä jos nyt vähän EV kysyntä hidastui, niin ehditään saada kaikki tuotantokapasiteetti valmiiksi ennen kuin pato avautuu. :moneybag::moneybag::moneybag::moneybag:

29 tykkäystä

Ihan hyvä pikainen video missä aika hyvin kerrotaan kempowerin etuja. Aika monihan nämä jo tällä palstalla tietää mut jos tarvii joskus selittää vaikka jollekkin miks kempower on hyvä ni linkkaa vaikka tän.

25 tykkäystä

Ruotsissa huhtikuun 2024 lopussa yli 40 julkista rekkojen latausasemaa ja monissa useita latauspisteitä. Suomessa yksi julkinen rekkojen latausasema.

Jonkun arvion mukaan Suomi pyrkii täyttämään EU:n minimivaatimuksia ja Ruotsi pyrkii pääsemään päsätötavoitteisiin ja olemaan mallioppilas.

Kaiken kaikkiaan, Ruotsi lyö valtiotasolla suuria määriä massia sähkörekkoihin tukien muodossa (tuet latausasemiin + tuet rekkojen hankintaan) ja Suomi ei niin paljoa.

Ja vähemmän yllättäen “varoitus” tuli latausratkaisuja toimittavalta Virralta.

7 tykkäystä

Alpitronicin tehdas tai joku osa siitä ainakin aika pahasti tulessa. Ei kerkee enempää ottaa selvää tällä hetkellä mutta ehkä oli remontissa tms. eli en tiedä onko vaikutusta tuotantoon

https://twitter.com/electricfelix/status/1788120846097093035?t=O9ujIeniVnZ_ieqKpt_VXA&s=19

4 tykkäystä

" Currently, the fire is under control, and residual extinguishing operations are underway. Alpitronic’s operations have not been affected by the fire."

Nuo Alpitronicin verkkosivut on kyllä alan näyttävimmät.

For animated GIFs — Can't even

2 tykkäystä

https://x.com/kempoweroyj/status/1788294481357185423?s=46&t=AiV1L_xdZyVsv9IfUd_5Aw

12 tykkäystä

Suomessa tukea ovat jakaneet energivirasto ja ARA. Energiavirasto jakoi tukia viimeksi 2023 8,25 milj. sähköautojen julkisiiin latauspisteisiin ja 1,22 milj. vetyasemapisteisiin Vuosaareen ja Vantaankoskelle. ARA ei jaa tänä vuonna tukea taloyhtiöiden ja yrityksien työpaikka hankkeisiin. Energiavirastossa ei ole menossa hanketta tukien jakamisesta tänä vuonna. Voi olla, että tänä vuonna ei tukea jaeta, jos senkin takia, että aika loppuu kesken. Energiaviraston tuki on ollut latausasemille maksimissaan 35% kustannuksista. Virkamiesten puheista saa sen käsityksen, että nyt jatketaan markkinaehtoisesti.

Tänään julkaistin VATT:n ja Syken julkaisu,jossa nämä virastot tutkivat nykyisten tukien vaikutusta. Julkaisussa todetaan, että valtion tukea tarvitaan varsinkin harvaan asutuilla alueilla, tähän menessä tuet on kohdentuneet pääasiassa Länsi- ja Etelä-Suomeen missä liikennemäärät ovat suurimmat. ARA tuesta todetaan, että se on nopeuttanut latausinfran rakentamista noin 3 vuodella. Kuitenkin sanotaan, että jos tukea tarjotaan jatkossa, se tulisi osoittaa “haastaviin kohteisiin”. Myös huomautetaan koskien ARA:n tukia, että “investointien vaikutukset päästöihin ovat maltilliset suhteessa tieliikenteen kokonaispäästöihin”. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on ns. kuuma peruna ja kukaan ei halua perunaa itselleen. Tuonkin uunituoreen julkaisun viimeinen lause on Selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa julkaistujen raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.

1 tykkäys

Hallituspuolueen politiikan brändäys tekee asiasta hankalan, kannatus on hankittu olemalla tätä kehitystä vastaan. Poliittisessa puheessa ei ole vihreää siirtymää vaan puhdas siirtymä sitten viime kesän. Liikenneministerikin mielestä sähköautot ei yleisty ikinä sanovat tutkijat mitä tahansa.

Eli disclaimerit on ihan odotettuja. Melko turhauttavaa, että yksi suurimmista puolueista suoraan vastustaa Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeää teollisuuden alaa (liikenteen sähköistyminen).

3 tykkäystä

Akkurekat vaan on kalliita operoida, vaikka hankintaa tuettaisikin. Ja juurisyyt korkeille operointikustannuksille on hankala korjata. Ja epäilemättä tilanne pohjolassa on esimerkiksi Kaliforniaa haastavampi…

Lukemisen arvoinen juttu kaikille niille, jotka arvioivat jenkkien markkinoiden potentiaalia Kempowerin kannalta.

https://www.wsj.com/articles/companies-are-balking-at-the-high-costs-of-running-electric-trucks-fed0ce6e?st

2 tykkäystä

Minulle ei ole yllätys, että ensimmäisen sukupolven akkurekkojen operointikustannukset eivät vielä päihitä yli 100 vuotta käytössä ollutta polttomoottoritekniikkaa, varsinkaan halpojen fossiilisten polttoaineiden maassa. Monelta häviää tässä ajalliset mittasuhteet, ja kaikki teknologiset hyödyt pitäisi olla ulosmitattuna juuri nyt tai muuten koko teknologia on tuomittu epäonnistumaan. Välillä on hyvä muistuttaa että Model S:n ensijulkaisusta on vain 12 vuotta aikaa.

Ei ole. Akkukäyttöiset sähköajoneuvot ovat teknisesti yksinkertaisia, ja akkumateriaalit itsessään halpoja. Jalostus on pullonkaula.

Tilanne kalliin polttoaineen ja halvan sähkön pohjolassa on haastavampi kuin kalliin sähkön ja halvan polttoaineen Kaliforniassa?

19 tykkäystä