Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Ihan hyvä pikainen video missä aika hyvin kerrotaan kempowerin etuja. Aika monihan nämä jo tällä palstalla tietää mut jos tarvii joskus selittää vaikka jollekkin miks kempower on hyvä ni linkkaa vaikka tän.

25 tykkäystä

Ruotsissa huhtikuun 2024 lopussa yli 40 julkista rekkojen latausasemaa ja monissa useita latauspisteitä. Suomessa yksi julkinen rekkojen latausasema.

Jonkun arvion mukaan Suomi pyrkii täyttämään EU:n minimivaatimuksia ja Ruotsi pyrkii pääsemään päsätötavoitteisiin ja olemaan mallioppilas.

Kaiken kaikkiaan, Ruotsi lyö valtiotasolla suuria määriä massia sähkörekkoihin tukien muodossa (tuet latausasemiin + tuet rekkojen hankintaan) ja Suomi ei niin paljoa.

Ja vähemmän yllättäen “varoitus” tuli latausratkaisuja toimittavalta Virralta.

7 tykkäystä

Alpitronicin tehdas tai joku osa siitä ainakin aika pahasti tulessa. Ei kerkee enempää ottaa selvää tällä hetkellä mutta ehkä oli remontissa tms. eli en tiedä onko vaikutusta tuotantoon

https://twitter.com/electricfelix/status/1788120846097093035?t=O9ujIeniVnZ_ieqKpt_VXA&s=19

4 tykkäystä

" Currently, the fire is under control, and residual extinguishing operations are underway. Alpitronic’s operations have not been affected by the fire."

Nuo Alpitronicin verkkosivut on kyllä alan näyttävimmät.

For animated GIFs — Can't even

2 tykkäystä

https://x.com/kempoweroyj/status/1788294481357185423?s=46&t=AiV1L_xdZyVsv9IfUd_5Aw

12 tykkäystä

Suomessa tukea ovat jakaneet energivirasto ja ARA. Energiavirasto jakoi tukia viimeksi 2023 8,25 milj. sähköautojen julkisiiin latauspisteisiin ja 1,22 milj. vetyasemapisteisiin Vuosaareen ja Vantaankoskelle. ARA ei jaa tänä vuonna tukea taloyhtiöiden ja yrityksien työpaikka hankkeisiin. Energiavirastossa ei ole menossa hanketta tukien jakamisesta tänä vuonna. Voi olla, että tänä vuonna ei tukea jaeta, jos senkin takia, että aika loppuu kesken. Energiaviraston tuki on ollut latausasemille maksimissaan 35% kustannuksista. Virkamiesten puheista saa sen käsityksen, että nyt jatketaan markkinaehtoisesti.

Tänään julkaistin VATT:n ja Syken julkaisu,jossa nämä virastot tutkivat nykyisten tukien vaikutusta. Julkaisussa todetaan, että valtion tukea tarvitaan varsinkin harvaan asutuilla alueilla, tähän menessä tuet on kohdentuneet pääasiassa Länsi- ja Etelä-Suomeen missä liikennemäärät ovat suurimmat. ARA tuesta todetaan, että se on nopeuttanut latausinfran rakentamista noin 3 vuodella. Kuitenkin sanotaan, että jos tukea tarjotaan jatkossa, se tulisi osoittaa “haastaviin kohteisiin”. Myös huomautetaan koskien ARA:n tukia, että “investointien vaikutukset päästöihin ovat maltilliset suhteessa tieliikenteen kokonaispäästöihin”. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on ns. kuuma peruna ja kukaan ei halua perunaa itselleen. Tuonkin uunituoreen julkaisun viimeinen lause on Selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa julkaistujen raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.

1 tykkäys

Hallituspuolueen politiikan brändäys tekee asiasta hankalan, kannatus on hankittu olemalla tätä kehitystä vastaan. Poliittisessa puheessa ei ole vihreää siirtymää vaan puhdas siirtymä sitten viime kesän. Liikenneministerikin mielestä sähköautot ei yleisty ikinä sanovat tutkijat mitä tahansa.

Eli disclaimerit on ihan odotettuja. Melko turhauttavaa, että yksi suurimmista puolueista suoraan vastustaa Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeää teollisuuden alaa (liikenteen sähköistyminen).

3 tykkäystä

Akkurekat vaan on kalliita operoida, vaikka hankintaa tuettaisikin. Ja juurisyyt korkeille operointikustannuksille on hankala korjata. Ja epäilemättä tilanne pohjolassa on esimerkiksi Kaliforniaa haastavampi…

Lukemisen arvoinen juttu kaikille niille, jotka arvioivat jenkkien markkinoiden potentiaalia Kempowerin kannalta.

https://www.wsj.com/articles/companies-are-balking-at-the-high-costs-of-running-electric-trucks-fed0ce6e?st

2 tykkäystä

Minulle ei ole yllätys, että ensimmäisen sukupolven akkurekkojen operointikustannukset eivät vielä päihitä yli 100 vuotta käytössä ollutta polttomoottoritekniikkaa, varsinkaan halpojen fossiilisten polttoaineiden maassa. Monelta häviää tässä ajalliset mittasuhteet, ja kaikki teknologiset hyödyt pitäisi olla ulosmitattuna juuri nyt tai muuten koko teknologia on tuomittu epäonnistumaan. Välillä on hyvä muistuttaa että Model S:n ensijulkaisusta on vain 12 vuotta aikaa.

Ei ole. Akkukäyttöiset sähköajoneuvot ovat teknisesti yksinkertaisia, ja akkumateriaalit itsessään halpoja. Jalostus on pullonkaula.

Tilanne kalliin polttoaineen ja halvan sähkön pohjolassa on haastavampi kuin kalliin sähkön ja halvan polttoaineen Kaliforniassa?

19 tykkäystä

Kuitenkin hallituspuolueet luettelevat tätä liturgiaa, että Suomen ilmastotavotteisiin päästään ja niistä ei tingitä. Hallituksen tavoitteista näkyy vankka optimismi tekniikan kehittymiseen ja sen kykyyn ratkaista ongelmat.

2 tykkäystä

Akkukehityksessä sellaista, että voi yllättävän nopeasti lentoliikennekin sähköistyä. Ja Kempowerille sitä myötä kysyntää megawattiluokan latauslaitteille.

CATL:llä, joka yksi akkujen päätekijöistä, on demo/kehitystulos 500 Wh/kg -akusta, kun tällä hetkellä sähköautojen akut esim LFP-tyyppisissä 90-160 Wh/kg.

8 tykkäystä

Katso Yle Areenassa:

Kempo mainittu :heart: Ykkösuutinen päälähetyksesaä.

Juttu liittyy USAn pressanvaaleihin ja mahdollisiin muutoksiin, jos Trump valitaan jne. Tj Ristimäkeä haastatellaan.

12 tykkäystä

Kempower valmistaa USA:n laitteet USA:ssa joten YLE:n pelottelemat mahdolliset tuontitullit eivät koskisi Kempoweria.

YLE sanoi että “Trump vihaa sähköautoja”. Tänään Trump sanoi puheessaan aika sanatarkasti että jokaissen pitää saa ajaa millä autolla haluaa ja minkäänlaisia autoja ei saa moottorin perusteella kategorisesti kieltää politikkojen toimesta. Valinnanvapaus.

29 tykkäystä

Trump haukkui sähköautoja jossain haastattelussa noin vuosi sitten aika hatarin argumentein, mutta sitten neuvonantajat antoivat vihiä, että jos jatkaa sillä tiellä vaikuttaa seniililtä idiootilta ja karkottaa nuoret äänestäjät. Nyt sitten toistaa tuota valinnanvarausmantraa.

5 tykkäystä

Tämä on melko triviaalia retorista peliä Trumpilta. Kyse on enemmänkin poliittisesta linjasta. Trumpin hallinto tuskin tukee sähköautoja, latausinfrastruktuurin rakentamista ja vihreää sähköä samalla tavalla kuin Bidenin hallinto. Sen sijaan Trumpin energiapolitiikassa tukia osoitetaan öljyteollisuudelle, joka on Yhdysvalloissa ollut historiallisesti yksi suurimmista julkisten tukien varassa toimivasta teollisuuden aloista.

4 tykkäystä

Ristimäki piti haastattelussa liki mahdottomana sellaista vaihtoehtoa, että USA:n lainsäädäntöön jo sisällytetty tuki latausasemien rakentamiselle peruttaisiin - vaikka Trump valittaisiinkin presidentiksi.

5 tykkäystä

Trump on luvannut perua kaikki ilmastotoimet mitä Bidenin hallinto on käynnistänyt jos öljyteollisuus tukee miljardilla hänen vaalikampanjaansa.

Lahjuksilla saa sellaisen lainsäädännön minkä haluaa, Kempower voisi tarjota esim. 2mrd$ “vaalirahaa”

23 tykkäystä

Teslan käänteestä juttua Talouselämässä. Kuuluisa joku voisi antaa nopean raportaasin artikkelista ketjuun. :wink:

21 tykkäystä

YLE:n viime viikolla kauhistelemat huhujen mukaan vastuuttoman Trumpin valinnan myötä tulevat kauppasuhteiden kiristymiset, tuontitullit EV autoille, akuille, aurikopaneleille jne. tulivat vastuullisten tahojen toimesta Kiinan osalta jo nyt.

https://twitter.com/JavierBlas/status/1790335378370539802

5 tykkäystä

Käytännössähän tämä tarkoittaa, että Kiinalaiset automerkit valmistetaan USA-markkinoille jatkossa esim. Meksikossa. Eli sähköautojen ja niiden tarvitsemien latureiden leviäminen ei jää kyllä tulleista kiinni. Kauppasodassa tulleja sitten asetetaan puolin ja toisin, joten kaikki valmistajat pyrkivät sitten hoitamaan kokoonpanon lähellä. Esim. tässä kuvassa BYD ja Tesla suunnitelmat tehtaista kotimarkkinan ulkopuolelle.

8 tykkäystä