Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Suomessa tukea ovat jakaneet energivirasto ja ARA. Energiavirasto jakoi tukia viimeksi 2023 8,25 milj. sähköautojen julkisiiin latauspisteisiin ja 1,22 milj. vetyasemapisteisiin Vuosaareen ja Vantaankoskelle. ARA ei jaa tänä vuonna tukea taloyhtiöiden ja yrityksien työpaikka hankkeisiin. Energiavirastossa ei ole menossa hanketta tukien jakamisesta tänä vuonna. Voi olla, että tänä vuonna ei tukea jaeta, jos senkin takia, että aika loppuu kesken. Energiaviraston tuki on ollut latausasemille maksimissaan 35% kustannuksista. Virkamiesten puheista saa sen käsityksen, että nyt jatketaan markkinaehtoisesti.

Tänään julkaistin VATT:n ja Syken julkaisu,jossa nämä virastot tutkivat nykyisten tukien vaikutusta. Julkaisussa todetaan, että valtion tukea tarvitaan varsinkin harvaan asutuilla alueilla, tähän menessä tuet on kohdentuneet pääasiassa Länsi- ja Etelä-Suomeen missä liikennemäärät ovat suurimmat. ARA tuesta todetaan, että se on nopeuttanut latausinfran rakentamista noin 3 vuodella. Kuitenkin sanotaan, että jos tukea tarjotaan jatkossa, se tulisi osoittaa “haastaviin kohteisiin”. Myös huomautetaan koskien ARA:n tukia, että “investointien vaikutukset päästöihin ovat maltilliset suhteessa tieliikenteen kokonaispäästöihin”. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on ns. kuuma peruna ja kukaan ei halua perunaa itselleen. Tuonkin uunituoreen julkaisun viimeinen lause on Selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa julkaistujen raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.

1 tykkäys

Hallituspuolueen politiikan brändäys tekee asiasta hankalan, kannatus on hankittu olemalla tätä kehitystä vastaan. Poliittisessa puheessa ei ole vihreää siirtymää vaan puhdas siirtymä sitten viime kesän. Liikenneministerikin mielestä sähköautot ei yleisty ikinä sanovat tutkijat mitä tahansa.

Eli disclaimerit on ihan odotettuja. Melko turhauttavaa, että yksi suurimmista puolueista suoraan vastustaa Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeää teollisuuden alaa (liikenteen sähköistyminen).

3 tykkäystä

Akkurekat vaan on kalliita operoida, vaikka hankintaa tuettaisikin. Ja juurisyyt korkeille operointikustannuksille on hankala korjata. Ja epäilemättä tilanne pohjolassa on esimerkiksi Kaliforniaa haastavampi…

Lukemisen arvoinen juttu kaikille niille, jotka arvioivat jenkkien markkinoiden potentiaalia Kempowerin kannalta.

https://www.wsj.com/articles/companies-are-balking-at-the-high-costs-of-running-electric-trucks-fed0ce6e?st

2 tykkäystä

Minulle ei ole yllätys, että ensimmäisen sukupolven akkurekkojen operointikustannukset eivät vielä päihitä yli 100 vuotta käytössä ollutta polttomoottoritekniikkaa, varsinkaan halpojen fossiilisten polttoaineiden maassa. Monelta häviää tässä ajalliset mittasuhteet, ja kaikki teknologiset hyödyt pitäisi olla ulosmitattuna juuri nyt tai muuten koko teknologia on tuomittu epäonnistumaan. Välillä on hyvä muistuttaa että Model S:n ensijulkaisusta on vain 12 vuotta aikaa.

Ei ole. Akkukäyttöiset sähköajoneuvot ovat teknisesti yksinkertaisia, ja akkumateriaalit itsessään halpoja. Jalostus on pullonkaula.

Tilanne kalliin polttoaineen ja halvan sähkön pohjolassa on haastavampi kuin kalliin sähkön ja halvan polttoaineen Kaliforniassa?

20 tykkäystä

Kuitenkin hallituspuolueet luettelevat tätä liturgiaa, että Suomen ilmastotavotteisiin päästään ja niistä ei tingitä. Hallituksen tavoitteista näkyy vankka optimismi tekniikan kehittymiseen ja sen kykyyn ratkaista ongelmat.

2 tykkäystä

Akkukehityksessä sellaista, että voi yllättävän nopeasti lentoliikennekin sähköistyä. Ja Kempowerille sitä myötä kysyntää megawattiluokan latauslaitteille.

CATL:llä, joka yksi akkujen päätekijöistä, on demo/kehitystulos 500 Wh/kg -akusta, kun tällä hetkellä sähköautojen akut esim LFP-tyyppisissä 90-160 Wh/kg.

8 tykkäystä

Katso Yle Areenassa:

Kempo mainittu :heart: Ykkösuutinen päälähetyksesaä.

Juttu liittyy USAn pressanvaaleihin ja mahdollisiin muutoksiin, jos Trump valitaan jne. Tj Ristimäkeä haastatellaan.

12 tykkäystä

Kempower valmistaa USA:n laitteet USA:ssa joten YLE:n pelottelemat mahdolliset tuontitullit eivät koskisi Kempoweria.

YLE sanoi että “Trump vihaa sähköautoja”. Tänään Trump sanoi puheessaan aika sanatarkasti että jokaissen pitää saa ajaa millä autolla haluaa ja minkäänlaisia autoja ei saa moottorin perusteella kategorisesti kieltää politikkojen toimesta. Valinnanvapaus.

29 tykkäystä

Trump haukkui sähköautoja jossain haastattelussa noin vuosi sitten aika hatarin argumentein, mutta sitten neuvonantajat antoivat vihiä, että jos jatkaa sillä tiellä vaikuttaa seniililtä idiootilta ja karkottaa nuoret äänestäjät. Nyt sitten toistaa tuota valinnanvarausmantraa.

5 tykkäystä

Tämä on melko triviaalia retorista peliä Trumpilta. Kyse on enemmänkin poliittisesta linjasta. Trumpin hallinto tuskin tukee sähköautoja, latausinfrastruktuurin rakentamista ja vihreää sähköä samalla tavalla kuin Bidenin hallinto. Sen sijaan Trumpin energiapolitiikassa tukia osoitetaan öljyteollisuudelle, joka on Yhdysvalloissa ollut historiallisesti yksi suurimmista julkisten tukien varassa toimivasta teollisuuden aloista.

4 tykkäystä

Ristimäki piti haastattelussa liki mahdottomana sellaista vaihtoehtoa, että USA:n lainsäädäntöön jo sisällytetty tuki latausasemien rakentamiselle peruttaisiin - vaikka Trump valittaisiinkin presidentiksi.

5 tykkäystä

Trump on luvannut perua kaikki ilmastotoimet mitä Bidenin hallinto on käynnistänyt jos öljyteollisuus tukee miljardilla hänen vaalikampanjaansa.

Lahjuksilla saa sellaisen lainsäädännön minkä haluaa, Kempower voisi tarjota esim. 2mrd$ “vaalirahaa”

23 tykkäystä

Teslan käänteestä juttua Talouselämässä. Kuuluisa joku voisi antaa nopean raportaasin artikkelista ketjuun. :wink:

21 tykkäystä

YLE:n viime viikolla kauhistelemat huhujen mukaan vastuuttoman Trumpin valinnan myötä tulevat kauppasuhteiden kiristymiset, tuontitullit EV autoille, akuille, aurikopaneleille jne. tulivat vastuullisten tahojen toimesta Kiinan osalta jo nyt.

https://twitter.com/JavierBlas/status/1790335378370539802

5 tykkäystä

Käytännössähän tämä tarkoittaa, että Kiinalaiset automerkit valmistetaan USA-markkinoille jatkossa esim. Meksikossa. Eli sähköautojen ja niiden tarvitsemien latureiden leviäminen ei jää kyllä tulleista kiinni. Kauppasodassa tulleja sitten asetetaan puolin ja toisin, joten kaikki valmistajat pyrkivät sitten hoitamaan kokoonpanon lähellä. Esim. tässä kuvassa BYD ja Tesla suunnitelmat tehtaista kotimarkkinan ulkopuolelle.

8 tykkäystä

Einride sähköistää suuren satamaoperaattori DP Worldin kanssa maailman 10. suurinta satamaa

Aikaisemmin ainakin Einride käyttänyt Kempowerin latureita muissa hankkeissaan. Toivottavasti myös tässä. Nopean Linkkari stalkkailun myötä ainakin moni kempowerilla töissä oleva on tykännyt oheisesta päivityksestä

15 tykkäystä

Lukaisin ton Talouselämän jutun enkä löytänyt siitä juuri sisältöä, ainakaan mitään uutta tähän ketjuun (jota tosin en ihan hirveän tarkasti ole seurannut).

Jutussa pyöriteltiin edestakaisin sitä että mitä Tesla ja Musk nyt oikein tekee, tai ei tee, mikä kiteytyy ehkä tähän:

Mikä merkitys sillä on, jos Tesla nyt hidastaa oman verkoston rakentamista?

”Se tarkoittaa, että joku muu ottaa operoitavakseen ne saitit, jotka on lataukselle nimetty, Se on silloin latauslaitetoimittajalle mahdollisuus”, Ristimäki sanoo.

Samoin todetaan että Tritiumin vaikeudet voivat myös olla mahdollisuus Kempowerille.

Lopuksi vielä pohdittiin että onko Trump uhka sähköistymiselle. Lopputulema: “Mikään nopea tukijärjestelmän romutus ei siis näytä mahdolliselta.”

6 tykkäystä

Omasta mielestä tuo Teslan liike vahvistaa sitä näkemystä mitä tässä ketjussa jo kauan aikaa sitten esitin että latausasemat on haastava saada kannattavaksi. Ilmeisesti latausverkoston tappiot on haluttu minimoida antamalla kenkää koko porukalle. Toisaalta avaa tilaa markkinalla mutta sitten tulee se kysymys että kuka näihin latausratkaisuihin sijoittaa jos toiminta on tappiollista (tai äärimmäisen haastavaa). Ja periaatteessa jokainen latauspiste laskee muiden kannattavuutta.

Jos autoja ladataan yli 90 prosenttisesti kotona, latausverkoston “bisnes” on noin 10% tarvittavasta lataussähköstä. Rohkenen epäillä että ilman valtion tukipaketteja julkisia latauspisteitä ei markkinaehtoisesti pysty ylläpitämään ainakaan lähivuosina. Latauspisteiden lisääntyessä saatetaan joutua monissa paikoissa turvautumaan akkuratkaisuihin jotka edelleen nostavat kustannuksia. Verkot ovat aika alkeelliset eritoten USA:ssa. Raskasliikenteen sähköistyminen on edelleen niin iso kysymysmerkki että ihan senkään varaan en laskisi. Aika vaikealta yhtälöltä vaikuttaa omasta mielestä.

Myös arvostustaso on edelleen aika kuohkea omaan makuun. Jos tuo suunniteltu 750 miljoonan liikevaihto toteutuu, nettokate varovaisesti noin 10% ja p/e 20 niin osake on jo täydessä arvostuksessaan. Toki konservatiivisesti laskien että siitä edespäin olisi kasvu 20%/vuosi. Vasta siis 2028 jälkeen voisi odotella varsinaista tuottoa jos vauhti jatkuu tai kiihtyy. Liikaa riskiä sekä turhan vähän tuotto-odotusta ja turvamarginaalia näiltä tasoilta. Epäilen että parempaa tuottoa saa indekseistä. Lisäksi jos tänä vuonna ei tuo tavoite toteudukkaan on varmasti taas luvassa pulkkamäkeä ja vauhdilla.

4 tykkäystä

Ei aavistustakaan mitä tommonen laturi maksaa, mutta tulin pohjoisesta reilu viikko sitten niin laturissa oli mittarissa n70000kw ja nyt tänään samassa laturissa 97000kw niin äkkiseltään kun myy 0,39€/kw niin yhdestä pöntöstä reilussa viikossa 10t€… toki sähkö maksoi pörssin keskihinnalla sen 7c/kw… niin ihan tähän ei päästä.

Paikka on vilkas ja taxien suosiossa.mutta kai ne jossain itsensä maksaa takaisin.

Pönttö oli ionityn asemalla. Eikä ollut kemppari

4 tykkäystä

Näinhän se menee että lähivuosina tukirahoilla, lainsäädännön pakottaessa tai muun kaupan vauhdittamiseksi näitä ainakin rakennetaan:

  • kauppa tai huoltoasema saa asiakkaan ja lisää myyntiä muissa tuotteissa/palveluissa
  • myös kylmäasemille toteutetaan latauskenttiä koska nyt vielä saadaan tuet ja voi olla kaupungin ehto, että vain latauskenttiä rakentamalla saa jatkaa myös polttoaineen myyntiä hyvällä paikalla (esim. Helsingissä ST1 asenteli Kempowerin laturit pari viikkoa sitten keskustan kylmäasemalle).

Latausbisnes on toki itsessäänkin kannattavaa ainakin jos sähköntuotanto & myynti on ydinbisnes. Esim. Sähköyhtiö Helenillä on käytännössä monopoli Helsingin keskustan kadunvarsien latureissa, joita on vielä varsin vähän. Itsekin kaupunkilaisena lataan autoani 100% vain julkisilla latureilla. Hinta on halvempi klo 21 jälkeen joten näillä nurkilla siinä vaiheessa alkaa ralli kuka ehtii ensimmäisenä vapaalle laturille. :slight_smile: Käsittääkseni Helenin tavoitteena on lisätä juuri Kempowerin latureita niille kaduille, joissa laajennettava järjestelmä on tarkoituksenmukainen. Lisää tarvitaan joten näitä odotellessa. Ja taksikäyttöön on sitten omat varatut laturit, niissähän tarve kasvaa jatkuvasti ihan kustannussyistäkin sekä taksiyhtiöiden kyydinvälityspolitiikan vuoksi. Ja erinäiset julkisten tahojen kilpailutukset ohjaa vielä lisää. Varmaankin samat systeemit muissakin suurissa kapungeissa.

10 tykkäystä