Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

https://trends.google.com/trends/explore?date=2020-07-15%202024-07-15&q=Kempower,Zaptec,Alpitronic

Jos katsoo Google Trendsillä näitä kovimpia kilpailijoita, niin minusta näyttää markkinaosuuksien puolesta ihan valoisalta. Toki Kempower saa lisänäkyvyyttä pörssiosakkeena, joskin Alpitronic myös muiden bisnestensä takia.

Saksankielisessä maailmassa Alpitronic näyttäisi vahvemmalta, muuten Kempower vaikuttaa vahevmmalle. Teslan luopuessa kilpajuoksusta olen vielä jokseenkin toiveikas markkinaosuuden kasvamisesta lähivuosien aikana ja kunhan markkina piristyisi, voisi tässä vielä olla aiempi potentiaali olemassa.

5 tykkäystä

Eikös zaptec ole hiukan eri markkinalla kuin Alpitronic ja Kempower. Koti ac latureita tietääkseni tekee.

2 tykkäystä

Kannattaako vielä myydä kempoweria pois jos menee monta vuotta vielä ennen kuin nousee yhtään tai tekee vielä Talvivaaran. En omista paljon. Vain 230 kpl mutta saisi nekin rahat pois

1 tykkäys

Tietenkin noissa skenaarioissa kannattaa myydä. En nyt kyllä oikein ymmärrä tuota suomalaisen pörssisijoittajan mielenmaisemaa, jossa toisaalta firma nähdään jonain järjettömät kertoimet oikeuttavana kasvuyhtiönä ja seuraavassa käänteessä uutena Talvivaarana. Se totuus taitaa löytyä jostain siltä väliltä. Luottamuspula firmaa kohtaan tietenkin on kasvanut syystä, eikä se ole helposti korjattavissa.

39 tykkäystä

Itse ostin tänään vähän lisää hintaan alle 14 €. Kemppi-konsernilla on vuosikymmenien kokemus tasasuuntaajien valmistamisesta hitsauskäyttöön, mutta pitkälti samoja vehkeitä eli tekniikka on hallussa. Yhtiö on rakentanut kaksi uutta tehdasta, joista toinen jenkeissä. Valmistuskapasiteettia löytyy markkinoiden piristyessä ja läheltä markkinoita. Sähköautojen myynti on vähän kyykännyt, mutta lienee väliaikaista. Ihmettelen analyytikoiden erittäin pessimistisiä arvioita, ettei Kempower tuota mitään 2-3 vuoteen. Kyseessähän ei kuitenkaan ole mikään StartUp, vaan yhtiö, joka tekee vähintään 250 M€ liikevaihtoa, vaikkakin liikevaihdon lasku vaikuttaa erittäin voimakkaasti liikevoittoon ja tulokseen.

7 tykkäystä

Latausmarkkina on täynnä pelaajia ja Kempower ei mitenkään erityisesti näy voittajana globaaleilla messuilla, konferensseissa tai markkinoilla yleensä.

Otetaan yksi esimerkki kilpailijasta, Ekoenergetyka, Puola. Ilmoittaa hallitsevansa 20% Euroopan sähköbussien latauslaitemarkkinoista ja nyt Ionity (Blackrock rahoituksen jälkeen) asiakkaana. On satellittia, raskaan kaluston latausta ja aktiivista markkinointia Euroopassa.

CharIn on lataustoimijoiden globaali organisaatio ja täällä päätetään, miten protokollat ja standardit kehittyvät esimerkiksi raskaampaan kalustoon. Tässä kesäkuun videossa nähdään, että muutkin ovat tosissaan markkinalla (Ekoenergetyca oli pääsponssina CharIn-konferenssissa) - Siemens/Heliox ja Sungrow Kiinasta paikalla, mutta Kempoweria ei näy…

Sivuhuomautus…Stellantis ei ilmeisesti ollut viitsinyt testata uutta sähkö-Pösöä Kempowerilla, kun Hesarin koeajossa ei pikalataus oikein onnistunut. Kuinka merkittävä Kempower on autonvalmistajille (ranskalainen merkki…) vai onko jonkun muun laturimerkin yhteensopivuus tärkeämpi?

9 tykkäystä

Kempower on kyllä jäsenenä tässä yhteenliittymässä.

Kukas laturipisneksessä tekee voittoa? Siinä lienee se kynnyskysymys.

PHEVien ja HEVien myynnin nousu ei laturiasiakkaita lisää. Sen lisäksi suuntaus on se, että akkuautot ovat menossa kohti halpoja ja pieniä autoja. Historiallisesti katsoen pienillä autoilla ei paljoa matkaa ajeta, joten nämäkään ei paljoa asiakkaita tuo. Sen lisäksi jos asiakkaalla ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin hyvin todennäköisesti hän ei päädy ladattavaan autoon. Eli yksi asiakasryhmä, joka olisi pikalatureista riippuvainen, todennäköisimmin valitsee esimerkiksi HEVin.

Tässä muuta ajatus automarkkinoiden suunnasta. Kannattaa muistaa että akkuautoilijat välttelevät maksavia latureita kuin ruttoa, joten käyttöaste jää aika pieneksi. Silloin ei investoinnit ole kestävällä pohjalla.

Eikä tuo raskaanliikenteen sähköistyminenkään välttämättä mitään ruusuilla tanssimista ole.

Nyt sitten onkin hyvä kysymys, että mitä sitten? Eli miten tästä edetään keskipitkällä aikavälillä?

Esim mersu jenkeissä:

Mercedes-Benz USA has reported their second quarter results and sales were down by 12%.
The EQS and EQS SUV were the big losers as sales dropped 57% to 2,556 units.
Despite lackluster EV sales, plug-in hybrids jumped 524%.

5 tykkäystä

Niin tässä on se koko homman ydinjuttu, että latauslaitteet on niin ilmeinen markkina, että tulijoita riittää, joten missä on Kempowerin vallihauta?

Olen tätä ketjua aikani lueskellut, ja kaikenlaista moni kirjoittaa siitä, miten hienoa se on, kun voi jakaa tehoa älykkäästi eri töpseleihin. Paljon hienoja teknisiä sanoja. Mutta. Joo. Ihan peruskamaa. Helppoa tehdä, ei siitä saa mitään suojaa ketään vastaan. Luotettavuus. No sehän on ihan perusoletus kaikessa ammattikäyttöön tehdyssä elektroniikassa. Brändi, öö. Jakelukanavat, öö. Tuotannon tehokkuudesta johtuva kustannusetu. Öö.

En väitä olevani vähimmässäkään määrin tämän alan asiantuntija, mutta näin sivusta seuraten en kerta kaikkiaan ymmärrä yhtikäs, että mikä ylipäätään voisi edes olla Kempowerin etu näillä markkinoilla. Alaa paremmin tuntevat, please advice.

17 tykkäystä

Lepikolta hyvää tutkimusta tilauksista.

Niillä ei ollut edes teoreettisia mahdollisuuksia päästä tavoitteisiin tilauskirjojen perusteella ja negari olisi pitänyt antaa aikaisemmin.

Ei se mikään ihme ole että ulkomaiset sijoittajat lähtee hesulista kun täällä voi elää kuin pellossa.

https://x.com/jukkalepikko/status/1813080049718825316?s=46&t=RA-He6vRSpVmSxhbv1Auvw

46 tykkäystä

Belgia suunnalta tilauksia. Tavoitteena on rakentaa 5 vuoden aikana 200 latausasemaa.

13 tykkäystä

Oli vielä pakko perata tarkemmin Kempowerin lukuja, koska tulosvaroitus oli niin poikkeuksellinen. Havainnot ovat melko huolestuttavia :rotating_light:

Kempower toisti vielä 25.4. Q1 osavuosikatsauksen yhteydessä vuotta 2024 koskevan ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihtoa kertyy 360-410 miljoonaa.

Jos katsotaan tilauskertymää, joka on paras indikaatio tulevasta liikevaihdosta, H1/2024 on ollut heikoin jakso tilauksien suhteen kahteen vuoteen. Tilauksissa ei myöskään ole ollut koko tämän kahden vuoden aikana kasvua (oranssit palkit). Tälle vuodelle ennustettiin silti 35 % viime vuotta korkeampaa liikevaihtoa.

Jotta aiemman ohjeistuksen keskikohtaan (385M€) olisi ylletty, loppuvuoden aikana olisi liikevaihtoa pitänyt kertyä vielä 285 miljoonaa. H2 liikevaihdon olisi pitänyt olla lähes kolminkertainen suhteessa alkuvuoden toteumaan (mustat palkit). Käytännössä siis täysin mahdotonta, koska tilauskertymäkään ei ole ollut pariin vuoteen kasvussa.

H1’24 sekä liikevaihto että tilauskertymä ovat olleet keskimäärin 50M€ per kvartaali.

Näiden lukujen perusteella näyttäisi täysin selvältä, että tulosvaroitus olisi pitänyt antaa paljon aiemmin. Huhtikuussa tai viimeistään toukokuun lopulla on täytynyt olla varmaa, ettei ohjeistukseen tulla mitenkään pääsemään. Yhtiön tulisi antaa tulosvaroitus välittömästi, ilman tarpeetonta viivästystä.

Analyytikot varmaan osasivat kuitenkin ennustaa paremmin, kun sähköautomarkkina on ollut koko vuoden 2024 heikko, Kempower antoi jo maaliskuussa negatiivisen tulosvaroituksen ja Q1 tilauskertymä laski kahden vuoden pohjiin? Eivät osanneet.

Analyytikoiden konsensus odotti heinäkuun negatiivisen tulosvaroituksen tullessa vuodelle 2024 liikevaihtoa, joka oli Kempowerin antaman ohjeistuksen alalaidassa (365 miljoonaa).

Tasaisesti kolmelle kvartaalille jaettaessa tuo liikevaihto olisi lähes 90 miljoonaa per kvartaali, eli enemmän kuin saadut tilauksen missään kvartaalissa viimeisen kahden vuoden aikana ja yli tuplat Q1 toteutuneeseen liikevaihtoon verrattuna.

Ottaen huomioon, että tilauksesta liikevaihdon realisoitumiseen kuluu aikaa, tilauksia olisi pitänyt tulla vielä merkittävästi 90 miljoonaa suurempi määrä Q2-Q3, jotta ne olisivat realisoituneet liikevaihtona vielä tämän vuoden puolella.

Analyytikoidenkin ennusteet näyttävät tilauskertymään peilattuna täysin epärealistisilta ja lähinnä vain seuraavat yhtiön itse antamaa mahdotonta ohjeistusta. Etenkin kun ottaa huomioon markkinan ja Kempowerin myynnin takeltelun viimeisten kvartaalien aikana, ennusteet näyttävät ylioptimistisilta. Ei olla ennustettu miten myynti oikeasti kehittyy, vaan mihin kohtaan yhtiön itse antamaa liikevaihtohaarukkaa osutaan?

En ole ollut lainkaan osakkeessa mukana, mutta onpa ollut mielenkiintoinen case seurata. Traders’ Clubissa kyllä useampaan kertaan tuli varoiteltua, ettei osake näytä hyvältä sijoituskohteelta ison kurssilaskun jälkeenkään.

Eikä näytä vieläkään. Kuten todettu, myynti (ts. tilauskertymä) ei ole kasvanut kahteen vuoteen ja on itse asiassa heikointa koko em. ajanjaksolla H1’2024. Samaan aikaan yhtiö on kuitenkin triplannut tuotantokapasiteetin ja kasvattanut merkittävästi organisaatiota. Tämä on johtanut siihen, että hyvän kannattavuuden liiketoiminnasta tuleekin tänä vuonna tappiollista liiketoimintaa.

Samaan aikaan kilpailijat ovat ottaneet Kempoweria kiinni ja tarjoavat samankaltaisia ratkaisuja, jopa edullisemmin. Pohjois-Amerikan markkinan myynti taas ei ole lähtenyt vetämään lainkaan niin, kun tehdasinvestointia tehtäessä on ajateltu. USA:n latausmarkkina eroaa huomattavasti Euroopan fragmentoituneesta toimijakentästä. Ja perälautakin vuotaa: tulosvaroituksessa kerrotaan suurimpien asiakkaiden tilanneen tänä vuonna 75 miljoonalla vähemmän, kuin viime vuonna. Osa johtuu varastoista, mutta osittain tilataan jostain muualta.

Koventuneessa kilpailutilanteessa ja ylikapasiteetin takia Kempower joutuu todennäköisimmin laskemaan hintoja jossain vaiheessa. Tähän mennessä on pidetty hyvät bruttomarginaalit (~50 %). Korkeista katteista pakon edessä tinkiminen pilaa loputkin sijoituscasesta. Tai ainakin niistä kunnianhimoisista numeroista, mitä analyytikot vuosille 2026-2030 ennustivat.

Osakkeen käypä arvo on tällä hetkellä realistisemmin alle 10 kuin yli 10 euroa.

183 tykkäystä

Hyvä kooste tilanteesta. Tästä kohdasta lähteet kiinnostaa:

Mistä nämä hintatiedot on peräisin?

14 tykkäystä

Juu ei ole hetkeen tämä kahta kymppiä.

On mielenkiintoista nähdä miten kasvu-endorfiinin jälkeen Kempower saa kulut ja investoinnit kuriin.
Ei tulos saisi koko vuodelta jäädä pakkaselle, ei tämä niin huonoa liiketoimintaa voi olla…
Nyt kaivataan rankempaa kulujen karsintaa Kempowerissa, on poistuttava mukavuus alueelta.

1 tykkäys

Olennaistahan tässä kannattavuusasiassa on katsoa miltä riviltä heikkous johtuu. Bruttokatteet ovat olleet 50 % tasoa ja jos nuo on romahtanut myös, niin tosi heikolta näyttää kyllä isokin kuva. Jos taas kulut on puhtaasti aivan liikaa tehdyistä etupainotteisista investoinneista valmistukseen ja markkinointiin, niin niitä kuluja pystyy karsimaan aika raa’asti poiskin.

Mutta jos nuo bruttokatteet olisivat kääntyneet selvään laskuun, niin olisi huono signaali markkinoille, sillä edelleen Kempowerin sijoitustarinan näiltäkin tasoilta pitkälti määrittelee se, että mikä on kannattavuus kun markkinaosuudet on jaettu.

23 tykkäystä

Miten tätä nyt tulkitsee? :thinking:

Worst case: liikevaihtovaikutus 0€, koska asiakkaalla on jo kaikki asemat varastossa (ainakin osa on, koska ensimmäiset asennukset jo nyt kesän aikana?)…

1 tykkäys

Onkohan Kempowerin ja Milencen yhteistyössä tullut mutkia ja viivästyksiä matkaan? Se julkaistiin lokakuussa 2023 ja edelleenkään Milence avatuilla asemilla ei näy Kempowerin laitteita. Olisiko tämä yksi näistä casesta, johon toimitusjohtaja on viitannut uusien laitteiden odotuksella. Raskas liikenne ei ole vielä juurikaan sähköistynyt, joten Milencen intresseissä olisi laittaa tonttiin parasta kampetta mitä rahalla saa tiettynä ajanhetkenä. Oman tutkimuksen mukaan mikäli yhteistyö on edelleen aktiivinen, voimme odottaa ensimmäisiä Kempower ja Milence asemia elokuun aikana. Jos esim. tässä asiakkuudessa on tullut viivästystä, niin liikevaihto pienentymä on merkittävä. Hieman haiskahtaa siltä.

2 tykkäystä

Charge to Move ketju aloittaa Ruotsissa. Ei mainintaa Kempowerista, mutta uutisen
havainnekuvassa Kempowerin laturit.

En saanut linkkiä laitettua, mutta allt om elbil sivuston uusin uutinen tänään.

Tässä hämmentää eniten juuri se, että tilauskertymälle ei ole annettu ennusteissa mitään arvoa. Ajurina on toiminut yhtiön antamat, omiin uskomuksiin liittyvät arviot. Näyttäisi siltä, että yhtiön hallituksessakin on sokeasti uskottu puheisiin “ihan kohta” paranevasta tilanteesta, eikä mietitty syvemmin sitä, miksi tilauksia ei tule. Analyytikot vastaavasti ovat tarkkailleet hallitusta ja soppa on valmis…

Tilanne on nyt tämä ja huomioiden tehdyt satsaukset kiinteistöihin ja työntekijöihin yhtiöllä on merkittävä riski joutua vakaviin vaikeuksiin, jos ei heti ryhdytä siivomaan.

7 tykkäystä