Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Looginen veto Nordealta tilanteessa, jossa käytännössä juuri nyt kukaan ei tiedä missä mennään. Jos ammatikseen yhtiötä seuraavat pesevät tilanteessa kätensä, niin ei se ainakaan ostokehotus ole. Positiivinen sävy tuossa on kuitenkin, koska eivät pyydä myymään vaan katsomaan vielä.

Eli raportista päinvastoin puuttui tietoa, jota markkinalla ei nyt ole.

12 tykkäystä

Mistäköhän johtuu, ettei latausverkostoa tunnuta laajentavan tarpeeksi nopeasti. Tämä on oikeastaan suurin pelkoni liittyen Kempoweriin, sillä en vain ymmärrä sitä. Dc latureista on huutava pula Yhdysvalloissa ja EU:ssa. Pelkäävätkö latausoperaattorit, että rauta vanhenee tällä hetkellä nopeasti, vai onko sähköautojen tulevaisuuden voittokulusta tullut liian epäselvää? Markkinoilla ymmärrän itse olevan tällä hetkellä 5 pääpeluria. Tesla, Alpitronic, Kempower, ABB ja Tritium. Näistä Tritium on ilmeisesti jo jäänyt jälkeen ja ABB ei kuulemani perusteella ole ainakaan vielä ollut hirveän luotettava. Tesla on selvä markkinajohtaja ja Alpitronicilla on alkanut viimeisen vuoden aikana ymmärrykseni mukaan menemään Kempoweria huomattavasti lujempaa. On kutenkin vaikea sanoa Alpitronicin voittokulusta yhtään mitään, sillä emme tiedä millaista tulosta firma oikeastaan edes tekee. Voi olla, että Alpitronic laajentaa tällä hetkellä huomattavalla tappiolla ja ainakin toivon näin :smiley:

1 tykkäys

Kempower alkaa näyttää case Lehdolta. Ollaanko konkurssissa parin kolmen vuoden päästä?

1 tykkäys

Itse pohdin kyllä vahinko kanteen nostamista! Jollei 2024 Q2-osavuosiraporttin yhteydessä tule esille mitään konkreetista joka selittäisi näinkin roiman liikevaihto laskun​:face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:. Jumalauta jos Q1 osalta kuitenkin pidettiin loppuvuosi ennallaan!!!

11 tykkäystä

Mikäs näitä yhdistää? Ymmärtäisin ehkä enemmän Nesteen ja Kempowerin nykyisen tilanteen vertauksen.

Eipä sitä mikään muu selittäisi kuin se, että odotettiin jonkin/joidenkin suurien toimijoiden tilauksia. Eiköhän tämä olisi kuitenkin negarissa jo maninittu. Veikkaan että kyseessä oli jonkin ihmeen toivomista, että jostain niitä tilauksia alkaisi vielä sadella.

1 tykkäys

Joo on tämä poikkeuksellinen negari kun liikevaihtoennusteesta otetaan kolmannes pois kuluvalta vuodelta heinäkuun puolivälissä. Olisiko tämä ollut tiedossa jo ainakin kuukautta aikaisemmin.
Tämähän on kohta puolittunut muuten kaksi kertaa, eli 50:sta 25:een ja sitten 25.sta alle 14.
On karu alamäki lyhyessä ajasssa.

2 tykkäystä

Olisi kiva kuulla mihin tämän vuoden liikevaihto ennuste oikein alunperin perustui. Miksi edes antaa tälläiselle lapulle mitään muita, kuin pitkän ajan tavoitteita? Tähän saisivat vastata q2 livessä. Jokin lyhyen aikavälin markkinaosuus tavoite voisi olla parempi. Muutenkin tästä olisi mielenkiintoista kuulla arvioita.

4 tykkäystä

https://trends.google.com/trends/explore?date=2020-07-15%202024-07-15&q=Kempower,Zaptec,Alpitronic

Jos katsoo Google Trendsillä näitä kovimpia kilpailijoita, niin minusta näyttää markkinaosuuksien puolesta ihan valoisalta. Toki Kempower saa lisänäkyvyyttä pörssiosakkeena, joskin Alpitronic myös muiden bisnestensä takia.

Saksankielisessä maailmassa Alpitronic näyttäisi vahvemmalta, muuten Kempower vaikuttaa vahevmmalle. Teslan luopuessa kilpajuoksusta olen vielä jokseenkin toiveikas markkinaosuuden kasvamisesta lähivuosien aikana ja kunhan markkina piristyisi, voisi tässä vielä olla aiempi potentiaali olemassa.

4 tykkäystä

Eikös zaptec ole hiukan eri markkinalla kuin Alpitronic ja Kempower. Koti ac latureita tietääkseni tekee.

1 tykkäys

Kannattaako vielä myydä kempoweria pois jos menee monta vuotta vielä ennen kuin nousee yhtään tai tekee vielä Talvivaaran. En omista paljon. Vain 230 kpl mutta saisi nekin rahat pois

1 tykkäys

Tietenkin noissa skenaarioissa kannattaa myydä. En nyt kyllä oikein ymmärrä tuota suomalaisen pörssisijoittajan mielenmaisemaa, jossa toisaalta firma nähdään jonain järjettömät kertoimet oikeuttavana kasvuyhtiönä ja seuraavassa käänteessä uutena Talvivaarana. Se totuus taitaa löytyä jostain siltä väliltä. Luottamuspula firmaa kohtaan tietenkin on kasvanut syystä, eikä se ole helposti korjattavissa.

33 tykkäystä

Itse ostin tänään vähän lisää hintaan alle 14 €. Kemppi-konsernilla on vuosikymmenien kokemus tasasuuntaajien valmistamisesta hitsauskäyttöön, mutta pitkälti samoja vehkeitä eli tekniikka on hallussa. Yhtiö on rakentanut kaksi uutta tehdasta, joista toinen jenkeissä. Valmistuskapasiteettia löytyy markkinoiden piristyessä ja läheltä markkinoita. Sähköautojen myynti on vähän kyykännyt, mutta lienee väliaikaista. Ihmettelen analyytikoiden erittäin pessimistisiä arvioita, ettei Kempower tuota mitään 2-3 vuoteen. Kyseessähän ei kuitenkaan ole mikään StartUp, vaan yhtiö, joka tekee vähintään 250 M€ liikevaihtoa, vaikkakin liikevaihdon lasku vaikuttaa erittäin voimakkaasti liikevoittoon ja tulokseen.

6 tykkäystä

Latausmarkkina on täynnä pelaajia ja Kempower ei mitenkään erityisesti näy voittajana globaaleilla messuilla, konferensseissa tai markkinoilla yleensä.

Otetaan yksi esimerkki kilpailijasta, Ekoenergetyka, Puola. Ilmoittaa hallitsevansa 20% Euroopan sähköbussien latauslaitemarkkinoista ja nyt Ionity (Blackrock rahoituksen jälkeen) asiakkaana. On satellittia, raskaan kaluston latausta ja aktiivista markkinointia Euroopassa.

CharIn on lataustoimijoiden globaali organisaatio ja täällä päätetään, miten protokollat ja standardit kehittyvät esimerkiksi raskaampaan kalustoon. Tässä kesäkuun videossa nähdään, että muutkin ovat tosissaan markkinalla (Ekoenergetyca oli pääsponssina CharIn-konferenssissa) - Siemens/Heliox ja Sungrow Kiinasta paikalla, mutta Kempoweria ei näy…

Sivuhuomautus…Stellantis ei ilmeisesti ollut viitsinyt testata uutta sähkö-Pösöä Kempowerilla, kun Hesarin koeajossa ei pikalataus oikein onnistunut. Kuinka merkittävä Kempower on autonvalmistajille (ranskalainen merkki…) vai onko jonkun muun laturimerkin yhteensopivuus tärkeämpi?

4 tykkäystä

Kempower on kyllä jäsenenä tässä yhteenliittymässä.

Kukas laturipisneksessä tekee voittoa? Siinä lienee se kynnyskysymys.

PHEVien ja HEVien myynnin nousu ei laturiasiakkaita lisää. Sen lisäksi suuntaus on se, että akkuautot ovat menossa kohti halpoja ja pieniä autoja. Historiallisesti katsoen pienillä autoilla ei paljoa matkaa ajeta, joten nämäkään ei paljoa asiakkaita tuo. Sen lisäksi jos asiakkaalla ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin hyvin todennäköisesti hän ei päädy ladattavaan autoon. Eli yksi asiakasryhmä, joka olisi pikalatureista riippuvainen, todennäköisimmin valitsee esimerkiksi HEVin.

Tässä muuta ajatus automarkkinoiden suunnasta. Kannattaa muistaa että akkuautoilijat välttelevät maksavia latureita kuin ruttoa, joten käyttöaste jää aika pieneksi. Silloin ei investoinnit ole kestävällä pohjalla.

Eikä tuo raskaanliikenteen sähköistyminenkään välttämättä mitään ruusuilla tanssimista ole.

Nyt sitten onkin hyvä kysymys, että mitä sitten? Eli miten tästä edetään keskipitkällä aikavälillä?

Esim mersu jenkeissä:

Mercedes-Benz USA has reported their second quarter results and sales were down by 12%.
The EQS and EQS SUV were the big losers as sales dropped 57% to 2,556 units.
Despite lackluster EV sales, plug-in hybrids jumped 524%.

1 tykkäys