Juu, ei latureissa.
Viittasin 400 kV:llä sähkön siirtoverkkoihin.
Siellä sitä oikeasti isoa sähköä liikutellaan.
Juu, ei latureissa.
Viittasin 400 kV:llä sähkön siirtoverkkoihin.
Siellä sitä oikeasti isoa sähköä liikutellaan.
En ole missään vaiheessa näin väittänytkään. Lue viestini uudelleen ja ajatuksella.
Eikö näin lyhyen välin ennusteiden pitäisi perustua tilauksiin kun puhutaan kuukausista eikä vuosista?
Meinaat että laturille tulee 400kV syöttöjännite
Syöttöjännitteen hallinnassa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Se että mitä häiriöitä laturi tekee verkkoon päin on.
Kerro toki omin sanoin mitä sitten tällä halusit kertoa:
Vastasit Havukka-ahon viestiin, jonka pääsanoma oli yhtiön arveluttava viestintä. Mitenkä päälistalle siirtyminen tätä asiaa miksikään muuttaa?
BTW. johtoporras ei päätä listauksesta, jos et sitten viittaa hallitukseen ja pääomistajiin.
Niin, no, kun kuorma ei ole puhtaasti resistiivistä ja tehot ovat suuria, niin tuleehan sitä kaikenlaista sinne verkon puolelle.
Mutta eikös tuo PWC-puoli ole kuitenkin nykyään aika hyvin hanskassa? Ja ennen kaikkea, voiko Kempowerilla olla sillä alalla jotain sellaista annettavaa, jota ei muut osaa tehdä ja jolla voi tehdä rahaa?
Varmaan olisi mutta kun on kiireessä kopioitu topologiaa hitsauskoneista niin ei ole ollut aikaa tehdä asioita oikein.
Hitsauskoneissa jännite on max 65V ja virta 600A → alle 40kW ja hitsaus on kuitenkin ajallisesti alle 5 minuuttia per hitsi. Lataustehot per laturi yli 600kW jos olisi 3 Kempower kaappia ja kaikki teho käytössä, kesto yli 20 minuuttia.
Ja hitsauslaitteet ei välttämättä ole tässä ihan kuluttajalaitteiden kanssa samassa muuntajassa, todennäköisesti jossain telakalla tai muussa teollisuudessa käytössä.
Ja sen takia tarvitaan lisäksi ulkoisia suodatuksia, niille asiakkaille jotka osaavat/välittävät mitä verkkoon päin menee. Ei ole ihan halpaa laittaa laturin kanssa lisäsuodatinkaappi.
Missä on nyt hallitus ja johto, lomilla? Tässä olisi pelin paikka tulla ulos jollakin muullakin viestillä kuin tulosvaroituksella. Pien- ja varmaan suursijoittajienkin luottamus on mennyt.
Osavuosikatsaus on 24.07.2024 ensiviikon keskiviikko, eli tuolloin varmaan infoa tulee lisää… tai ainakin jonkunmoista selontekoa nykytilasta. Jonkun pitäisi ainakin haastaa johtoa asiassa, että miten tässä näin kävi…
Erittäin hyvä yhteenveto Jukalta. Vähän samanlaista ihmetystä oli itsellä kun tilauskertymä laskee samalla kun ennustetaan isoa kasvua liikevaihtoon mutta tässä oli vedetty asia tiukasti ja kattavasti yhteen.
Sinänsä uskon että pikalatureiden tarve alkaa taas kasvamaan kun nykyisestä BEV “kysyntäkuopasta” päästään eroon 1-2v sisään uudempien ja halvempien BEVien myötä.
Ottiatuota. Tuohan kuulostaa peräti huolestuttavalta.
Onko sinulla tai muilla tämän foorumin lukijoilla tietoa, että onko eri laturifirmoilla tässä suhteessa laatueroja?
Meinaan taitaa olla sillä tavalla, että sähköverkoissa on jo nyt erilaisia määräyksiä häiriöistä. Ja jos yhtään yleisen elämänkokemuksen perusteella arvaan, niin määräykset eivät suinkaan ole helpottumaan päin vaan pikemminkin kiristymään päin.
Tuosta en osaa sanoa, mutta tällainen keissi on:
Eikä nyt ole ihan sanottua miten Prismojen sähköjen kanssa on ollut ongelmia.
Näitä on ratkottu tapauskohtaisesti.
Yliaallot on ihan yleinen riesa tehoelektroniikan kanssa, mutta jos aihe kiinnostaa laajemmin ja tällaisten ongelmien ratkoja sijoituskohteena kiinnostaa, niin kannattaa tutustua Merus Powerin ketjuun😉
Kyllä, näin otsekin asian näen teoriatasolla. Mutta huomattavaa myös, etteimtällä viivästyksellä olisi vaikutusta holdanneisiin omistajiin.
Samaa mieltä - osakkeenomistajalla, joka on ostanut osakkeensa jo ennen kuin uutta tulosvaroitusta olisi voinut edes kaikella huolellisuudella toimien antaa, ei ainakaan lähtökohtaisesti ole oikeutta vahingonkorvaukseen, vaikka vastuun muut edellytykset täyttyisivät. Tulosvaroituksen mahdollinen viivästyminen ei ole vääristänyt kurssia heidän kaupoissaan.
Sen sijaan sellaisten sijoittajien osalta, jotka ovat ostaneet osakkeita ihan hiljattain mutta ennen tulosvaroitusta, oikeus korvaukseen voisi ainakin periaatteessa olla. Pitää kyllä sitten olla todella iso sijoitus, jotta kannattaisi ottaa oikeudenkäynnin mahdollisen häviämisen riski. Riski olisi pienempi, jos Finanssivalvonta ensin selvittäisi viran puolesta esikysymyksenä sen, onko tiedonantosääntelyä ylipäänsä rikottu, ja vastaus olisi myöntävä.
Aineksia mielenkiintoiseen oikeustapaukseen on kyllä käsillä, mutta on mahdotonta arvioida näillä tiedoilla, mikä olisi lopputulos.
Onko muuten jollain ajankohtaista tietoa, miten nämä ovat kehittyneet. Mikä on Kempowerin markkinaosuus nyt ja mikä se oli vaikkapa viime vuonna.
Aika per.mulqvistmainen näkemys. Osakkeiden hinta todennetaan joka pörssipäivä. Ja kyllä kurssi on pidemmän aikaa ollut vääristynyt tulosvaroituksen puutteen vuoksi vaikuttaen Kempoweriin sijoittaneisiin ja siihen sijoittamattomiin.
Niin kuin kirjoitin, aiheesta ei ole Suomessa ennakkotapausta, joten lain tulkinta on epäselvä. Asiaa voi argumentoida suuntaan tai toiseen. Vahingonkorvausvastuu ei kuitenkaan ylety kovin etäisiin tai spekulatiivisiin vahinkoteon seurauksiin, mistä syystä hyvin mahdolliselta näyttäisi kanta, että korvaukseen oikeutettujen piiri rajautuisi hahmottelemallani tavalla.
Pitäskö sun käydä koittamassa edes ensimmäistä kertaa sähköautoa, kun jokaisessa ketjussa esiinnyt niiden asiantuntijana?
Tiedätkö millainen range noissa pieniakkuisissa autoissa on, esim. Teslan Model 3 RWD? Onko se 55kWh tms. Ja ei mikään teoreettinen range, vaan todellinen range. Noh, piirsin tohon karttaan mihin yhdellä latauksella pääsee vaikka heti ajamaan. Helsingistä voi ajaa Kuopioon asti.
Itse PK-seutulaisena olen varmaan viisi kertaa elämäni aikana mennyt autolla tuota pidemälle. Ja silloin on kyllä täytynyt käydä syömässä tai esim. mökkiä varten kaupassa. Jonka aikana auto olisi latautunut.
95+% autoilijoista, jotka eivät aja työkseen, pärjäävät kyllä vaikka pienelläkin akulla. Pienessä akussa on myös se hyvä puoli, että se latautuu nopeammin. Latausasemia on nykyään lähes jokaisen kaupan tai isomman liikekiinteistön pihalla, joten niitä voi käyttää ihan normaalien viikottaisten toimien lomassa.
Lisättäköön vielä knoppitietona Fordin CEO:n Jim Farleyn viimeaikaisesta haastattelusta, että heidän datan mukaan sähköautoilla ajetaan keskimäärin PIDEMPIÄ matkoja, kuin ICE-autoilla. Who knew…
Piirsit aika teoreettisen kehän. 3 kuukautta tästä eteenpäin ja tuo rajaa pitää vetää merkittävästi etelämmäksi. Matkaa ajaessa et halua ajaa akkuautolla akkua tyhjäksi, koska pelivaraa aina pitää jättää. Myöskin akku latautuu tehokkaasti vain välin 20-80%, joten matka-ranget tarvitsee laskea tuon mukaan, koska viimeisen 20% lataamisessa kestää kauan. Sen lisäksi keliolosuhteet lähes aina leikkaa oikean elämän kantamaa, niin sade, tuuli, pakkanen, lumi, sohjo jne… Esimerkiksi tällä hetkellä tuulee niin paljon että valehtelematta rangesta lähtee 5-10% pois.
Oletan että tiesitkin nämä ylläolevat asiat, mutta kaikille ei ole selvää nuo likaiset pienet yksityiskohdat.
Olen seurannut autoilun sähköistymistä vuosituhannen alusta asti ja olen omistanut ensimmäisen hybridini jo vuosikymmen sitten. Akkuautolla ajaminen ei ole tehnyt minusta niiden omistajaa, ehkä olen vain erilainen nuori.
Minä nyt vähän puristelen sinua. Me olemme keskustelleet näistä asioista useasti viimeisen parin vuoden aikana ja pakkohan sinun on myöntää, että minä olen ollut helvetin hyvin kartalla automarkkinoiden ja niiden kehityksen suhteen?
Olen kirjoittanut tänne seuraavia julistuksia:
Kaksi ensimmäistä on toki ollut helppo “ennustaa”. Asiakkaat ovat kertoneet syiksi (miksi eivät akkuautoa valitse) lyhyen rangen, huonon latausverkoston ja korkean hinnan. Ei tuon suorempaa palautetta voi olla. Se on ollut iso virhe, kun asiakasta ja niiden tarpeita ei ole kuunneltu. Sille on monta syytä, miksi en ole sijoittanut BEV-sektorille, mutta päällimmäiset ovat autojen yliluvatut ominaisuudet ja asiakkaiden tarpeiden väheksyminen. Varmat katastrofin ainekset.
Nyt kun me olemme keskellä savua ja utua, niin onkin mielenkiintoista miten sinä näet lähitulevaisuuden kehittyvän?
Itse autoalan tämän hetkistä menoa seuranneena uskallan veikata näiden puolesta:
Ei kovin bullish näkemys Kempowerin näkökannalta, muttei aivan toivotonkaan. BYD on tuomassa voimakkaasti markkinoille edullisempia keskiluokan PHEVejä. Mielestäni tämä on merkki kysynnästä kyseisessä segmentissä, koska BYD on kuitenkin nykyään se johtava NEV automerkki Kiinassa. Vedystä lisää huomenna toisessa ketjussa.