Samaa aloin miettimään, kun osuvat kaikki samalle päivälle ja samalle ostohinnalle.
Kempowerissa on kyllä potentiaalia, ja tuotteet osin ymmärtääkseni alan kärkikaartia, mutta autoilun sähköistymisen ollessa holdissa tai jopa takapakkia ottaessa on vaikea ymmärtää näitä arvostuslukuja edes sinivalkoisin silmälasein. Voisin itse kuvitella ostavani kemppiä n. antihinnalla, tai jopa mielummin hieman sen alta - riippuen miten tarina etenee ja miten koko bisnesala maailmalla kehittyy.
Mikä on oikea hinta tällä hetkellä kun sinulla on nuo faktat hallussa?
Sisäpiirin ostot ovat pääosin pieniä, mutta ei kai niitä nyt voi negatiiviseksi vääntää, no voi…
En omista tällä hetkellä osaketta, olen omistanut ja tarkkailen tilannetta, liikaa tunnetta mukana yhtiötä kohtaan…
En minä faktoista tiedä sen enempää kuin muutkaan, mutta olen toki numeroita objektiivisesti katsonut, turha alkaa ivalliseksi, varsinkin kun sinun nimimerkin allahan se ”mestari” lukee.
Ja kuten tuossa sanoin, n. antihintaan pitäisin mielenkiintoisena. Eli n. 7-9€/osake ja mm. p/s luku olisi silloin sopivan tuntuinen verrattuna moniin muihin vastaaviin kasvuyrityksiin. P/b taas ei anna tukea ostopäätöksen kanssa minun kirjoissa ennenkuin nykyhinta olisi n. puolittunut, eli 7.5€ hujakoilla senkin puolesta.
Tunne sekoittaa tehokkaasti sijoituspäätöksiä, kuten sanoitkin. Toivon toki, että suomalaisteknologia pärjäisi hyvin maailmalla, mutta kasvutarina vaikuttaa hyvin epävarmalta minun silmiini - sama koskee muitakin alan toimijoita, joissa on isot kasvut jo hinnoiteltu.
Kempowerin hallituksen pj:n haastattelu Talouselämässä (luultavasti maksumuuri).
Pari nostoa (kannattaa lukea koko juttu jos pääsy siihen on):
Palaute on kuultu, vastaisuudessa hallituksen kokoukset pyritään ajoittamaan paremmin, jotta vältetään 18:15 varoitukset
Uuteen ohjeistukseen löytyy luottoa, mutta toisaalta aikovat kuitenkin käydä ennustusprosessin läpi ulkopuolisen avun kanssa jotta se ei tuottaisi enää virheitä
Onko toimitusjohtajalla luottamus -kysymykseen tuli aika mielenkiintoinen vastaus: ”Tällä hetkellä on, mutta tapanani on sanoa, että listayhtiö joutuu ansaitsemaan markkinoiden luottamuksen kerran kvartaalissa. Meillä on uusi ennuste ja se meidän pitää toteuttaa.”
No Laisin työhistoriaa kun katsoo tai tarkastelee, niin asian ei pitäisi näin uusi olla. Ohjeistuksen/tulosvaroituksen puuttuminen kun yllätti ihan oman henkilöstönkin ns. rivitasollakin…
Hienoa, että tuore hallituksen puheenjohtaja puuttuu näihin ongelmiin. Näyttäisi siltä, että organisaatiolla ei ole ollut kykyä pitää lukuja hallussaan kun nyt vasta aloitetaan prosessien parantaminen. Ennenkö on konsultoitu Aino Kassista?
Nyt kuitenkin työväkeä laitetaan pihalle ja saadaanko vastaavaa enää takaisin kun tarvetta tulee?
Miten esim. talouspuolella ei ole ollut muka käsitystä tuloksesta ennen kuin viime metreillä?
Kyllä nyt muutosneuvottelujen tulisi suoraan kohdistua ylempään johtoon ja näyttävästi.
Aika selkeää puhetta Laisilta. Päin helvettiä on vedetty, ja nyt on vain vähän aikaa osoittaa, että syynä ei ole onneton johtaminen. Joka tapauksessa se kuva jäi, että muutoksia johtoon on tulossa (ei välttämättä tj, mutta mahdollinen sekin).
Markkina ei ole sulamassa mihinkään, vaikka jonkunlaista notkahdusta henkilöautojen DC-markkinassa onkin näkyvissä. Kempowerhan on muutenkin kertonut pitävänsä raskaan kaluston latausta omimpana alueenaan. Siinä markkina ei ole vielä kunnolla edes käynnistynyt. Tähän jo puhjenneeseen kuplaan ajauduttiin puolivahingossa, ja sitä tietysti vahvisti johdon sekoileminen dollarin kuvat silmissä vilkkuen.
Kaivoonkatsojan linjoilla. Virheitä on tehty mutta niinhän niitä aikoinaan tehtiin mm Nokiassa. Virheistä opitaan. Raskaan kaluston latausjärjestelmien tarve kun kasvaa, niin Kempower pääsee keskittymään niiden kehittämiseen ja myymiseen. Aikaa se vie. Holdaillen, kenties lisäillen kohti uusia tuulia…
Näen ongelmana, että hallituksen puheenjohtajaksi vaihdettiin ammattilainen vasta tänä vuonna. Edellinen puheenjohtaja, nykyinen varapuheenjohtaja, ei ole ikinä tehnyt ns. oikeita töitä saati toiminut ison yrityksen johdossa tulosvastuussa. On luultavasti ollut täysin johdon vietävänä.
Hienoja avauksia. Kuuden vuoden kuluttua Norjassa myydään vain sähköisiä kuorma-autoja. Norjalla on varaa rakentaa kattava ja tarpeeksi tiheä latausverkko. Ja sen ne epäilemättä tulevat tekemään. Kempower tekee laadukkaita laitteistoja nimenomaan raskaaseen käyttöön. Laadukkaita niiden on oltavakin, kun miettii Norjan olosuhteita. Jos ne siellä toimivat ja kestävät, tehnevät ne saman vaivatta muuallakin.
Kyllä finalla on ollut näkemysta ja luvut olemassa, mutta tulosvaroitukset laatii ja ulostuo hallitus. Fina tuottaa luvut ja hallitus tulkitsee saamiaan raportteja.
Tuo nyt on toisaalta uudelta hpj:lta höpsispuhetta, että hallituksen kokouksen aikaa pitää aikaistaa, ettei tule klo 18.15 tulosvaroituksia. Kyllä hallitus kokoontuu vaikka yöllä, jos sille tarvetta on. Käsittääkseni puhelin on keksitty ja ceo ja hpj voi käydä keskustelua myös ko. laitteen avustuksella.
Mielenkiintoista on nyt odotella ja seurailla tekeekö Kempower ns Harviat ja lähtee uuteen nousuun kun tämä sähköautobuumin jälkeinen krapula on selätetty. Sinällään vähän sama tilanne, koronan jäljiltä kotoilu ja saunominen nosti Harviaa rajusti ja sitten palattiin normaaliin. Sama tuli eteen Kempowerilla sähköautobuumin ja siten latureiden kautta.
Mutta silti se liikenteen sähköistyminen tulee jatkumaan ja osa Kempowein kilpailijoista on lyönyt jo hankast tiskiin. Tietenkin kaikki voi mennä aivan pieleenkin, mutta ehkä tämä on taas klassinen esimerkki kahdesta asiasta. Sijoittajan pitää olla kärsivällinen ja ei pidä lähteä hypeen liiaksi mukaan jos ei sitten osaa (yrittää ainakin) irtaantua ajoissa.
Melkoisen eri tilanne sinänsä, että Harvia kykeni pitämään hyvät marginaalit ja pysyi koko tuon alhon ajan kannattavana. Samaa ei voi sanoa Kempowerista.
Eilen lisäsin Kempoweria.
Luotan raskaan kaluston sähköistymisen alkamiseen voimalla ja sen myötä tarvittaviin järjestelmiin. Uskon myös näissä olevan kassavirtamyönteiset katteet. Heillä on jo sopimuksia isojen toimijoiden kanssa. Norja voi olla tässä avainsana. Nyt on jo selvitetty luotettavasti se, että raskaat yhdistelmät hoitavat tehtävänsä sähköllä. Kun se toimii Suomessa, miksei se toimisi Keski-Euroopassa. Hidasteita varmasti on, joten kärsivällisyyttä tarvitaan. Lisäksi uskon, etteivät kaikki laturivalmistajat lähde raskaita järjestelmiä valmistamaan. Jollain oudolla tavalla luotan Kempin suvun osaamiseen, johtuneeko hitsauslaite osaamisesta, ehkäpä.
Johdon täytyy terävöityä. Ajattelen, ettei samoja virheitä voi eikä saa kahteen kertaan tehdä. Markkinointiin ja näkyvyyteen pitää panostaa. Sijoitustavoitetuottohorisonttini asetin jo aikaisemmin viiden vuoden päähän, jopa pidemmälle. Nyt olen kyydissä ja katselen.