Täyttä puppua. Olen omin silmin nähnyt kahden eri latauskentän hinnat Alpitronicille ja Kempowerille ja molemmat olivat Kempowerille edullisemmat.
Se, että Alpitronicin satelliitiin saa kaksi eri letkua ei korvaa edes sitä hukkaa, joka heidän 62,5kW tehonjakonsa aiheuttaa vuosien aikana. (vs. 25kW Kempowereilla)
Rekkoja varten suunnitellaan ruuduista lähtien omat latauspaikat, joten samassa sateliitissä CCS2 liitin aiheuttaa vaan hukkaa ja kuluja. Tälläisille latauskentille on muutenkin tulossa useita, jopa useita kymmeniä sateliitteja joten täysin “non issue” joku yksittäinen letku.
Kiinalaisia tusinamerkkejä on satoja ollut jo pitkään Euroopan ja Amerikan markkinoilla. Jostain syystä CPO:t eivät ole lähtenee Kiinalaisten mukaan. Mikähän voisi olla syynä markkinassa, jossa data näyttelee isoa osaa bisneksestä?
Kiinalaisten asemien nopeudet taas selittyvät Kiinan omalla GB/T-protokollalla, joka ei ole yhteensopiva autoihin tai täällä vaadittuihin tietoturvaprotokolliin. Jos Kiinalaiseen laturiin kytket CCS2 kaapelin, niin jäät tasan samoihin tehoihin kuin Alpitronic/Kempowerkin.
Lisätään vielä sen verran, että jos nyt jo Euroopassa & Amerikassa on suuria ongelmia saada tarpeeksi suurta liittymää järkevässä ajassa, niin mitä tehdään yli MW latureilla, joita ei voi hyödyntää kuin muutama Kiinalaisen sähköauto? 400kW riittää jo nyt myös rekoilla valtaosassa käyttökohteita, joten henkilöautoille tämä riittää vähintään tälle vuosikymmenelle.
Lähde:
Se satunnainen, 5 minuttia nopeampi lataus ei ole miljoonien lisäinvestointien arvoinen.