Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Aivan totta juu varmaankin näin!:grin:

Kempower ja Virta aloittavat yhteistyön kiihdyttääkseen pikalatauspalveluiden kasvua Euroopassa.

Kempower ja Virta, yksi Euroopan johtavista sähköautojen latauspalvelualustoista, ovat sopineet yhteistyöstä tuodakseen helppokäyttöisiä pikalatausratkaisuja eurooppalaisille sähköautoilijoille. Suomalaisyritykset tukevat toistensa kasvua tähtäämällä merkittävään kasvuun pikalatausteknologian tarjonnassa Euroopassa.

Yhteistyössä Kempower tarjoaa DC-pikalatausratkaisujaan Virran älykästä latauspalvelualustaa käyttäville yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaille. Ensimmäiset Kempowerin pikalatausasemat asennetaan Virran asiakkaille Suomessa ja Ruotsissa kesän aikana. Suomen ja Ruotsin lisäksi vuoden 2022 kohdemarkkinoihin kuuluvat Saksa, Ranska ja Iso-Britannia.

16 tykkäystä

Q1/2022

  • Tilauskanta kasvoi 29,1 milj. euroon (10,0 milj. euroa)
  • Tilauskertymä kasvoi 26,9 milj. euroon (8,5 milj. euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 393 % 11,5 milj. euroon (2,3 milj. euroa)
  • Myyntikatemarginaali 47 % (51 %)
  • Liikevoitto -0,9 milj. euroa (-0,5 milj. euroa)
25 tykkäystä

KempowerQ4
Vertailun vuoksi Q4 luvut

Tilauskanta yli tuplannut kvartaalissa (en tiedä kausivaihtelun vaikutuksesta), liikevaihdossakin mukavaa kvartaalikasvua kovan vuosikasvun lisäksi.
Tilauskertymä Q4 oli täysin sama kuin nyt Q1 liikevaihto, eli Q2 liikevaihto 26,9m? :smiley: (No tuskin sentään, ellei kausivaihtelu oli Q2 eduksi, mutta aina voi bulleroida).

Jokin analyysiseuranta (mieluiten Inderes luonnollisesti) alkaisi olemaan ihan kiva.

19 tykkäystä

On hurja meininki! Yhtiön mukaan talvikaudet ovat hiljaisempia varsinkin pohjoismaiden markkinoilla.

Q1 liiketoimintakatsaus aikaistettiin perjantaille 6.5.2022 klo 09.30 aiemmasta 18.5.

13 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju

Mitään en tästä ymmärrä, mutta Sweitsiläisellä gofastilla yksi latureista Kempowerin laturi. Oliskohan jotain tilausta tulossa, kun vain yhden laturin kokeeksi asentaneet. Siellä kuitenkin heidän kotimainen laturivalmistajakin kilpailijana.

4 tykkäystä
13 tykkäystä

“Energiavirasto järjestää touko-kesäkuussa 2022 tarjouskilpailun tuesta sähköautojen pikalatauspisteiden rakentamista varten”

“Tukea riittää arviolta 400-500 uuden pikalatauspisteen rakentamiselle”

“Vuonna 2021 järjestetyn kilpailutuksen perusteella arvioituna yhden pikalatauspisteen investointikustannus on 32 500 euroa.”

Eiköhä tuosta saada Kempowerillekkin mukava siivu😀

7 tykkäystä

Ennakkotietojen myötä ei isompia yllätyksiä, enkä tj:n kommenteissakaan nähnyt mitään erityisen huolestuttavaa, muuta kuin yleistä pyöritystä samoista aiheista kuin kaikilla muillakin yhtiöillä tällä hetkellä.

5 tykkäystä

Kempower toimittaa sähköautojen pikalatausratkaisuja GreenCorelle Yhdysvaltoihin

6.5.2022 12:00:00 EEST | Kempower Oyj | Yhtiötiedote

Kempower on vastaanottanut tilauksen sähköautojen pikalatausratkaisujen toimittamisesta GreenCore EV Services - latausoperaattorille Yhdysvaltoihin. Toimitus sisältää Kempower S- ja C-Series -pikalatausratkaisuja ja ajoittuu vuosille 2022–2023. Ensimmäisen GreenCorelta vastaanotetun tilauksen arvo on noin 5 miljoonaa euroa.

28 tykkäystä

Kempower noussut tänään rivakasti, suurimmat välittäjät Godman Sucks, JP Morgan ja Morgan Stanley. Puuttuu vain Morgan Kane, niin siinä olisi koko veljessarja ostopuuhissa.

Mutta, se tärkein kysymys on, mitä välittäjätiedoista voisi päätellä…? :wink:

Nousee MSCI Global Small Cap indeksiin 31.5 joka varmaan selittää osittain miksi niin bidi tänään…

6 tykkäystä

Pohdintaa Kempowerin arvostuksesta. Disclaimer: Omistan listautumisannista hankittuja Kempowerin osakkeita.

Yleisesti ottaen Kempowerin liiketoiminnan näkymät ovat positiiviset. Tuotantotilojen laajennus on käynnissä ja uudet ensimmäiset tuotantolinjat ovat jo käynnissä. Kempower on onnistunut hankkimaan kriittisiä komponentteja ja tuotanto ei ole toistaiseksi kärsinyt komponenttipulasta, mutta lähiajan merkittävänä riskinä on komponenttipulasta johtuva liikevaihdon mahdollinen siirtyminen tulevaisuuteen. Toinen haaste liittyy myös komponenttien hintoihin. Tilannetta hallitakseen Kempower aikoo hakea kustannussäästöjä ja tehdä hinnankorotuksia. Ehkä pienenä kysymysmerkkinä on Kempowerin kyky siirtää tuotantokustannusten nousu hintoihin. Mainittakoon, että Q1:llä komponenttien hinnoilla ei ollut merkittävää tulosvaikutusta.

Ukrainan sodalla ei ole suoria vaikutuksia Kempoweriin, mutta logistiikan kautta tulee epäsuoria vaikutuksia.

Yhtiön taloudelliset tavoitteet (asetettu v. 2021):

  • 200 miljoonan euron liikevaihdon saavuttaminen 4-6v sisällä (eli 2025-2027)
  • 10 %:n operatiivinen liiketulosmarginaali v. 2025-2027 mennessä, myöhemmin 15 %:n operatiivinen liiketulosmarginaali

Vuonna 2021 Kempowerin liikevaihto oli 27,4 miljoonaa euroa ja Q1 2022 liikevaihto 11,5 miljoonaa euroa. Kausivaihtelusta johtuen Q1 ja Q4 ovat yleensä hiljaisimmat. EBITDA v. 2021 oli 1,2 M€ ja Q1 22 vastaavasti -0,8 M€. Operatiiviset liiketulokset vastaavasti 1,1 M€ ja -0,9 M€. Yhtiö on nettovelaton.

Q1 2022 Kempowerin EV oli 474,3 M€. Osakekurssi on noussut tämän jälkeen n. 25 %, eli tämän päivän hinnalla EV olisi n. 588 M€ olettaen nettovelan määrän pysyneen samana. Marketscreenerin EV on jostain syystä 636 M€.

image

Liikevaihdon osalta yhtiön taloudellisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttäisi n. 50 % vuosikasvua (5v ajan 50 % keskimäärinen vuosikasvu toisi 208 M€ liikevaihdon v. 2026). Jos yhtiö pääsisi 10 % operatiiviseen liiketulosmarginaaliin, olisi operatiivinen EBIT 20,8 M€.

Nettotulos on verojen vuoksi pienempi, joten nettotulosta voisi v. 2026 tulla n. 16 miljoonaa euroa, joka tekisi n. 0,29€ per osake. Kasvupanostuksista johtuen yhtiö tuskin saavuttaa positiivista nettotulosta ainakaan pariin vuoteen. Toisaalta tämä voi olla järkevääkin ja voittaa itselleen kasvavaa markkinaa. Markkinan koko tuskin rajoittaa kasvua vielä tällä vuosikymmenellä.

Viiden vuoden päähän katsova P/E olisi n. 43. P/E ei ole välttämättä paras mittari nopeasti kasvavalle yhtiölle, joka ei pyri optimoimaan kannattavuuttaan. EV/EBIT -arvostus näyttäisi karkeasti tasoa 28 (v. 2026), jos hieman optimistisesti olettaisi nettovelan määrän pysyvän vakiona. EV/S olisi viiden vuoden päähän katsoen yhä 2,8 ja ihan puhdas P/S sekin 3,3.

Vuoden 2022 liikevaihto voisi mennä haarukkaan 70-80 M€, jolloin EV/S olisi vuodelle 2022 n. 8 (toki tuotanto on vielä ramp up -vaiheessa), mutta en osaa arvioida, että vaatiiko tuotannon kasvattaminen lisäinvestointeja vai riittääkö nykyisen tehtaan kapasiteetti vielä viiden vuoden päästäkin.

Joko olen ihan täysin hakoteillä tämän pohdintani kanssa tai sitten vain en ymmärrä jotain. Mielestäni Kempowerin kurssi on tällä hetkellä n. 50 % yliarvostettu. En usko, että yhtiö on nykyisellä hinnalla hyvä sijoitus.

Eriävät mielipiteet ovat tervetulleita! Tein tämän lähinnä itselleni muistiinpanona ja eräänlaisena harjoituksena itselleni. Jos laskelmassa on selviä virheitä, niin kertokaa toki!

Ja vielä:

Mennään aikakoneella 5v eteenpäin, jolloin Kempowerin liikevaihto on 208 M€ ja operatiivinen liiketulos 20,8 M€. Markkina lähes varmasti jatkaa kasvua ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Kempowerin kaltaisen yhtiön ”neutraali” P/S voisi olla 2-2,5 ja EV/S hieman alempi, ehkä lähempänä EV/S 2. Oletetaan, että Kempowerin EBITDA ja operatiivinen EBIT ovat suunnilleen samat. Tuollaisesta liiketoiminnasta voisi maksaa karkeasti 18-20x operatiivinen liiketulos.

Jos lasketaan vaikka 2,25 x 208 M€, saadaan yhtiön arvoksi 468 M€ P/S kertoimella ja 20x EBIT(DA) 416 M€.

Mun on vaikea saada näillä luvuilla edes positiivista tuotto-odotusta, ellen venytä hyväksyttävää arvostustasoa.

56 tykkäystä

Kempower se vaan nousee, tänään +7,5%. Ajatteleekohan ulkomaalaiset sijoittajat viiden vuoden päähän vai mikä ihme…?

P/E luku on komiaa katottavaa, tässä mualiman tilanteessa varsinkin hämmentävää. Meneekö jo liiankin lujaa?

11 tykkäystä

Havaitsiko kukaan täällä foorumilla tänään Linkedinissä Rechargen päivitystä Kempower yhteistyöstä Ruotsissa?

Lukasin pikaisesti uutisen ja piti nyt ajan kanssa lukea tuo tarkemmin niin ilmeisesti poistettu?

Myös Kempower oli reagoinut uutiseen “celebrated”

Todella ärsyttävää😁

1 tykkäys
13 tykkäystä
14 tykkäystä

Kempowerin teknologia mahdollistaa sähköautoilijalle täysin uudistetun latauskokemuksen Greenstationin ensimmäisellä pikalatausasemalla Norjassa

Greenstation on vihkinyt käyttöön yhtiön ensimmäisen sähköautojen pikalatausaseman Norjan Straumessa. Alusta asti sähköautoilijan lähtökohdista suunniteltu, uudenlainen latausasema hyödyntää Kempowerin S-Series ja C-Series -pikalatausteknologiaa. Kempower ja Greenstation ovat yhdessä kehittäneet kohteeseen räätälöidyn version Kempower ChargEye -alustasta, jonka avulla sähköautoilijan latauskokemus on ennennäkemättömän helppo ja vaivaton

16 tykkäystä

Kempower tuo markkinoille adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun. Adaptiiviseen jännitteeseen perustuva pikalataus mahdollistaa jopa 1000 voltin akkujen lataamisen Kempowerin latureilla. Ratkaisu on kehitetty vastauksena kasvavaan määrään sähköajoneuvoja, joilla akun jännite ja kapasiteetti on korkea, ja joita autonvalmistajat tuovat markkinoille muun muassa lyhentääkseen latausaikoja.

14 tykkäystä