Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Alla on Kauppalehden tekemä uutinen, joka ei ole maksumuurin takana. Kempower on aloittanut uuden adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun toimitukset. :slightly_smiling_face:

”Tällä hetkellä lähes kaikissa markkinoilla olevissa sähköautoissa on 400 voltin akut, mutta tulevaisuudessa yhä useammat sähköautobrändit tulevat vaihtamaan 800 volttiin. Adaptiiviseen jännitteeseen perustuva lataus auttaa tarjoamaan pitkäjänteisen ratkaisun kaikille julkista latausta tarjoaville asiakkaillemme”, sanoo Kempowerin markkinointijohtaja Jussi Vanhanen .

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kempower-aloitti-adaptiiviseen-jannitteeseen-perustuvan-latausratkaisun-toimitukset/13b92c52-46db-40bb-9fd2-982806386c93

8 tykkäystä

Merkittävältä tuntuu myös tämä muutama päivä sitten lanseerattu, eli laajennus AC-puolelle:

8 tykkäystä

@Pauli_Lohi järjestää Kempowerin tulosliven 28.10. kello 9.25. :point_down: :coffee:

6 tykkäystä

Pauli Lohi on kirjoitellut ennakkokommentit Kempowerin perjantaista Q3-tulosta varten. :blush:

Inderesin analyytikko Pauli Lohi kommentoi tulosta livenä klo 9.25 alkaen. Liveseurantaa pääset katsomaan täältä. Odotamme voimakasta liikevaihdon kasvua ja kiinnitämme erityistä huomiota uusien tilausten kehitykseen. Arvioimme liikevoiton kasvavan, mutta suhteellisen kannattavuuden kuitenkin heikentyvän kulurakenteessa tapahtuneen muutoksen seurauksena.

9 tykkäystä

Tällainen latauspiste-uutinen tuli vastaan Ylellä:

Latausoperaattori Rechargen Suomen maajohtaja Sami Saarilahti arvioi, että elokuun lopussa kerätyt tilastot ovat ehtineet jo vanhentua. Rechargen verkostossa tämä vuosi on rakentamisen ennätysvuosi, mutta jatkossa rakentamistahti on tasaantumassa, Saarilahti arvioi.

– Perustelen sitä muiden maiden tilanteella ja autojen määrällä. Suomessa on tällä hetkellä huomattavasti enemmän pika- tai suurteholatauspisteitä suhteessa täyssähköautokantaan kuin muissa Pohjoismaissa. Suomen latausverkostoa on rakennettu huomattavan etupainotteisesti, Saarilahti sanoo.

Muut tavoittavamme latausoperaattorit arvioivat, että latausasemien rakentamistahdissa ei ole odotettavissa vielä hidastumista.

K-latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo, että tämän vuoden aikana latausasemien määrä kaksinkertaistuu viime vuodesta noin 200 asemaan, eikä tahti ole sähköautojen suuren kysynnän vuoksi laantumassa. Uusien latauskohteiden lisäksi vanhojen asemien latauspisteitä päivitetään von Bonsdorffin mukaan aiempaa tehokkaammiksi.

Viime vuonna oman latausverkostonsa rakentamisen aloittaneen ABC-latauksen sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen arvioi, että heidän latausverkostonsa laajeneminen jatkuu voimakkaana myös ensi vuonna. Tänä vuonna ketjun latausasemien määrä on kolminkertaistunut noin 150:een.

8 tykkäystä

Kempowerin arvostuksesta on taidettu puhua sen verran paljon, että kukaan ei uskalla enää seurata yhtiötä.

Nopealla vilkaisulla aika odotuksiin tai vähän yli. Tilauskertymä tosin aivan hurja ennusteisiin verrattuna (jos ymmärsin tuon oikein).

En ehtinyt Paulin liveä katsoa, joten sieltä kannattaa varmaan nauttia ensipuraisu jos analyytikon näkemys mietityttää.

Edit: Googlailin tuota Paulin liveä ja InderesTV:ssä “Video on yksityinen”, YouTubessa “Video ei ole käytettävissä”… Onko nuo livet taas katseltavissa vain livenä ja niistä ei jää tallennetta mihinkään?

Ei liity yhtiön bisnekseen, mutta pakko sanoa, että fanitan kovasti tätä tyyliä ja kuvitusta, mitä Kempower raporteissaan käyttää:

29 tykkäystä

Laitan tänne muutaman huomion Q3-tuloksesta:

  • Tilauskertymä oli minusta tärkein yksittäinen luku mitä Q3-raportissa tulee katsoa. 65,4 MEUR oli yli 2x meidän ennusteen (31,9 MEUR). Tässä varmasti vaikuttaa kasvu Pohjoismaiden ulkopuolisessa Euroopassa, koska niillä markkinoilla asennuksia voidaan tehdä myös talvisin, mikä tukee Q3:n tilausten suhteellista kasvua (kävin tätä pre-kommentissa syvemmin läpi). Uusien tilausten määrä on minusta paras indikaattori vuoden 2023 liikevaihdolle. Nyt uusia tilauksia tullut tammi-syyskuun aikana 149 MEUR.
  • Yllättävän korkeasta kysynnästä johtuen toimituskyky rajoittaa kasvua. Yhtiön mukaan komponenttien toimitusketjun laajentaminen on suurin pullonkaula, mikä rajoittaa toimituksia erityisesti Q4:llä (en osaa sanoa vielä mitä tämä tarkoittaa lukujen muodossa). Tuotantoon tehdään osakokoonpanolinjaa, joka auttaa nostamaan toimituskykyä vuoden 2023 aikana.
  • Liikevaihto ja liikevoitto linjassa meidän ennusteiden kanssa. Ohjeistus ennallaan. Näissä ei mitään ihmeellistä.
25 tykkäystä

“Nopeus on avaintekijä USA:n
markkinoille pääsyssä, ja tarkastelemme parhaillaan
erilaisia vaihtoehtoja sisältäen myös mahdolliset
yritysjärjestelyt, tai kumppanuudet”

Miten tätä pitäisi tulkita? :thinking:

3 tykkäystä

@Pauli_Lohi haastatteli Kempowerin toimitusjohtajaa Tomi Ristimäkeä. :slight_smile:

Aiheet:
00:16 Q3-tulos lyhyesti
01:29 Asiakaskysyntä ja markkinatilanne
02:41 Toimitusketjun laajentaminen
03:53 Inflaation vaikutukset ja komponenttitilanne
04:29 Yhdysvaltain markkina


Tässä on vielä Salkunrakentajan juttu Kempowerin meiningistä.

"”Olen erityisen iloinen edelleen jatkuneesta myynnin laajentumisesta pohjoismaiden ulkopuolella. Yleisesti ottaen asiakaskysyntä on ollut vahvaa kaikilla keskeisillä markkinoilla ja asiakasryhmissä”, kertoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki."

Kempower jatkaa liiketoimintansa laajentamista Euroopassa yhtiön kasvustrategiassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Vuoden 2022 aikana Kempower kartoittaa myös erilaisia vaihtoehtoja laajentumisessa Pohjois-Amerikan markkinoille saavuttaakseen tavoitteensa perustaa toiminta Yhdysvaltoihin vuoden 2023 loppuun mennessä.

9 tykkäystä

Q3 raportti tosiaan tullut ulos. Kempower kertoi tiedotteessaan tarkistelevansa keskipitkän ja pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan. Näistä kuullaan lisää Q1 aikana, oletettavasti Q4 tuloksen yhteydessä. Todennäköisesti näissä on merkittävää nousupainetta, huomioiden myös laajeneminen USA:n markkinalle vuoden 2023 aikana. USA kuitenkaan tuskin tuottaa merkittävää liikevaihtoa ennen kuin v. 2024. USA:ssa liikenteen sähköistyminen on jäljessä Eurooppaa, joten mielestäni jalansijan saaminen USA:ssa on erityisen tärkeää.

Tällä hetkellä Kempowerin markkina-arvo 1 091 miljoonaa ja EV 1 021 miljoonaa euroa. Arvostus on mielestäni edelleen melko kireä ja tarina ei kestä oikean yhtään kuprua. Koko vuoden liikevaihto lienee n. 100 miljoonaa, joten P/S on n. 10 ja EV/S hieman vähemmän. Lähivuosina kasvu saa kyllä jatkua voimakkaana, että arvostuksen voisi perustella, vaikka näkymiä selvästi nostettaisiinkin.

Muutama poiminta raportista:

  • Tuotantokapasiteetti ei tällä hetkellä rajoita kasvua, mutta komponenttien saatavuus heikentää toimituksia etenkin Q4’22.
  • Kysyntä jatkunut vahvana
  • Osakokoonpanolinjojen ylösajo käynnissä, alihankintamalli vahvistuu
  • Henkilöstöä on rekrytty lisää, mutta rekrytoinnissa ja perehdytyksessä on lieviä haasteita
  • Pohjoismaiden osuus liikevaihdosta on laskenut 59 prosenttiin Q3, mikä tasaa kvartaalivaihteluita
17 tykkäystä

@Pauli_Lohi on viettänyt sunnuntai-iltaa Kempowerin yhtiöraportin parissa, eli tässä olisi teille unilukemista. :slight_smile:

Q3:n tulos oli ennusteidemme mukainen, mutta odotuksia selvästi suurempi uusien tilausten määrä tukee keskipitkän aikavälin tuloskasvunäkymiä. Arvioimme yhtiön toimituskyvyn jatkavan asteittaisella kasvu-uralla, mikä ainakin lyhyellä aikavälillä tarkoittaa toimitusaikojen venymistä kysynnän ylittäessä toimituskyvyn.

image

https://www.inderes.fi/fi/tilauskannasta-lisatukea-lahivuosien-kasvulle

13 tykkäystä

Tässä on vielä Paulin kommentti tuloksesta, joka on kaikkien luettavissa.

Kempowerin Q3:n tulos oli ennusteidemme mukainen, mutta odotuksia selvästi suurempi uusien tilausten määrä tukee keskipitkän aikavälin tuloskasvunäkymiä. Arvioimme yhtiön toimituskyvyn jatkavan asteittaisella kasvu-uralla, mikä ainakin lyhyellä aikavälillä tarkoittaa toimitusaikojen venymistä kysynnän ylittäessä toimituskyvyn. Toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 22 euroon (aik. 20).

Hyvän markkinakysynnän jatkuessa ja ilman suuria muutoksia kilpailuympäristössä Kempowerin arvostus laskisi edulliseksi vuosien 2025-26 aikana (EV/EBIT: 17x ja 11x). Pidämme tätä houkuttelevana arvostusprofiilina toimialalla, jonka kasvu jatkunee vahvana edelleen 2030-luvullakin sähköautokannan kasvun myötä.

5 tykkäystä

Päivän kurssi nousi just 20€ maagisen rajan yli. Puljun markkina-arvo 1,13 miljardia, työntekijöitä 300…

Mistään en (aloittelijana) mitään tiedä, mutta jännää olla mukana pienellä euromäärällä, niin kauan kuin vauhtia riittää. Mulla on haave ja unelma, että tästä tulee meidän uusi Nokia. Olen toki myös haaveillut 60+ cm taimenesta, laihtumisesta, rokkitähteydestä ym ja aika hiljaista on ollut :grimacing:

43 tykkäystä

@Emma_Kuusinen ja @Pauli_Lohi juttelivat mm. Kempowerin kovasta kasvutahdista. :sunglasses:

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:11 Kempowerin Q3
02:05 Kannattavuus
04:02 Toimituskyky ja tilauskertymä
05:42 USA:n valloitus
08:04 Arvostus

8 tykkäystä

Aloitan tutulla tavallani: Mistään en mittee tiiä, MUTTA hyvältä kuulosti analyysi. Potentiaalia on vaikka mihin.

Analyysissä tuli ulos juuri tuo minulle olennaisin pointti, eli 2030 sähköautoja on maailman autokannasta vasta n. 10% Ja vaikka kilpailijat kirisivät, niin Kemille jäisi silti markkinoilla iso siivu, kun kysyntä on kovaa ja tuote laadukas. (Mitään en edelleenkään mitään tiedä.)

Koska tosiaan mulla on pienet tulot, niin olen tässä mukana muutamalla satasella. Tekisi mieli lyödä lisää peliin, MUTTA silloin riski kasvaisi liian suureksi sekä taloudellisesti, että salkun jakauman osin.

On tämä mielenkiintoista touhua tämä sijoittajatouhu. Olen koukussa. Tunnustan. Täytyy yrittää pitää järki päässä. Täytyy melkein toivoa, että kurssi romahtaisi, syystä tai toisesta, kympin nurkille ja iskeä sitten kiinni. Näin siis maalaisjärjellä pähkäiltynä.

Millaisia ajatuksia tämmöiset amatöörin pähkäillyt herättää?

10 tykkäystä

Osuuspankki muutti suosituksiaan. Oli OSTA vaihtui LISÄÄ. Tavoitehinta oli 22€ vaihtui 23€

En uskalla linkata, tai laittaa screenshotteja, kun en ole varma foorumin tekijänoikeusasioista. Joku viisaampi voisi minua ohjeistaa.

Komiassa ja tasaisessa nousussa ollut nyt jonkin aikaa. Johtuuko positiivisista ennusteista ja valoisista näkymistä, joita on tullut useammalta analyytikolta, vai mistä lienee? No, nautitaan tästä.

10 tykkäystä

Kempower ja australialainen Smart EV Solutions toimittavat sähköautojen latausteknologiaa Royal Automobile Associationille Etelä-Australiaan

Etelä-Australian pikalatausverkosto muodostuu yli 50 DC-pikalatausasemasta. Latausasemilla hyödynnetään Kempowerin dynaamista latausratkaisua, joka pystyy lataamaan useita sähköautoja samanaikaisesti latausajan pysyessä vain 20–30 minuutissa. Kempower Station Charger tuottaa 150 kW:n tehon itsenäisenä yksikkönä. Lisäksi verkostoon asennetaan 200 kW:n Kempower Satellite -latausjärjestelmiä CCS2- ja CHAdeMO-pistokkeilla.

17 tykkäystä

Hienoa saada uusi asiakkuus, joka jälleen auttaa levittämään Kempowerin teknologiaa uusille alueille ja voi myös tulevaisuudessa poikia jatkotilauksia. Nopealla laskutoimituksella näyttäisi tosin, että tämä on kokoluokaltaan melko vaatimaton (~2 MEUR) toimituskokonaisuus, jos tuo 50 aseman lukumäärä ei merkittävästi ylity. Siihen myös viittaisi tiedotteen luonne (lehdistötiedote). Pienistä puroista syntyy suuri virta!

19 tykkäystä

Kempower aloittaa yhteistyön Nesteen kanssa: Sisäpiiritieto: Kempower aloittaa yhteistyön Nesteen kanssa, tavoitteena rakentaa suurteholatauksen runkoverkko pääteiden varsille Suomeen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Markkina-arvo nousee sen 50Milj.e. tänään (EV/Sales x lv)? :face_with_hand_over_mouth:

No, mukana ollaan, vaikka kertoimet on hurjat. :nerd_face:

27 tykkäystä

Kempowerilla tulee odotetusti aika iso osuus Suomen huoltoasemien tarjoamasta markkinasta, nyt ABC ja Neste ovat molemmat julkaisseet käyttäneensä Kempowerin latureita. Hienoa kyllä että suomalaiset huoltoasemat käyttävät suomalaista keksintöä.

Yllätyksenä tämän ei pitäisi kenellekään tulla, mutta niin vain market cap nousee näistä tiedotteista moninkertaisesti sopimusten arvoon nähden, vaikka esim. osakekurssin puolittuminenkin pitäisi odotuksissa sisällään massiivisen määrän jo tällaisia sopimuksia tulevaisuudessa.

42 tykkäystä