Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Latauslaitteet käy kaupaksi. Miten jos Kempower tekisi hybridimallin. Auton laturi / hitsausmuuntaja. Saisi samalla hitsata ruostuvat helmat kun latailee auton.

16 tykkäystä
19 tykkäystä

Teslan rajoite on keskittyminen omaan napaan. Kempower on ylläolevien lehtitietojen perusteella hyvinkin kasvava laitos. Tuotteella on selkeä etu latauksen hallinnassa ja seurannassa. Tämä on seuraava merkintä ja lisähankinta heti kaupan alettua.

6 tykkäystä

Kempowerin osakkeiden merkintähinta on listautumisannissa 5,74 euroa osakkeelta. Yhtiön markkina-arvo olisi merkintähinnan perusteella noin 306 miljoonaa euroa, joka perustuu ulkona olevien osakkeiden määrään annin toteuttamisen jälkeen.

Kempowerin yleisöannin merkintäaika alkaa huomenna torstaina kello 10.00 ja päättyy arviolta 10. joulukuuta kello 16.00. Yleisöanti voidaan ylimerkintätilanteessa keskeyttää aikaisintaan 9. joulukuuta kello 16.00.

Kaupankäynnin Kempowerin osakkeilla odotetaan alkavan 14. joulukuuta.

42 tykkäystä

Tuon perusteella Kempowerin 2021 P/S on siis n. 10-12 (jos liikevaihto 25-30m)
vertailun vuoksi Zaptecin 2021 marketscreener ennusteilla P/S n. 10

Eli listautumisalennuksen sijaan on listautumispreemio :upside_down_face:

2022 ennusteilla tilanne puolestaan toisin päin kun Zaptecilla P/S n. 6 ja Kempowerilla 6-4 (jos liikevaihto 50-75m, koska en tässä kohtaa osaa arvioida kasvaako luokkaa 100% vai 400%, niin otetaan varomaisemmasta päästä). Liikevaihdon soisi kasvavan kuitenkin vähintään yli 100%, mikä ei lähivuosien kasvuun suhteutettuna pitäisi olla haastavaa. Mutta jos kasvaakin reippaasti enemmän vielä ensivuonna, niin P/S-kerroinkin kyllä sulaa silmissä.

Anti 87m kokoinen, mutta ankkurisijoittajat varanneet n. 61% eli anneissa n. 34m verran tarjolla.
Toisin sanoen ylimerkitään jälleen moninkertaisesti, vaikka annin koko on reippaasti suurempi kuin Modulightillä tai Norrhydrolla. Pientä toivoa siis ettei käteen jäisi alle 200e :sweat_smile:

57 tykkäystä

Osuu mahdollisimman huonoon ajankohtaan, joten tuolla arvostuksella voi jäädä heikoksi vastaanotto markkinoilla. Ihan kiinnostava yhtiö ja tuotteet, mutta…

12 tykkäystä

Jospa se tarkoittaisi, että annista saa osakkeita vähän enemmän kuin rippeitä. Uskon kuitenkin, että tämäkin ylimerkitään reippaasti.

17 tykkäystä

Tämä on vaikeahko päättää, osakkeen hinnoittelu on varsin korkea, kuitenkin kasvunäkymät ovat varsin lupaavat ja yllättävänkin varmat. Julkishallinto tulee lähivuosina varmasti tukemaan latausinfran rakentamista, mikä lisää varmasti kasvuvauhtia. Toimiala on kiinnostava ja yhtiöllä on ihan oikeaa toimintaa. Pitänee pähkäillä osallistumista sinne 9.12 asti ja vähän sen hetkisen yleisen markkinatilanteen mukaan päättää.

13 tykkäystä

Luottoa antiin riittää Kempowerin hallituksen puheenjohtajalla.

Kempinvest Oy (Kempowerin hallituksen puheenjohtajan Antti Kempin osittain omistama sijoitusyhtiö), on sitoutunut merkitsemään osakkeita 2,0 milj. euroalla.

12 tykkäystä

Omalla kohdallani eka yhtiöesittelylive, jossa kuvanlaatu oli surkeahko ja rakeinen, jatkuvasti tuli 1 sekunnin jähmettymisiä ja sitten taas stream jatkui. Puhe onneksi toimi ongelmitta. Oma surkea tietokone/nettiyhteyskö syynä vai yleisempi ongelma. Yleensä ei Youtuben kautta ole liveä lähetetty.

Lupaavalta kuulosti kyllä sijoitustarina ja pitkä lista ankkurisijoittajia mukana, vähintään minimimerkintä pitänee tehdä… esite vielä lukematta.

2 tykkäystä

Oma kokemukseni taas oli, että keskimääräistä parempi livestream kuvan ja äänen osalta. Eli ei varmaankaan kaikkia koskettava ongelma… :thinking:

8 tykkäystä

Kempowerilla on hyvät edellytykset kasvuun.

ABC on rakentamassa latausverkostoa liikenneasemilleen Kempowerin latureilla.

https://kempower.com/information-center/news/s-ryhma-rakentaa-valtakunnallista-sahkoautojen-latausverkostoa-kempowerin-latureilla/

Muilla kuin ABC:n liikenneasemilla ei tunnu olevan niin kattavaa latausverkostoa. Auto lataukseen ja sisälle tsuffelle ja palatessa auto on latautunut riittävästi? Latausaseman hankkiminen voisi olla kannattava investointi muillekin ketjuille.

28 tykkäystä

Tuo S-ryhmän latausverkosto on toki tärkeä, samoin muu kotimaan kauppa. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä ratkaisevan tärkeää on muihin maihin latausverkostojen rakentaminen.

8 tykkäystä

Kyllä niitä muitakin kauppoja, pitää vaan “jaksaa” kaivaa…

18 tykkäystä

Itsellänikin oli täyttä 'The Studio’™-laatua koko lähetys :+1:., eli “nettiyhteys” varmaankin

Kempower sopii kyllä hyvin yhdessä Zaptecin kanssa samaan salkkuun. Samalla vahvasti kasvavalla alalla, mutta hieman eri painopisteet (kuten aiemmin ketjussa todettiin, Kempowerin nopeampia mutta kalliimpia).

Joitain pointteja videolta:
-Ei pelkästään henkilöautomarkkinalla, vaan myös bussit/työkoneet yms. sähköistymisen edetessä.
-Ei myy suoraan kuluttajille vaan parkkipaikkoja omistaville kaikenlaisille yrityksille/julkisille ja bussiyhtiöille/työkonepaikkoihin yms.
-Monta kilpailuetua (asemien teknisiä ominaisuuksia yms) mainittiin videolla. En rupea tähän listaamaan kaikkia, katsokaa videolta :stuck_out_tongue_winking_eye:. Kuten suurimmassa osassa IPOja, mainittujen kilpailuetujen kestävyydestä/vahvuudesta joutunee jokainen muodostaa oman mielipiteensä. Itseni vakuutti melko hyvin.
-Käyttöliittymiä/softaa ja skaalautuvuutta mainittiin siellä sun täällä. “suhteellisen vähän pääomaa sitova liiketoimintamalli”
-Jokin tuotantotavoite kuvaajana
AAAAAKempower
-Tilauskanta lyhyt, tuloutuu 1-3Q aikana. Tilauskannan kvartaalivaihtelu voi olla suurta.

Oma loppupäätelmä on, että ehdottomasti tämän syksyn mielenkiintoisin listautuja Modulightin lisäksi.

Mutta tärkein osa, eli mitä tulee osakkeen hintaan?..Ehdottomasti aivan liian kallis, tuskin edes ylimerkitään tässä markkinatilanteessa ja avauspäivänä lasku on taattu korkojen nousun pelon vuoksi :smiley: (disclaimer. Osallistun antiin ja haluan saada mahdollisimman monta osaketta annista)

Ja onko noissa kosketusnäytöt (Qt)? :grinning:

18 tykkäystä

Esitteen sivulla 74 mainittu näitä Kempowerin puitesopimuksia.

  • Osprey Charging avasi ensimmäisen latausaseman Britanniassa marraskuussa 2021 Wolverhamptonissa.
  • Gilbarco Veeder-Rootin tarkoituksena on tarjota Kempowerin sähköajoneuvojen latureita osana sen sähköajoneuvojen latausverkostoa →
9 tykkäystä

Lisätään vielä ketjuunkin tallenne Kempowerin yhtiöesittelystä tänään.

Hieman suuntaa antavaa kellotusta esitykseen. Timestampit:

16:45 Esityksen alku
20:35 - 28:00 Toimitusjohtaja & Talousjohtaja: Kempower lyhyesti
28:10 - 33:00 Talousjohtaja: Megatrendit ja markkinakasvu
33:00 - 37:45 Toimitusjohtaja: Hajautettu latausjärjestelmä
37:45 - 47:00 Teknologiajohtaja: Teknologia, Kempowerin asema arvoketjussa
47:05 - 53:10 Operatiivinen johtaja: Skaalautuva liiketoimintamalli, joka pohjautuu massaräätälöintiin
53:10 - 57:10 Talousjohtaja: Kempowerin taloudellinen kehitys, vastuullisuus ja strategia
57:16 - 59:50 Teknologiajohtaja: Kempowerin innovaatiostrategia
59:50 - 1:03:40 Operatiivinen johtaja: Vastuullisuusstrategia ja -tavoitteet
1:03:50 - 1:07:00 Talousjohtaja: Kempower sijoituskohteena ja listautumisannin varojen käyttö
1:07:00 - 1:13:20 Carnegien edustaja: First North -listautuminen ja listautumisanti
1:13:50 - 1:31:00 Q&A-osio

  • 1:13:50 Pärjääkö Kempower globaalissa kilpailussa Suomessa tehtävällä valmistuksella?
  • 1:14:40 Miten Kempower erottautuu markkinalla? Patentit?
    Erottautumistekijät liittyy erityisesti käytettävyyteen ja sujuvuuteen. Patentteja on hakuvaiheessa ja valmisteluvaiheessa.
  • 1:16:00 Kasvutahdin kiristäminen? Tuotantokapasiteetin nostaminen?
  • 1:16:40 Suurimmat kilpailijat?
    Henkilöautolatauksessa kilpailijoita italialainen Alpitronic ja bussilatauksessa kilpailijana puolalainen Ekoenergetyka
  • 1:19:40 Miten vetyteknologia vaikuttaa raskaamman kaluston osalta latausteknologian kysyntään?
  • 1:21:00 Robotiikka latauksessa?
  • 1:21:30 Latauspisteiden jänniteluokat?
  • 1:22:00 Onko Kempower hinnaltaan kilpailukykyinen?
  • 1:22:40 Milloin markkinoille esimerkiksi Kiinassa?
  • 1:24:20 Kannattavuus?
  • 1:25:00 Chargeye, Charging as a service?
  • 1:25:40 Työkonelaturien markkina?
  • 1:26:20 Laturin odotettu elinikä?
  • 1:27:10 Myynti, jakelu, markkinointi, operaattoriyhteydet?
  • 1:27:40 Osaavan henkilöstön rekrytointi?
  • 1:28:30 Miten komponenttipula vaikuttaa toimintaan?
  • 1:29:00 Ennakoitava huolto?
  • 1:29:30 Merkintä Osakesäästötilille?
  • 1:30:00 Kempowerin markkina-arvo annin jälkeen?
22 tykkäystä

Mikäs tässä oli yleisöannin koko?

Omassa pikku bloggaajakuplassani Kempower on ollut ylivoimaisesti kysytyin anti sitten Inderesin. Vuorossa siis tuttuun tapaan analyysi Kempowerista.

Ymmärrän sinänsä, miksi anti on ollut niin kysytyy, koska Aiforian ja Betolarin jälkeen, Kempower on mielestäni juuri siinä kohtaan, missä Betolar ja Aiforia haluaa olla parin vuoden päästä. Uusi teknologia, räjähdysämäinen kasvu ja jopa korkea myyntikate.

Kempowerin yritysesitys oli Youtube-alustaa lukuunottamatta ylivoimaisesti yksi kattavampia ja parhaita ja erityisen vakuuttunut olin siihen, kuinka avuliaasti johto vastasi kaikkiin yleisökysymyksiin ihan ajan kanssa. Suurimpaan osaan askarruttavista kysymyksistä saatiin vastaus ja mielestäni yrityksen fokus Eurooppaan ja myöhemmin Yhdysvaltoihin on ymmärrettävä sekä hyvin perusteltu.

Firma on äärimmäisen mielenkiintoisesti positioitunut ja vaikka Tesla ei millään tavalla suora kilpailija ole, sen rakentama infra Yhdysvaltoihin voi olla Kempowerille pieni uhka, koska Superchargereita jo kokeiltiin muillekin käyttäjille ja viiden vuoden päästä tilanne voi olla, että Teslan rakentama infra on jo hyvin kasvanut Yhdysvalloissa, vaikka pikalatauspisteet määrällisesti todennäköisesti kasvavat jo läpi tämän vuosikymmenen länsimaissa kovaa tahtia.

All in all, Kempower on omaankin silmään haasteista ja suurista tavoitteista (ja tietysti suuresta hinnasta :D) huolimatta äärimmäisen mielenkiintoinen sekä samalla uskottava kasvutarina. Markkina tulee moninkertaistumaan ja pelkästä nykyisestä markkina-asemasta kiinnipitäminen mahdollistaa orgaanisen kasvun, joka on tavoitteiden mukainen. Itsellä menee jatkoon ja kovaan tämä anti, vaikka onkin nykymarkkinahinnoittelua mukana.

115 tykkäystä

Kiitos hyvästä analyysista!

3 tykkäystä