Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Viime kerroilla osaria edeltävänä torstaina on tullut posari, joten nyt Kempower mennee antamiensa ohjeistushaarukoiden sisällä.

3 tykkäystä

@Omavaraisuushaaste on tehnyt erinomaisen syväanalyysin Kempowerista, suosittelen lukemaan. :slight_smile:

Jos kuitenkin uskoo Kempowerin menestyvän yhtiön omien tavoitteiden ja analyytikoiden ennusteiden mukaisesti, Kempower on ainakin keskipitkällä aikavälillä hyvä sijoituskohde. Kymmenen vuoden tähtäimellä niin paljon voi alalla muuttua, että ennustusta on käytännössä mahdotonta tehdä niin pitkälle, mutta 5 vuoden aikana tarinan pysyessä täysin ehjänä, osake tuottaa äärimmäisen hyvin.

25 tykkäystä

Oli kyllä erinomaisen hienosti kirjoitettu juttu. Tuon eteen on muuten nähty vaivaa! Kiitoksia valtavasti @Omavaraisuushaaste Vahva lukusuositus. Luin ensimmäisen kerran hieman harppomalla, mutta aion kyllä lueskella ja nautiskella tästä moneen otteeseen. Luettavaa ja sisäistettävää riittää kyllä pitkäksi aikaa. Tälleen HC-Kemppiuskovaisen silmään erittäin miellyttävää asiaa ja lisäsi kyllä uskoa huomiseen. Melkein kaduttaa, että hetki sitten vähän keventelin myymällä hieman. Melkein kaduttaa, enempää en myönnä :grimacing:

Kun puhutaan autoilun sähköistymisestä ja pikalatureista, monelle tulee varmasti ekana mieleen huoltoaseminen ja kauppojen pihoilla pönöttävät pömpelit. Kempowerin vahvuutena on kyllä myös mielestänikin tuo raskaaseen kalustoon panostaminen. Artikkelin mukaan KP on tässä erittäin vahvoilla ja jopa jossain määrin edelläkävijä. Ja tähän toki nuo huoltoasema-pömpelit päälle. Kannattaa katsella sitä pallo-graafia, jonka joskus tänne postasin.

Koko firman tarina on kyllä niin huikea, että tästä tullaan vielä kirjoittamaan historiankirjoissa aikoinaan. Satumainen Disney-tarina, jolla TOIVOTTAVASTI on myös Disneymäinen onnellinen loppu :slightly_smiling_face:

15 tykkäystä

Tässä on Pauli Lohen ennakkokommentit, kun Kempower kertoo Q3:staan ensi viikon torstaina. :slight_smile:

Kempower raportoi Q3-tuloksensa torstaiaamuna 19.10. kello 9.30, ja analyytikko Pauli Lohi kommentoi tulosta livenä klo 9.25 alkaen. Odotamme kasvun jatkuneen vahvana, mutta tulos voi jäädä edelliskvartaalia heikommaksi USA:n kasvupanostusten myötä.

6 tykkäystä

Kappas, tätä ei ole vielä täällä hehkutettu, eli:
Kempowerin markkina-arvo rikkoi perjantaina kolmen miljardin rajan.

Tällä markkina-arvolla taakse jää moni suomalainen suuryhtiö: muun muassa konepajayhtiöt Cargotec ja Konecranes ja teräsvalmistaja Outokumpu.

Pörssin arvokkain yhtiö on Nordea lähes 38 miljardin euron markkina-arvolla.

11 tykkäystä



Lähde: Talouselämä

Saattaa olla osasyynä kurssin nopeaan laskuun. :slight_smile:

29 tykkäystä

Op:n tavoitehinta 47 ja Inderesin 52. Kunpikin pitää mahdollisena liikevaihtoennusteen nostamisen. Nyt on tavanomaista mielenkiintoisempaa nähdä mikä on tulos ja markkinan reaktio.

8 tykkäystä

Nähdäkseni markkinat ennakoivat viime viikolla, että to tai pe olisi tullut posari, kuten kahdella edellisellä kerralla on käynyt. Näin kurssi nousi kaikkien aikojen korkeimpaan noteeraukseen, mutta kun posaria ei ole tullut, niin kurssi myös reagoi.

12 tykkäystä

Tuotekehitystä.

10 tykkäystä

Ei hätäpäivää. Miettikää, minkä verran latausasemia tarvitaan kun raskas kalusto sähköistyy. Nopeus ja tehokkuus ovat logistiikan avainsanoja. Jos Kempower jatkaa, kuten minusta nyt näyttää, kehityksen kärjessä ja tekee toimivia kokonaisuuksia niin markkinat ovat lähes rajattomat. Maine kasvaa ja tilaukset lisääntyvät. Itse näen, että ollaan vasta lähtökuopissa. Maailmassa riittää ladattavaa kuorma-autoa, suuret valmistajat ovat saaneet toimivia kokonaisuuksia markkinoille. Mutta…niitä pitää ladata ja se pitää tapahtua nopeasti. Kempowerilla on nyt kunnon hönkä päällä!

7 tykkäystä

Tähän voisi joku fiksu kommentoida raskaankaluston sähköistymisestä.

Itse olen ymmärtänyt että se ei ole kannattavaa raskaan kaluston kohdalla painon ja hinnan(?) vuoksi (ainakaan vielä) ja että biopolttoaineet ja vety on paremmat vaihtoehdot.

5 tykkäystä

En minä sitä epäile, lähinnä lyhyen / keskipitkän aikavälin valuaatiota jota yhtiö nyt nauttii. Kun pysähtyy miettimään hetkeksi niin yrityksen arvostus oli aivan hetki sitten 3 miljardia. Kun tuota hetken tavailee ja havahtuu, että se tarkoittaa 3000 miljoonaa! Pysähdy hetkeksi tuon luvun ääreen. Jos pidämme todennäköisenä että yrityksen liikevaihto yltäisi 23e osalta Inderesin ennusteiden mukaan noin 300 miljoonaan ja EBIT% on 10-13% luokkaa eli 35 - 40 miljoonaa, niin kuinka moni sijoittajista käsittää kuinka pitkälle tulevaisuuteen näitä tuottoja ekstrapoloidaan? Pysähdy taas hetkeksi - toista 3000 miljoonaa vs 35miljoonaa tuottoa tältä vuodelta.

Tässä on käsillä ihan mahtava menestystarina, mutta siitäkään ei kannata ihan mitä vain maksaa. Kyseessä on laitteistot joiden rakentamiseen tarvitaan tehtaita ja työntekijöitä. Homma ei kuitenkaan skaalaudu samalla tavalla kuten esimerkiksi ohjelmistojen myynti.

Olen ollut Kempowerin suhteen täysin väärässä viimeiset vuodet ja suorittaminen on ollut ilmiömäistä. Olen ehkä edelleen täysin väärässä ja latu on firmalle avoin tästä ikuisuuteen. Valuaatio ei kyllä kestä minkäänlaista rasahdusta tarinassa.

26 tykkäystä

Oikein mielelläni lukisin itsekin asiasta oikeita faktoja. Seuraavat ovat omia havaintojani. Suomessa on joitakin kuljetusliikkeitä, joilla on täyssähköisiä kuorma-autoja käytössä. Haasteita ovat juurikin akkulaitteistojen paino sekä niiden vaatima tila, joka syö kuorman kuljetuskykyä sekä latauspisteiden vähyys/kapasiteetti. Täyssähköiset kuorma-autot ovat myös aivan eri hintaluokassa kuin diesel kuorma-autot. Väitän, että tällä hetkellä mennään “kokeilevalla” linjalla. Vetykäyttöisiä kuorma-autoja testaavat Euroopassa monet merkit mutta lieneekö siinä tekniikassa vielä enemmän haasteita sarjatuotannon kannalta. Jään odottamaan oikeita asiantuntija vastauksia.

5 tykkäystä

Kempowerilla oli tänään aamupäivällä rekkojen sähköistymiseen liittyvä webinaari. Katsotaan tulisiko tästä tallenne nettiin katsottavaksi myös jälkikäteen!

Minun käsitykseni on, että rahtiliikenteen sähköistyminen on alkanut kevyemmistä, lyhyttä välimatkaa ajavista ajoneuvoista (käytännössä sama kustannusyhtälö kuin sähköbussien kohdalla). Kaupan ja logistiikan toimialalla halutaan kuitenkin muuttaa myös raskaampi pitkän välimatkan kalusto hiilivapaaksi pitkällä aikavälillä. Rekkayhtiöillä on suuret ja konkreettiset suunnitelmat rekkojen sähköistämisestä, koska asiakaskysyntä on selkeästi olemassa. Toki muitakin kilpailevia teknologioita voi tulla jakamaan kakkua.

17 tykkäystä

Näyttäisi siltä, että webinaari tulee vielä uudestaan tänään klo 18 (5 pm CEST)?

1 tykkäys

Joka päivä kun kytken tai irroitan autoa meidän seinästä latauspöntöstä (Virta), mietin miten yksinkertainen muovikappale se onkaan ja miten mikään yritys maailmassa voisi olla kolmen miljardin arvoinen niitä tehdessään. Ellei se tee lähes niitä kaikkia…

Torstai on osakkeenomistajille toivoa täynnä. Aiemmin joku toivoi tälle Disneyn tyyppistä onnellista loppua. Toivottavasti ei tarkoittanut osakekurssia, sillä sen ATH jossain >200$ ja nyt 85$!

2 tykkäystä

Ja GARP taas näyttää suunnilleen 0,25 eli naurettavan halpaa. Näkökulmasta riippuu paljon.

1 tykkäys

Ja PEG-luku myynnin perusteella alle 0,5, tuloksen perusteella vielä pienempi.

1 tykkäys

Sivuhuomautuksena, Kempowerin DC-latureilla ja noilla AC-latureilla on aika vähän yhtäläisyyksiä. AC-laturi on lähinnä älykäs rele, kun taas DC-laturi pitää sisällään huomattavan määrän tehoelektroniikkaa.

10 tykkäystä

Asiallinen tarkennus, mutta kasvaako tuossa noiden välillä niin merkittävä ero toimittajien välille eli putoaako kilpailijoiden inssit tuoleilta kun tehoja nostetaan?

En ole kyllä koskaan mitään insinööritekniikasta, puhumattakaan sähkö sellaisesta, ymmärtänytkään…