Toivottavasti remppaavat parkkihallin, kun sinne nykyisellään mahtuu tyyliin 10 vähänkään isompaa autoa Invapaikkoja suhteettoman paljon, jotka valtaosa käyttämättömiä.
Kysyntää luulisi olevan kun lähin Citymarket on Iso Omenassa. Vähän kuin Helsingin rautatieasemalta kävisi Kaaressa, Viikissä tai melkeinpä Itäkeskuksessa
Kun M-ketju perustettiin vuonna 2006, julisti ketju tavoitteekseen sata kauppaa ketjulle. Noin 80 kauppaan taidettiin aikoinaan päästä, ja nyt ollaan taannuttu jo jonnekin 50 kaupan tietämille. Noin kolmen viikon päästä yksi kauppias siirtyy Tampereella K-ryhmän leiriin:
”Suurimmat tekijät ovat Pirkka-tuotteet ja K-plussa. Pirkka- ja K-menu-tuotteilla pystymme tarjoamaan asiakkaille paljon edullisempaa tuotesarjaa. Valikoimamme monipuolistuu", kauppias perustelee muutosta.
Tässä on Artun kommentit pääkohtajan ilmoituksesta jäädä eläkkeelle ensivuoden aikana.
Kesko tiedotti pääjohtaja Mikko Helanderin ilmoittaneen yhtiön hallitukselle aikomuksestaan eläköityä vuoden 2024 aikana. Vaikka uutinen tuli meille pienenä yllätyksenä oli eläköityminen jollakin aikavälillä odotettavissa, sillä Helanderin oli tarkoitus jäädä pois työtehtävistään vuonna 2021.
Olisiko näiden kuponkiuutisten paikka vaikka omat kokemukset yhtiöstä -ketjussa?
Edit:Tämän viestin pystyy lukemaan kaikki ja vähensi toivottavasti monta turhaa viestiä. Pelkkä liputus ei näy niin selkeästi kun viesti vain häviää ja kohta jatketaan taas.
Ei suoraan liity Keskoon mutta markkinaosuuksien mukaan lähes kahden kauppaa. Tästä kirjoitin jo aiemmin että S-ryhmässä on nyt veto päällä. On vahva tunne että trendi on edelleen S-ryhmän puolella myös tänä vuonna. Tai sanotaanko että on vahva tunne että trendi on tänä vuonna vaan vahvistunut.
Emme haasta foorumin sääntöjä, mutta kiitämme keskustelijoita Omistajan K-Plussaan liittyvistä kommenteista - olemme sisäisesti vieneet tässä esiin tulleita asioita eteen päin, jotta saataisiin sujuvoitettua prosesseja. Tämä kommentti ehkä vielä sallittakoon, kun on kyseessä nimenomaan osakeomistukseen liittyvä kanta-asiakasetu
Tässä on @Arttu_Heikura:n kommentit marraskuun myynnistä.
Keskon raportoitu ja vertailukelpoinen myynti laski 4 % marraskuussa ja oli yhteensä 998 MEUR. Myynnin laskua veti Rakentamisen ja talotekniikan kauppa (R&T) ja vertailukauden tasolla pysynyt Päivittäistavarakauppa (PT). Autokaupassa nähtiin markkinaa vahvempaa kasvua. Loka-marraskuun toteutuneet myyntiluvut ovat isossa kuvassa linjassa odottamaamme 2 %:n laskuun nähden, eikä välittömille ennustemuutoksille ole tarvetta tässä vaiheessa kvartaalia.
Rauhalalla on Keskossa pitkä historia ja vahvat näytöt: vuodesta 2017 hän on toiminut rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtajana, ja sitä ennen päivittäistavarakaupan toimialajohtajana sekä johtotehtävissä Ruokakeskossa ja Kesprossa. Kaikkiaan Rauhala on ollut Keskossa vuodesta 1992.
Nykyinen pääjohtaja Mikko Helander ilmoitti kuun alussa jäävänsä ensi vuoden aikana eläkkeelle.
Hallituksen puheenjohtaja kertoo, mikä on uuden pääjohtajan tärkeimpiä tehtäviä. Veikkasin, että tulla Alokas haastattelee-ketjuun, mutta vastaus on toinen. Juttu ei oi ole maksumuurin takana.
Kauppakonserni Keskon uuden pääjohtajan Jorma Rauhalan yksi tärkeimmistä uusista tehtävistä on rakentamisen ja talotekniikan toimialan kansainvälistyminen.
Kesko tiedotti aiemmin joulukuussa pääjohtaja Mikko Helanderin jäävän vuoden 2024 aikana eläkkeelle. Tiistaina Kesko ilmoitti hallituksen valinneen Helanderin seuraajaksi nykyisen R&T-kaupan toimialajohtajan Jorma Rauhalan. Rauhala oli sinällään looginen valinta, vaikka ennakoimme hallituksen tunnustelevan pääjohtajaehdokkaita talon ulkopuolelta.
Aikaisemmin on ketjussa tullut todettua useampaankin otteeseen, että K-kaupoilla on kevään jälkeen alkanut hintamielikuva pettämään pahemman kerran. Joskus vuosi sittenhän Citymarket voitti hesarin ruokakorivertailun, ja ihan omat kuluttajakokemuksetkin kertoivat, ettei tulos ollut pelkkää sattumaa. Tänä vuonna ruokakorivertailuja on julkaistu mielestäni melko vähän, mutta nyt niitä on alkanut ilmestyä, eikä tulokset ole Keskon kannalta hyviä.
Uudessa hesarin ruokakorivertailussa Keskon kaupan häviävät kaikissa kokoluokissa kilpailijoilleen (maksumuuri):
Etenkin Citymarketin suoritus Prismaan ja Lidliin verrattuna on surkea. K-Supermarketit vst. S-marketit ja K-Marketit vst. Alepat vertailussa erot ovat hieman pienempiä.
Hesari on julkaissut myös sesongin ruokakorivertailun (maksumuuri):
Tuossa vertailussa Citymarket ei meinannut pärjätä edes tunnetusti kalliille Alepalle, muista nyt puhumattakaan. Eli Kesko oli leimallisesti kaikkien ketjujensa osalta kallis ostopaikka.
Kaiken tuon päälle vielä huomio, että tänäkin vuonna S-Ryhmä näyttää taas tarjoavan asiakkailleen tuplabonuksia. Yksi osuuskauppa parin viikon kampanjajakson ajan ja toinen koko kuukauden ajan. Se tarkoittaa parhaimmillaan 10 % lisäalennusta.
Keskon osakkeenomistajana olen joulukuun myynnin osalta hieman huolissani. Huolta lisää se, että meidänkin taloudessa keskitettiin joulun ruokaostokset tänä vuonna Prismaan, kun yleensä Citymarket on ollut se keskeinen ostospaikka. Se ei tosin johdu tuplabonuksista, vaan päätöksestä käyttää kilpailijan palvelua siihen asti, kunnes Keskon paras asiakas -tasolle nousu alkaa tuottamaan niitä markkinoituja ja luvattuja etuja. Nyt niitä ei ole näkynyt vielä ensimmäistäkään.
Ps. Pahoittelen viestin negatiivista tulokulmaa. Mielestäni hintamielikuva ja kanta-asiakasetujen toimivuus ovat Keskon kaltaisessa yhtiössä kuitenkin ihan keskeisiä asioita. Mistään sellaisesta ei ole kyse, että Keskon tulisi muuttua Lidliksi tai halpahalliksi, vaan että se sama tekemisen meininki alkaisi löytymään taas kampanjointiin kuin mitä se oli vielä viime vuonna.
En tiedä, millä perusteella nuo vertailut tehty, mutta esimerkiksi Prismassa ollut nyt toista viikkoa esimerkiksi Juhlamokka 2,98€ paketti ja Lidlissä tänään 2 pakettia Juhlamokkaa 5,98€. Näitä tarjouksia on muitakin. Tähän päälle S-ryhmällä 10% bonukset ja Lidlissä 5 euron alennus yli 40 euron ostoksesta. Nämähän ovat hyviä tarjouksia asiakkaalle ja vahvistavat hintamielikuvaa, varsinkin jos osuvat tuollaiseen ostoskori vertailuun. Hintojen ja palkkojen nousu sekä isot bonukset henkilökunnalle ovat varmasti kasvattaneet myös kustannuksia.
Mutta voiko tuosta jäädä viivan alle muuta, kuin tappioita? En edes muista koska viimeksi HOK-Elanto olisi palauttanut osuuskunnan jäsenille tuottoja. Ulkomuistista väittäisin siitä olevan yli viisi vuotta. Kuinka kestävällä pohjalla siis nykyinen, omasta mielestä “polkumyynti”, voi kilpailijoilla olla?
Eiköhän “s-juna” aiheuttanut sen, että omistajille ei pääomia palauteta vaan pääomia palautetaan paikallisille omistajille tuplabonuksina tms. “S-junalla” siis meinaan sitä, että porukka ymäpäri suomea liittyi kaikkien s-osuuskuntien jäseneksi ja siitä sai nollakorkoaikana hyvän tuoton pari tonnin sijoituksille.
Mutta jotta pysytään aiheessa, niin k-kauppa on hinnaltaan liian kallis vs s-ryhmä.
Olen itse ajatellut tämän Cittarien korkeampien hintojen olevan omistyajan kannalta hyvä asia. Mutta tietenkin se on sitä vain niin kauan kuin hinnoitteluvoima on todellinen ja asiakkaat ei äänestä jaloillaan. Mulla on tässä vieressä jättiprisma ja vähän vanhempi mutta iso cittari ja kyllä se valitettavasti on Prismaan keskittyneet lähes kaikki ostokset jo pitkään.
Väärä ketju, vähän konkretiaa eli esimerkkejä hinnoista ja tiedoksi, jotkut ajavat Mersuilla ja Bemareilla ja asuvat kalliilla alueilla.
Kova homma on elämässä jos kaiken yrittää ostaa maailman halvimmillaan hinnoilla.
Jokainen tekee omat valinnat, kunnioitetaan niitä ja eletään omaa elämää, vaikka pihistelleen jos se nappaa.
Kun puhumme nimenomaan Keskosta sijoituskohteena, ja lähdemme siitä että päivittäistavarakaupassa menestymisen perusedellytys on tavoittaa valtaosa Suomen väestöstä, silloin pitää myös miettiä niitä kilpailutekijöitä. Hintakilpailu ja kanta-asiakasohjelmat on yksi ihan keskeinen asiakasvirtaa ohjaava tekijä. Muita ovat sitten mm. palveluverkoston kattavuus, tuotetarjonnan laajuus ja laatu yms.
Ruokakaupasta puhuttaessa en ole voinut olla huomaamatta, että esim. Inderesin haastatteluissa Helander on tyyliin vuosi sitten korostanut sitä, kuinka Kesko on vahvasti mukana hintakilpailussa. Tuoreimmissa haastatteluissa kommentit aiheen tiimoilta ovat olleet huomattavasti vaisumpia. Toisaalta, samaan aikaan kun ruokakaupan hintakilpailussa on annettu kilpailijoille etumatkaa, niin käyttötavaroiden puolella meininki on ihan toista. Citymarketin hiljattain avattu käyttötavaran verkkokauppa tuntuu olevan yllättävänkin vahvasti hintakilpailussa mukana.
Jos mietin Keskon kilpailuvaltteja nyt ja vuosi sitten, niin tällä hetkellä olen huomattavasti enemmän huolissani yhtiön asemasta hintakilpailussa. Vastaavasti vähemmän huolissani olisin uusien kauppapaikkojen avausten suhteen, sillä sen saralla näyttää olevan nyt parempi tekemisen meininki kuin aikoihin.