Hesari kirjoitti tänään K-kauppiaan urasta niiden haasteiden näkökulmasta (maksumuuri):
Kun yritystoiminta ajautuu umpikujaan, sitä helposti alkaa etsimään syyllistä peilin ulkopuolelta, kuten haastateltu kolmikkokin tekee. Ja se on sinällään täysin inhimillistä, vaikkei välttämättä anna asioista kovin oikeaa kuvaa.
Haastatelluista kauppiaista Heikki on sitä mieltä, että julkkiskauppiaita paapotaan paremmilla kauppapaikoilla. Markus arvelee, että hyviin tuloihin ei yllä, ellet ole “kieli ruskeana” Keskon suuntaan. Liisan mukaan taas kauppapaikat jaetaan hyväveli-porukassa.
Markus moittii myös sitä, että “Keskon systeemi suosii isoja kauppiaita, ja esimerkiksi maidon litrahinnat ovat edullisempia suuria eriä ostavalle Citymarketille.”
Heikin mielestä häntä jymäytettiin tilanteessa, jossa hänelle tarjottiin suurta kauppapaikkaa vedettäväksi, jonka hän otti vastaan enempiä miettimättä ja jonka vieressä oli pari toisen ketjun kauppaa.
Liisa taas kertoo olleensa nykyisessä työssään “aluksi ihmeissään siitä, että sairaana saattoi olla poissa töistä” sekä siitä, että “kysyykö joku todella minulta, kuormittaako jokin asia minua töissä? Nyt tiedän, mitä tarkoittaa, kun työnantaja seisoo aidosti arvolupaustensa takana”.
Mielestäni nuo on aika hämmentäviä kommentteja. Voiko kauppiaalle todellakin tulla yllätyksenä se, että jos ostat tuotetta vaikkapa satakertaisella volyymilla, yksikköhinta on usein edullisempi kuin pientilausten kohdalla? Entä voiko kauppiaalle todellakin tulla yllätyksenä se, mitä kilpailijan kauppoja nurkilta löytyy; eikö tuollaiset asiat kuulu perusasioihin selvittää ennen kauppapaikkaan sitoutumista? Ja ketä Liisa itse asiassa kritisoi kommentillaan, sillä hänhän oli se yrittäjä, jonka olisi itse kuulunut toimia samoin kuin mistä hän nykyistä työnantajaansa kehuu.
Artikkelissa haastatellaan myös Keskon kauppiastoimintojen johtaja Antti Setälää, jonka mukaan “paremmille kauppapaikoille isompiin kauppoihin pääsee, jos kauppiaan johtaman kaupan myynnin kehitys on hyvää, asiakastyytyväisyys korkealla ja taloudellinen tilanne vakaa”. Tuo kuulostaakin varsin loogiselta. Tosin täytyy myöntää, että kun Keskolta aina tuon tuostakin tulee arviopyyntöjä eri kauppapaikkojen onnistumisesta, en ole osannut ajatella asiakastyytyväisyyden merkitystä kauppiaan uramahdollisuuksiin.
Viimeksi mainittuun liittyen takavuosien muisto: Jossain vaiheessa kun meidän lähikauppaa pyöritti nyt jo ex-kauppias, oli kaupan palvelu vähän niin ja näin, sekä hintavirheet yleisiä. Kerran kun taloutemme parempi puolisko laittoi jonkun reklamaation hintavirheestä, oli Kesko kommentoinut kauppiaalle sähköpostissa sitä, kuinka kaupan asiakastyytyväisyys on varsin heikoilla kantimilla. Kai sitten vahingossa tuon vastauksen viestiinsä sisällyttäen kauppias vastasi talouteemme sättimällä siitä, että tarvitseeko niitä palautteita nettikanavia pitkin lähetellä. Mutta kuten sanottu, kyseessä on jo ex-kauppias, eikä hän siirtynyt sen enempää eläkkeelle kuin Keskon sisällä myöskään niiden “uusien haasteiden pariin”. Myöhempien kauppiaiden kohdalla liiketoiminnan pyöritys on ollut monella tavoin paljon ammattimaisempaa. Uskon ja toivon, että se heijastuu myös liiketoiminnan menestykseen.