Kesko - Kaupan alan osaaja

https://www.inderes.fi/fi/nykyinen-markkinatilanne-ei-suosi-premium-toimijaa

Täältä päivitetty analyysi. Olin aika kahden vaiheilla jatketaanko lisää-suosituksella, sillä yhtiö on isossa kuvassa edelleen hyvässä kuosissa mutta päädyttiin nyt ainakin hetkeksi katsoa tuota aiemmin niin luotettavan ruokakaupan laskevaa tuloskehitystä vähennä-suosituksella. Pidä-suositustahan meillä ei ole.

Selvästi ruokakaupassa markkinaosuuden lasku ei enää selity pelkällä kanavamuutoksella, vaan hintatietoisuuden korostuminen on saanut kuluttajia siirtymään myös kilpailijoille. Nyt myös PT:n marginaalit kääntyivät laskuun kun vielä q3:lla ne paranivat huolimatta markkinaosuuden laskusta. Nähtäväksi jää alkaako trendi voimistua vai oliko q4 jo aallonpohja, kun mm. sähkönhinta on ainakin sen jälkeen tullut alas, mikä tuo hieman helpotusta kuluttajille…

49 tykkäystä

Mielenkiintoista on nähdä Keskon kehitys. Pt-kaupassa Kesko ottaa hittiä viikosta toiseen ja tulosjulkaisun jälkeiset otsikot mediassa tuskin kurssia kääntävät. S-ryhmä vetäytyy rautakaupasta suurine tappioineen, joten taitaa Keskon menestys riippya jostain muusta kuin perinteisestä pt-kaupasta. Kallis mikä kallis.

2 tykkäystä

Kommentit pörssin siirtymisestä “Kultakutriaikaan” tarkoittavat myös sitä, että kuluttajat huomaavat pian, ettei työpaikka olekkaan uhattuna ja palkatkin nousevat ripeään tahtiin. Nyt Suomessakin sunnuntaina palkkaneuvotteluiden suma purkautuu nousevina palkkoina kautta palkansaajarintaman. Hetken tuumailtuaa ja alenevaa bensa ja sähkölaskua tavattuaan kuluttaja huomaa, että “ja mitä eletään kuin ennenkin” .Ai niin City-markettiin pitää lähteä juusto-ostoksille.

Joten näkisin tämän hetken mainiona ostaa erinomaista kasvavaa osinkotuottoa tarjoavaa Keskoa.

19 tykkäystä

Ruokakorien hinnoista muistui mieleen hesarin viime vuoden surkuhupaisa hintavertailu, jossa voittajan nimi oikaistiin peräti kahteen kertaan: Lidl mainosti olevansa "taas halvin", sitten tulos muuttui äkisti – "Kyseistä vertailua on korjattu useaan kertaan ja voittajat vaihtuneet" | Paikalliset | Helsingin Uutiset Ja halvin ostoskori oli Citymarketissa!

Itse olen hyvin hintatietoinen kuluttaja, mutta koska en mene ostoslistojen kanssa kauppaan, niin tarjouksia hyödyntäen löydän usein juuri K-ryhmän suuremmista kaupoista sen edullisimman ostoskorin. Ja etenkin kalatiskit yms. ovat joissain yksittäisissä K-ryhmän kaupoissa ihan ylivoimaiset.

Mutta mielikuvillahan näissä paljon pelataan. Hyvänä esimerkkinä Tokmanni, joka alkoi yhdessä vaiheessa jo kadottamaan sen halpakaupan mielikuvan, kunnes nykypomon aikana se profiili on taas kirkastunut. Toinen asia sitten on, että kuinka hyvin se profiili vastaa todellisuutta: IL vertaili halpakauppojen hygieniatuotteiden hintoja – Selkeät erot

Se mitä itse mietin etenkin Citymarketeissa usein, on se käyttötavarapuoli. Sama juttu tietenkin on myös S-ryhmän Prismoissa, mutta tuntuu että niissä on asiakkaita ihan hemmetin vähän. Kun Citymarkettien asiakasvirta on ruokakaupan ansiosta vilkasta, ja monilla myymälöillä sijaintikin loistava, niin väkisin tulee mieleen, että toisiko halpahallimainen tilpehöörin myynti parempaa tulosta kuin toinen toistaan mauttomimmista vaatteista kootut loputtomat hyllyrivit.

12 tykkäystä

Olen samaa mieltä.

Lisäksi ihmisen arkielämään liittyvät vakiintuneet käyttäytymistavat muuttuvat hitaasti ja vaikka jonkinlaista tilapäistä sopeutumista vallitseviin olosuhteisiin tapahtuisikin, pysyvä muutos on aina asiassa kuin asiassa hyvin vaikea toteuttaa. Uskon, että monet K-ruokakauppojen “säästämiseen hairahtuneet” asiakkaat palaavat, ja todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin, takaisin, ja repivät säästönsä mieluummin muista vaihtoehdoista kuin ruokaostoksista.

Ostin perjantaina omaan ja lasteni salkkuihin lisää Keskoa.

2 tykkäystä

Suoraan sanottuna kauppojen hinta erot ovat niin minimaalisia, että paljon tärkeämpää on valikoima palvelu jne. Esim en tykkää käydä paikallisessa lidlissä kuin ostamassa tiettyä tuotetta(jota ei k ja s ketjuilla ole) aina on liian vähän kassa työntekijöitä joutuu odottamaan kauana ja hirveällä vauhdilla pitäisi pakata, itse palvelukassoista ei tietoakaan ei siinä pari euroa paina kun itsessään kokemus on huono.

21 tykkäystä

Tämän aamuisessa tiedotteessa näkee hyvin miten markkinalla volyymit vs. hinta on kehittynyt päivittäistavarakaupassa eri tuoterymissä.
Esim. elintarvikkeissa myynti kasvoi Q4:llä 7,9 %, mutta volyymit tulivat alas 7,2 %, kun hinnat nousivat 16 %. Koko vuoden osalta vastaavat luvut 4,5% kasvu, mutta volyymit alas 5 %.
Osa selittyy volyymin palautumisella ravintoloihin, mutta myös kuluttajat vaihtaneet halvempiin tuotteisiin.

27 tykkäystä

Kirjoittelin tästä ajankohtaisesta aiheesta aamariin

16 tykkäystä

Lakot saivat jo koronan kaltaisen efektin aikaiseksi, himohamstraajat ovat jo tyhjentäneet isot marketit ja kassakone laulaa. Varmasti jossain määrin kauppiaat ovat varautuneet tähän. Mm. monethan ehtivät jo tehdä isommat tavaratilaukset kun varastojen lakoista ilmoitettiin, jotka kuitenkin siirrettiin eteenpäin.

2 tykkäystä

S-kertoi, että valtaosa S-ryhmän toimipaikoista palvelee asiakkaitaan normaalisti myös kaksipäiväisen lakon ajan, koska ne eivät kuulu työtaisteluiden piiriin. Työnseisaus ei vaikuta lähimyymälöiden eli Sale- ja Alepa-myymälöiden toimintaan. S-marketeistakin lähes kaikki palvelevat lakon ajan normaalisti. Prismoista suuri osa palvelee lähes normaalisti tai hieman rajoitetuin aukioloajoin. Kokonaan suljettuna kaksipäiväisen lakon ajan on 12 Prismaa ja 4 S-marketia.

Ilmeisesti Keskollakin pyritään olemaan auki Kaupan alan kaksipäiväinen lakko alkoi – Kesko onnistui pitämään lähes kaikki myymälät auki, katso lista suljetuista S-marketeista ja Prismoista

10 tykkäystä

Ainakin omalla seudulla missä Prisma on kiinni, Citymarket palvelee 10-16, eli auki mutta lyhyemmän ajan

7 tykkäystä

Toisin sanoen Prismoista (kokonaismäärä reilu 70) joka kuudes on kiinni ja Citymarketeista (määrä vähintään päälle 80) reilu prosentti on kiinni. Tuo mielestäni kertoo aika paljon kyvystä sopeutua tällaisiin erityistilanteisiin.

Katselen televisiota äärimmäisen harvoin, mutta alkuviikosta kun rakkineen avasin, niin sieltä paukahti ilmoille joku Citymarketin halpuutusmainos. Nyt on hyvä sauma vallata Keskon kaupoille markkinaosuutta Ässältä, jos nämä työtaistelut pitkittyvät.

2 tykkäystä

On siinä kuitenkin vissi ero onko sitä itse yrittäjänä ja kauppiaana vai jonkinlaisessa työsuhteessa myymälän johtajana . Yrittäjät pyrkivät pitämään kaupat auki varmasti vaikka perheen (puoliso+lapset) voimin. Näin voisin kuvitella tilanteen olevan. Voi isoissa cittareissa olla melko hyväpalkkaistakin herraa kassalla näinä päivinä. :grinning:

Ja lakon alaisena olevan Prisman asiakkaitakin moralisoidaan ulko-ovella:

Iltalehden haastattelema lakkovahti kertoi, että vahdit ovat ohjeistaneet Prismaan saapuvia asiakkaita menemään pienempiin kauppoihin, vaikka myymälä on auki.
– Neuvoni on, että välttäkää asiointia isommissa kohteissa ja älkää tulko [lakon piirissä oleviin kauppoihin], lakkovahti sanoi.

5 tykkäystä

Epävarmuus poistuu kun sopu syntyi tessistä.

11 tykkäystä
4 tykkäystä

Ratkaisu oli isossa kuvassa odotusten mukainen

Isossa kuvassa kaksivuotinen palkkaratkaisu oli odotusten mukainen. Saavutettu ratkaisu oli suhteessa nykyisiin ennusteisiimme kustannusvaikutukseltaan kalliimpi vuoden 2023 osalta, mutta vastaavasti vuoden 2024 osalta halvempi. Arviomme mukaan harkinnanvaraisia tuotteita myyville yrityksille, joiden tuloskehitys oli vuonna 2022 selvästi negatiivista (mm. Verkkokauppa.com, Indoor) vuoden 2023 palkankorotus ja maksettava kertakorvaus aiheuttavat harmaita hiuksia, sillä niiden kysyntätilanne ei ole toistaiseksi lähtenyt elpymään. *Ruokakaupassa työntekijöiden palkankorotukset on puolestaan hyvinkin suoraviivaista viedä asiakashintoihin.

Pidemmällä aikavälillä työmarkkinoilla tehdyt palkankorotukset tukevat kuluttajien ostovoimaa ja ovat siten positiivisia kaikkien seuraamiemme kaupan alan yhtiöiden näkökulmasta.

Sen verran tähän kommenttia Ollin tekstiin, että eiköhän ruokakaupan asiakashinnoissa ole jo valmiina nämäkin korotukset… ja toisaalta osa-aikaisten tunteja on helppo sen verran tiukata, mitä on palkkakustannusten nousu… Eli en näen tässä Keskolle tai Kesko-kauppiaille minkäänlaista uhkaa…

8 tykkäystä

SOK:n luvut ulkona

Haastavaan vuoteen on mahtunut myös useita onnistumisia kaikilla liiketoiminta-alueillamme. Verkostoon ja palveluihin panostaminen on kannattanut. Tulokset näkyvät korkeassa asiakastyytyväisyydessä ja kasvavissa asiakasmäärissä. Päivittäistavarakaupassa ennakoimme markkinaosuutemme kasvaneen noin prosenttiyksikön. Peruslupauksemme edullisesta hintatasosta ja onnistuneet ketjujen konseptiuudistukset tekevät meistä vetovoimaisia, Krook tiivistää.

Päivittäistavarakaupassa pidettiin kiinni osuuskaupan hintalupauksesta, ja sen liiketulos jäi edellisvuoden tasosta, vaikka asiakasmäärät, myynti ja markkinaosuus kasvoivat selvästi.

Eli toisin kuin Keskolla markkinaosuutta preferoitiin tuloksen kustannuksella. Toki Kespron vaikutus vähän sotkee vertailtavuutta.

15 tykkäystä

Nyt oli kyllä kova suoritus Keskolta!

Kesko-konsernin myynti oli tammikuussa 2023 yhteensä 901,8 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 10,1 %. Toimituspäiviä oli tammikuussa yksi edellistä vuotta enemmän.

”Tammikuussa myynti kasvoi kaikilla toimialoilla. Päivittäistavarakaupassa erityisesti Kespron myynnin kasvu oli vahvaa. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynti oli hyvällä tasolla. Autokaupassa myynti oli selvästi markkinaa vahvempaa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli tammikuussa 483,1 milj. euroa ja se kasvoi 12,2 %. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille kasvoi 6,7 % edellisestä vuodesta. Myyntiä kasvatti osaltaan tuotteiden saatavuuden varmistaminen. Myynti kasvoi K-Citymarketin käyttötavarakaupassa. Kespron myynti kasvoi 49,3 %. Kespron myynnin kehitykseen vaikuttivat vertailukaudella osittain voimassa olleet koronarajoitukset.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli tammikuussa 337,2 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 5,3 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman urheilukauppaa kasvoi vertailukelpoisesti 6,5 %. Myynti kasvoi vertailukelpoisesti Suomessa 10,5 % ja Ruotsissa 2,7 %. Norjassa myynti oli edellisen vuoden tasolla. Urheilukaupan myynti laski 14,0 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 3,8 %.

Autokaupan myynti oli tammikuussa 83,7 milj. euroa ja se kasvoi 19,1 %. Tammikuussa Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 9,0 % ja pakettiautoja 15,2 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Käytettyjen henkilöautojen kappalemääräinen myynti laski Suomen autokaupassa 1,1 % verrattuna edelliseen vuoteen.

Kesko-konsernin myynti tammikuussa oli 901,8 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 10,1 %.

36 tykkäystä

Täältä kommentti suhteessa meidän odotuksiin

29 tykkäystä

Mielipiteenne tästä: "S-ryhmä julkisti ensi kertaa myös ruoan verkkokaupan luvut, koska niitä on julkisuudessa usein kyselty, ja sekä Kesko että S-ryhmä ovat vuorollaan sanoneet olevansa verkkokaupan ykkösiä.

Verkkokaupan myynti oli S-ryhmässä viime vuonna 244 miljoonaa euroa, kasvua siinä oli kahdeksan prosenttia.

”Hyvä kehitys jatkuu, olemme nousseet koko vuoden luvuilla markkinajohtajaksi”, sanoi SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.

K-ryhmän ruoan verkkokaupan myynti oli 244 miljoonaa euroa vuonna 2021. Viime vuonna se laski 3,3 prosenttia."
Lähde

Onko Wolt-yhteistyö vienyt ostovoimaisempaa asiakasjoukkoa Odan ja S-ryhmän palveluihin, eli perheet ym vs sinkkutaloudet? Mielestäni on kuitenkin hälyttävää, jos kasvumarkkinalla (jota ruoanverkkokauppa näyttää olevan), niin markkinaosuuksia menetetään, eikä pysytä orgaanisessa markkinakasvussa mukana. Fiilismittarini uskoo, että Oda on kasvanut, koska näkyy jatkuvasti enemmän katukuvassa.

En itse usko, että tuohon markkinaan montaa avainpeluria mahtuu ja vakiintumisen myötä markkinaosuuksien haaliminen käy vaikeammaksi.

3 tykkäystä