Keskustelua tietoteknisistä laitteista, sovelluksista ja ongelmista

Chromebook voisi sopia tuohon tarkoitukseen.

1 tykkäys

Kiitos vastauksista! :pray:t3:

Tälle uudelle koneelle tuli äkillinen tarve. Osaan varautua nyt siis budjetillisesti ja vähän muutenkin, menen lähiliikkeisiin kyselemään, missä tutut ovat asioineet. Chromebook on vieras, mutta kyselen siitäkin.

Pitää kertoa niille, että olen naapurista ja tulen kyselemään apua, jos tämä kömpelys saakin jotain puolivalmista. :smiley:

Luen varmaan liian kirjaimellisesti, mutta mikään näistä ei varsinaisesti vaatisi kannettavaa tietokonetta, vaan jokin edullinen tablettikin sylissä sohvalla tai nojatuolissa maaten voisi katseluun ja netin selailuun toimia? Mutta varmaan sille on kuitenkin tulossa myös varsinaista tietokonekäyttöä, tai haluat tablettia paljon isompinäyttöisen laitteen pöydälle.

Vaikka budjetti on tiukka, RAM olisi hyvä olla 8 gigaa ja tallennustila SSD. Jälkimmäinen varmaan on nykyään kaikissa, mutta joissakin halvimmissa koneissa voi olla neljän gigan muisti, mikä on nykyään liian vähän kevyeenkin käyttöön.

3 tykkäystä

Anteeksi, kirjoittelen myös paljon ja chattaan. :slight_smile:

Laitan nämä ylös ja kerron myyjälle.

Kiitos paljon! :slight_smile:

1 tykkäys

Myös Gigantin Outletista voi löytyä vähän edukkaampia vaihtoehtoja.

1 tykkäys

Huomenna menen ostamaan kannettavan tietokoneen teidän ajatuksenne ja vinkit mielessä. Kiitos vielä kerran kaikille! :slight_smile:

Tosiaan ei ole valtavia toiveita, mutta tarve tuollaiselle on niin kuin melkein heti. Tämä on isoin hankintani itselleni noin seitsemään vuoteen, tätä ennen isompi hankintani olivat vain kämppäni remontit.

Kunhan vain huomenna pääsen läppärin kanssa selaamaan nettiä ja kirjoittelemaan, niin olen tyytyväinen. Saan sitten joskus myöhemmin extratukiopetusta ja apuja joltain kavereilta, mutta en ihan hetkeen.

1 tykkäys

Itse en hankkisi 16 tuuman kannettavaa , joku 12-13 tuumaa on hinnaltaan sopivampi sekä mukavampi viedä mukanaan Starbucksiin tmv. Kotona ruudun saa tarvittessa isommaksi liittämällä läppäri irtonäyttöön.

2 tykkäystä

Kiitos! Hyvä pointti, mulla on kotona kolme neljä näyttöä johon voin liittää. Tuota läppäriä tosiaan raahaisin muutamiin paikkoihin.

Saisin budjettia tuolla alaspäin, kas kun en tullut ajatelleeksi. Lähden muutaman tunnin päästä perheenjäsenen kanssa reissulle.

Normisettinä sellainen että tavanomaiset 15" mallit ovat niitä halpoja - jos haluaa merkittävästi pienemmän tai merkittävästi isomman niin ne lisäävät hintaa. Varsinkin siellä kevyt-siro-pieni -sektorissa siitä keveydestä ja siroudesta saa maksaa yleensä reilusti lisää.

Ja keskity ensisijaisesti näytön laatuun - moni muu asia voi olla tuollaisessa kevyessä käytössä vähän sine päin, mutta jos ruutu on huono, sitä ei jaksa katsoa päivästä toiseen. Valitettavasti tämä on myös se paikka missä budjettikoneissa ensimmäisenä säästetään koska normikäyttäjät eivät speksejä vertaillessaan ymmärrä yhtään mitään paneliteknologioista ja niin suuri osa koneista ostetaan verkosta speksien perusteella… Tältä osin iso etu jos jalkautuu ihan kivijalkaan etsimään kun voi katsoa itse käytännössä onko näyttö hyvä vai ei.

3 tykkäystä

Näin yleensä toimin itse kaikessa. Jos yhtään aikaa, niin sunnuntaina tulee monesti seuraavan viikon tarjoukset, niin saattaa osua mieluisa juuri sinne, jos ei ole voimassa olevaa tarjousta tuotteessa.

< 15" kannettaviin tarkkana, että löytyy kaikki tarvittava varustelu. esim HDMI liitäntä voi olla

1 tykkäys

Huomaa että nykykoneissa HDMI ei ole itseisarvo, jos koneen kyljessä on USB-C, siihen voi ostaa halvan palikan josta saa sen HDMIn. Tai DisplayPortin. Tai LAN-portin. Tai nipun tavallisia USB-portteja… USB-C on nykyään sellainen yleismies-portti josta saa mitä vaan ulos. Tai voi ostaa vain USB-C → HDMI -kaapelin jos on varma ettei niitä muita portteja tarvitse ja ei halua lisäpalikkaa koneen viereen.

3 tykkäystä

Just eilen katsoin USB-c dongleja ja aika kaukana halvasta ne tuntui olevan Powerissa ja Gigantissa. Toki katsoin itselleni sellaisia, missä on rj45 mukana.

1 tykkäys

Noita USB-C -adaptereita on hirveä määrä joka lähtöön ja hinnat venyvät jostain 40e nurkilta moniin satasiin ja läheskään aina hinta ja vehkeen ominaisuudet eivät tunnu kohtaavan.

Mutta pointti lähinnä oli että jos löytää muuten hyvän koneen mutta uupuu HDMI niin se ei kaada maailmaa, adapterin (pelkkä HDMI) saa muutamalla kympillä.

1 tykkäys

Lähinnä meinasin tarpeellisia ominaisuuksia. Kaikkeahan saa rahaa vastaan, mutta budjetti äkkiä karkaa, kun ostaa tarvittavat.

1 tykkäys

@Sijoittaja-alokas Muista kertoa siellä myymälässä, mitä kaikkea aiot koneella tehdä (erityisesti mitkä ovat vaativimmat jutut joita teet nyt tai tulevina vuosina), ja painota, että aiot pitää koneen hyvin kauan jos se säilyy ehjänä. Pyydä esimerkkejä koneista jotka ylittävät ainakin minimisti sen riman että niitä on mukava käyttää seuraavat reilusti yli 5 vuotta. Ole henkisesti valmis nostamaan budjettia ainakin johonkin 500-600 euron tuntumaan jos se on alin hintaluokka jossa on sellaisia koneita joissa on oikeasti kaikki kunnossa pitkään käyttöön. Sehän on myös sijoitus hyvinvointiisi.

3 tykkäystä

Kiitos kaikille, olen laittanut itselleni muistiin täältä asioita ja lähettänyt nämä jutut perheenjäsenellekin, joka tulee tueksi. :slight_smile:

Ja kiitos @Kale-possu, en osannut noitakaan täysin ajatella. Sain tässä yllättäen 2000 euron kertaerän (en vain muistanut sitä), joten ehkä voin panostaa 500-600 euroa tähän, joka saattaa jopa maksaa itsensä takaisin, koska saattaa olla kestävämpi ja olla nopeampi jne.

Olen tietokoneilla arkipäivisin helposti 15-16 tuntia ja viikonloppuisin myös paljon, niin ehkä kannattaa panostaa.

1 tykkäys

Kannattaa muistaa että puolet laitteen hinnasta voi hyödyntää vähennyksinä pääomatuloista kun on näyttöä hankinnasta sijoituskäyttöön.

Oma vinkkini on hankkia 2v käytetty leasing-käytössä ollut läppäri (löytyy muutamia toimijoita jotka näitä välittävät), jolloin taso on lähtökohtaisesti kelpo ja hinta tyyliin 300-400e.

3 tykkäystä

Tämä “käytetty bisnesläppäri” on hyvä idea kun haetaan hyvää hinta-laatusuhdetta, mutta jos pitää nopealla aikataululla saada niin voi olla hankalampaa, varsinkin jos haluaa nähdä laitteen ennen ostopäätöstä.

1 tykkäys

Ja MacBook -koneissa hyvä paikka ostaa niitä käytettynä on Hopeinen Omena (Kauppapaikka - Hopeinen Omena). (Intel-mäkkejä en enää ostaisi. Eli M1 vähintään…)

Olen myynyt siellä useita läppäreitä. Sekä myyjälle, että ostajalle toimiva paikka. Vaikka Mäkkien hinnat uutena ovat suhteellisen korkeita, niin niistä pääsee usein hyvään hintaan myös eroon.

2 tykkäystä

Yhden asian Apple osaa - jopa halvimmassa karvalakkimallissa näyttö ei todellakaan ole mitään Pirkkaa. Mutta sen päälle sitten pitää harkita että haluaako sitoa itsensä Applen Ekosysteemiin ja opetella uuden käyttiksen jos on Windowsia käyttänyt tähän asti. Niin ja edes käytettynä tuskin löydät mitään tuolla ilmoitetulla 500-600e budjetilla Maccipuolelta.

2 tykkäystä