Keskustelua tietoteknisistä laitteista, sovelluksista ja ongelmista

Uudet iPhonet tulevat lähipäivinä kauppoihin. Ennakkoon niitä on voinut jo ostaakin. Malleja on neljä: ”perusmallit” 14 ja 14 Max, sekä 14 Pro ja 14 Pro Max. USA:ssa hinnat pysyivät samoina kuin parina aiempana vuonna, 14 maksaa $800, Pro Max $1100, muut siltä väliltä. (Nämä siis pienimmällä, 128 gigan tallennustilalla.)

Sen sijaan Euroopassa hinnat nousevat merkittävästi: 13 maksoi viime vuonna Suomessa julkaisussa 929 e, nyt 14 maksaa 1039 e. Pro Max maksoi viime vuonna 1279 e, nyt 1499 e.

Suosituin malli on perinteisesti ollut se halvin, eli viime vuonna 13. Nytkin 14 lienee suosittu. Kenenkään eurooppalaisen ei kannattaisi kuitenkaan ostaa sitä, eikä oikeastaan mitään muutakaan uutta iPhonea. Jos nyt keskitytään siihen 14:ta, se on hyvin pieni päivitys verrattuna edeltäjäänsä. Pääkamera on hieman parempi, prosessori hieman kyvykkäämpi (se perii viime vuoden pro-mallien prosessorin; ensimmäistä kertaa historiassa uusi premium-iPhone ei saa uutta prosessoria). 13 maksaa tällä hetkellä paikasta riippuen noin 800 e. 14 ei millään ole 240 euroa parempi. Reilun kahden kuukauden päästä hintaero revennee vielä isommaksi, kun 13 on Black Friday -tarjouksissa, 14 tietenkään ei.

Elektroniikkakaupat myyvät edelleen myös 13 Pro -puhelinta hintaan 1099 e. Black Friday -viikolla sen hinta mitä ilmeisimmin laskeutuu 14:ta alemmaksi. Näissä kahdessa puhelimessa on täsmälleen sama prosessori ja muisti. Pääkamerakin taitaa olla sama, mutta muuten 13 prossa on paljon monipuolisempi ja parempi kamerakokonaisuus. Lisäksi 13 pron yleinen käyttökokemus on paljon sulavampi, koska siinä on kaksinkertainen virkistystaajuus verrattuna 14:ta. Sanalla sanoen, 13 pro on selvästi parempi puhelin kuin 14, ja pian sitä saa samalla hinnalla tai jopa hieman halvemmalla.

Jos siis joku miettii uuden premium-puhelimen hankintaa ja haluaa yhtenä vaihtoehtona miettiä uudehkoa iPhonea, minun suositukseni on tutkia marraskuun lopulla budjetista riippuen malleja 13 (700-750 e?) ja 13 Pro (1000-1050 e?).

12 tykkäystä

Jotenkin tuntuu, että aika vähän tullut puhelimissa mitään uutta viime vuosina. Käytössä Iphone 11 ja en vieläkään oikein keksi syitä minkä takia tuo kannattaisi vaihtaa uuteen.

Taidan vaihtaa uuden akun jossain vaiheessa. Varteenotettava vaihtoehto, kun premiumien hinnat nousseet jo nelinumeroisiin lukuihin. Ympäristökin kiittää

Pitikin kysyä onko jollakulla kokemuksia noista akunvaihdoista? Siis lähinnä saako tuolta puhelinliikkeistä kunnollisen akun tilalle. Apple ei taida edelleenkään kaupata jälkimarkkinoille “omia” akkuja, mutta joku Samsung ym ne on tietenkin valmistanut, joita luultavammin käytetään

8 tykkäystä

Ilman muuta varteenotettava vaihtoehto. Siinä on silloin syksyllä -19 lanseerattu A13-prosessori, joka laitettiin vuosi sitten uuteen perus-iPadiin. Se on myydyin iPad, jota käytetään monissa oppilaitoksissa ynnä muissa. iPad hankitaan pitkäaikaiseen käyttöön, joten on ihan selvää, että siihen pitää tarjota kaikki ohjelmistopäivitykset minimissään viisi vuotta julkaisusta, ja vielä sen jälkeen kriittisiä tietoturvapäivityksiä. Mikäli prosessori ei siihen tarjoaisi mahdollisuutta, ei sitä oltaisi iPadiin laitettu. Siis iPhone 11 tulee saamaan kaikki päivitykset minimissään vielä neljä vuotta tästä eteenpäin, ja prosessori on edelleen tämän vuoden mittapuulla oikein tehokas. Tulee jaksamaan vielä useita vuosia sulavasti. Toimiva työkalu.

Applekin taitaa akunvaihtoa siihen tarjota hintaan 75 e, mutta en tiedä tarkemmin käytännöistä. Voi olla miinuksena että pitää lähettää jonnekin. Varmaan osaavat puhelinliikeessä kertoa eri vaihtoehdoista jos eivät itse tee.

2 tykkäystä

Hyvä vertailu 13 Pron ja perus 14- mallien välillä, mutta mielestäni monessa tapauksessa osto myös kannattaa.

Päivitykset ovat pienehköjä, mutta esimerkiksi kyttäilemässäni pienimmän muistin Pro Max- mallissa 13 maksaa edelleen 1279e ja 14 1499e. Ei tulisi mieleenkään valita noin pienellä hintaerolla vuotta vanhempaa mallia. Ikäero, parempi (ja energiatehokkaampi) prossu ja kamera kääntävät valinnan helposti tämän vuoden malliin.

Isonäyttöisiin Androideihin ja hyvään akkukestoon tottuneelle tuo Pro Max- malli on ollut käytännössä ainut vaihtoehto. Tänä vuonna 14 Plus tarjoaa myöskin 6,7 tuuman näytön ja perusmallia parempaa akkukestoa. Hintaa sillä on 1189e. Valintani kääntyy Pro Max- malliin tähänkin vertailtaessa.

1 tykkäys

Onko kenelläkään muulla iPhone alkanu bugittaa iOS 16 asentamisen jälkeen?

Monet nettisivut eivät lataudu, paluu edelliselle sivulle ei aina onnistu ja jotkut sivut näkyvät poikkeavasti.

Vinkkejä?

1 tykkäys

Ei valitettavasti auta juuri nyt, mutta noin yleisenä vinkkinä, major releaseissa kannattaa yleensä odottaa korjauspakettien ilmestymistä ennen kuin lähtee asentamaan (ellei ole jotain erityistä tarvetta nopeammalle asennukselle) esim. versiota 16.0.1, tai 16.0.2

Tämä koskee siis kaikkia ohjelmistoja, ei ainoastaan iOSia.

7 tykkäystä

Itsellä toimii hyvin, mutta varmistuksena: Ethän ole aktivoinut sitä iOS 16 mukana tulevaa Lockdown moodia (tarkoitettu tietoturva-asetusten maksimoimiseen)? Se kun blokkaa tehokkaasti jotain webbitekniikoita / featureita. Sivut voi toki whitelistata sille, jolloin toimii melko normaalisti.

edit:
@SamiK

Tehdään vähän troubleshootingia. Onko ongelma siis vain Safarissa vaiko yleisemmin verkkoselaamisessa? Mitä jos kokeilet Chromea ? Jos sekoilee molemmissa selaimissa, niin verkkoasetusten resetointi voisi olla yksi ratkaisu siltä varalta, että ongelma on jossain päin verkkoasetuksia. Jos bugittaa vain Safarissa, niin onko Safarissa jotain plugineita käytössä? Mitä jos ne poistaa käytöstä?

Ei ole päällä. :thinking:

Pitää taas muistaa, ettei lataa uusinta käyttistä ensimmäisten joukossa.

Jos joku keksii ratkaisun, niin olisin kovin kiitollinen.

En ole huomannut koskaan tällaista ongelmaa. Kuulostaa melko kummalliselta jos 2 000e:n luuriin ei uskalla asentaa päivitystä vaan kannattaa jäädä odottamaan korjaavaa päivitystä tai jopa kahta, että saa toimivan paketin. :smiley:

Mitä tekemistä luurin hinnalla on siihen, että yleensä isommissa päivityksissä saattaa olla bugeja?

8 tykkäystä

Tietenkin Applella on massiiviset laadunvarmistuksen prosessit, joilla pyritään varmistamaan päivitysten toimivuus ja pääsääntöisesti siinä onnistutaankin hyvin - tai vähintään kohtuullisesti. Ohjelmistot vain ovat nykyisin niin laajoja ja monimutkaisia kokonaisuuksia, että kaikkia virhetilanteita ei saada esiin ennen julkaisua. Ja sitten niiden betaversioidenkin testausten yhteydessä havaittujen virheiden osalta voidaan tehdä tietoinen päätös, että osa korjataan vasta myöhemmissä versioissa.

Major releaset sisältävät tyypillisesti isompia muutoksia ja uusia toiminnallisuuksia, joita ei olla vielä koeponnistettu laajassa mittakaavassa “suuren yleisön” keskuudessa. Näin myös todennäköisyys kasvaa, että päivitykseen on jäänyt käyttöä/toimintaa haittaavia virheitä, tai vastaavia puutteita.

Tämä kaikki kiteytyy siis riskienhallintaan. Harvassa major releasessa on oman käyttöni kannalta sellaisia toiminnallisuuksia, jotka ehdottomasti pitää saada käyttöön juuri nyt, eikä parin päivän/viikon päästä, jolloin ainakin keskeisimmät puutteet ja lastentaudit on korjattu… Eikä early birdinä oleminen välttämättä aiheuta ongelmia - ainakaan kriittisiä sellaisia. Näin tosin ajattelivat varmasti myös viimeisimmän MacOS:n ensimmäiset asentajat, joilla oli hieman vanhempaa rautaa alla:

Ja kuten tuossa yllä mainittiin, kallis hinta ei poista softasta kaikkia virheitä. Ei edes mars-mönkijöistä, joiden hinta on kirjaimellisesti tähtitieteellinen (heh heh).

Edit. Ja vielä loppuun full disclosure: Olen siis itse tyytyväinen omenatuotteiden käyttäjä. :apple:

5 tykkäystä

Puhelin pitäisi vaihtaa, nykyinen android laite vetelee viimeisiään. Mietinnässä ollut Applen laitteisiin siirtyminen.

Vaihtoehtoina ip 13 perusmalli (769€), 13 pro (1099€) ja 14 perusmalli (1039€).

Iphone 13 pron valmistus lopetettu ja alkaa olemaan loppu monista liikkeistä. Olin ajatellut odottavani black fridayn alennuksia, mutta ainakaan 13 prota ei oletettavasti ole enää silloin mistään saatavilla.

Missä näistä on mielestänne paras hinta/laatu/ominaisuus-suhde? 13 perusmalli ja 13 pro eroina lähinnä 13 pron kirkkaampi & 120 hz näyttö, parempi kamera, hieman parempi akunkesto ja 5-ytiminen grafiikkasuoritin. Hintaeroa tosiaan 330€.

14 perusmallin ostamiseen en keksi oikein mitään perusteita.

13 perusmallin voi saada muutaman kympin alennuksella black fridayna, 14 perusmalli tuskin halpenee juurikaan.

Minkä itse ostaisitte?

Jonkin Pro-mallin, koska kamera. Parempi näyttö on tietty kiva, jos sitä tuijottaa paljon. Mitään ytimiä en ole koskaan laskenut.

Edit: Jos nyt ostaisin, ostaisin 14 Pron, koska siinä on kamerassa myös makro. En nyt osta uutta, koska alle kolmen vuoden käytöllä en suostu vaihtamaan, ja yleensä noi on kestäneet 6 vuotta sujuvasti toimien, puolivälissä akun vaihtaen. Nyt käytössä 12 Pro.

1 tykkäys

Jonkun tavallisen puhelimen kokoisen.
Esim iphone 8 on hyvän kokoinen,
Vaikea vaan löytää pienempiä kohtuullisesti.

Järkyttävän kokoisia suurin osa nykyluureista.
Mutta ehkä sen taakse täytyy päästä piiloutumaan, ja iso ego ei mini puhelimen taakse sovi, vailka sen varjoon tosiasiassa jäisilin…:thinking:

2 tykkäystä

Niin, tai sitten se tylsempi syy: sisältöä on paljon mukavampi kuluttaa isolta kuin pieneltä näytöltä. Tekstiä ja kuvia mahtuu enemmän, video on suurempi, huononäköiselle tekstin saa suuremmaksi ja silti sitä mahtuu paljon. Eipä sen tarvitse egoon liittyä yhtään mitenkään.

3 tykkäystä

Tuo on hyvä nosto pohtia käyttötarvetta kokonaisuutena. Olen itse huomannut, että teen nykyisin paljon asioita iPad minillä (suht tuore ostos) ja se on syönyt puhelimen (iPuhelin 13 isommalla ruudulla) käyttöä aika lailla. Esim. lentäessä (jos ei ole hyvää IFEä saatavilla), hotelleissa jne. katson kaikki elokuvat ja hoidan surffailut iPadillä. Samoin sohvakäytössä olen huomannut, että iPad osuu käteen yhä useammin puhelimen sijaan. Tämän käyttötarkoituksen muutoksen johdosta olen ruvennut harkitsemaan josko seuraava iPuhelin hamassa tulevaisuudessa olisikin mallia mini. Se kulkisi kätevämmin taskussa, lenkillä jne. ja minun kuvaustarpeillani kaikki suht tuoreet iPuhelimet ovat riittäviä. Toisaalta, jos minulla ei olisi tuota iPad miniä (eli puhelin olisi ensisijainen mobiililaite viihdekäytössäkin), niin aivan varmasti haluaisin isomman näytön (juuri noista Paapaan mainitsemista syistä).

3 tykkäystä

iOS 16.3 päivityksen myötä Apple ID:llä kirjautumisen voi nyt suojata myös fyysisin tokenein, kuten Yubikeyllä:

Ja tokeneissa hyvä sitten etukäteen miettiä miten niitä kuljettaa / säilyttää. Ettei esim. reissun päällä tule todettua, että kaikki avaimet ovat kotona. Ja myöskin ettei kaikkia avaimia tullut säilytettyä siinä vessanpöntön päällä olevassa kulhossa, jonka kissa kaatoi (ja veti vieläpä vessankin).

5 tykkäystä

Mulla on 2.koneena vanha pöytäkone 20 tuuman näytöllä, haluaisin kannettavan tietokoneen.

Riittää ainoastaan, että sillä voisi lukea uutisia, selata nettiä ja somea sekä katsoa vähän Areenaa. Näyttö riittäisi, että olisi about nykyistä kokoluokkaa tai no… 16 tuumainenkin kävisi.

  1. Riittääkö joku n. 300 euron kone?
  2. Jos ostan koneen normaalista elektroniikkakaupasta, niin ovatko ne heti valmiita, kun tuon koneen kotiin vai pitääkö niihin tehdä jotain asennuksia tai ihmeellisiä toimenpiteitä?

Olen onneton tällaisten asioiden kanssa ja nyt mulla ei ole ketään lähellä auttamassa. :frowning:

5 tykkäystä

Kannattaa kattoa myös torista käytettyjä. Itse ostin sieltä valmiiksi kasatun pöytäkoneen 250eurolla, ja koneen osathan oli siis yhteensä sitä 700euron luokkaa. Käytettynä kaikki on yleensä jo valmiiksi ladattukin. :blush:

2 tykkäystä

Vajaa 500e maksaa pienihintaisin 16 tuumainen tai yli läppäri verkkokaupasta.comista, budjettia joutuu kasvattamaan mikäli haluaa ison näytön. Kyllä ne pääsääntöisesti on valmiita käyttöön, mitä nyt kysyvät Apple tai microsoft-tiliä.

3 tykkäystä