Keskustelua välittäjistä

Kyllä luotto on että viimeistään 31.12.2021 löytyy :smiley:

1 tykkäys

Kyllä on uskomatonta tää Nordean toiminta näissä posti hommissa :rofl:
Tänään tuli tämmöistä postia ja viimeinen vastauspäivä oli eilen. Täysin samoin oli Exxonin kanssa kesällä.

4 tykkäystä

Näkeekö Nordeasta jostain helposti, että mikä osakkeiden myyntitapahtuman jälkeinen todellinen nettovoitto/-tappio on? Olen ostanut yhtiön osakkeita pienissä erissä ja nyt myin niin ikään useammassa erässä osakkeet pois, joten erotuksen laskeminen käsin on kohtuullisen haastavaa.

Pistä mailia Nordealle, voit saada hyvitystä. Itse sain NOMin kanssa vastaavasta pelleilystä.

4 tykkäystä

Kannattaa huomioida nämä edut välityspalkkioissa:

Jäsenyys ilman paperilehteä on 29€/vuodessa tai 10€ jos olet alle 30 vuotias lapsukainen.

Minusta Nordnetin 200K raja private-jäsenyydelle on varsin maltillinen, pihi työssäkäyvä kykenee sen melko suoraviivaisesti saavuttamaan, olettaen että keskittyy tosissaan pörssi-osakkeisiin, eikä esim. kerrostalo-osakkeiden ketjuttamiseen.

Aiemmin oli puhetta OP:sta, jooh heillä on aika ajoin kaikenlaista kampanjaa, 4v sitten oli muistaakseni kaupankäynti mahdollista ilman mitään välityspalkkioita muutaman kuukauden ajan. Mutta se pitkäjänteisyys tuntuu puuttuvan, oletan että ovat hävinneet asiakkuuksia muualle ja nyt on hätä housussa.

Nordeaa käyttävät:

kuva

Kyllä se sieltä tulee :sweat_smile:

6 tykkäystä

Juu näin on siksi kaipailin sitä tuonne Jenkki markkinoille. Nyt joutuu melkein jättää kaikki ostamatta kun ei saa stop lossia. Saattaa tulla kalliiksi esim Spacseissa.
Treidaus kirjan lukeneena niin korostuu vielä enemmän.

Onko täällä porukkaa, joilla on henkilökohtainen luottosopimus Nordnetin private bankingin kautta? Olen miettinyt sen ottamista ja jutellessani meklarin kanssa asiasta hän heitti lonkalta 2% tienoilla olevaa korkotasoa minulle mutta käsittääkseni muut ovat saaneet sorvattua paljon halvempiakin korkoja. Millaisia mielipiteitä ja sopimuksia muilta löytyy?

Tässä jotain plus- ja miinuspuolia mitä minulle tulee mieleen, korjatkaa jos olen väärässä:

Plussat:

  • Halvempi korko isommille luotoille
  • Luottoa ei käsitellä salkkukohtaisesti vaan koko Nordnetissä olevan oman pääoman mukaisesti?
  • Luottoa ei tarvitse hajauttaa max 20% tai 25% per kohde, jotta pysytään halvalla korkotasolla vaan lainan korko on kiinteä riippumatta hajautuksista?

Miinukset:

  • Kultatason korkoa 0,99% ei ole käytössä vaan kaikkea luottoa käsitellään sopimuksessa sovitulla kiinteällä korolla
3 tykkäystä

Osto/myyntitapahtuma vaatii useamman painalluksen ja lopulta vielä tunnusluku-vahvistuksen.

Tämä on kiinni asetuksista. Defaulttina Investorissa on käytössä tunnusluku-vahvistus, mutta sen voit ottaa myös pois päältä. Oikeassa ylälaidassa on symboli mistä pääsee asetuksiin jossa on kolme tasoa: Tunnuslukuvahvistus aina (default), Yhteenveto ja ei vahvistusta ollenkaan. Itse laitoin aika pian tuohon keskimmäiselle tasolle jossa on yhteenvedon vahvistus mutta ei tunnuslukuvahvistusta, niin ei ainakaan tule näppivirheen takia kalliita mokia.

Jos tietää mitä haluaa ostaa tai on jo ostanut paperia X, niin ostaminen on minusta varsin helppoa, painaa vain osta nappia ja asetuksista riippuen sitten joko vahvistellaan (default) tai ei. Investorin suurempi puute on minusta osakelistojen selailu, jossa logiikka poikkeaa esim. vanhan verkkopankin toiminnoista.

Tarjoustasoja näkyy vain yksi ja sitä pitää itse päivittää painamalla päivitä-nappulaa.

“Kaupankäyntipalvelut” valikosta (oikea ylälautasymbolin takana) voi aktivoida ilmaiseksi 5 tarjoustasoa Helsinki, Tukholma, Kööpenhamina.

Hintoihin en kauheasti osaa sanoa, mutta 8€ näytti olevan minimi ja siitä sitten riittävästi kauppaa tekemällä jossain vaiheessa laskee.

Kulukatto on 1%; yli 800euroa taasen (pienimmällä tasolla) 8euroa tai 0,2%. Kannattaa ottaa huomioon että kulut ja kulukatto ovat samat kaikille välityspaikoille, paitsi jos on ei-euromääräisiä, niin sitten valuutanvaihto 0,3% esim. USD. Joten halutessaan voi ostaa pikkukaupoilla (alle 800eur erät) heiluvaa jenkkihype-paperia 1,3% kuluilla (1% kulukatto ja valuutanvaihto 0,3%). Esim. 200euron “kokeiluerä” kulut 2,6euroa.

Valuuttatiliä ei ole, mutta tiedän että Ruotsin Nordeassa pystyy aktivoimaan esim. USD-tilin, jospa saisivat aikaiseksi myös Suomen puolelle.

No myynti toteutui, mutta rahojen saamisessa käyttöön meneekin sitten ilmeisesti edelleen 2-3 päivää.

Tämä on ilmeisesti aika vakio aika? Listauksesta näkee kassavirtalaskelman ja tilin tulevan saldon, eli vaikka raha ei olisi tullut vielä tilille, voi silti jo ostaa uutta lappua pöytään.

3 tykkäystä

Nordean investor on tosiaan suhteellisen kamala käyttää ja nopeiden liikkeiden vastainen, koska jumittelee ikävästi. Jos ostelee harvoin, niin siihen kohtuullinen. Valuuttatilit uupuu ja 0,3% vaihtokuluilla tulee nopeasti lisää kuluja.

Kannattaa kokeilla toista browseria. Itse olen käyttänyt Firefoxia, jos on paljon streamattavia päivityksiä esim. Nasdaqin kurssilistoihin, niin Mikkisoftan browseri jumittaa helposti. Sen sijaan Firefox engine pyörii läppärissä sulavasti. Toisekseen, reaaliaikaiset päivitykset voi laittaa asetuksista myös pois päältä, joka vähentänee browserin kuormitusta.

Valuuttatili olisi kyllä asiaa, varsinkin kun Ruotsin Nordeassa sellaisen käsittääkseni “takaoven” kautta jo saakin.

Nämä on tietysti mielipide kysymyksiä, mutta jos työssäkäyvä säästää sijoituksiin vaikka 1000€/kk on se mielestäni jo erittäin merkittävä summa. Sillä summalla Private banking tasolle menee yli 15 vuotta. Kun Madatumin plus taso olisi saavutettu alle viidessä vuodessa, niin pidän eroa merkittävänä. Aika karkaa käsistä, jos säästö onkin lähempänä 500€/kk.

1 tykkäys

Oletat osakesäästämisen tuotoksi 0%? No silloin ei varmaan private bankingista olisi mitään hyötyäkään. 8% vuosituotolla 1000e kuukausi säästämisellä menee 11 vuotta. 15% vuosituotolla alle 8 vuotta. En lähtisi vertailemaan Private banking palveluja Mandatum plus tasoon. Private banking tarjoaa muutakin kuin vain halvemmat välityspalkkiot ja tämän takia varallisuus tasoa pidetäänkin melkoisen korkeana. Nordealla raja huomattavasti korkeampi 500 000 euroa.

500e kuukausi säästämisellä ja 8% vuosituotolla menee 16vuotta tai 15% vuosituotolla vähän reilu 11 vuotta.

Eli pitkäjänteisyyttä vaaditaan mutta tämähän on vain hyvä opetus osakesäästämiseen.

Juu siis näitä kahta välittäjää vain vertasin oletuksella että tuottoprosentti on sama.
Pointtina se että omasta mielestäni 200000€ säästäminen palkasta vie aikaa.
Private banking vertaaminen Mandatumin plus tasoon lähti Nordnetin kalliista välityspalkiosta USA:n ja Kanadan pörssissä. Muita etuja varmasti on, enkä niitä tunne.

Halusin korjata tämän väitteen. Siihen ei mene noin pitkään paitsi 0% vuosituotolla.

1 tykkäys

Aivan joo totta. Ihan hyvä tarkennus.
Itselle toi 1000€/kk on jo niin utopistinen summa että merkittävämpi vaikutus on sillä pystyisikö säästämään edes 500€/kk.

1 tykkäys

Näin se taitaa olla suurimmalla osalla. Mediaanipalkasta 1000€ säästäminen ei ole ihan helppo teko.

Itse asunnon pois maksaneena ja lähes mediaanipalkan saavana ei ole elämänlaadullisesti järkevää säästää nuin korkeita summia, vaikka pystyisikin.

1 tykkäys

Sijoittamisessa on se hyvä puoli että aikajänne pienentää merkittävästi säästämisen vaikutusta varallisuuden kasvuun. Pienellä salkulla säästäminen on merkittävin salkun kokoon vaikuttava tekijä. Sitten kun salkku kasvaa ajan saatossa isommaksi sanotaan nyt vaikka 60 000 euroa niin 500e/kk säästäminen on vain 10% uutta pääomaa vuodessa. Tässä vaiheessa salkun koon kasvu alkaa yhä suuremmissa määrin riippua korkoa korolle ilmiöstä. Itse olen vauhdittanut tuon alkupotin kasvattamista esimerkiksi pitämällä asuntolainasta lyhennysvapaata useita vuosia.

3 tykkäystä

Nyt on jotakin merkillistä Nordeassa. Itseltäni perittiin takaisin Bank of American MAALISKUUN 2020 osingot vailla selitystä, lukuunottamatta tapahtumatyypin kuvausta, joka on tuoton korjaus. Täytyi laittaa tulikivenkatkuista palautetta, että eihän näin voi vaan tehdä, että osinkoja peritään takaisin ilman mitään selitystä 9kk jälkikäteen. Onko muilla Nordean BAC omistajilla käynyt samoin?

1 tykkäys

Eipä mee nordealla toimarit läpi. Live kurssi on ja oli ostotaso korkeemmalla jälkeenpäin verrattuna myyntihintaan.

Edit. Jenkkipörssi myyntitoimari

Edit 2. No nyt meni läpi, halvemmalla tietenkin.

Vuoden ajan ollut itsellä käytössä, ihan ok toiminut.