Keskustelua välittäjistä

Kiitos vastauksesta. Eipä tässä auta kuin tehdä vaihto jenkkipörsään ja toivoa, että jotain tappioita kertyy tältä vuodelta, että en joudu verolle.

Ymmärtääkseni suomalaisen sijoittajan omistamat suomalaisen yhtiön osakkeet tulee säilyttää arvo-osuusjärjestelmässä ja olettaisin, että sen takia hallintarekisterissä säilytettävien adr:ien omistaminen ei onnistu välittäjillä.

1 tykkäys

Terve

Varmaan ihan peruskauraa kokeneille sijoittajille, mutta itselle vähän epäselvää. Omistamani osakkeet ovat ostettu nordnetin kautta ja heillä ne siis ovat säilössä. Voivatko he lainata osakkeitani shorttaajille ja ottaa siitä palkkion välistä. Ja olla ilmoittamatta minulle asiasta, saatikaan maksaa minulle mitään osuutta?

1 tykkäys

@middle Siirsin kysymyksen tänne :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Joillain välittäjillä, esimerkiksi Degirolla, alhaiset välityshinnat ovat mahdollisia osin siksi, että välittäjällä on oikeus lainata sitä kautta sijoittavien osakkeita. Kysymys kuuluukin, että voiko ns. paska osua Degiron sijoittajien tuulettimeen, jos lainaus on ollut suurta ja lainaajat eivät kykene tässä tilanteessa hoitamaan velvollisuuksiaan, eli palauttamaan osakkeita tai rahoja? Osaako joku kertoa, onko tällaisessa tilanteessa itse tavallisella sijoittajalla (jonka osakkeet on kyseisellä välittäjällä ja välittäjä lainannut ne) riskiä?

Tästäpä tulikin mieleen josko tässä olisi ainesta isompaan kriisiin. Näitä ilmaisia/halpoja välittäjiä on viime vuosina tullut erittäin paljon markkinoille. Voi olettaa että tämä osakelainaus on yksi tapa pitää kulut alhaisina, huonompien spreadien ohella.

Robinhoodhan on joutunut ottamaan lainaa pelkäöstään näiden muutamien päivien tapahtumien takia pysyäkseen pinnalla. Mikäli hommat eskaloituu voi ihmiset jäädä nuolemaan näppejään, mikäli näitä halpavälittäjiä alkaa menemään konkkaan. En tiedä miten näissä on varat ja osakkeet vakuutettu. Nordnetilläkin vakuutus oli vain 100k saakka, jos oikein muistan, veikkaan Robinhoodissa yms. tuon olevan huomattavasti pienempi, jos lainkaan.

//Muoks. Karhunpesässä huudeltukin paremmin mitä ajattelin, mutta en osannut pukea sanoiksi kunnolla. Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena) - #7007 by Seinakadun_Keisari

Onko kellään tietoa milloin OST tilin siirto Mandatumille alkaisi onnistumaan? Ihme juttu kun Mandatumilla ei saada hommaa hoidettua. Ei ilmeisesti asiakkaat kelpaa…

Nordnet saanut jotenkin itseltä kulut naamioitua tähän asti noihin tasoihin :cold_sweat: Kaupankäynnin kasvun myötä kiinnitin vähän huomiota ja omilla positioilla ja ostomäärillä ero on todella iso, jota ei eri välittäjien vertailuissa niin tule huomioitua.

Nordnet vaatii myös ostoja kuukausittain, jotta noilla tasoilla pysyy, joka sekin omalta osaltaan lisää kuluja. Mandatumilla se on 6€ per kauppa aina muut alla olevat paitsi Saksa 8€.
Tasolla 2 Suomi on suht ok 8€ vs. 6€ mutta USA 2x ja Kanada 3x.

  • Jos olet tasolta 2 pari kk putkeen tekemättä kauppaa niin seuraava kuukausi menee jo Suomeenkin verrattuna 2-3x kalliimmaksi per osto.
  • USA/Kanada 3-5x.
  • Pohjoismaat reilu 2-3x.

Tili lähtee Mandatumille saman tien kun se vaan onnistuu!

Olen tätä pari kertaa kysellyt ja en ole saanut vastausta.

Kannattaa tutustua Osakesäästäjien liiton jäsenetuihin, itse saan sen kautta sekä Mandatumiin että Nordnettiin halvemmat palkkioluokat (ilman kauppavaatimuksia). Toki Nordnet on aina kallis Suomen ulkopuolelle, pl. private banking / active trader.

2 tykkäystä

Nordnet olisi muuten helppo valinta, mutta nuo järkyttävät kulut Kanadan ja USA:n markkinoille syö intoa hypätä sinne kelkkaan Danskelta. Osakesäästäjien liiton eduilla saa vielä paremmat edut Danskelta kuin Nordnetiltä. 5e/kauppa rapakon toiselta puolelta on aika julmetun iso etu vs. Nordnetin ryöstöhinnat.

Dansken huonoja puolia on tosin sitten se, että tiettyjä osakkeita ei vain löydy. Pari viikkoa odotellut yhden lisäystä ja nyt, kun ajattelin ostaa joko Akerin CC:tä tai Zaptecia niin kumpaakaan ei tietenkään löydy. Ei oikein tekisi mieli hajauttaa sijoituksia pariin eri paikkaankaan sen takia, että toisessa ei selvästi olla kärryillä siitä, mitä asiakkaat haluavat ostaa ja toinen taas on vain järkkykallis.

Ei luulisi olevan iso homma Dansken puolella seurata vaikka esim. täällä, että mistä yrityksistä puhutaan enemmän kuin vähän ja lisäillä moisia kaupankäyntilistalle (esim. oma ketju) tai ainakin lisäillä ne yritykset listoille nopeammin kuin järkyttävän hitaasti.

Toki yksi vaihtoehto itselle on, että pyydän jokaisen firman lisäystä listalle joka edes hieman kiinnostaa, vaikka ei olisi aikeita ostaa.

Nordean Investoriin ei ilmeisesti saa Trigger-toimeksiantoja laitettua jenkkeihin tai Saksaan? Vai mitä missaan tässä? Olen tässä koittanut opetella stop loss-hommien laittamista kuntoon, mutta ei näytä noihin onnistuvan näillä taidoilla.

Löytyykö jostain rautalangasta väännettyjä ohjeita tuon Investorin ominaisuuksien käyttöön, joihin voisi tutustua?

1 tykkäys

Sijoittaja.fi -sivustolta on tullut uusi välittäjävertailu. Poimi omasi omiin tarkoituksiisi!

3 tykkäystä

Suljin Nordnetista Osakesäästötilin viime vuoden maaliskuussa, sinne oli kertynyt muutama kilo (en muista tarkkaa summaa) turskaa ja halusin saada ne verotukseen. Silloin tää vaati jonkun tilin sulkemislomake PDF :n lähetettynä viestikeskuksen kautta Nordnetille. Sittemmin avasin OST uudestaan Mandatumin puolelle paria viikkoa myöhemmin.

Mikä ongelma mun OST sulkemisen kanssa Nordnetissa on, että kaikki siihen liittyvä informaatio hävisi saman tien järjestelmästä. Vuositiliotteet jotka ilmestyi nyt perjantaina ei myöskään sisältäneen raporttia suljetusta OST :ista.

Kysäsin sit asiakaspalvelusta tän tiedon perään, sieltä tuli vastaus:

Valitettavasti tietoa ei saa enää tilin sulkemisen jälkeen. Tieto menee verottajalle automaattisesti ja näet sen esitäytetystä veroilmoituksesta.

Se onkin vähän kinkkisempi sit tarkistaa, että NN raportoi sulkemisen oikein verottajalle, kun en nää vertailukohtaa palvelusta…

Eli ilmeisesti raportit olisi pitänyt ottaa ulos ennen poistopyynnön lähettämistä. On vissiin vähän kiire tullut tän toiminnallisuuden kehityksen kanssa.

5 tykkäystä

Hieman epäilyttää tuo periaatteessa asiallisen vertailun oheen ujutettu eToro “mainos”. Ilman että missään mainitaan CFDn miinasta verotuksessa tappioiden osalta… pakko kysyä että mitvit?

5 tykkäystä

Heikko laskuri kun Amerikan markkinat puuttuu ja siksi antoi ainakin minulle ihan väärä tuloksen. Tuo suosii nornettia.

Näytti että sen käyttö olisi lähes puolet halvempaa mutta oikeasti se on minulla yli 2 kertaa kalliimpaa kokemuksesta ja hinnastosta.

3 tykkäystä

Kertokaas vielä IB käyttäjät esim, @DayTraderXL ja @Johannes_Sippola että mitä kustannuksia tulee IBstä jos haluaa reaaliaikakurssit nyse, nasse ja tsx ja tsxv plus chart trading ko. pörssien lappuihin? 10k talletus ja paperishow avaukseen, 10usd kk minimimaksu välityskuluihin?

2 tykkäystä

Perussetti, minkä tarttet on luokkaa 60-70usd/kk online datasta, ehkä pelkkä NYSE/Nasdaq 30$. 25kusd on minimi margin-tilille. Paperitreidaukseen taitaa riittää muutama tonni. Minimikustannus treidistä on 1usd, sen jälkeen prosenteilla riippuen sun sopparista. Mutta ehdottomasti halvempaa kuin Suomessa.

  • en jaksanut avata IBKR:ää tämän takia, mutta tuossa suuruusluokat pyöreästi
  • tietysti ei ole pakko ostaa onlinea, jos ei ole kiinnostunut orderbookista. TV:stähän näkee kurssit, jos ei tartte skalppausta varten ob:tä

@Johannes_Sippola ping

2 tykkäystä

Koko lafkasta on muutenkin tullut minulle sellainen vaikutelma, että siellä ei edes yritetä esittää hyvää asiakaspalvelu halua. Oliko viime viikolla kun Nordnet lätkäisi ilmoituksen, että sivulle ei pääse huollon takia. Huom: Huolto oli suoraan kello 9-15 välillä, milloin oli kriittisintä päästä katsomaan tiliä, jos Suomen pörssiin haluaa tehdä kauppoja. Miksi tämä huolto ei olisi voinut tapahtua yöllä, vaikka jenkkipörssin sulkeutumisen jälkeen?

Sivulla on myös outoja bugeja, kuten se, että olematonta “korkoa” kertyy tilille, jonka sain selvitettyä aspan kanssa. Jos näiden lisäksi Nordnet alkaa nyt ryhtyä Robinhoodin kelkkaan, niin alan pikku hiljaa siirtää positioitani muualle. Maksut Nordnetissa ovat muutenkin järkyttäviä

1 tykkäys

Itse asiassa ei ole 1 USD minimi, jos käyttää Tiered -hinnoittelua. Siinä kustannus menee kappalemäärän mukaan ja sitten sen päälle vaikuttaa esim. se, ostaako/myykö laidasta/laitaan. Pienemmillä kaupoilla kulu on n. 0,35 USD, muutaman tonnin kaupoilla enimmillään n. 0,7 USD. Tarkalleen kulu on 0,0035 usd per osake. Senttiosakkeet toki tulevat kalliiksi.

Jos ei kovin paljoa käy kauppaa, niin voi käyttää snapahotteja (0.01 usd per kpl) ja 1 usd asti ovat maksuttomia. Jatkuva tilaus vaihdellen n. 10 usd. Kanadan Toronto/Venture 1-20 usd.

Välityspalkkiot vähentävät kympin minimikulua.

Tuossa market data hinnastoa:

2 tykkäystä

Tuo hinnasto on pitkä kuin nälkävuosi mutta ymmärsin tuosta että minimi kk maksut ilman orderbookkia olisi 10 (perusmaksu) + 4,50 (us realtime kurssit) + 20 (tsx/v realtime). Kuuluuko perusmaksuun chart trading?

Edit @DayTraderXL mukaan

Edit2 onko pre ja post market mukana perusmaksussa?

2 tykkäystä

joo, sry, mulle noi kulut ei ole merkittäviä. Pingasin @Johannes_Sippola mukaan, taitaa sieltä löytyä tarkemmat näkemykset näihin hintoihin. Itse näen asian niin, että kulut on pienet vrt Suomeen. Byrokratiaan menee aikaa, saada tili perustettua. Suurin vaiva hommassa IMO.

  • perusmaksuun sisältyy pre/post
2 tykkäystä