Keskustelua välittäjistä

Joskus Nordean Investorissa ostohinnat ovat ilmaantuneet viiveellä kun on jaksanut pari päivää odottaa.

3 tykkäystä

Olen huomannut saman Nordean Investorissa. Hinnat päivittyivät oikein vielä 19.4. tapahtuneissa ostoissa, mutta 20.4. ja 21.4. hankinnoissa eivät ainakaan asiakkaan näkymissä.

Olin yhteydessä chatin kautta Nordeaan ja eka ohje oli:
Yhden vinkin minkä antoivat pörssipuolelta on klikata “lisätietoja” kohtaa niin tiedot päivittyvät myös. Suosittelisin kokeilemaan selaimen välimuistin tyhjentämist , sulkemaan nettiselaimen ja kirjautumaan uudelleen palveluun.

Sen jälkeen testasin uudelleen tilannetta.
Eilisissä ostoissa kokonaisnäkymän tieto oli ensin oikein (näytti kokonaistiedot), mutta klikattaessa arvonmuutoksia ko. rivillä, erittely ei näyttänytkään mitään tietoja viimeisimmästä hankinnasta. Kun palasin kokonaisnäkymään, sieltäkin keskihinta ja arvonmuutos olivat hävinneet puuttuvien hankintatietojen takia.

Olin uudelleen yhetydessä Nordeaan chatin kautta ja vaikuttaa siltä, että siellä on ongelma joko käyttäjäoikeuksissa tai sitten tietojen replikoinnissa. Laitoin Nordean sisäisen viestinnän kautta kuvakaappaukset tilanteesta, jotta heidän IT-osastonsa voi selvittää ongelmaa.

1 tykkäys

Nyt näemmä päivittyi listanäkymään oikein, kun kävin katsomassa ostolistan. Jotain ongelmia lienee investorissa, kun ei toimi ihan systemaattisesti oikein.

Nordea Investorissa yleensä päivittyy seuraavaksi päiväksi, enkä oo ikinä mennyt niitä käsin ropaamaan. On niitä joinain päivinä hävinnyt keskihinta kuukausien vanhoista lapuistakin. Hankintaerät, kun on käynyt kurkkaamassa, niin on hinta välillä hypännyt takaisin… muuten saanut odottaa seuraavaan päivään…

…tuntemattomat on herran tiet

Samaa oli jo viime viikolla. Ilmottelin Nordeaan ja vastasivat, että vika on Investorissa ja korjataan. Äsken ei näkynyt eiliset ostoni, klikkasin ”hankintaerät” niin päivittyi sekä keskihinta että arvonmuutos sarakkeet.

1 tykkäys

Tietääkö joku miksi Nordean listoilla olevia osakkeita ei voi ostaa vaan joutuu usein asiakaspalvelusta pyytämään ”avaamaan” osakkeen kaupankäynnille?
Tänään vähän harmittaa, pyysin maanantaina avaamaan codiak biosciences joka nousi tänään 35%
Ehkä sitä voi huomenna sitten ostaa :face_with_monocle:

Kyllä tuo mobiilitunnistautuminen Nordnettiin on epävarma. Jälleen ei onnistu.

kuva

@enska Itsellä oli tuo joskus ja auttoi kun käynnisti puhelimen uudelleen.

1 tykkäys

Nordealla jälleen järjestelmät solmussa

  • Virhe: Pörssikaupankäynti verkkopankissa on toistaiseksi suljettu teknisen häiriön takia. Vikaa selvitetään parhaillaan ja järjestelmä pyritään saamaan kuntoon mahdollisimman pian. Pahoittelemme asiaa.

Joo olisi ollut tärkeitä asioita hoidettavana verkkopankin puolella, mutta ei pääse sinnekään. Ei sitte. On kyllä ollut tänä vuonna pelkkää häiriötä nämä…

Siirretty muuten pääpankkitoiminnot toisaalle, eikä toistaiseksi kaduta pätkääkään. Viime vuodelta yrittänyt kaivella mm. tiliotteita niin ei ole saanut ulos vaan kaikki pitänyt pyytää asiakaspalvelun kautta. Onneksi “vain” 8 tilistä

Nordea ei toimi taas täälläkään. Ei ole viikkoakaan kun viimeksi oli ongelmia ja nyt taas. Muutama toimeksianto saa sitten odottaa :face_with_symbols_over_mouth:

1 tykkäys

Edelleen…

“Osassa verkko- ja mobiilipankin palveluita on tilapäinen häiriö”

Osassa = En pääse kirjautumaan mihinkään. Toki tätä kirjautumista voi pitää vain osana näitä palveluita.

Täällä ainakin tuntuu toimivan kaikki. Ehkä on riittävän kevyet saldot tileillä, niin serveri jaksaa pyörittää?

3 tykkäystä

Osaisiko joku kertoa onko OSTeilla joku viivästys ulkomaisten osinkojen kanssa noin niinkuin lähtökohtaisesti? Minulla Nordean OST ja tänään ainoa omistamani ulkomainen yritys joka maksaa osinkoa (EVO) on laittanut osingon maksuun, vaan ei minulla näy vielä ainakaan. Kiitos vastauksista!

Itselle tuli ainakin Scorpiolta ihan ajallaan osinko. Kaverille samat osingot ei tullut Nordnetin AOTlle ajallaan. Tuon pohjalta veikkaisin, että ei ole mitään tilikohtaista viivästystä, ainakaan noin päin. Itsellä Nordeassa OST.

2 tykkäystä

Mandatumin OSTille oli mun mielestä tullut . Degiron tilille ei ole vielä maksettu.

e: Veroja oli mennyt 30%

1 tykkäys

Nyt oli ilmestynyt EVO:n osingot Nordeaan.

3 tykkäystä

Onko Mandatumin virheellisten verotietojen ilmoittamisesta lisätietoa? Suunnitteilla avata tilit kyseisen puljuun, mutta jäin odottelemaan statuspäivitystä verojen osalta.

1 tykkäys

Tässä minun tilanne ja nykykäsitys:

  • Hankinta/myyntikuluja on puuttunut ja tämän osalta selvittely vielä kesken mutta on luvattu korjata. Olen tosin veroilmoon korjannut jo tiedot käsin erilliselle liitteelle, joten en vaivaa asialla enää päätäni. Täytyy ensi vuonna tarkastaa ettei taas puutu ja ilmoittaa aspaan niin korjaavat kyllä jos on virheitä. Toivottavasti ei silti enää toistu.
  • Verottajalle ilmoitettu iso osa valuuttatileillä tehdyistä kaupoista ilman hankintahintaa. → Tämä lienee jokin isompi virhe, joka toivottavasti ei toistu ensivuonna. Verottajalle raportointi onnistuu silti 9A lukujen avulla.
  • OST veroilmoituksesta puuttuvat tiedot on ilmeisesti ilmoitettu verottajalle veroilmoituksen “luonnin” jälkeen mutta koska olen jo itse korjannut tiedot käsin, niin ne ei päivity enää automaattisesti. Lisäksi tuntuu olevan ristiriitaista tietoa kun verottaja väittää että OST kauppatapahtumat pitäisi kaikki näkyä (verottajalle) mutta välittäjän mukaan verottajalle raportoidaan vain OST voitto/tappio ja tilin alku- ja loppusaldo. Mandatumin mukaan asia on verokarhulta varmistettu. Alan kallistua sen puoleen että Mandatum on oikeassa ja kaksi verovirkailijaa joilta olen asiaa kysynyt ei ole tietäneet faktoja.
  • Esim. EUR-USD-EUR kauppojen raportointi päivän viimeisen kurssin mukaan saattaa olla virheellinen tapa toimia, kun pitäisi ilmeisesti ilmoittaa todellisen kauppahetken kurssin mukaan. Tämä on tämän ketjun keskusteluiden mukaan FIVA:lle ilmoitettu. En vaivaa asialla päätäni, sillä jos tässä todetaan virhe niin se koskee niin suurta osaa Mandatumin asiakkaista että virhe tullaan kyllä oikaisemaan ilman omaa vaivannäköä.
  • Mahdolliset isommat erot valuuttatilillä tehtyjen kauppojen raportoiduissa voitto-/tappiosummissa johtuu siitä että ne raportoidaan verottajan ohjeiden mukaan osto-/myyntipäivän virallisen (viimeisen) valuuttakurssin mukaan, eikä kauppahetken. Tämä vaan menee näin kaikilla muillakin välittäjillä eikä asialle voi mitään. Jotkut on ilmoittaneet itse valuuttatilien kaupat todellisen kauppahetken kurssin mukaan, ja tämä nykyisten tietojen valossa taitaa olla ihan sallittua mutta käsittääkseni ei ole silti täyttä varmuutta miten asia katsottaisiin jos joutuisit tarkempaan verotarkastukseen.

Monella isommat heitot 9A raportissa johtuu tuosta viimeisestä. Vaikka virheitäkin on ollut, niin kyllä niitä korjataan/selvitellään kun on aspaan yhteydessä. Mulla on luottamus Mandatumiin ainakin palaamassa pikkuhiljaa mutta ensivuonna asioiden pitää mennä kyllä paljon sujuvammin. Uskon että järjestelmällisten virheitten ei pitäisi (ei saa!) enää toistua myöhemmin.

4 tykkäystä

Joo, nyt näkyy mullakin.

1 tykkäys