Keskustelua välittäjistä

Kysyin joskus norjalaisista osakkeista. IB:llä ei ole suoraa päästä Oslon pörssiin, mutta kauppaa voi käydä OMXNO-listatuilla, mutta ei OSE-listatuilla. OSE on siis se, mihin esim. Nordnet tarjoaa pääsyä.

OMXNO taitaa olla ”vaihtoehtoinen” markkinapaikka ja siellä ei ole kovin paljoa likviditeettiä.

1 tykkäys

IBKR:n kautta pääsee (vain) OMXNO listaan käsiksi, mutta… eikös tämä ole Nasdaq OMX Nordic? Ei kyllä kuulosta miltään pieneltä vaihtoehtopörssiltä :thinking:

Oslon pörssi ei kuitenkaan kuulu Nasdaq OMX Nordicin pörsseihin. Vaihto keskittynee Oslon pörssiin (OSE) ja OMXNO edustaa vain pientä osaa. :thinking:

2 tykkäystä

@T3r00 Ehtisitkö vastata kysymykseeni jossain vaiheessa?

1 tykkäys

Nyt treidataan jun2022 futuureilla. Minä käytän micro futuureita. SP500 on MESM

Mä en itse asiassa edes tiedä paljonko nuo maksaa. (Ei montaa tonnia kappale) mutta treidin kokoa pystyy säätelemään sillä montako sopimusta ostaa.

Margin tili kannattaa olla kun näillä treidaa

Jos ostaa long niin buy ja jos shorttaa niin “sell”

Jos näiden toimintalogiikka ei ole selkeä näitäkään ei kannata ostaa. Paper tradingissa ainakin koettaa miten käyttäytyy ennen kuin oikealla rahalla lähtee leikkimään

Tuolla pintaraapaisu sp500 futuureista:

4 tykkäystä

Esitäytetty veroilmoitus saapui ja tiedot näyttävät olevan päin helvettiä. Mites muilla paljon kauppaa tehneillä?

Hankinta- ja myyntikulut ovat siis monessa kaupassa ihan tuulesta temmattuja. Muita virheitä en ole vielä etsinyt. Kohtalainen tympääntyminen päällänsä. Olisiko mitään vinkkejä miten asiaa kannattaa lähteä selvittämään? Laitoin viestiä Private Banking- puolelle jo 20.3, mutta vastausta ei ole kuulunut.

Löytyykö jotain kätevähköä ohjetta kuinka tuo raportti tehdään itse jos Nordnet ei korjaa mitään?

9A- raportin alla lukeekin käytännössä, ettei tiedot ole välttämättä oikein, mutta se ei kuulu Nordnetille, kunhan nyt jonkulainen raportti lähetetään verottajalle.

“Nordnet ei takaa sitä, että raportin tiedot ovat täydellisiä tai oikeita. Jos tietoja kuitenkin käytetään pohjana Asiakkaan lopullisessa veroilmoituksessa tai sen tarkastamisessa, tapahtuu se Asiakkaan omalla vastuulla. Nordnet ei myöskään vastaa tiedoista, jotka ovat asiakkaan itsensä ilmoittamia. Nordnetillä ei ole vastuuta raportin sisällöstä tai laadusta. Näin ollen Nordnet ei ole missään tapauksessa korvausvelvollinen käyttäjälle raportilla olevista mahdollisista virheistä. Nordnet ei vastaa suoraan tai välillisesti vahingoista, kuten saamatta jääneestä voitosta tai tulosta tai muusta vahingosta, joka raportissa olevan virheen takia vahingoittaa Asiakasta tai kolmatta osapuolta. Raportilla oleva virhe voi olla esimerkiksi poisjäänyt tieto.”

Tarkennetaan omasta tutkimuksesta sen verran, että salkkuraportitta 1.1.2021-31.1.2021 väliseltä ajata näyttää 53k vähemmän (aiemmin laskuissa oli vahingoissa kihlatunkin tili parantamassa tuottoa) kuin 9A-raportti. Vuoden viimeisen päivän toteutumaton tulos on suunnilleen ±0 eli salkussa ei ollut paljoa tappiolla tai voitolla olevia firmoja.

En ole toistaiseksi tajunnut yhtään, että mistä moinen ero voi syntyä. Varsinkin jotain sellaista, josta voisi muodostua noin iso ero? Sijoituslainan korko ja valuutanvaihtokulut aiheuttavat aimon satsin, joka vähennetään tuolta salkkuraportin puolelta, mutta ei 9A raportista. Ne eivät kuitenkaan selitä kokonaan tuota eroa. Oman tämän hetkisen käsityksen mukaan tässä täytyy olla syynä nuo kaupankäyntikulut, joita on ilmoitettu 9A- raportissa liian vähän.

6 tykkäystä

Rivit näyttäis vähän olevan sekaisin tuossa tiedostossa (kaikki samalla osakkeella tehdyt kaupat ei peräkkäin), mutta numerot kylläkin oikein. Kauppoja 400kpl ympäri palloa ja valuuttatilit käytössä.

Nordnet on mulla ns. kakkosvälittäjä mutta silti ihan hyvä määrä kauppoja sielläkin. Verottajalle ilmoitetut voitot/tappiot heittää aivan kaikissa ulkomaisissa kaupoissa joitakin senttejä-kymmeniä senttejä vs. itse Nordnetin sivulta ladattu 9A raportti. En tiedä eron syytä varmaksi mutta epäilen että verottajalle olisi mennyt versio jossa valuuttakonversiot laskettu ns. virallisella päivän kurssilla, ja itse ladatussa 9A:ssa olisi kauppahetken todellisen kurssin mukainen. (Ensimmäinem vuosi koskaan kun olen Nordnetissä kauppaa käynyt joten ei aiempaa kokemusta onko aina samat heitot.) Laskin säästäväni tonnin veroissa jos käytän itse ladattua 9A:ta, joten päätin käyttää sitä. (Vuosi sitten soittelin verottajalle eri valuuttakurssien käyttämisestä ja kirjoittelinkin siitä silloin tänne foorumille, ja olen siis siinä uskossa että tämä on sallittua.)

Mutta ei mitään isompia ihme heittoja, kaikki muuten näytti olevan kunnossa, pl. yhdessä turbokaupassa oli otettu välityskulut 3€ vaikka ei kuuluisi mennä mitään. En jaksa valittaa tuosta…

1 tykkäys

Ei ole Nordean osingot kilahtaneet tilille, liekö Mandatumin hitautta…

Tokmannilla tänään osingon maksupäivä, osingot napsahti arvo osuustililtä pankkitilille, mutta OST:n puolelle ei oo tullut vielä, onko muilla samaa? Alustana OP.

3 tykkäystä

Nordnetin OSTille oli napsahtanut heti aamuksi.

1 tykkäys

Itselläkään ei ole tullut vielä Tokmannin osingot OST:lle, alustana OP. Keskustelua välittäjistä - viestiketjusta muistan lukeneeni, että maksavat OST:lle osingot vasta noin 18:30, samaan aikaan kun Helsingin pörssi menee kiinni.

4 tykkäystä

Moikka @rrambou , @Saastaja ja @Pelaaja

Siirsin viestinne tänne Keskustelua välittäjistä -ketjuun, koska tämä tärkeä “aihe” kuulunee paremmin tänne. :slight_smile:

Rentoa viikonloppua teille!

Njaa, OP:lla taas viikon myöhässä OXLC:n kuukausiosinko jenkeistä, eikä ole vielä siis saapunut. Saa varmaan kohta privabankkerin kaveriksi tuolta, kun kerran kuussa jutellaan :smiley: Ihmeellistä kun eivät saa tuota kuntoon vaikka kyseessä on joka kerta sama osake, eikä kpl-määrä tai osingon määrä ole muuttunut.

Minkälaisella dokumentilla olette saaneet osoitteenne verifioitua IB:ssä? Pyytävät jotain allekirjoitettua tai leimattua asiakirjaa enkä tiedä mistä sellaisen saisin.

Document: - Rejection Reason: The submitted Government Issued Document or Letter cannot be accepted as it is not signed or stamped by the issuing authorities. Please submit another acceptable document to verify your current residential address as listed on the application.

Minä avasin alkuviikosta tilin IB:lle. S-Pankista ainakin saa pdf:nä tiliotteen jossa lukee myös osoite, joten lähetin heille tammikuun tiliotteen ja sillä onnistui osoitteen vahvistus alle vuorokaudessa.

Thaimaassa vakituisesti asuvana, IB ei uskonut Thai-ID-korttiani eikä ajokorttia, joissa molemmissa stanssattuna myös vakituinen osoite Thaimaassa (paikallisella kielellä). Jahka lähetin sähkö- ja vesilaskun nimelläni länsimaalaisittain kirjoitettuna, hyväksyivät IB:llä.

Onnistuu, itselleni vastaten. Ja säätöjen jälkeen (verotusmaani on Thaimaa) rahansiirto 0,28€ / 0,51$ Wise → IBKR per laaki riippumatta siirrettävästä summasta.

Lueskelen IBn hinnastoa. Mistä päätetään onko Fixed vai Tiered hinnastossa? Vai onko kulu aina Fixed + Tiered?

Ite ostelen tuollaisia kilon paloja kerralla pääosin jenkeistä mutta myös Euroopasta. Ruotsin osalta Degiro aika kallis koska 4,40 + 0.25% rahanvaihtoon. Jenkkien osalta Degiro tuntuu vielä siedettävältä.

Asetuksista voi itse määritellä sen kumpi sopii paremmin.