Keskustelua välittäjistä

Kyllä vuoden keskikurssi kelpaa.

”Ilmoita tulot euroina sentin tarkkuudella. Jos tulo on maksettu muussa valuutassa kuin euroissa, muunna tulot ja niistä mahdollisesti perityt verot euroiksi tapahtumapäivän kurssin mukaan. Voit käyttää myös Euroopan keskuspankin julkaisemaa keskikurssia.”

Mä oon ilmoittanu verottajalle voitot, tappiot ja osingot maittain tyyliin ”IB USD voitot, ”IB USD tappiot” könttänä. Luvut otan Google Sheetsistä, johon kirjaan kaupat ja päivän valuuttakurssin. Mun mielestä on turha ottaa stressiä valuuttakurssin tuhannesosista.

7 tykkäystä

Eikä näy vielä Nordnetissäkään :thinking:

byuntear-react

2 tykkäystä

Samaa mieltä. Ja näköjään verottajalla vähän erilaiset ohjeet eri paikoissa, joten ei ole ihan niin justiinsa tarkkaa. Kunhan ilmoittaa kaiken ja systemaattisesti samalla tavalla.

2 tykkäystä

Tälläinen tuli vastaan IBn verorapsaan mutta en ole testannut

https://ibkr-report-parser.appspot.com/

1 tykkäys

Aiheesta on kirjoitettu myös syventävässä vero-ohjeessa Omaisuuden luovutusvoitot ja -tappiot luonnollisen henkilön tuloverotuksessa kohdassa 5.2. Sanamuoto on muuttunut kahden uusimman version välillä, mutta tulkinta ei.

”Jos omaisuuden hankintahinta on suoritettu muussa valuutassa kuin euroina, hankintahinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa hankintahinnan suorituspäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla. Vastaavasti jos luovutushinta on saatu muussa valuutassa kuin euroina, luovutushinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa luovutushinnan saantipäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla.”

Mielestäni tämä on hyvä lähestymistapa.

2 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Nordean osingot tulivat tänään maksuun, mutta miksiköhän OP:n OST:llä Nordean osingot näkyvät vaan “Kehitys”- ja “Tapahtumat”-välilehdillä päivättynä tälle päivää sekä OST:n kokonaissaldossa OP:n kännykkäappin etusivulla, mutta OST:n rahatilillä ei näy niistä euroakaan? :thinking: :face_with_symbols_over_mouth:

Nuo näkyvät kuitenkin ostovoimassa jos menet ostamaan osaketta salkkuun. Eli ei muuta kuin osakkeita ostoon vain.

4 tykkäystä

Liittyen edellisiin keskusteluihin verottajan hyväksymiin valuuttakurssimuunnoksiin: Olen asiaa verottajalta kysynyt ja saanut suoraan vastauksen että muunnoksissa voi käyttää Suomen pankin virallisia hyväksymiä kursseja, esim. vuoden keskikurssia tai hankintapäivän virallista kurssia (muistaakseni tarkoittaa päivän viimeistä arvoa, ei päiväkeskiarvoa) jotka on yleisimmät. Mutta perustellusti voi käyttää myös vaikka vuosineljänneksen tai kuukauden kurssia. Perustelu voisi olla vaikka jos on käynyt kauppaa vain tammikuussa, niin silloin on hyvä peruste käyttää tammikuun keskikurssia.

Mutta! Samaa muuntokurssia pitää käyttää sitten johdonmukaisesti, eikä saa pomppia eri tapojen välillä. Jos käytät vuosineljänneksen keskikurssia joissain kaupoissa niin sitten käytetään samaa tapaa kaikissa.

Tämä taitaisi sopia paremmin johonkin veroketjuun mutta vastasin tänne koska täällä asiaa nyt puitiin. Veroketjusta löytää varmasti haulla asiasta käytyjä vanhempia keskusteluita jonne minäkin olen asiaa aiemmin kommentoinut tuoreeltaan kun verottajlta vastauksen sain

4 tykkäystä

Nordnetin sovelluksessa nyt mahdollisuus stop-loss-toimeksiantoihin. Oli jo aikakin. Välillä tulee täysin triviaaleja ulkoasumuutoksia, mutta nyt on ilmeisesti luvassa uutta kaupankäyntitoimintoihinkin.

5 tykkäystä

Hyvä kuulla tästä ohjenuorasta, kiitos infosta!

Itse käytän toisinsanottuna vähintään “konsistenttia tapaa”, sillä käytän sitä tapaa mitä IB käyttää, kun heiltä tuottaa raportin jossa on vedetty yhteen Totalit Euroiksi.
Mielestäni tutkiessani joskus totesin, että konvertoivat lopputuloksen ihan kaupankäyntipäivien mukaan (eli jokaisella tapahtumalla on eri konversio takana, josta Total EUR muodostuu), tuskin tosin suomen pankin päiväkursseilla, mutta kuitenkin.

Lainaan itseäni:

Miten kauan teillä on kestänyt Lynxiltä nostettujen varojen saapuminen suomalaiseen pankkiin? Tein noston tiistaina aamupäivällä eikä nyt vielä torstaina aamulla ole Nordeassa. Olisin luullut SEPA-siirron tuloutuvan viimeistään nostoa seuraavana päivänä. :man_shrugging:

Edit: näköjään itse arvioivat, että rahat olisivat tänään perillä, siis kaksi päivää siirrosta. Pitävätköhän itsellään jemmassa, kun tuossa itse tilisiirrossa ei kuitenkaan kestä enää nykyään noin kauaa. No, katsellaan, josko tänään tilillä kilahtaisi.

Ei niitä kauppoja ole pakko näpytellä manuaalisesti verottajalle, itse olen aina liittänyt degiron raportin veroilmoitukseen ja tämän jälkeen kylmän viileästi kirjannut vain kokonaissumman alas. Verottaja voi sitten halutessaan tarkistaa liitetystä 20 sivun raportista onko kaikki laskettu oikein vai ei. Tämä on toiminut hyvin toistaiseksi ja ei ole tullut mitään valituksia.

4 tykkäystä

Voi kumbaya se olisi yhtä helppoa osinkojen kanssa, kuten paperiaikaan oli. :hot_face:

Nyt näkyy Solventumit Nordnetissä…tosin ei vielä hankintahintaa ja määrässäkin on fraktaaleja mukana mutta seurataan tilannetta :smiling_face:

1 tykkäys

Pakko kysyä: miksi ihmeessä käytät Lynxiä? Eikös se ole vain ylihinnoiteltu IB? IB:hen salkun saisi siirtää muistaakseni jopa täysin kuluttomasti. Joten vaikea keksiä mitään syytä olla Lynxin asiakas. :thinking:

Mulla on Lynxissä vain joitain uraanipapereita ja suljen koko homman, kun hyppään siitä junasta. Aikanaan ei Global Atomicia saanut oikein muualta ostettua.
Käyttöliittymä on mielestäni aika karsea, ainakin kun ei ole siihen ottunut.

3 tykkäystä

On syitä olla molempien asiakas → FIFO ja seitsemän muuta juttua. :+1:

Mullakin LYNX käytössä, ennen muinoin pääsi helpommin asiakkaaksi kuin IB, jossa taisi olla jokin minimisumma. Eikö hinnat ole jotakuinkin samat ? Ainakin EUR margin % taitaa olla sama, joka nyt omaan toimintaan se merkittävin kulu.

Toinen kiva juttu LYNX on, että toimittavat aina verottajan 9A ja 16B lomakkeet vuosittain. En tiedä tekeekö IB vastaavaa.

Voisihan tuon toki siirtääkin, jos saisi merkittävän edun.

Mulla on siirrossa tuonne mennyt pari päivää. Nostoja en olekaan vissiin ikinä tehnyt :smiley:

IB:ssä voi käsittääkseni avata useita tilejä. Tuo varmaan täyttää FIFO-tarpeet. Mitkä ne 5 muuta ovat?

IB minimi USA-.kaupoissa $0.35/kauppa. Lynxillä vähintään $5/kauppa. Valuutoissa IB vähintään $2 ja Lynx vähintään $5. Onhan noissa aikamoinen ero.

Toi on kyllä rahanarvoinen etu! Tosin mulla on mielikuva, että Lynx laskisi ne tuotot “väärin” eli samalla tavalla kuin IB. Mutta en pysty varmistamaan tätä.

2 tykkäystä