Keskustelua välittäjistä

Niin minullakin on siinä aiempi positio. Siksi olen niin hämmentynyt. No laitoin tiketin asiasta, niin josko selittäisivät mistä kiikasti.

2 tykkäystä

Tietääkö kukaan pystyykö suomalaisille välittäjillä myymään taattuja optioita (covered calls)?

Optiokauppaa ei suomalaisten välittäjien kautta voi käydä kilpailukykyisillä kuluilla.

Pystyy, muttei kannata.

Kappas, mandatum traderista ajettu arvopapereiden luovutusraportti ja osinko rapsa eivät vastaa verottajan tietoja amerikkalaisten arvopapereiden osalta. Löytyykö muilla eroavaisuuksia? Summat eivät ole kohdallani suuria, muutamia euroja, mutta minun kohdallani kaikki epäedulliseen suuntaan.

1 tykkäys

En käytä enää Mandatumia joten en voi ehkä paljoa auttaa mutta heitän ajatuksen: Voisiko erot johtua dollarikurssin muunnoksesta? Verottajan virallinen hyväksymä tapa on päivän viimeinen kurssi. Onko jossain käytetty tätä ja jossain muualla kauppahetken kurssia?

1 tykkäys

Mä lopetin tuon takia mandatumin käyttämisen muutama vuosi sitten.

Piti korjata käsin muutama tuhat kauppaa.

Vähän ihmettelen etteivät ole korjanneet raportointia verolainsäädännön mukaiseksi ja miksi valvova viranomainen ei tähän puutu.

Mä huomaan, että olen ottanut tähän vähän sellaisen kannan, että toimitan verottajalle juuri sen rapsan, minkä välittäjältä saan ulos ja “ulkoistan” vastuun sen oikeellisuudesta verottajalle. Vaikka vastuu oikeasti on minun, en lähde välittäjän raporttia haastamaan tai laskemaan kaikkea manuaalisesti itse käsin. Jos tulee oikaisupyyntö, niin sitten raportoin. Ja tarkoituksella en mitään jätä ilmoittamatta, eli ilmoitan kaikki pääomatulot ja omistukset.

Mandatumista ei kokemusta.

2 tykkäystä

Mitä tarkoitar? Taisin itse päätyä tuohon jotenkin, kun näytti että olisi ainoa vaihtoehto. En nyt sanoisi että liian kallistakaan, kun ETF-osto 3 € ja osakkeissa ollut euron luokkaa.

Muutenhan toi IB on aika kokonaisuudessaan käsittämättömän kömpelö kaikessa ”ammattimaisuudessaan”. Avasin sen jo toisen kerran taannoin. Se rekisteröimis-/avausjumppa oli pidempi kuin nälkävuosi ja mahdollisimman epäselvä prosessi. Luurisovellus periaatteessa ihan toimiva kaupankäyntiin, kunhan on ensin opetellut IB:n jargonin ja termistön ja ymmärtää suunnilleen mitä mikäkin tarkoittaa. En ole kuitenkaan tähän päivään mennessä löytänyt näkymää, missä edes selviäisi montako prosenttia mikäkin lappu on tuottanut. Eikä tällaisia pitäisi tarvita juuri etsiäkään. No, onneksi sentään ostojen tekeminen jotenkin onnistuu kaikista bannereista ja varoituksista (joiden sisältöä en aina edes ymmärrä) huolimatta ja kulut kohtuulliset.

Kyllä NN on paras käytettävyydeltään, jos ei halvin.

Torstaina ostin 3kilolla etfää IBllä markkinalta IBIS2. Ticketin mukaan commissio 1.52€. Hinnoittelu Tiered.

Ennen kauppaa saat laskukoneen kuvasta estimaattin kuluista.

Tiered lähes aina halvempi. Poikkeus jos ostat suuria määriä osakkeita. Esim 10000 kappaletta näyttää olevan halvempi Fixedillä kuin Tieredillä ainakin jossain pörsissä.

Itselleni tärkeintä välittäjän valinnassa on helppous. Siksi OP ja NN. OP:ssa 1% kuluilla pikkuerät, ilmaiset rahastot+niistä bonukset kyytiin ja NN:ssa toimiva OST, järkevä luottosysteemi sekä valtuutetut aot:t.

Molemmat raportoivat suoraan verottajalle joten homma on mallia osta ja unohda. Tosin sijoitukseni ovat mallia hilut ja vähän päälle.

6 tykkäystä

No pitääpä kokeilla vaihtaa tuota… Nyt on mennyt ainakin 3 € hukkaan etf-ostoissa! Osakekaupoissa tosiaan mennyt se euro/laaki.

IB:n hinnoittelua voi vaihtaa ihan koska tahansa. Joten mitään ei sinänsä menetä kun iskee Tiered-hinnoittelun päälle. Normitilanteissa normiosakkeilla yleensä selvästi halvempi.

Lappujen tuottoprosentit IBKR:ssa: Luurisovelluksessa Portfolio välilehdellä oikeasta yläkulmasta päävalikko, josta “Manage colums” ja edelleen sieltä “Unrealised P&L%”.

3 tykkäystä

Kaikkien ulkomaisten arvopaperien osalta sama tilanne. Eroja on. Onhan se nyt ihmeellistä, että Mandatumin toimittamien tietojen pohjalta verottajan tekemällä raportilla ja Mandatumin omalla veroraportilla on eroja. Valuuttakurssien vuoksi varmaankin. En kyllä tee samaa virhettä kuin vuosia sitten ja lähde selvittämään eroja. Siinä taas päivä tuhrautuisi.

Verottajalle ilmoitin Mandatumin veroraportin mukaan. Sen oikeellisuuden pystyn tarkistamaan, verottajan raporttia kohtuudella en. Olen aina lähtenyt siitä, että välittäjällä on oikeat luvut ja verottajalla ei välttämättä ole. Valuuttakursseista johtuvia heittoja voi olla molempiin suuntiin. Oleellista, että joka vuosi teen ilmoituksen systemaattisesti samalla tavalla yrittämättä hyötyä siitä kumman raportti johtaisi pienempiin veroihin.

Korjasit verottajan tiedot mandatumilta saaduilla tiedoilla? Toivottavasti saavat tuohon jonkiin järjen, ettei noita tarvitsisi joka vuosi korjailla. Muuten välittäjässä ei ole omasta mielestä mitään vikaa, toimii minulla ainoana kauppapaikkana.

Muistelin että Nordnetillä on kanssa klappia heidän verottajalle ilmoittamissaan ulkomaisten osinkojen summissa kun vertaa Nordnetin vuosiyhteenvetoon.

Katsoin nyt esimerkin vuoksi parit osingot veroehdotuksesta: HMB ja Handelsbanken.
Veroehdotuksessa on näin viimevuoden osingot:
HMB: 45,63 Eur (vero 6,85 eur)
SHB: 136,04 eur (vero 20,41eur)
Nordnetin vuosiyhteenvedossa:
HMB: 45,78 eur (vero 6,87 eur)
SHB: 135,25 eur (vero 20,29 eur)

Eli eroa on, mutta en ajatellut lähteä muuttamaan noita.
Ja minulla siis on kruunutili Nordnetissä, joten osingot tulevat sinne kruunuina.
Ero tulee varmaan valuuuttamuunnoksista, mutta erikoista että Nordnetin verottajalle ilmoittamat summat eroavat Nordnetin minulle ilmoittamasta vuosiyhteenvedosta.

Ne ilmoitti muistaakseni niin että kun teet kaupat toiseen valuuttaan niin käyttävät todellisen vaihtokurssin sijaan jotain virallista kurssia

Eli joka kaupassa otat turpaan heikomman kurssin + valuutanvaihtokulun.

Mulle tuo teki useita tuhansia euroja vuodessa.

Heh, OP-mobiili ei antanut ostaa USA:n osaketta kun päättymispäivänä pitää olla pankkipäivä :slight_smile:

Webbisivun kautta kyllä onnistui. Jenkkipörssihän on siis tänään auki normaalisti.

Pistin viestin sinne, niin jos korjaavat jossain kohtaa.

E:
Paitsi ettei tuo tunnu oikeasti olevan markkinoilla kun volyymiä on ollut satatuhatta, joista suurin osa pari senttiä alle oman toimarin, eikä vieläkään ole kauppoja syntynyt.

1 tykkäys

Eikös tuo ole ollut jo monta vuotta niin, että OP-mobiilin kautta voi ostaa vain pohjoismaisia osakkeita? Muut pitää ostaa selainversion kautta.

USA ja Kanada tuli oliko jotain 6 kk sitten normaalitapaan kaupattavaksi tuohon äppiin.

1 tykkäys