Liittyen edellisiin keskusteluihin verottajan hyväksymiin valuuttakurssimuunnoksiin: Olen asiaa verottajalta kysynyt ja saanut suoraan vastauksen että muunnoksissa voi käyttää Suomen pankin virallisia hyväksymiä kursseja, esim. vuoden keskikurssia tai hankintapäivän virallista kurssia (muistaakseni tarkoittaa päivän viimeistä arvoa, ei päiväkeskiarvoa) jotka on yleisimmät. Mutta perustellusti voi käyttää myös vaikka vuosineljänneksen tai kuukauden kurssia. Perustelu voisi olla vaikka jos on käynyt kauppaa vain tammikuussa, niin silloin on hyvä peruste käyttää tammikuun keskikurssia.
Mutta! Samaa muuntokurssia pitää käyttää sitten johdonmukaisesti, eikä saa pomppia eri tapojen välillä. Jos käytät vuosineljänneksen keskikurssia joissain kaupoissa niin sitten käytetään samaa tapaa kaikissa.
Tämä taitaisi sopia paremmin johonkin veroketjuun mutta vastasin tänne koska täällä asiaa nyt puitiin. Veroketjusta löytää varmasti haulla asiasta käytyjä vanhempia keskusteluita jonne minäkin olen asiaa aiemmin kommentoinut tuoreeltaan kun verottajlta vastauksen sain
Nordnetin sovelluksessa nyt mahdollisuus stop-loss-toimeksiantoihin. Oli jo aikakin. Välillä tulee täysin triviaaleja ulkoasumuutoksia, mutta nyt on ilmeisesti luvassa uutta kaupankäyntitoimintoihinkin.
Itse käytän toisinsanottuna vähintään “konsistenttia tapaa”, sillä käytän sitä tapaa mitä IB käyttää, kun heiltä tuottaa raportin jossa on vedetty yhteen Totalit Euroiksi.
Mielestäni tutkiessani joskus totesin, että konvertoivat lopputuloksen ihan kaupankäyntipäivien mukaan (eli jokaisella tapahtumalla on eri konversio takana, josta Total EUR muodostuu), tuskin tosin suomen pankin päiväkursseilla, mutta kuitenkin.
Miten kauan teillä on kestänyt Lynxiltä nostettujen varojen saapuminen suomalaiseen pankkiin? Tein noston tiistaina aamupäivällä eikä nyt vielä torstaina aamulla ole Nordeassa. Olisin luullut SEPA-siirron tuloutuvan viimeistään nostoa seuraavana päivänä.
Edit: näköjään itse arvioivat, että rahat olisivat tänään perillä, siis kaksi päivää siirrosta. Pitävätköhän itsellään jemmassa, kun tuossa itse tilisiirrossa ei kuitenkaan kestä enää nykyään noin kauaa. No, katsellaan, josko tänään tilillä kilahtaisi.
Ei niitä kauppoja ole pakko näpytellä manuaalisesti verottajalle, itse olen aina liittänyt degiron raportin veroilmoitukseen ja tämän jälkeen kylmän viileästi kirjannut vain kokonaissumman alas. Verottaja voi sitten halutessaan tarkistaa liitetystä 20 sivun raportista onko kaikki laskettu oikein vai ei. Tämä on toiminut hyvin toistaiseksi ja ei ole tullut mitään valituksia.
Pakko kysyä: miksi ihmeessä käytät Lynxiä? Eikös se ole vain ylihinnoiteltu IB? IB:hen salkun saisi siirtää muistaakseni jopa täysin kuluttomasti. Joten vaikea keksiä mitään syytä olla Lynxin asiakas.
Mulla on Lynxissä vain joitain uraanipapereita ja suljen koko homman, kun hyppään siitä junasta. Aikanaan ei Global Atomicia saanut oikein muualta ostettua.
Käyttöliittymä on mielestäni aika karsea, ainakin kun ei ole siihen ottunut.
Mullakin LYNX käytössä, ennen muinoin pääsi helpommin asiakkaaksi kuin IB, jossa taisi olla jokin minimisumma. Eikö hinnat ole jotakuinkin samat ? Ainakin EUR margin % taitaa olla sama, joka nyt omaan toimintaan se merkittävin kulu.
Toinen kiva juttu LYNX on, että toimittavat aina verottajan 9A ja 16B lomakkeet vuosittain. En tiedä tekeekö IB vastaavaa.
Voisihan tuon toki siirtääkin, jos saisi merkittävän edun.
Mulla on siirrossa tuonne mennyt pari päivää. Nostoja en olekaan vissiin ikinä tehnyt
IB:ssä voi käsittääkseni avata useita tilejä. Tuo varmaan täyttää FIFO-tarpeet. Mitkä ne 5 muuta ovat?
IB minimi USA-.kaupoissa $0.35/kauppa. Lynxillä vähintään $5/kauppa. Valuutoissa IB vähintään $2 ja Lynx vähintään $5. Onhan noissa aikamoinen ero.
Toi on kyllä rahanarvoinen etu! Tosin mulla on mielikuva, että Lynx laskisi ne tuotot “väärin” eli samalla tavalla kuin IB. Mutta en pysty varmistamaan tätä.
Itsellä ainakin tämän vuoden 9A näytti pikatarkistuksella näyttävän oikein.
Jatkokysymys - onko joku vaihtanut Lynx → IB ja sujuiko se kuinka helposti ? Jossain välissä ymmärsin ettei sekään onnistuisi niin helposti kuin luulisi ?
3M yhtiöstä spinnatut Solventumin osakkeet tulivat eilen Nordean arvo-osuustilille. Viikon myöhässä. Heikko esitys, mutta toisaalta ”ennätys” minun kohdallani. Ensi maanantaina olisi Nordeassa kaikki kaupat Yhdysvaltoihin 1€ / kpl, ehkä silloin sitten myyntiin.
Itselläkin LYNXistä vanhastaan jäljellä, ja saanee ollakin. Ei sen ylläpito mitään maksa. Ilveksen aspa on kyllä hyvä. Suomenkielinen ja voi tsättäillä etusivulta edes kirjautumatta mihinkään.
Ainakin itselläni sujui ihan niin että avasin IB-tilin ja aloin käyttää sitä. Prosessin aikana ei käynyt millään tavalla ilmi että olin jo IB:n asiakas Lynxin kautta, eli tilin avaaminen IB:iin ei tehnyt Lynx-tilille mitään. Mutta en siis siirtänyt omistuksia vaan myin sopivana ajankohtana omistukset Lynxistä ja ostin sopivana ajankohtana IB:ssä. Omistusten siirrosta en tiedä.
Itselläni tämä ei ole kelvannut verottajalle vaan kun verovuosien 2021 ja 2022 osalta tätä yritin, molemmilla kerroilla tuli lisäselvityspyyntö jossa vaadittiin 9A-lomakkeen mukainen lista luovutuksista FIFO-periaatteen mukaisine hankintahintoineen. Verovuodelle 2021 sain täältä foorumilta löytämäni DegiroTo9A-Excel-makron toimimaan, mutta verovuonna 2022 se alkoi jostain syystä antaa täysin virheellisiä hankintahintoja ja siksi myös voittosummia. Debugausyritysten jälkeen päädyin etsimään jokaisen myynnin hankintahinnan käsin Degiron transaktiolistasta, mikä oli aika työlästä. Enää en viitsi käyttää Degiroa tästä syystä, liikaa käsitöitä verojen selvittämiseksi.
Okei, kiitos. Tämähän kuulostaa hyvältä, koska en nykyisiä omistuksia tulisi myymään kuitenkaan, lähinnä ehkä tekemään sitten uusia ostoja käyttäen IB:n hinnastoa. Etenkin optiot näyttää kyllä olevan edullisempia siellä ja ne saattaa olla sellaisia, joita aika ajoin käytän.