Verottajan kans Degiron suhteen toistaiseksi ns. tilit selvät, mutta onhan tuo vähän hapokasta, ei käy kieltäminen.
Eli alusta lähtien olen luovutuksissa Degiron vuositiliotteesta (ja jossain delistaus-tapahtumassa myöskin tiliotteesta) takonut hankintaerittäin hankintahinnat, -kulut, -päivämäärät, myyntihinnat… manuaalis-pedagogisesti veroilmoitukseen.
Osingot ja niistä kenties perityt lähdeverot olen laittanut veroilmoitukseen maittain könttänä ja ainakin toistaiseksi (2019-2022) verottaja on ollut tyytyväinen.
Finanssivalvonta kertoi, että välittäjien ei tarvitse huolehtia, että osakkeiden omistajat saavat tiedot osakeanneita. Heidän vastuunsa loppuu siihen, että jättävät ilmoituksen postin välitettäväksi. Tällainen linjaus on tehty 2000-luvun alussa.
Asialla oli kuitenkin ihan ok lopputulema, Nordea korvasi menetyksen sillä hinnalla, minkä olisi saanut myymällä merkintäoikeudet. Valitukseni ehkä laittoi vauhtia Nordean kehitystoimintaan, jotta ilmoitukset saataisiin myös sähköisinä, sekä tehostaa tiedonkulkua myös yrityksen sisällä.
Lainakorkoihin liittyvistä muutoksista oli jo toisaalla keskustelua, mutta nostetaan tänne vielä nuo Nordnetin talletuskorkojen nostot. Ei kuuta taivaalta, mutta ihan ok vaihtoehto jos johonkin Norwegianiin tmv. tilin availu ei innosta. Voittaa kuitenkin aika monen pankin perus säästötilit.
E: alla oleva viesti lienee turha. Olen itse todennäköisesti tehnyt jonkin helpon virheen korkojen laskemisessa…
Huomasin Madatumin raportoinnista mahdollisen uuden virheen. Minulla ei juuri ole toimintaa täällä enää, joten en jaksa selvittää asiaa. Mutta tiedoksi kuitenkin jos joku haluaa selvitellä ja on isommista euroista kyse:
Korkoraportissa maksetut korot näkyy niin että niistä on jo jokin vero otettu (joka ei tietenkään näy raportissa). Vero on mennyt oletettavasti Tanskaan mutta sitä en ole mistään löytänyt mustaa valkoisella (minulta lähtenyt 31%). En muista raportin nimeä mutta jossakin toisessa rapsassaa näkyy sitten korkojen kokonaissumma ennen vähennyksiä (tämän perusteella päättelin että korkoraportissa oltava summa josta veroa jo mennyt). Veroilmoituksella on sitten Saxon ilmoittamana tämä isompi summa mutta lisätiedoissa ei ole mitään tietoja että tästä olisi vähennyksiä tehty, vaikka omat rivit olisi eri mahdollisuuksille. Näin korosta josta on jo otettu 31% uhkaa lähteä Suomen verottajalle vielä aimo siivu jos ei asiaa selvitä
Kyllä maksaa. Tasan vuosi sitten (30.3.2023) vuosikorko oli 1.64%. Nykytilannetta en tiedä kun ei ole yhtään rahaa siellä. Korko kirjataan päivittäin ja maksetaan kuukausittain. Tiedot näkyy korkotietojen raportissa. Kokonaisumma ennen veroja löytyy tapahtuma- ja saldoraportista “kirjausote” sivulta
Onko kenelläkään kokemuksia saksalaisten osakkeiden osinkoverojen takaisinperinnästä Lynxin kautta? Tai lähinnä, että saako sieltä sellaisen verotodistuksen, joka kelpaa Saksan verottajalle? Minulla on nippu saksalaisia osakkeita Nordnetissa, mutta Nordnet ei pysty tällä hetkellä tuottamaan verotodistusta jolla liikaa perityt verot saisi Saksasta takaisin. Minulla on vanha tili Lynxillä, ja harkitsen kyseisten osakkeiden siirtämistä Lynxiin jos oikeanlaisten verolappujen toimittaminen siellä onnistuisi paremmin. Kokemukset IB:n kautta kelpaavat myös, koska Lynx kuulemma tilaa verotodistukset IB:ltä.
Jos ostan NYT Nordnetiltä indexfond Sverige, niin koska ja mihin hintaan tuo kauppa oikeasti toteutuu? Tämän hetken hintaan vai ehkä maanantain hintaan ja minkä ajankohdan hintaan?
Huomannut, että nuo jää monesti roikkumaan ikuisuuden johonkin toimeksiantoihin. Sama se tosin on Danskessa, että kun minulla on kuukausiveloitus ollut teknologiaindeksiin, niin joskus se lähtee sovittuna päivänä ja joskus sitä saa varrota monta päivää. Etukäteen ei sentään ole lähtenyt, että rahat häviäisi 2 päivää ennen sovittua veloituspäivää.
Kauppasi totetuu tämän päivän laskettuuun hintaan kello 13.00(cut-off aika, näkyy ostoikkunassa). Jos ostat 13.01 niin kauppa totetuu maanantain 13.00 laskettuun hintaan. Eli rahastoyhtiö laskee salkun arvon 13.00 ja hillot annetaan ulos ja otetaan sisään tuohon aikaan. Sitten jossain vaiheessa rahastoyhtiö raportoi sen eteenpäin Nordnelle. Raportoinnille ei ilmeisesti ole mitään määräaikaa.
Millaista todistusta tarkalleen tarvitaan? Onko se nimenomaan välittäjä, joka sen toimittaa eikä Suomen verottaja? Esim. IB kun pyyse todistusta koskien irlannin korkojen lähdeveroja, piti hommata verottajalta todistus että olen Suomen kansalainen ja meillä on verosoppari irlannin kanssa.
Tai lomakkeen printtasin netistä ja verottaja allekirjoitti ja leimoitti sen.
Ymmärtääkseni välittäjän pitää toimittaa todistus minulle maksetuista osingoista, ja se pitää saada osakkeiden tosiasialliselta säilyttäjäpankilta. Nordnet ei kykene tätä toimittamaan, koska heidän kauttaan ostetut saksalaiset osakkeet ovat Nordnetin saksalaisen kumppanipankin laaritilillä, eikä Nordnet kuulemma saa kyseiseltä pankilta oikeaa todistusta, jonka Saksan verottaja hyväksyisi. Näin ollen myöskään liikaa maksettujen osinkoverojen takaisinperintä ei onnistu. Kun soitin asiasta Nordnetille heiltä myös viestittiin, että tilanteeseen ei näyttäisi heidän osaltaan olevan muutosta näköpiirissä, eli pakko löytää toinen välittäjä tähän tarkoitukseen.
Nordealla lappujen hinta on 20 eur per tuotonmaksu, tarvitaan sekä Nordean että paikallisen alisäilyttäjän todistus joten hinta on 40 euroa per osinko.
On tuo kyllä uskomatonta säätöä tuon IB:n kanssa, ihan vaan yksinkertaisen ostotoimeksiannon tekeminenkin. Saako noita loputtomia ilmoituksia ja kryptisiä ”varoituksia” jotenkin pois päältä? Eivät aiheuta kuin hämmennystä. Yritin esimerkiksi äsken ostaa noin 32 € hintaista ETF:ää markkinahintaan, tilillä vähän reilu tonni rahaa. Lappu kerrallaan jouduin vähentämään ostettavaa kappalemäärää aina 29 asti, että pääsin preview:llä näkemään oston ja lopulta ostamaan. Lopulliseksi kauppahinnaksi tuli 29*32,242 €=935,018 € + 1,25 € välityspalkkio. 30 kpl:een yrityksellä varoiteltiin että ostoon tarvitsisi jotain 1050 € rahaa, mitä ei ollut, kun pariin kertaan sitä yritin… Makes sense? Sitten lopuksi vielä oston jälkeen varoiteltiin, että tilillä on alle 100 euroa rahaa (jäi reilu 7 kymppiä) tms. turhaa, mitä en oikeasti jaksanut edes lukea. No kai nyt on ylimääräistä ainakin kun ei niitä anneta käyttää kauppoihin!
Kaikkeen sitä suostuukin halpojen välityskulujen perässä.
Lynxillä rivihinta on 30€, mikä sisältää “verovoucherin”. Oletan, että tämä kattaa kaiken tarvittavan dokumentaation. En ole aiemmin asioinut Saksan verottajan kanssa, mutta nyt kun on tullut lisää saksalaista tavaraa salkkuun, niin “ongelma” on paisunut.
Minulla on vielä tuo 8-3-6 palauttamatta ja sitä karhuttiin juuri. Täyttelin sen käsin, mutta tarviiko tähän siis lähteä leima hakemaan fyysisesti verotoimistosta? Tulee matkoineen ”puolen päivän homma”
Esim. IB kun pyyse todistusta koskien irlannin korkojen lähdeveroja, piti hommata verottajalta todistus että olen Suomen kansalainen ja meillä on verosoppari irlannin kanssa.
Tai lomakkeen printtasin netistä ja verottaja allekirjoitti ja leimoitti sen.
Tästä tulee näköjään vuosittainen tapahtuma Tuli taas noita reclassification -ilmoituksia jenkkiosingoista ja tällä kertaa kassaan kilahti ihan ei nyt valtava summa mutta melko suuri pelkäksi veronpalautukseksi(? voikohan sen ajatella tuollaisena?). Noh enivei, nää siis merkataan Suomen veroilmoitukseen oikaisuna, johon saadut palautukset lisätään ylimääräisinä ulkomaan pääomatuloina.
Erittelitkö jokaisen maksajan (itsellä 16kpl),vai könttä summa kaikista palautuksista?
Jos könttä,niin mikä on maksajan nimi? Tulon laji ja muun pääomatulon kuvaus?
Miten noita palautuksia nyt verotetaan,30%/34%?
Eikö nuo ole alkujaan lähdeveroa 15%?
Eikö mene tieto Nordnetistä suoraan verottajalle (kuten olen kuvitellut),vaan pitää itse ilmoittaa?
Aina pitää olla jotakin säätöä…
EDIT: Sekin vielä että pitääkö 2023 verotukseen ilmoittaa viime vuonna maksetut palautukset vai nyt tänä keväänä maksetut palautukset.
Nyt maksetut on vuoden 2023 ajalta,mutta maksupäivä 2024 puolella ja 2023 maksetut taas 2022 ajalta.
Sekavaa,sekavaa…
Eli ilmoitetaanko maksupäivän mukaan vai miltä ajalta ne on?
Ulkomaille maksettu vero (ainakaan Nordnetissä ei näy minkäänlaista verotapahtumaa, joten oletan nollaksi)
0
Hankkimismenot (ei ole kustannuksia näissä):
0
Nää siis maksettiin nyt huhtikuussa, mutta niissä on Nordnetissä merkattuna esim “Tapahtumateksti: Reclassification TY2023 PMT”, niin ne lienee sitten menee tuohon 2023 ilmoitukseen, koska siinä tavallaan muuttuu 2023 tapahtuneet maksut. Ainakin toistaiseksi ei ole verottaja valittanut Voisi kai ne teoriassa myös 2024 ilmoitukseen laittaa koska maksu tänä vuonna, mutta ei nää summat nyt niin merkittäviä ole, että siitä hyötyisi verottaja tai itse, miten vain laittaa.