Keskustelua välittäjistä

Pakko kysyä: miksi ihmeessä käytät Lynxiä? Eikös se ole vain ylihinnoiteltu IB? IB:hen salkun saisi siirtää muistaakseni jopa täysin kuluttomasti. Joten vaikea keksiä mitään syytä olla Lynxin asiakas. :thinking:

Mulla on Lynxissä vain joitain uraanipapereita ja suljen koko homman, kun hyppään siitä junasta. Aikanaan ei Global Atomicia saanut oikein muualta ostettua.
Käyttöliittymä on mielestäni aika karsea, ainakin kun ei ole siihen ottunut.

3 tykkäystä

On syitä olla molempien asiakas → FIFO ja seitsemän muuta juttua. :+1:

Mullakin LYNX käytössä, ennen muinoin pääsi helpommin asiakkaaksi kuin IB, jossa taisi olla jokin minimisumma. Eikö hinnat ole jotakuinkin samat ? Ainakin EUR margin % taitaa olla sama, joka nyt omaan toimintaan se merkittävin kulu.

Toinen kiva juttu LYNX on, että toimittavat aina verottajan 9A ja 16B lomakkeet vuosittain. En tiedä tekeekö IB vastaavaa.

Voisihan tuon toki siirtääkin, jos saisi merkittävän edun.

Mulla on siirrossa tuonne mennyt pari päivää. Nostoja en olekaan vissiin ikinä tehnyt :smiley:

IB:ssä voi käsittääkseni avata useita tilejä. Tuo varmaan täyttää FIFO-tarpeet. Mitkä ne 5 muuta ovat?

IB minimi USA-.kaupoissa $0.35/kauppa. Lynxillä vähintään $5/kauppa. Valuutoissa IB vähintään $2 ja Lynx vähintään $5. Onhan noissa aikamoinen ero.

Toi on kyllä rahanarvoinen etu! Tosin mulla on mielikuva, että Lynx laskisi ne tuotot “väärin” eli samalla tavalla kuin IB. Mutta en pysty varmistamaan tätä.

2 tykkäystä

Itsekin liityin aikanaan LYNXiin samasta syystä kuin @M-H

Ainakin omalla kohdalla oli 9A laskettu väärin. Ei sen korjaamiseen onneksi kauhean kauan mennyt, kun tiedot löytyivät omasta Excelistä.

Omat kokemukset LYNXistä oikeastaan pelkästään negatiiviset. Itse en kyllä suosittelisi alustaa tutuille tai tuntemattomille.

7 tykkäystä

Itsellä ainakin tämän vuoden 9A näytti pikatarkistuksella näyttävän oikein.

Jatkokysymys - onko joku vaihtanut Lynx → IB ja sujuiko se kuinka helposti ? Jossain välissä ymmärsin ettei sekään onnistuisi niin helposti kuin luulisi ?

3M yhtiöstä spinnatut Solventumin osakkeet tulivat eilen Nordean arvo-osuustilille. Viikon myöhässä. Heikko esitys, mutta toisaalta ”ennätys” minun kohdallani. Ensi maanantaina olisi Nordeassa kaikki kaupat Yhdysvaltoihin 1€ / kpl, ehkä silloin sitten myyntiin.

2 tykkäystä

Itselläkin LYNXistä vanhastaan jäljellä, ja saanee ollakin. Ei sen ylläpito mitään maksa. Ilveksen aspa on kyllä hyvä. Suomenkielinen ja voi tsättäillä etusivulta edes kirjautumatta mihinkään.

Ainakin itselläni sujui ihan niin että avasin IB-tilin ja aloin käyttää sitä. Prosessin aikana ei käynyt millään tavalla ilmi että olin jo IB:n asiakas Lynxin kautta, eli tilin avaaminen IB:iin ei tehnyt Lynx-tilille mitään. Mutta en siis siirtänyt omistuksia vaan myin sopivana ajankohtana omistukset Lynxistä ja ostin sopivana ajankohtana IB:ssä. Omistusten siirrosta en tiedä.

1 tykkäys

Itselläni tämä ei ole kelvannut verottajalle vaan kun verovuosien 2021 ja 2022 osalta tätä yritin, molemmilla kerroilla tuli lisäselvityspyyntö jossa vaadittiin 9A-lomakkeen mukainen lista luovutuksista FIFO-periaatteen mukaisine hankintahintoineen. Verovuodelle 2021 sain täältä foorumilta löytämäni DegiroTo9A-Excel-makron toimimaan, mutta verovuonna 2022 se alkoi jostain syystä antaa täysin virheellisiä hankintahintoja ja siksi myös voittosummia. Debugausyritysten jälkeen päädyin etsimään jokaisen myynnin hankintahinnan käsin Degiron transaktiolistasta, mikä oli aika työlästä. Enää en viitsi käyttää Degiroa tästä syystä, liikaa käsitöitä verojen selvittämiseksi.

1 tykkäys

Okei, kiitos. Tämähän kuulostaa hyvältä, koska en nykyisiä omistuksia tulisi myymään kuitenkaan, lähinnä ehkä tekemään sitten uusia ostoja käyttäen IB:n hinnastoa. Etenkin optiot näyttää kyllä olevan edullisempia siellä ja ne saattaa olla sellaisia, joita aika ajoin käytän.

Con4n, omistukset liikkuu Lynxin ja IB:n salkkujen välillä nopeammin, kuin osakkeet Nordnetin salkkujen välillä.

3 tykkäystä

Verottajan kans Degiron suhteen toistaiseksi ns. tilit selvät, mutta onhan tuo vähän hapokasta, ei käy kieltäminen.

Eli alusta lähtien olen luovutuksissa Degiron vuositiliotteesta (ja jossain delistaus-tapahtumassa myöskin tiliotteesta) takonut hankintaerittäin hankintahinnat, -kulut, -päivämäärät, myyntihinnat… manuaalis-pedagogisesti veroilmoitukseen.

Osingot ja niistä kenties perityt lähdeverot olen laittanut veroilmoitukseen maittain könttänä ja ainakin toistaiseksi (2019-2022) verottaja on ollut tyytyväinen.

2 tykkäystä

Finanssivalvonta kertoi, että välittäjien ei tarvitse huolehtia, että osakkeiden omistajat saavat tiedot osakeanneita. Heidän vastuunsa loppuu siihen, että jättävät ilmoituksen postin välitettäväksi. Tällainen linjaus on tehty 2000-luvun alussa.

Asialla oli kuitenkin ihan ok lopputulema, Nordea korvasi menetyksen sillä hinnalla, minkä olisi saanut myymällä merkintäoikeudet. Valitukseni ehkä laittoi vauhtia Nordean kehitystoimintaan, jotta ilmoitukset saataisiin myös sähköisinä, sekä tehostaa tiedonkulkua myös yrityksen sisällä.

7 tykkäystä

image

Lainakorkoihin liittyvistä muutoksista oli jo toisaalla keskustelua, mutta nostetaan tänne vielä nuo Nordnetin talletuskorkojen nostot. Ei kuuta taivaalta, mutta ihan ok vaihtoehto jos johonkin Norwegianiin tmv. tilin availu ei innosta. Voittaa kuitenkin aika monen pankin perus säästötilit.

E: alla oleva viesti lienee turha. Olen itse todennäköisesti tehnyt jonkin helpon virheen korkojen laskemisessa…


Huomasin Madatumin raportoinnista mahdollisen uuden virheen. Minulla ei juuri ole toimintaa täällä enää, joten en jaksa selvittää asiaa. Mutta tiedoksi kuitenkin jos joku haluaa selvitellä ja on isommista euroista kyse:

Korkoraportissa maksetut korot näkyy niin että niistä on jo jokin vero otettu (joka ei tietenkään näy raportissa). Vero on mennyt oletettavasti Tanskaan mutta sitä en ole mistään löytänyt mustaa valkoisella (minulta lähtenyt 31%). En muista raportin nimeä mutta jossakin toisessa rapsassaa näkyy sitten korkojen kokonaissumma ennen vähennyksiä (tämän perusteella päättelin että korkoraportissa oltava summa josta veroa jo mennyt). Veroilmoituksella on sitten Saxon ilmoittamana tämä isompi summa mutta lisätiedoissa ei ole mitään tietoja että tästä olisi vähennyksiä tehty, vaikka omat rivit olisi eri mahdollisuuksille. Näin korosta josta on jo otettu 31% uhkaa lähteä Suomen verottajalle vielä aimo siivu jos ei asiaa selvitä

Maksaako mandatum/saxo traderissa olevalle arvo-osuus tilille korkoja siellä olevalle käteiselle ja paljon? En löytänyt mistään tietoa tästä.

Kyllä maksaa. Tasan vuosi sitten (30.3.2023) vuosikorko oli 1.64%. Nykytilannetta en tiedä kun ei ole yhtään rahaa siellä. Korko kirjataan päivittäin ja maksetaan kuukausittain. Tiedot näkyy korkotietojen raportissa. Kokonaisumma ennen veroja löytyy tapahtuma- ja saldoraportista “kirjausote” sivulta

E: korjattu asiavirhe

Onko kenelläkään kokemuksia saksalaisten osakkeiden osinkoverojen takaisinperinnästä Lynxin kautta? Tai lähinnä, että saako sieltä sellaisen verotodistuksen, joka kelpaa Saksan verottajalle? Minulla on nippu saksalaisia osakkeita Nordnetissa, mutta Nordnet ei pysty tällä hetkellä tuottamaan verotodistusta jolla liikaa perityt verot saisi Saksasta takaisin. Minulla on vanha tili Lynxillä, ja harkitsen kyseisten osakkeiden siirtämistä Lynxiin jos oikeanlaisten verolappujen toimittaminen siellä onnistuisi paremmin. Kokemukset IB:n kautta kelpaavat myös, koska Lynx kuulemma tilaa verotodistukset IB:ltä.