Keskustelua välittäjistä

Soitin Nordnetiin ja sanoivat että koska kyseessä on suunnattu anti niin aikaa on merkitä tuonne päättymispäivään asti ja ei ole riskiä siitä että se keskeytettäisiin etukäteen.

2 tykkäystä

Minulle taas sanoinvat että yhtiön hallitus päättää mahdollisesta annin keskeytyksestä ja tiedottaa siitä pörssitiedotteella…

1 tykkäys

Näkyi ja nyt tuli viestiä että hyväksytty ja rahat pakeni tililtä :+1:

1 tykkäys

Mitenkäs valuuttatilit muilla kuin Nordnetillä? Minusta on outo ajatus että pitää hakea “laina” jotta saan vaikka SEK tai USD määräisen tilin… Maalaisjärjellä ajateltuna salkun pitäisi olla kiinnitettynä johonkin valuuttaan ja salkun sisällä pyöriteltäisi vain kyseistä valuuttaa, ts. itse pitäisi huolehtia ettei sinne osta väärällä valuutalla olevaa instrumenttia jos haluaa valuutanvaihtokuluilta välttyä.

OK. Kiitos tiedosta. Sitten pitää merkata. Vaikuttikin vähän kokemattomalta kesähessulta. Sanoi myös että voin merkata Nordnetin kautta vaikka minulla on toisessa pankissa osakkeet. Että ne huomioisivat minun omistukset muussa pankissa. Pitääkö tämäkin paikkaansa? Ehdin siirtää Nordnetille jo rahat. Onko tästä tietoa?

1 tykkäys

Minä kysyin asiasta Nordnetistä että osataanko se huomioida kun on omistuksia OP:n OST:lle ja nyt joutuu merkitsemään OP:n AOT:lle, että pääsee “jonossa edelle” muita, niin sanoivat näin:

"Kyllä, etuoikeus mahdollisessa ylimerkintätilanteessa säilyy riippumatta siitä, millä tilillä tai missä pankissa aiempi osakeomistus on.

Yhtiö näkee osakkeenomistajat suoraan Euroclearin ylläpitämästä arvo-osuusjärjestelmästä."

4 tykkäystä

Saitko merkattua nuo Osuuspankin kautta? Kiinnostaa, koska itellä aot Osuuspankissa. Ite en löydä mitään erillistä kohtaa, mistä voisi merkata. Vai onko sulla Nordnetissä tili, jonne siirsit Osuuspankista varoja?

Voi vastailla myös tuolla Keskustelua välittäjistä-ketjussa.

Helteet on sekoittaneet mun pään ja teen välillä hullun päähänpistoja. Just ostin näkemättä ja koeajamatta auton jonka vaimo ja poika hakee viikonloppuna, kun ite oon töissä🤪 niin kai tähänkin voisi vielä satasen laittaa lisää😁

2 tykkäystä

Nordnetin kautta täällä aiemmin jaetun linkin kautta, eli: Faronin osakeanti 5.–18.6.2024 | Nordnet

image

Tuossa on option heti merkitä toisen pankin asiakkaan, kysellään AOT tilin numerot yms tiedot.
rahat ainakin katosi lopuksi, toivottavasti merkinnätkin joskus tulevat :slight_smile:

2 tykkäystä

Ok. Näen vain vaihtoehdon merkintä ilman etuoikeuksia.
Onko muilla “osakkeenomistajilla” sama? Kun merkitsevät ja ovat omistaneet osaketta?
Tekisin mielelläni merkinnän Nordnetin kautta enkä lähtisi palauttamaan rahoja toiseen pankkiin. Sillä siirossa menee taas oma aikansa (2päivää).

1 tykkäys

Tarkoittaa että merkintä ilman merkintäoikeuksia tms. Kun ylimerkintätilanteessa osakkeita jaetaan, Faron/annin järjestäjä katsoo 6.6. rekisteröidyt (T+2 eli 4.6. viimeistään ostetut) omistukset ja päättää millä logiikalla osakkeet jaetaan merkitsijöille.

Onko kellekään muulle käynyt niin, että Nordnetistä tulee sähköpostiin viesti, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä. No soitin sinne ja halusivat tietää osakeantiin laitettujen rahojen alkuperää. Tarkemmin sanottuna halusivat dokumenttiä rahojen alkuperästä todisteeksi. Rahanpesua kait koittavat estää. No meikäläisen tapauksessa ei rahanpesusta kyse, mut hiukan vaivaa etsiä vanhoja papereita toimitettavaksi Nordnettiin. Muuten kuulemma antiostot hylätään.

6 tykkäystä

Eivät ainakaan vielä ole kysyneet.
Meiltä taviksilta on kiva kysellä ja vaatia selvityksiä ja kaikki näyttää hyvältä pankkivalvonnan suuntaan. Tässä taannoin mm. YLE kertoi pohjoismaisten pankkien, Nordea tietysti mukana, pesseen venäläisten oligarkkien rahoja satoja miljoonia. Missähän vaiheessa tuon tutkinta on? Veikkaan ettei missään vaiheessa.
Oleskelin peseta-aikaan Espanjassa pidempään ja kävin Torremolinoksen La Carihuelassa eräässä hevosmiesten tietotoimiston suosittelemassa pienessä toimistossa vaihtamassa markkoja pesetoiksi. Erään kerran toimistoon astui juuri edelläni pariskunta ja pikkutyttö. Koska toimisto oli hyvin pieni en voinut olla näkemättä ja kuulematta kun mies kaivoi pienestä muovisalkustaan dollarinippuja ja latoi ne tiskille. Vastaanottaja sanoi “ten tausand dollars”. Mies vastasi myöntävästi ja meni istumaan naisen ja pikkutytön viereen. Alkoivat keskustella venäjäksi kun virkailija kysyi “pasaporte porfafor”. Kun mitään ei tapahtunut kysyi vielä uudelleen “pasport pliis”. Pariskunta keskusteli eikä ollut kuulevinaankaan kysymystä. Virkailija kohautti olkapäitään paksun panssarilasin takana ja heitti rahaniput niitä mitenkään tarkistamatta kirjoituspöytänsä laatikkoon. Sitten kaivoi paksuja pankin niputtamia 5000 pesetan setelinippuja ja latoi niitä kasan tiskille. Rykäisi ja sai venäläisen ylös penkistä ja tämä kaapi seteliniput laukkuunsa ja lähtivät ulos. Minkäälaista kuittia ei kirjoitettu. Näin sen hyvin kun seisoin parin kolmen metrin päässä. Sitten tuli minun vuoroni ja iskin hikiset viisi satastani tiskiin. Mies sanoi kuten joka kerran aikaisemminkin “pasaporte porfafor” ja minä kiltisti ojensin passini. Nimeni ja passin numero kirjoitettiin kuittiin jonka jäljennöksen sain pesetojen mukana.

21 tykkäystä

Mistä pankista olit siirtänyt ne rahat nordnettiin?

Itsellä on harkinnassa avata toinen välittäjä pelkille ETF:lle ja olen harkinnut Mandatum Traderiä. Toimiiko näillä kuinka hyvin raportointi verottajalle näin simppelissä tapauksessa?

Toinen vaihtoehto on, että keskitän sekä suorat osakkeet että tulevat ETF:t Nordnettiin. Tuntuu olevan hieman ristiriitaisia kommentteja tuosta Mandatumin palvelusta tätä ketjua luettuani.

Itse siirryin tämän vuoden alusta suurimmilta osin IBKR:n asiakkaaksi. Ostan käytännössä vain kuukausittain ETFiä ja tähän mennessä tyytyväinen asiakas. Veroraportit tulevat sitten joskus kun alkaa myydä mutta näin vähäisillä ostoilla/myynneillä ei tule juurikaan riesaksi.

Osuuspankista siirsin. Jonkun verran teetti töitä kaivaa monen vuoden takaisia asiakirjoja laatikon perältä , kun piti lähettää Nordnettiin todisteeksi, ettei rahanpesusta kysymys. No nyt homma tehty

Omat kauppamäärät toki aika maltilliset <30 kpl vuodessa, mutta omalla kohdalla ei ole toistaiseksi ollut negatiivista sanottavaa verotuksesta Mandatumin kohdalla.

Osake- ja ETF-kaupat ilmoitetaan suoraan verottajalle ja summat olleet oikein verotuksessa. Satunnaiset optiokaupat raportoin itse.

1 tykkäys

Erikoista touhua,soitin nyt itse verottajalle,kaksi ensimmäistä virkailijaa ei osannut sanoa mitään,kolmas henkilö ulkomaan osastolta sitä mieltä että pitää ilmoittaa ja muuna pääomatulona.
Näillä mennään :grin:
Edit: Soitin vielä suoraan 2021 päätöksen tehneelle virkailijalle,käski nyt poistamaan ne 2023 ilmoituksesta,ja ottaa nyt veroilmoitukseni omaan käsittelyynsä,kassellaan…
Eikä yhdelläkään virkailijalla ollut tietoa että kenellekkään olisi soitettu asiasta,tai muutakaan selvää ohjetta/päätöstä,pitkän kaavan mukaan sai yrittää selvittää mistä edes kysymys.

6 tykkäystä

Olen ihan vasta-alkaja näissä osakehommissa. Mutta myin eilen pois ensimmäiset osakkeeni pienoisella voitolla. Osuuspankin kautta olen näitä hoitanut. Koska nuo rahat pitäisi palautua tililleni, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin :grin: Eilen iltapäivällä myynti ja missään ei näy merkintää siitä että raha olisi tulossa joskus tilille. Jostain keskustelusta (varmaan tästä ketjusta, mutten enää jaksa kahlata kaikkea läpi) luin aiemmin, että rahat on periaatteessa saman tien käytettävissä. No jos olisin halunnut jo eilen ostaa jotain uutta tilalle, niin millä olisin ostanut, kun ei tuo summa näy millään lailla missään tileistäni. Osake näkyy minulla edelleen osakelistalla, toki siellä on enää - (viiva). Koska tuo poistuu tuolta listalta? Myyntinä kyllä näkyy sitten toimeksiannoissa. Vai onkohan mulla erikseen joku mysteeri tili, jolle nuo myynnit sitten menee :grin: Kävin selaimellakin katselemassa, mutta mistään ei löytynyt ko summaa. Vai meneekö tässä vaan nyt ne kuuluisat pari pankkipäivää? Ostoissa taitaa näkyä ostot katevarauksina ja lähevät lopullisesti vasta parin pvän päästä. Mutta tällöinhän en voisi sijoittaa myymiäni heti johonkin toiseen.

Jani F on tähän jo aiemmin vastannutkin:

Tilille tai ulosnostettavaksi rahat tosiaan tulee parin päivän viiveellä

2 tykkäystä