Keskustelua välittäjistä

Itse monesti yrittänyt avata tuota teknistä, ihan mielenkiinnosta. Ei ole ikinä auennut vaikka reaali aikaiset kurssit on. :sweat_smile: Kyllä koko OPn nettisivut on jotenkin kömpelöt ja sekavat… mobiilista itse tykkään, harmi kun voi vaan käydä kauppaa suomi/ruotsi/tanska pörsseissä mobiilin kautta.

1 tykkäys

Olen aloittamassa sijoittamista ja kysymys kuuluukin, OP vai Nordnet? Tarkoituksena olisi laittaa säännöllisen epäsäännöllisesti rahaa sekä indeksirahastoihin, että suoriin osakkeisiin (ulkomaille ja Suomeen). Kokoluokka muutamia tuhansia euroja ja ostotapahtumia noin 10-20 vuodessa. OP:lla olen omistaja-asiakas, mutta noiden hinnastojen lukeminen on aivan hanurista. Kummassa kaupankäntikulut pysyisivät pienempinä pitkässä juoksussa? Olisiko nuorten OSKL jäsenyydestä merkittävää rahallista etua?

“Yhden tason reaaliaikaiset kurssit kuuluvat automaattisesti Sijoittajan palvelupakettiin (5,00 euroa/kk). Lisäksi viiden tason kurssi-informaation voi valita lisäpalveluna (+5 euroa/kk) Sijoittajan palvelupakettiin. Aktiivisen osakesijoittajan palvelupaketti (35 euroa/kk) sisältää automaattisesti ajantasaisen kurssi-informaation viideltä tarjoustasolta.”

Eli painoin tuosta " ota palvelu käyttöön" ja sitä kautta alkoi rokkaamaan. Luulin itsekin että vaatii uusia ehtoja ja hintoja mutta ei. Minullakin pelkkä Sijoittajan palvelupaketti eli samoilla mennään. Op:n tiedoista lainattua:

Sijoittaja paketilla saadut ilmaiset markkinainformaatiopalvelut:

  • Reaaliaikaiset kurssit / 1 tarjoustaso
  • Sijoitustutkimus
  • Sijoittaja-palvelupaketti

Eli reaaliaikaiset kurssit kuuluvat pakettiin, jolloin myös markkinatyökalu toimii.

Itse markkinatyökaluun käsiksi pääseminen vaatii pari klikkausta kun on ensiksi ottanut palvelun käyttöön:
Ensin kurssit ja markkinat → työkalut-tabi → nyt otsikon " Seuraavat sijoittajatyökalut ja palvelut ovat käytössäsi" alta oranssin “Markkinoiden seurantatyökalu” tekstin klikkaus → nyt olet sisällä Op osakesijoittajan palvelussa → klikkaa vielä kerran “työkalut” ja pääset uudestaan saman näköiselle sivulle kuin alussa, mutta tälläkertaa on vaihtoehto “Avaa markkinoiden seurantatyökalu” josta viimeinkin pääsee käsiksi itse pihviin.

Toivottavasti tästä selostuksesta on jollekin enemmän hyötyä kuin haittaa :smile:

1 tykkäys

Ohessa kuva miltä OP:n teknisen analyysin alusta näyttää. Tänne kun pääsee niin elämä alkaa hymyillä.

OP:n indeksirahastot ovat kilpailukykyisiä hinnoiltaan, saa säännöllisen kk säästämisen helposti valittua. Suomi/ruotsi hinnoittelu jos tekee pienenpää kauppaa ~OK~. Max 1%. USA sitten jo vähän tyyriimpää. Itse toistaiseksi käyttänyt OP:ta. Suht tyytyväinen, ja helppoa kun pankkipalvelut ja osakepalvelut samassa. Mutta ensivuoden aikana siirryn kyllä mandatumille halvempien hintojen perässä.

En voi omasta kokemuksesta suositella OP:ta. Plussia ja miinuksia;

  • OP:lla maksaa säilytys ulkomaisissa osakkeissa (x prosentti salkun koosta). Kaikkia kuluja ei saa bonuksista maksettua (OP on piilokulujen mestari)
  • Hinnastot epäselvät
  • Mobiiliversiolla vain rajattuihin pörsseihin pääsy
  • Isoin miinus itselle verrattuna nordnettiin on että toimeksiantoja ei voi muokata enään hyväksynnän jälkeen. Jos teet 200kpl toimeksiannon josta menee vain 50 läpi ja hinta karkaa, joudut poistamaan toimeksiannon ja tekemään uuden. Tästä veloitetaan tietenkin 2x kulut :slight_smile:
  • Sivut ovat kömpelöt, huoltokatkoja kohtuullisesti

Ainoana plussana keksin kohtuulliset kaupankäyntikulut indeksirahastoissa ja suorissa ostoissa…Jenkkiosakkeet ovat OP:ssa.

Itse käytän Nordnettia muuten ja olen melko tyytyväinen. Jenkkiosakkeissa korkeat osto- ja myyntikulut.

2 tykkäystä

Joo minulla tulee napin takaa, että olen säästäjä, mutta omat tiedot alla lukee palvelutaso sijoitussalkku. Minulle molemmissa näyttää samaa hintaa, ilmeisesti pitäisi aktivoida toinen. Hinta on alhaisempi kuin 5€.

OP:n teknisen analyysin työkalussa on huomattavan paljon indikaattoreita. Löytyykö tuosta niitä miten paljon. Onko esimerkkinä Fibonaccitasot? Bollinger bands?

Välittäjien välillä allekirjoitan edelliset. Pienissä kaupoissa OP on edullisempi, mutta säilytys ja salkku maksut haukkaavat väheäisemmillä kauppamäärillä edut äkkiä. OP:n listaan seuraavat miinukset

  • Ulkoimaisista osakkeista %-pohjainen säilytysmaksu.
  • Ulkomaiset muussa valuutassa kuin euroina tulevat osingot vaihdetaan aina euroon ja kulut on iak kovat, Nordnet voi ostaa samalla valuutalla kuluitta tai vaihtaa käsin euroiksi pienellä kustannuksella.
  • Ulkomaisiin osakkeisiin voi laittaa vain yhdelle päivälle toimeksiannon tai pörssin ollessa suljettu seuraavalle päivälle. Jos Suomessa ei ole pankkipäivä niin toimeksi annot ei mene ulkomaille läpi, vaikka pörssi olisi auki. Esimerkkinä 6.12 et pysty ostamaan jenkkipörssistä.

Allekirjoittaneella on ollut ongelmia saada OP:n veroraportteja verotukseen. Yhtenä vuonna en saanut rahastojen raportteja ollenkaan useista pyynnöistä huolimatta verotuksen toimituspäivämäärään mennessä. Kaupat ja tiedot löytyivät palvelusta kaivamalla ja teidot meni verottajalle, mutta raporttia ei tullut postissa, vaikka pyysin ja ei näkynyt palvelussa. Osakkeista samat tiedot löytyi ja olivat oikein.

Toisena vuonna aloin tehdä veroilmoitusta viikonloppuna ja OP teki päivityksiä ja raportteihin ei päässyt koko viikonloppuna.

Olen samaa mieltä, että mobiil on ihan jees, mutta ulkolaiset kaupat puute. Nykyinen verkkoliittymä on hidas ja vaatii tosi paljon klikkauksia. Entinen oli “vanhan aikainen”, mutta käyttäjäystävällisempi ja nopea. Sillä oli jees käydä kauppaa. Nordnet on minusta hivenen mukavampi nykyisellään. Eniten käytän vanhempaa puolta, johtuen nopeudesta ja sivun asettelusta.

2 tykkäystä

Kiitos hyvistä vastauksista! Vahvisti omaa aikomustani laittaa indeksirahastot OP:n puolelle ja suorat osakkeet nordnettiin. Juuri sopivasti OP:n teknisen analyysin alustan käyttökin opetettiin ketjussa, kiitos siitäkin :grinning:. Vähän ohi ketjusta, mutta onko muilla käyttäjillä nuorten OSKL jäsenyyttä? Koetteko hyötyneenne siitä?

35 kpl indikaattoreita, on bollingerit (fibonaccia en suoraan löytänyt) ja tottapuhuen olen senverta aloittelija ettei puolistakaan vielä hajua mitä tekevät :smile:

Ja Taistelujaskalle, on nuorten OSKL jäsenyys, koen hyötyneeni, Op:lla sai säästäjän palvelupaketin (2,80e/kk) ilmaiseksi ja Inderes premium 100e, kyllä siinä saa rahalle vastiketta.

OP:n indeksi rahastot ovat ainoat siedettävät rahastot OP:ssa mutta eivät ole kilpailukykysiä Nordnetin erittäin laajalle valikoimalle. Nordnetillä on omat vastaavat indeksi rahastot mutta tarjoavat myös Handelsbankenin, SPP, Swedbank, Spiltan, Evli… rahastoja.
Parhaiten tuottanut op indeksi rahasto on amerikka jos sitä vertaa vaikka Handelsbankenin vastaavaan.(hieman eri indeksi tiedän).
Op amerikka: merkintä ja lunastus 0.06%. Vuosikulut 0.39%. Bonus 0.25%.
Handlesbanken USA: Merkintä/lunastus 0.0%, Vuosikulut 0.2%.
Sitten tuotto/riski:
Op tarjonnut 6,96% vuosituoton 17.52% keskihajonnalla.
Handelsbanken tarjonnut 13,77% vuosituoton 17.3% keskihajonnalla. Eli lähes tuplasti parempi historiallinen riskikorjattu tuotto.
https://www.morningstar.fi/fi/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000YPJR&tab=2

OK, varmaan sitten samat kuin teknisen analyysin työkalussa oletan. Fibonacci löytyi teknisen analyysin työkalussa piirtotyökaluista. Pitääpä kysellä OP:ltä jossain välissä, kun joutaa, meneekö nuo samaan hintaan.

Vielä yksi miinus OP:ssä tuli mieleen. Palveluhinnat on pääsääsntösiesti nousussa ja vedetään kipurajalle. Nostoja tahtoo tulla vuoden välein ja kokoajan saa olla tarkkana ettei tule lisämaksuja. Pikku hiljaa olen heivaamssa pihalle omia palveluja puljusta. Eilen lähti taas säilytyksiä vähän toista tonnia myyntiin. Rahat siirtyvät Nordnettiin. Säästän säilytksessä ja valuuttan vaihdossa, vaikka joutuu vähn yli 20 ecua maksaan niin pikku hiljaa en tulee kotiin. Säästän 0,10% säilytyspalkkion, 0,20% ETF kuluissa ja sitten osinkojen valuutan vaihdon kustannukset.

1 tykkäys

Kannattaa vielä miettiä, haluatko tosiaan ostaa OP:n indeksirahastoja vai mahdollisesti valita laajemmasta valikoimasta.

Itse siirryin OP:sta pois tuskastuttuani siihen, että olivat kyvyttömiä tuomaan OST:n saataville. Ensin se piti tulla kesällä 2020, sitten syksyllä ja nyt käyttöönotosta kerrotaan alkuvuodesta 2021 määrittelemättä edes kuukautta. Olisin voinut pysyä asiakkaana, jos ETF edut olisivat pysyneet siihen asti, mutta se tarjous on voimassa vain vuodenvaihteeseen ja kun sain niin hyvän kokonaistarjouksen ml. asuntolaina, oli helppo kyllä vaihtaa. Ikävä ei tule.

OSKL eduilla saa vähän etua sekä Nordnet & Mandatum sekä parista muustakin paikasta. Ne kannattaa joka tapauksessa hyödyntää sekä ottaa huomioon harkinnassa. Siirtokuluja on kurja maksaa. Sellainen tärppi loppuun, että taisin itse onnistua siirtämään omat (listaamattomat) osakkeet OP → Nordea, kun koko salkun siirto OP:sta ei maksanut mtn. Että voihan olla ihan ok lähteä liikkeelle jollain ja sitten vaihtaa toiseen, jos tarpeet/sijoitustavat muuttuvat.

Itse käytän kumpaakin,

OP:ssa on ETF, Suomen ja Nasdaq sijoitukset pääosin isompia yhtiöitä.

OP:lla erittäin kilpailukykyiset ETF ja rahasto välityspalkkiot sekä kotimaan osakkeiden palkkiot, mutta isona miinuksena ettei tarjoomassa muiden maiden kasvupörssejä vaan pitää meklaritoimeksiannolla ostaa jos haluaa mitään eksoottisempaa.

Nordnetillä on sitten kasvusalkku jossa paljon pienempiä kasvuyhtiöitä Ruotsista, Norjasta, USA yms.

Pelkällä OP:lla ei oikeen pärjää ellei ostele vaan Suomi osakkeita tai isoimpien Nasdaq, DJ, yms.

Nordnetin käyttöliittymä kyllä pieksee OP:n, vaikka ei sekään ihanteellinen.

Kannattaa huomioida ETF:ien säilytysmaksut. Välityspalkkio on kertakulu mutta säilytysmaksut menee jatkuvasti(kuukausittain). Muistaakseni 0.08% vuodessa.

1 tykkäys

Olen varma, että asiaa on käsitelty jo ketjussa, joten anteeksi asian toistosta, mutta en haullakaan keskustelua löytänyt. Mutta Nordea viisaudessaan poisti kesällä “arvopaperikaupan tuotot” -raportoinnin. Kesken vuoden ei siis reaaliaikaista tietoa ole saatavilla vuoden tuotoista. Nordea ilmeisesti miettii korvaavaa palvelua syksyn aikana (mikäköhän heillä on syksyn määritelmä…?), mutta tarkempaa ajankohtaa ei ole julkistettu. Oletteko tekään saaneet Nordealta tarkempaa aikataulua tai oletteko onnistuneet keksimään helppoa keinoa tappioiden/voittojen laskennassa?

Kannatta nyt olla OP:n kanssa varovainen, koska kyllä alennukset loppuvat aikanaan. Sitten ostokset ovat jumissa tuolla ja se niiden 0,1% säilytysmaksu + 30e/a kulut nakertaa.Tietenkin niitä voi siirtää, jos on riittävästi per laji.

Täysin sama riski toisaalta myös Nordnetissä, mutta on mielestäni isompi kynnys nostaa hintoja kuin lopettaa alennuksia.

2 tykkäystä

Sen pitäisi tulla uuden verkkopankin puolelle - mutta en tiedä sen tarkempaa ajankohtaa kuin sinäkään, valitettavasti :sweat_smile: Jos olis twitter tili ni kysyisin aspalta/tanjalta.

Enkä ole löytänyt mistään voitto/häviö taulukkoa.

Tankkasin 777kpl Nordeaa kun on noin 7e cipale.
Tästä tulee komeat osingot vielä 2021 puolella, täytyy katsella, olihan tämä viikko sitten 6.30…
Ostelkaa osinkoimurit tätä…, kyllä kilisee kun Sammonkin tulot on tästä kiinni…!!

Mitäköhän Nordea mietti, kun poisti tuon? Luulisi, että useampaa sijoittajaa kiinnostaisi vuoden aikana tehdyt tappiot että voitot, etenkin vuoden lopulla kun kokonaisuutta mietitään… Jos tuo ei ala tulla kuntoon, niin ei kai tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin vaihtaa välittäjää.

Itse otan sieltä tilin tapahtumat excelinä ja sieltä saa suoraan ostot sekä myynnit kuluineen suodatettua. Ei mikään kätevä ja nykyaikainen tapa, mutta toimiva, koska oma rivi euromäärille, eli ei tarvitse alkaa valuuttakertoimien kanssa säätää (nämäkin kyllä löytyy excelistä).