Keskustelua välittäjistä

Erittäin hyvä huomio, en ole edes tajunnut. Tosi hyvin piilottanut tuon säilytysmaksun asiakkaan näkökulmasta :smiley:

Kiitos hyvästä tipsistä :love_you_gesture:

Osaako joku muuten vinkata mistä löytyy kaava / pistää kaava tänne, jolla Nordnetin järjestelmä laskee lainat/luotot osiossa osakekohtaisen osuuden salkusta niillä osakkeilla, joissa on lainoitusarvo määritetty. Vaikka miten koittaa laskea tuota lukua itse täsmäämään, niin aina siinä on jokin heitto.

Se on yksinkertaisuudessaan Osakkeen markkina arvo / Salkun markkina arvo.

No siinäpä vitsi piileekin, ettei se ole. Olen kokeillut:

osakkeen markkina-arvo / salkun markkina-arvo
osakkeen markkina-arvo / salkun vivuttamaton markkina-arvo
osakkeen markkina-arvo / salkun lainoitusarvo
osakkeen markkina-arvo * nykyinen lainoitusaste / salkun lainoitusarvo

Mikään noista ei täsmää NN sivujen antamaan prosenttiin

Edit: lähimmäksi menee siis osakkeen lainoitusarvo / salkun lainoitusarvo, mutta siinäkin tulee pientä heittoa. Kai se on tämä sitten ja prosentti ei päivity reaaliajassa lukujen kanssa.

Otathan huomioon vai AOT salkun? Onko sinulla monta AOT salkkua? OST salkun markkina arvoa ei tässä huomioida koska lakisääteisesti ei saa olla vakuutena.
Kävin juuri lainoitukseni läpi ja kaikki matchasi päiväheilunnan tarkkuudella. Käsittääkseni tämä sivu ei päivity reaaliaikaisesti.
Jos ei tuo kaavani ala antamaan oikeaa tulosta lähetä viestiä asiakaspalveluun. Ehkä siellä on jotain pientä vikaa lainoituksissa.

OSTi on toisella välittäjällä ja NN puolella vain yksi AOT. Eli siinä taitaa mennä juuri tuolla osakkeen lainoitusarvo / salkun lainoitusarva kaavalla, mutta prosentti ei päivity reaaliajassa. Eipä tuolla pienellä heitolla ole merkitystä, mutta alkoi vaan niin saakelisti häiritä, (varsinkin kun itselle selvisi tässä aiemmin miten päivittäinen lainakorko muodostuu ja miten sen luulin muodostuvan) kun en saanut laskelmia täsmäämään :smiley:

1 tykkäys

Ei ole käynyt minulla koskaan vaikka lisännyt usein moinia tickereitä samaan graafiin. Olet siis poistanut ne hiiren vasemmalla klikillä tickerin kautta ja sitten remove?

Kumman välittäjän foorumin tietäjät valitsisivat OST:n käyttöön: Nordean vai Nordnetin (AOT täällä)? Kauppaa olisi tarkoitus käydä melko maltillisesti (1-3 kauppaa per kuukausi) koti- ja ulkomaisilla osakkeilla, eivätkä ostojen kertasummat tule nousemaan myöskään tähtitieteellisiksi.

1 tykkäys

Voin tähän kommentoida, että Nordealla on aivan hirveetä käydä kauppaa verrattuna Nordenttiin. Jatkuvaa tunnistautumista jne. Laitoin viikolla asiasta palautetta Nordeaan. Toivon että kaikki muutkin, joita asia ärsyttää,pistäisivät viestiä.

Kaupankäyntikulujen puolesta itse siirryin Nordeaan, ajatuksena että voin OST:llä veivailla myös pienemillä summilla harvakseltaan.

Käytettävyydeltään sanon Nordnet, kulujen puolesta Nordea.

3 tykkäystä

Nordean Investorissa (profiiliasetuksista löytyy) voit itse määrittää kuinka paljon haluat tunnistautumista tai varmennusruutua osakekaupassa, vaihtoehtoina a) vahvistustunnus vaaditaan aina, b) vahvistustunnusta ei vaadita, näet yhteenvedon ennen toimeksiannon rekisteröintiä tai c) vahvistustunnusta ei vaadita. Eli pieni PEBKAC-tilanne tässä.

Asetuksista voi myös kustomoid automaattisen uloskirjauksen aikarajan, ulkoasun, fontin koon, valikon sijainnin, kurssihälytysten toimitustavan ja muuta.

4 tykkäystä

Nordean käyttöliittymä on varsin kankea - joskin Investoria (ainakin Nordean itsensä mukaan) kehitetään pikkuhiljaa. Esimerkiksi oman salkun kehittymistä esittävät grafiikat puuttuvat tyystin. “Aloittavan sijoittajan” (Nordean itsensä käyttämä termi) tasolla ollessa kulut alle 800 euron kaupoissa ovat vain 1%, joten siinä mielessä Nordea saattaisi olla käyttöösi sopivampi. Olen siis samaa mieltä kuin @Pikku-Ipo - käytettävyydeltään Nordnet, kulujen puolesta Nordea.

Nordean asiakaspalvelu on omasta mielestäni mennyt viimeisen puolen vuoden aikana huomattavasti heikompaan suuntaan. Itsekin keväällä kommentoivat sijoituspuolen asiakaspalvelun ruuhkaantuneen pahoin - ja varmasti näin onkin, mutta harmillista kun ruuhkan aiheuttamaa painetta pyritään purkamaan asiakaspalvelijoilla, jotka osaavat toimia “vähän sinnepäin” -mentaliteetilla. Yleensä vastauksen erinäisiin epäkohtiin saa nopeammin ja tarkemmin täältä Foorumin kautta. :slight_smile: Kaikista havaituista epäkohdista on suositeltavaa lähettää palautetta Nordealle, jotta palvelut kehittyvät. Toivovat myös itse tehtävän niin.

Tervetuloa meidän sijoittajien joukkoon, tähän jää koukkuun - ja hyvä niin! :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Loistavaa! Kiitos @Sedimenttisukeltaja, kun korjasit!

Nordean OST ollut itselle vähän sellainen “buy the dip” -tili minne olen räiskinyt markkinan mukana tulleita. Viime viikolla tankkailin 6 uutta osaketta useassa osassa sinne, niin meinasi kyllä hermo mennä tuon tunnistautumisen kanssa.

Itseasiassa itsellä oli sellainen asiakas kokemus Nordeasta, että laina puolella ovat olleet mulle vähän nihkeitä. Mutta tän vuoden aikana onnistuin tuuttaamaan rahaa ns. libmoon, jolloin rahat eivät oikeastaan missään. Soitin aspaan, että mitäs nytten. Meklari soittelin about 10min päästä ja selvitti tilanteen hyvin selkeästi sekä nopeesti.

Itselläni AOT NN ja OST Nordea tällä hetkellä (Nordea jäämässä pois kylläkin). Jos haluaa käydä pienillä summilla kauppaa / kk, niin suosittelen Nordeaa, koska 1% kulut alle 700€ kaupoissa kotimaahan mahdollistaa vaikka vain 1 osakkeen oston kerrallaan järkevillä kuluilla. NN taas vaatii 1-3 kauppaa / kk n. 700€ kertaostot, jotta kulut järkevät, koska minimikulut 7€ / kauppa tuolla voluumilla. Nordea on huomattavasti raskaampi käyttää, mutta pienillä kauppamäärillä ja pitkällä holdilla, ei niin paha kuluihin nähden. Lyhyttä kauppaa en suosittele, koska puuttuu stop/lossit sun muut.

Edit: itselläni ei myöskään ole mitään kk-maksuja Nordeassa, eli jos joutuu maksamaan sen oliko 4€ / kk, niin tasottaa kyllä NN suhteen tilannetta, jos omat pankkipalvelut ei ole Nordeassa.

2 tykkäystä

Hieno juttu, että tilanne ratkesi hyvin ja nopeasti! :+1: Omat erinäiset keissini ovat olleet pääosin ns. pikkuasioiden viilailua ja näissä tosiaan omasta mielestäni askel on ollut hieman heikompaan suuntaan. Viestiketjuissa asiakaspalvelija A vastaa samaan asiaan toisin kuin jatkokysymyksen jälkeen asiakaspalvelija B. Tuntuu siltä, että viestiruuhkaa (?) pyritään purkamaan mahdollisimman nopeasti ja samalla vastausten laadusta tinkien. Mutta tästä huolimatta olen isossa kuvassa tyytyväinen Nordean asiakas ja omiin tarpeisiini palvelut ovat hyvässä hinta/laatu -suhteessa.

Tässä muuten vielä alla @N.K :n jakama Nordean Tanja Erosen twiitti. Itse laitoin palautetta kyseisen lomakkeen kautta menemään ja sain vastauksen parissa päivässä.

2 tykkäystä

Kiinnitin tänään huomiota Nordnetin OSTini tuottoprosenttiin, joka näyttää 48% YTD. Varoja tilillä on kuitenkin 53% enemmän kuin mitä olen sinne itse laittanut ja tämä sai minut pohtimaan että miten tuo tuotto-% oikein lasketaan kun tuossa on 5%-yksikön heitto. Kaiken lisäksi en ole tallettanut kaikkia varoja 1.1, vaan suurin osa on laitettu huhtikuussa ja osa vielä kesälläkin, joten käytännössä tuotto on ollut vieläkin kovempi, koska iso osa varoista ei ole ollut tilillä koko vuotta.

Sitten löysin tämän Nordnetin dokumentin siitä miten tuon tuoton laskevat niin ajattelin jakaa jos joku muukin on tätä ihmetellyt: https://nordnet.se/download/18.662200bb1740af69c639ebab/1602532864634/FI2020_AccountReturns.pdf

Malli on todella yksinkertainen. Käytännössä vain kerrotaan päivittäiset salkun muutosprosentit keskenään ja tästä saadaan salkun kokonaistuotto.

Tämähän toimii hienosti, jos tilille ei laiteta merkittävästi lisää varoja, mutta esim. omassa tapauksessani tämä vääristää tuloksia yllättävän paljon. Alkuvuonna minulla oli vain vähän varoja OSTilla kun nähtiin isot negatiiviset prosentit koronadipissä. Eli vaikka tappioprosentit olivat isoja, absoluuttiset euromäärät eivät. Kun sitten taas siirsin varoja muualta ja kevään/kesän aikana sain OSTin täyteen ja nähtiin nousua, olivat nämä nousuprosentit euromääräisesti paljon isompia, mikä johtaa tuohon mielestäni suhteellisen isoon vääristymään tilin tuottoprosentissa.

Eihän näillä prosenteilla sinänsä ole väliä, mutta kun haluaisi kuitenkin, että tuotot olisi eri vuosien välillä jotenkin verrannollisia keskenään vaikka on eri palveluntarjoajia ja tilimalleja jne. niin pitää varmaan kehittää itse joku oma excel-malli, jossa nämä kaikki saa jotenkin yhteismitallistettua…

4 tykkäystä

Tämä Nordnetin mallihan juuri on yhteismitallinen. Jatkuva nettosäästäminen ei tällä mallilla pienennä vuosituottoja. Hauskoja lukujan se välillä tuottaa. Minulla oli Nordnet salkussa vain Smart15 ennen kuin aloin sinne kesällä siirtämään rahaa enemmän. Samaan aikaa ytd -16% ja +10702e.

1 tykkäys

Eikös tuo jatkuva pääoman lisääminen vääristä myös jos vertaillaan oman salkun tuottoa vaikkapa jonkin indeksin tuottoihin?

Eikös se ole ns. kovempi jos vuoden aikana saa vaikkapa saman tuoton kuin vertailukohde, jos pääomaa on lisätty vaikka kuukauden välein, jolloin osa pääomasta ei ole kerennyt vielä tuottamaan kovinkaan pitkään, vai huomioidaanko tuota jotenkin?

Tuo Nordnetin malli on sama millä esim. rahastot ilmoittavat tuottonsa, eli ns. TWR-malli, jota itsekin käytän.

Se eliminoi lisätyn ja vähennetyn pääoman vaikutuksen ja ilmoittaa vertailukelpoisen tuoton.

1 tykkäys

Oli kyllä taas vahvaa suorittamista Nordealla tänään… Kaikki osakekaupat jumissa, välillä koko osakesalkku hävisi kokonaan, välillä näkyi, mutta mitään ei saanut ostettua. Ehkä loputkin rahat syytä siirtää nordnettiin.

2 tykkäystä