Keskustelua välittäjistä

Minulla ei ole koskaan käynyt näin 5-numeroisillakaan siirroilla. Kaikki rahansiirrot olen tehnyt samasta pankista ja summissa on vaihtelua 3-numeroisen ja 5-numeroisen välillä.

1 tykkäys

Itselläkin 5-numeroinen siirtynyt ongelmitta muutaman minuutin sisään. Jos tänään ei näy niin uudestaan yhteyttä vaan.

1 tykkäys

OP taas pitää piensijoittajan puolia eikä anna keventää omistuksia :slight_smile:

5 tykkäystä

Joka aamu melkein ollut nyt, olen laittanut useasti palautetta. Pyydän, että jokainen kenelle myös tullut tuo ongelma, niin laittakaa palautetta, muuten ei tapahdu mitään.

Voiko olla, että on kävijämäärästä riippuvainen vai mikähän siellä? En ole saanut vastausta palautteisiin vielä.

1 tykkäys

Aamulla MandatumTraderissakin oli joku häiriö minkä saivat kyllä kuntoon.

Ei ole vielä vuorokaudessakaan rahoja ilmaantunut, Traderin tuki koittaa selvitellä Saxolta. Epäilivät voisiko olla siellä pankissa jotain turvatarkastuksia missä käyttötilini. Sieltä suuremmatkin summat aiemmin siirtyneet sukkelasti ilman kyselyjä.

Itselläni Nordnetin mobiilivarmenteella kirjautuminen temppuili aina toisinaan, mutta kun vaihdoin 4 vuotta vanhan puhelimen tuoreempaan niin sen jälkeen toiminut luotettaavasti. Kirjautumisen helppoudessa mobiilivarmenne näppärämpi kuin pankkitunnuksilla kirjautuminen. Paras vaihtoehto olisi jos voisi käyttää kumpaa tahansa, jolloin aina olisi backuppi.

Itse kirjaudun arvo-osuustileilleni keskimäärin vähintään kerran päivässä, mutta kauppoja teen harvemmin kuin kerran viikossa, jolloin joku sellainen kirjautumisvaihtoehto voisi olla ok missä salkun tapahtumia pääsisi seuraamaan kiinteillä tunnuksilla ja kaupankäyntiin vaadittaisiin vahva kirjautuminen. Itse en näkisi kovin suurena riskinä ja vahinkona sitä jos joku viekkaudella pääsee katsomaan mitä salkussani on jos siitä ei olisi mahdollista tulla taloudellista vahinkoa.

2 tykkäystä

Itsellä ei OP toimi vieläkään. Mobiili toimii, verkko ei. Huonona puolena mobiilin kautta en voi käydä kauppaa osakkeilla mitä haluan veivailla…

Siirsin rahaa normaaliin tapaan Nordnetille käyttäen reaaliaikaista talletusta. Talletuksen mentyä “läpi” tuli ilmoitus että jotain meni pieleen ja rahat siirtyvät tilisiirrolla. Kauanko noissa tilisiirroissa mahtaa kestää keskimäärin?

Se normi eri pankkien välinen aika. Varmaan maanantaina rahat siirtyneet. Yleensä ottaa sen yhden yön yli.

1 tykkäys

Itsellä tuli kerran tuo. Meni muistaakseni 2 arkipäivää, eli näkyi kolmantena päivänä (ma siirto → näkyi ke)

1 tykkäys

Kiitos vastauksista. 01:00 aikaan tänään siirsin niin ehkä hyvällä tuurilla sitten maanantaina, mutta viimeistään tiistaina saa laitettua rahat haisemaan.

Meni elokuussa hermo Nordnetiin, kun tajusin kuinka paljon olin jo kuluneena vuonna menettänyt rahaa välityskuluihin. 15€ välityskulut ovat aivan naurettavat verrattuna Degiroon ja Interactive Brokersiin. Avasin tilit näihin molempiin. Nyt pystyn ostamaan helposti pienissäkin erissä ja siten vähentämään riskejä ja myös parantamaan tuotto-odotuksiani. Ostan yleensä vähintään neljässä erässä. Helpottaa etenkin volatiilien kasvuosakkeiden pilkkimistä pikkuhiljaa dipeistä (esim. CRWD, DDOG).

Myin vain vähän voitolla/tappiolla olleet assetit Nordnetista pois ja ostin takaisin Degiron ja IB:n uusille tileilleni. Haluaisin päästä eroon lopusitakin Nordentin tilillä olevista asseteista, niitä on siellä enää onneksi vain 6. Haluaisin siirtää nämä uudelle välittäjälle myymättä pois (ovat 25-90% plussalla).

Minulle on epäselvää paljonko siirtämisestä koituu kuluja. Nordnetin meklari taisi puhelimessa todeta, että he veloittavat siirrosta 50€ per assetti. Aloin spontaanisti nauraa. Mutta ei tämä oikeasti naurata. Haluaisin päästä överihintaisesta Nordnetista eroon lopullisesti ja vähentää käytössä olevien tilieni määrää.

Miten tällaiset siirrot käytännössä hoidetaan ja paljonko tulee hintaa? Olen yrittänyt lueskella esim. näitä ohjeita Fund Your Account | Interactive Brokers LLC mutta hieman tuntuu epäselvältä. Olisi kiva kuulla joltain kokeneelta ohjeistusta. Joudunko esim. tosiaan maksamaan Nordnetille tuon 50€/assetti vai onnistuuko siirto jotenkin muuten. En haluaisi ihan periaatteessa enää maksaa Nordnetille euroakaan mistään.

7 tykkäystä

Kyllä joudut maksamaan, en usko että kukaan välittäjä tekee siirtoa ilmaiseksi.

Arvopapereiden siirto Nordnetissä olevien salkkujen välillä 30 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
Arvopapereiden siirto Nordnetistä (pohjoismaiset arvopaperit) 30 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
Arvopapereiden siirto Nordnetistä (muut arvopaperit) 50 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto

Miksi ne pitäisi siirtää? Ei säilytyskuluja nordnetillä. Myy sitten kun myynnin aika.
Ost tietenkin eri asia.

1 tykkäys

Lähinnä koska haluan Nordenetista eroon ja Ihan selkeydenkin vuoksi. Enkä halua maksaa 15€/osto, jos lisäilen noihin positioihin vielä myöhemmin. Maksan mieluummin ostoista 0,5-1€ .

1 tykkäys

Ostat sitten lisää Degirolle. Sitten kun tulee myynnin aika myyt ne Nordnetiltä. Ei ole mitään parempaakaan tapaa jos et halua maksaa kalliita siirtokuluja.

1 tykkäys

Käytän nykyään eniten Interactive Brokersia. Loistava ja halpa. Ehkä vaan maksan Nordnetille vielä viimeisen kerran - bitter end. On selkeämpää, kun ei ole omistuksia siellä täällä. Henkilökohtainen preferenssi. Ja rehelllisesti sanoen ketuttaa nykyään joka kerta, kun NN:iin kirjaudun. Käytännössä mun siis täytynee antaa NN:lle toimeksianto puhelimitse tai viestillä. Onko jollan käytännön kokemusta näistä käytännön toimista?

1 tykkäys

Itse yritin samaa temppua keväällä, eli päästä eroon NONnin palveluista. Onnistuin 96 prosenttisesti :laughing:

Vaikka hukkasin rahaa siirtokuluihin (eli myin / ostin vain siirtääkseni papereita, en siksi että olisi ollut muuta tarvetta myydä mitään) ja nollasin hankinta-aikalaskurit, oli NON tuli pakko jättää käyttöön, sillä kahta salkussa ollutta lappua ei uudelta välittäjältä löytynyt.

Selkeämpää elämä toki on, kun yhtä lappua on vain yhdessä paikassa, mutta maksaahan siitä piti, 18 euroa per lappu (15 € per myynti NONnille ja 3 euroa per osto uudelle välittäjälle). Ja pitää vielä myöhemmin uudestaan, maksaa siis, verojen muodossa.

1 tykkäys

Käyttääkö moni tuota Mandatumia? Kafferoomin puolelle tuli hyvä huomio jonka itse olin missannut. Osakesäästäjien jäsenenä pääsee mandatum plus tasolle heti. Etf ostojen kohdalta se tarkoittaisi kulujen puoliintumista vs Nordnet jota nyt käytän. Minkälaisia kokemuksia?

Itsellä käytössä Nordnet ja Mandatum, kummatkin OSKL:n jäsenedulla.

Nordnetilla ostan kk-säästöön ETF:t ja siellä on myös osakesäästötili. Mandatumilla ostan AOT-osakkeet, sillä heille ei voi vielä siirtää osakesäästötiliä.

Koska “riskilaput” menevät AOT:lle, niin OST:n sisältö on 100% suomalainen. Nordnetilla kulut 7e ja Mandatumilla 6e, eli ei tässä kauheasti hävitä.

Nordnetin käyttöliittymä selkeämpi kuin kumpikaan Mandatumin omista, siihen ne plussat loppuivatkin. Ja toki Superluotto, mutta sitä en itse käytä.

3 tykkäystä

Itselläni vähän sama homma. Mulla on ollut Degiro käytössä vuoden alusta Nordnetin rinnalla.

En kuitenkaan luovu Nordnetistä kokonaan, koska

  • Degiron salkkuun ei voi enää ostaa Suomi-lappuja
  • Degiro ei tarjoa osakesäästötiliä