Keskustelua välittäjistä

Niin, Osakesäästötilikin mulla on vielä NN:ssa. Voisin senkin siirtää pois vaikka omaan pankkiin. Varmaan veloittavat tuostakin toimenpiteestä enemmän kuin mikään muu välittäjä/pankki. Noh, virheistä oppii ja kokemusta karttuu. Pikku juttuja nämä taloudelliset menetykset 20 vuoden kuluttua. Interactive Brokerissa ja Degirossa saa poljettua aktiivisen sijoittajan juoksevat kulut todella alas.

Ost:n lopettaminen taitaa olla 50€ Nordnetilla kun joskus sitä kyselin. Kovia on hinnat toimenpiteillä kieltämättä.

Onko sulla hinnastoa postata?

Olen kyllä kovin tyytyväinen ollut Nordnettiin, vaikka etf kksäästöön tuli pieni kustannus. Säästö etf valikoima on laajentunut mukavasti. Jos nuo suorat etf ostot laskisi edes 10e/per kauppa tasolle, en näkisi mitään syytä vaihtaa pois :confused:

10€ olisi edelleen yli 10x hinta verrattuna Interactive Brokersiin.

Se on totta mutta teen loppupeleissä niin vähän kauppaa, etten koe vaivan väärtiksi. Ja eikös näillä degiro/ib/lynx joudu itse jotain lappuja lähettämään verottajalle?

2 tykkäystä

Vähän kauppaa tekevälle ja lähinnä kuukausisopimuksella rahastoihin tai ETFiin sijoittavalle ei niin väliä. Tähänhän Nordnetin strategia selkeästi perustuukin. Paljon halvemmaksi ETFiin sijoittaminen tosin tulee IB:ssä tai Degirossa - ja voi jopa yrittää ostaa dippejä eikä aina se 5. päivä. Aktiivisemmin kauppaa käyvät ja etenkin USA-osakkeisiin sijoittavat tajuavat siirtyä muualle.

Kyllä: ulkomaisia välittäjiä käyttäessä joutuu itse tekemään n. 30 min homman naputellakseen tiedot verottajalle.

2 tykkäystä

Unohtui kokonaan mainita: Interactive Brokersissa voi ostaa fracmentary shareseja (onko tälle jokin vakiintunut suomennos?). Voi siis ostaa vaikka Amazonia 200€ erissä (välityskulu 1$). Tämä on tosi hieno juttu!

1 tykkäys

Muista myös IB:n Tiered-hinnoittelu, jossa palkkio on n. 0.35 USD per kauppa. Koskee myös fractional shares -kauppoja. Kääntyisikö se vaikka ”osakkeen murto-osaksi” parhaiten.

1 tykkäys

Jotta noilla kuluilla on oikeasti väliä oletan että teet paljon kauppaa. Itselläni on tänä vuonna satoja toimeksiantoja. Onko tuo 30minuuttia nyt arvio vai kokemus? Jos naputtelee väärin voi tulla kalliiksi maksella jälkiveroja tai jos maksaa vahingossa liikaa.
Minunkin mielestä tietyillä kauppapaikoilla saksa/usa/kanada Nordnet on liian kallis mutta pohjoismaissa hyvin kilpailukykyinen. Jatkuvien kulujen puute hyvin mieluista. Superluotto todella joustava ja tarjonnut tälle vuodella melkein viisinumeroisen summan verran voittoja mitkä olisivat jääneet muuten pöydälle. Osake/rahasto/etf valikoima hyvä. Nordnet ei ole täydellinen mutta minusta suhtaudut siihen aivan liian negatiivisesti.

4 tykkäystä

Olen myös erittäin tyytyväinen Nordnetin asiakas. Osakesäästäjien jäsenenä kotimaiset kaupat 7€/kauppa. Käyn kauppaa harvakseltaan ja USA osakkeita ostanut muistaakseni viimeksi 2015.

Parasta Nordnetissa on selkeys, kuvaajat, käyttöliittymä, datan määrä& laatu ja plussaa superluotto ja Shareville. En ole löytänyt laadultaan yhtä miellyttävää alustaa kun kokemuksina on OP, Nordea, Danske ja Degiro.

Mulla on danskessa myös AOT. Käyn siellä tekemässä ulkomaisten osakkeiden ostot hintaan 5€/kauppa.

Degiro löytyy myös edelleen. Sitä en käytä koska käyttäjäkokemus on mielestäni heikko.

2 tykkäystä

Nordnet on kyllä hyvä selkeyden ja käytettävyyden vuoksi. Valuuttatilit on plussa. Kuukausisäästö erittäin hyvä ominaisuus. Suosittilisin kyllä aloittajalle ensimmäisenä vaihtoehtona.

Itsellä on asuntolaina Nordeassa, joten siellä on myös ilmaiseksi kakkossalkku. Käytettävyys on huomattavasti huonompi, mutta 1% kulukatto mahdollistaa pienet kaupat. Valuuttatilejä ei ole, joten Nordea vaihtelee itse kohtuu isoilla kuluilla esim. kaikki osingot euroiksi. Ei tuokaan mikään optimi ole.

3 tykkäystä

Hei. Toivottavasti tämä on oikea paikka kysyä. Kysymykseni koskee Nordnetin kautta ostetuista ruotsalaisista osakkeista.

Pidän kirjanpitoa rahan käytöstäni ja ihmettelin kun tilit eivät millään täsmää. Onneksi pystyin rajaamaan ongelman ja se koskee perjantaina ostamiani ruotsalaisia osakkeita. Oletteko te muut huomanneet, että tapahtumalaskelmissa ilmoitetut summat eivät täsmää sen kanssa mitä tililtä veloitetaan? Samaa ongelmaa ei nimittäin ollut norjalaisten osakkeiden kanssa.

Onko tähän jokin järkevä syy vai onko kyseessä bugi?

1 tykkäys

Valuuttakurssit ja Nordean iso spread valuuttamuutosta tehdessä yhdessä mahdollisesti syy. Itse lähdin pois Nordealta juuri tuon takia, kun Nordea vetää erittäin huonolla kurssilla valuuttaamuunnokset. Ei ilmeisesti aina, mutta oman kokemuksen mukaan useimmiten.

2 tykkäystä

Voitko laittaa lukuja tänne? Jos et halua jakaa näitä niin lähetä kyselyä asiakaspalveluun ja jaa sitten vastaus myös meille. Minullakin on ollut juuri perjantain kruunu kurssin kanssa pientä ongelmaa.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta, mutta kyse on tosiaan Nordnetista :slight_smile:

1 tykkäys

Voi apua, ton siitä saa kun kirjottelee ennen toista kuppia kahvia. =D

3 tykkäystä

Moikka :slight_smile: Voin laittaa. Laitan vaikka tässä yhden esimerkin…

2 tykkäystä

Siis pienestä summastahan tässä on kyse, mutta väärin se silti on :slight_smile:

1 tykkäys

Ainakin sinulta vaikuttaisi puuttuvan valuuttatili? Valuuttatilillä säästää EUR/SEK kuluissa.

Esimerkki Nordnetin verkkosivuilta: Asiakaspalvelu | Nordnet

Tehdessäsi valuutanvaihdon itse valuutan osto- ja myyntikurssin erotus on 0,15 % riippumatta vaihdettavista valuutoista. Valuutanvaihtokulu on tällöin 0,075 %. Jos esimerkiksi valuuttakaupassa käytettävä EUR/USD kurssi on 1,32, valuutanvaihtokulujen jälkeen vaihtokurssiksi tulee ostettaessa 1,32099 ja myytäessä 1,31901.

Mikäli sinulla ei ole käytössä valuuttatilejä ja teet kaupan ulkomaisella arvopaperilla, kauppasumma ja välityspalkkio veloitetaan eurotililtäsi ja Nordnet tekee valuutanvaihdon puolestasi toimeksiannon toteutuessa. Tällöin osto- ja myyntikurssin erotus on 0,50 % valuuttaparista riippumatta eli valuutanvaihtokulu on 0,25 %.

3 tykkäystä