Keskustelua välittäjistä

Voiko Nordnetin luottoa käyttää osakeanneissa arvo-osuustilillä, joka luotolle toimii vakuutena?

Voi käyttää tai ainakin itse olen käyttänyt. Juustotilillä ei tietysti toimi.

1 tykkäys

Toimiiko muilla Mandatum ja / tai kaupat Osloon normaalisti?

Yritän päästä eroon Everfuelista, ja toimeksianto kyllä päivittyy pienellä viiveellä, mutta vaikka se näkyy apissa, niin kauppoja ei synny (limit toimari selvästi alle markkinahinnan).

Oslon pördessä päivitykset viikonloppuna, itseltäni lentänyt Nordnetissä kaikki stopparit ulos eli piti laittaa uusiksi.

Koitan siis nyt laittaa toimaria, mutta kauppoja ei synny.

Nordnetin tiedote tähän liityen:

Noniin, eli Saxo ei nyt jostain syystä pelaa yhteen Oslon kanssa. Toimaria ei saa jätettyä kuin limittinä (ei siis edes markettina), ja kun se muutaman minuutin kuluttua ilmestyy näkyviin, ei se kuitenkaan toteudu. Prkl.

Soita asiakaspalveluun?

1 tykkäys

Mandatumin aspa totesi, että “muutoksia Norjassa, kauppapaikkoja nimiä muutettu, liittynee siihen, soita Saxon meklarille”. Saxon meklari ei ollut tietoinen muutoksista, sanoi, että toimari näkyy mutta jostain syystä ei toteudu. Yritin ehdottaa, että jos toimarin on Saxon järjestelmässä nimellä jollaista ei ole enää olemassa (kauppapaikan ja / tai lapun nimeä), niin eiväthän ne varmaan kohtaa. Lupasi varmistaa että laput menevät kaupaksi, vielä ei näy apissa muuta kuin vanha toimarini.

Harmillista säätöä +60 % päivänä :smile:

E: TVllä myös vanha ticker, ei päivity.

E2: Nyt ei saa edes jätettyä järkevää limittitoimaria meklarille korjattavaksi. Sopiva limitin hinta on liian kaukana markkinahinnasta, järjestelmä ei hyväksy sitä.

E3: Mandatumin apin kautta (Everfuel) toimeksiannot eivät mene läpi, Saxon meklari ei saanut puoleen tuntiin kauppoja tehtyä.joten yritin tietokoneelta. Sitä kautta tehty toimari toteutui heti. En ymmärrä miksi, mutta ei ilmeisesti ymmärrä nyt palvelun tarjoajakaan :grimacing:

Vinkkinä yleisesti elämään: yksikään aspa ei oikeasti voi vastata “Ei kiinnosta, soita jollekin muulle”

1 tykkäys

Nordea näyttää keskustelevan Oslon uuden systeemin kanssa jokseenkin normaalisti.

iOS Yahoo ei ainakaan anna mitään sykettä Oslon pörssiin… Jos jollain jotain kikkakolmosta jolla saa skulaa niin otetaan mielellän vastaan, tai sitten vaan odoteltava… -_-

Ennen kuin kehtaan nolata itseäni ja kysyä asiaa välittäjältä, kysytään asiaa täältä mikä on mietityttänyt viime aikoina. Olen ennen tehnyt kauppoja siten, että olen myynyt suoraan laitaan tai ostanut laidasta. Viime aikoina olen kuitenkin lähtenyt pilkkimään vähävaihtoisissa osakkeissa ja törmännyt seuraavaan esimerkkiin.

Teen ostotoimeksiannon 1 000 kpl hintaan X,XX. Ostolaitaan ilmaantuu näkyviin esimerkiksi 700 kpl kyseisellä hinnalla. Kun sitten joku myy tälle ostotasolle vaikka 2 000 kpl, toteutuu minulta ainoastaan tuo 700 kpl. Välillä sitten kauppaa osakkeella käydään mihin hintaan tahansa, mutta sitten paljon myöhemmin toteutuu tuo puuttuva 300 kpl.

Eikö toimeksiantoni pitäisi mennä kokonaisuutena markkinoille ilman, että joku “kiilaa” väliin? Vai kikkaileeko käyttämäni välittäjä tässä välissä jotain päiväkauppaa ja on sitten ostanut loppupäivästä osakkeet tähän hintaan?

Jos laitat 1000kpl ostoon niin se 1000kpl pitää tulla ostolaidalle näkyviin ellei joku nappaa välittömästi osan siitä. Jos taas samalla ostotasolla on useampi toimeksianto ja joku myy laitaan niin käsittääkseni välittäjät tekevät kaupat ensiksi oman putiikin sisällä eli esim. NON-NON (jos siis myynti- ja ostotoimeksianto kohtaavat kahden NON-sijoittajan kesken) ja vasta sitten muille välittäjille menee loput.

1 tykkäys

Olen tosiaan tänään tehnyt aamupäivällä ostotoimeksiannon. Käytetään esimerkkilukuja:

  • Ostotoimeksianto 1000 kpl tasolle X.XX, ja samalle tasolle ei ole muita toimeksiantoja.
  • Ostotoimeksiantona näkyy 700 kpl
  • Myöhemmin joku muu laittaa samalle tasolle 2000 kpl ostotoimeksiannon minun jälkeen.
  • Joku myy tälle tasolle 2000 kpl, minulta toteutuu tuo 700 kpl ja joltain toiselta 1300 kpl.
  • Tämän jälkeen kauppaa käydään korkeammalla hinnalla ja välillä myös tällä ostotoimeksiantohinnalla, ei kauppoja minulle.
  • Yhtäkkiä toteutuu taas 100 kpl ja hieman sen jälkeen 50 kpl kauppoja minulle. Tässä välissä toki samaan hintaan kauppoja tapahtuu jollekin muulle.
  • Tällä hetkellä siis minulle on tullut lappuja 850 kpl ja 150 kpl uupuu. Sille ostotasolle mille olen toimeksiannon tehnyt näkyy tällä hetkellä vähemmän lappuja.

Pankin järjestelmissä koko ajan siis näkyy oikein ostotoimeksiantoni, mutta ihan kuin markkinoille siitä päätyisi pieni osa kerrallaan. Ehkä on parempi jatkaa sijoittajauraa ostelemalla suoraan laidoista. Laitoin nyt esimerkkiin tasaluvut, jotta edes jotenkuten onnistuisin selittämään tilannetta. Tämä ei siis ole ensimmäinen tapaus kuin tämmöistä on tapahtunut. Tähän asti olen kaikki lappuni päivän aikana saanut haluamaani hintaan, mutta entäs jos illalla kukaan ei niitä enää ostaisikaan?

Mikä välittäjä kyseessä? Ei kyllä heti aukea minulle miksi noin tekisi, liekö pankin järjestelmissä ongelmia?

Välittäjä on Nordea. Tosiaan ensimmäisen kerran huomasin samanlaisen tapahtuman vajaa kuukausi sitten, mutta en jaksanut silloin päätäni vaivata, kun lopulta sain laput haluamaani hintaan. Täytyy kysäistä Nordeasta asian perään.

Mahtaako sinulla tai sitten muilla olla käytössä ns. jäävuoritoimeksiannot (selitetty Nordean sivuilla) - tai voisivatko triggerirajat vaikuttaa? Muuta en keksi nyt, kannattaa tosiaan kysyä pankista. Vaikuttaa erikoiselta. :thinking:

Mikäköhän Nordnetillä syynä että jenkkiosakkeiden hinnat lagaa niin pahasti vai onko kaikilla välittäjillä sama? Mistä nuo osto/myyntilaidat oikein tulee?

Osto/myyntilaita ja hinta näyttää ihan erilaiselta kun vaikka Tradinviewssa tai Yahoo finance. Jopa NN salkussa näkyvä osakkeen tämän hetken hinta ja NN osto/myynti sivulla tämän hetken kurssi ei täsmää.

Ellet ole ostanut lisäpalvelua, Nordnetin hinnat on 15min viivästettyjä kaikkialla paitsi ostomyynti ruudussa.

3 tykkäystä