Keskustelua välittäjistä

@KalleH Olen kanssasi aivan samaa mieltä! Välittäjän valinnassa on niin monia näkökulmia, joita tulee ottaa huomioon. Turha täällä on mielestäni mitään ristiretkeä Nordnetia vastaan käydä.

Itse olen ollut tyytyväinen NN palveluihin muutamasta syystä:
A) Verotus toiminut tähän asti moitteetta
B) “Tapahtumat ja laskelmat” -sivu on näppärä ja erilaisia hakuja on helppo tehdä
C) Hieman korkeampi kaupankäyntikulu pakottaa minut oikeasti tutustumaan kohteeseen ennen sijoitusta. Itsellä ei toistaiseksi riitä merkit lämiä 1000-1500€ positioita kaikkiin kiinnostaviin yhtiöihin. Tuo 15€ on loppujen lopuksi suht helppo kohtuullistaa katsomalla muutaman sentin heilahdus (esim. 10€x100kpl kaupassa)
E) Isossa kuvassa itselle ei ole kuitenkaan merkitystä muutamalla eurolla, koska teen tätä pitkäjänteisesti. Normaalisti kauppaa on kk-säästön lisäksi muutaman kerran vuodessa.
F) Ajattelen myös tulevaisuutta. Vaikka nyt ei lainoitus, PB tai muut ole ajankohtaisia, mutta tulevaisuudessa toivottavasti ovat
G) Olen oppinut tuntemaan NN käyttöliittymän, ja löydän sieltä tarvitsemani tiedon yleensä nopeasti.

Itsellä kakkossalkku Lynxissä, mutta en koe sitä kovin intuitiivsena palveluna:

  • Rahansiirto on aina yhtä hankalaa. TIlitiedot on piilotettu hyvin.
  • Valuutanvaihtoon oli ohjeet ostaa valuuttapositio, mutta ilmeisesti helpompikin keino olisi
  • Osto Kanadan pörssistä maksoi enemmän kuin NN, koska välityspalkkio riippuu osakkeiden määrästä. Olin vain liian laiska siirtääkseni rahaa enää pois Lynxistä ja sitten NN.
  • Tilinhallinta ja kaupankäyntijärjestelmä erillään
  • Tarjoaa Nordnetia laajemmat markkinapaikat ja yleensä halvemmat hinnat
  • Olen kuitenkin päättänyt, etten osta sinne enää uusia positioita, vaan myytyäni vanhat siirrän rahat pois ja lopetan tilin. Ehkäpä tutkin seuraavaksi Mandatumin palveluita.

Oma sijoitussuunnitelmani on sijoittaa kuukausittain rahastojen kautta ja kerätä käteistä hetkiin, jolloin osakepoiminnalle on kysyntää. En toki pahastuisi, jos Yhdysvaltalaisten osakkeiden kaupankäyntikulut laskisivat vaikkapa pohjoismaiden tasolle.

On muuten hyvä muistaa, etteivät ilmaiset palvelut ole ilmaisia:

“The trading firms can make money by picking up the tiny spreads between the prices offered by buyers and sellers, or by trading on any gap between the futures market and stock prices.” - Brokers Profit From You Even If They Don’t Charge for Trading - Bloomberg

7 tykkäystä

Muutaman tunnin päälle viikon rahansiirrosta ja ticketin tekemisestä kesti, mutta nyt rahat ovat siirtyneet. Kyllähän tämä selvittelyjä hankaloittaa kun välissä on niin monta toimijaa. Mandatumin asiakaspalvelukaan kun ei taida päästä selvittelyssä Saxo pankkia pidemmälle ja yhtenä välikätenä tässä oli vielä Paytrailin tässä siirrossa käyttämä Nordea. Ehkäpä sitä helpommin joku menee mönkääkin jos paljon välikäsiä.

EDIT: Vaivanpalkaksi näköjään sain puoleksi vuodeksi tasokorotuksen matalimpaan palkkioluokkaan. Ihan hyvä näin.

1 tykkäys

Toimiiko muilla Nordnetissä ostaminen? Muuten menee ok, mutta kun painaa vahvistusnappia, niin heittää:

image

Rahaa on sisällä riittävästi, tarjontaa on ja ostohinta on tarjonnan mukainen.

E:
Ahaa, taitaa jäädä tästä kiinni:

  • Yritit ostaa instrumenttia, jota ei lainsäädännön vuoksi voi ostaa. Tällaisia kiellettyjä instrumentteja ovat esimerkiksi Pohjois-Amerikan markkinoille listatut rahastot. Kielto johtuu MiFID II -lainsäädännöstä.
3 tykkäystä

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota Suomessa toimivien välittäjien ruotsalaisten veljesten hintoihin? Mietityttää se tuleeko ero lainsäädännön velvoitteista, vai onko ero ihan vain kilpailutekninen. Esim. Ruotsin Nordean välityspalkkiot eivät ainakaan ylikalliita ole:
Värdepapperstjänst Depå - få koll på börsen | Nordea
Toki valuutanvaihto tulee kr-alueen ulkopuolelle, mutta jonkun sortin valuuttatili taitaa olla mahdollinen ainakin aspan kautta.

Svenska och nordiska värdepapper 0,06%
Nasdaq OMX Nordic, Oslo Börs och First North 0,06 %: min 1 kr, max 99 kr
NGM, Nordic SME och Spotlight Stock Market 0,06 %: min 19 kr, inget maxbelopp
Utländskt noterade värdepapper 0,06%
Frankrike, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz, Kanada, USA min 1 €, 1 $, 1, £, 1 CHF, 1 CAD, inget maxbelopp

3 tykkäystä

“paikallinen kilpailutilanne” lienee se selitys. Ks. myös vaikkapa Nordnetin ruotsin hinnat vs suomen hinnat.

3 tykkäystä

Kommentti on otettu irti kontekstista. Tarkoitin, että on selkeämpää ettei minulla ole esim. Squarea tai Teslaa sekä Nordnetissa että jossain muualla. Olen tämän vuoksi myynyt omistuksia pois Nordnetista. Paljon plussalla olevat (kuten juurikin Square ja Tesla) siirrätän todennäköisesti pois Nordnetista maksamalla tästä toimenpiteestä perityn hinnan.

En tarkoittanut sitä, että usemman välittäjän käyttäminen haittaisi.

Ensimmäistä kertaa OPn kanssa ongelmia toimeksiannon kanssa ja yön aikana kyseinen osake hyppäsi sitten +13%… Odotellaan nyt sitten että asiakaspalvelusta soitetaan takaisin…

1 tykkäys

Onkohan kokemusta voiko Nordnetista siirtää koko salkun lukuunottamatta ulkomaalaisia ilmaiseksi?

Koko salkun siirtohan kaiketi ilmainen, mutta kun salkusta suurin osa ulkomaalaisia ja kotimaiset vahvasti plussalla niin koko salkun siirto eikä myynti/osto veivaus ole verojen takia järkevää.

Lonkalta epäilen ettei yksittäisten lappujen siirto ilmaiseksi onnistu.

Kysy nyt ihmeessä OP:ltä kuitenkin, eiköhän heillä ole joku ilmainen asiakaspalvelupuhelinnumero?

E: Siis hetkinen, olikin puhe Nordnetista. Heidän systeemeistään en tiedä, en ole koskaan siirtänyt sieltä mitään pois. Edellisessä vastauksessani, jota lainasit, oli kyse OPstä.

Onnistuu. Tästä on omakohtainen kokemus. Ulkomaiset osakkeet jäävät salkkuun kun siirrät arvo-osuustilin pois Nordnetistä. Avaavat kyllä tilalle sitten tyhjän ao-tilin, jos joskus palaatkin heille asiakkaaksi.

Pahoittelen sekaannusta.

Kiitoksia tiedosta, tuolloin saisin menemään homman järkevästi ja kyllähän tuota NN tiliä tulee pidettyä vähintäänkin rinnalla jatkossakin.

1 tykkäys

En ole varma lukeeko keskustelussa jo, en kiireekseni ehdi lukea, mutta miten Nordnetillä merklarille soitto tapahtuu? Haluaisin ostaa Nintendoa merklarin kautta. Asetanko jonkin hintahaarukan ja kappalemäärän jonka mukaan merklari ne ostavat ja ne siirtyvät automaattisesti tililleni?

1 tykkäys

Jos jotakuta kiinnostaa vastaus tähän, niin nyt Nordnet vastasi :

“…Tämä johtuu pyöristyksestä joka koskee ruotsalaisia arvopapereita. Summa pyöristetään lähimpään kokonaislukuun…”

3 tykkäystä

Ei näytä toimivan tuo Nordnetin Black Friday -nollakustannus. Kaikki jenkkiosakkeet jota kokeilin näyttää loppuun asti välityspalkkioita 17,90 USD.

E:
Laskelmassa näkyy nollana.

1 tykkäys

Ei tullut välityspalkkioita ainakaan mulle vaikka näkyikin ostettaessa.

Käsitin että se huomioidaan sitten kaupan selvityspäivänä.

Löytyy varmasti täältä keskusteluista mutta kysyn silti kun en löytäny.

Mikä välittäjä tarjoo 5 tasoo tarjoustasoja jenkkeihin yms… Täl hetkellä nn ja monesti oon ruinannu että saanko ostettua tasot näkyvii ja ei saa.

“Huomioi myös, että verkkopalvelumme ja Nordnet-sovelluksen kaupankäyntinäkymässä voi näkyä virheellisesti, että kaupasta veloitettaisiin välityspalkkio.”

Kannattaa lukea ne kampanjan ehdotkin.

Ilmaiseksi ei varmaan mikään täkäläinen välittäjä tarjoa 5 tasoa :thinking:
Mandatum ainakin 2-taso ostettuna näyttää 10 riviä.
IBKR vaikka kuinka pitkästi, kun on ostettu lisäpalveluna.

1 tykkäys

Kyllä ei tule OP:n kanssa yhtään mitään. Asiassa kuin asiassa palvelu kettuilee olit siellä mobiilin tai ihan nettisivujen kautta. Mitään ei saa tehtyä loppuun asti ettei tulisi ilmoitusta virheestä tai muusta toiminnan virheestä. Viikolla möin Fortumit pois niin hävisi kaikki osakkeet salkusta.

4 tykkäystä