Keskustelua välittäjistä

Muistan, että kysyin pankista: ne voi itse täydentää sinne.

Jaa, itse pyysin niitä merkittäväksi, mutta aspan vastaus oli, etteivät pysty merkitsemään listaamattoman yrityksen osakkeiden hankintahintaa. Eikä kyllä tullut ohjeistusta miten voisin tehdä sen itse. Investorissa listattujen yritysten osakkeiden hankintahintoja voi kyllä määrittää itsekin.

1 tykkäys

A9 raporttia (tai vastaavaa) ei saa Nordeasta ulos kesken vuoden. Ainut tapa tarkastella niitä on joko tapahtumien listauksen kautta tai sitten tuomalla ne tapahtumina esim. Exceliin, josta niiden laskiminen onnistuu ehkä helpommin.

Onko muilla niin että Nordnetissä USA osakkeiden arvo ei näy reaaliaikaisena? Kun menee toimeksiantotilaan niin siellä arvo on jotain muuta. Ilmeisesti siellä reaaliaikainen?

On.

Ei oo missää näkymässä oikee kurssi vaan aina viiveellä.

Ite katon investingistä kurssin jos jotain nopeeliikkeistä lappua yritän pyydystää.

1 tykkäys

Maksullinen lisäpalvelu, oletuksena käytössä 15min viivästetyt kurssit.
Osto- ja myynti-ikkunassa tulee reaaliaikainen snapshot

1 tykkäys

Voin tehdä videon veroilmoituksen tekemisestä. Lataan dokumentin ja naputtelen luvut eteenpäin. Ei ole minulta pois, jos joku haluaa maksaa 15€/kauppa, mutta silkkaa tyhmyyttähän tuo mielestäni on. Kallein välittäjä kaikista. Nordnet on 10x kalliimpi kuin kansainväliset kilpailijansa.

4 tykkäystä

Vertaa työkaluja Interactive Brokersiin, sinne voi kirjautua “paper drade”-tilillä. Jos tämän kokeilun jälkeen olet vielä sitä mieltä, että Nordnet parempi, niin kerro perustelut. Fidelity on toki vielä parempi, mutta siihen ei eurooppalaisella ole pääsyä.

Tyhmyyttä on ajatella näin mustavalkoisesti monitahoisista asioista. Se mikä on sinulle paras ei tarkoita että se olisi muille sitä. Jokainen sijoittaja toimii markkinoilla eri tavalla. Jos tekisin päiväkauppaa jenkki osakkeilla muutaman satasen positioilla Nordnetin käyttö siihen olisi todella typerää. Mutta jos tekee muutaman kaupan vuodessa USA/Kanada akselilla ja positiot ovat keskimäärin noin viittä tuhatta euroa ei tuo kaupankäynti kulujen osuus ole kuin 0.3% per kauppa. Ja nämä kaupat on noin 1-2% kaikista kaupoista. Jos siirtäisin osan varoista toiselle välittäjälle vain näiden kauppojen takia joutuisin säätämään kahden salkun/aplikaation/tunnusten kanssa, varojen allokaation, tarkistamaan verotiedot, menettäisin myös lainoitusasteen näiden jenkki sijoitusten osalta. Olisin myös noin 20% kauempana private banking rajasta mikä tulee tiputtamaan Nordnetin kuluja merkittävästi. Ja mitä säästäisin kaikelta tältä vaivalta, reilu 100 euroa vuodessa. Minun tarvitsee saada vain 2.5% tuotto 20% vivulle tuosta jenkki lappujen vakuusarvosta jäädäkseni voitolle vaikka pidän kalliimman Nordetin.

17 tykkäystä

Hyvin todettu. Se mikä sopii itselle, ei välttämättä sovi toiselle. Kukin valitsee (tai ainakin yrittää valita) itselleen parhaan välittäjän, joka sopii omaan sijoitusstrategiaan ja -suunnitelmaan.

1 tykkäys

Degirosta katosi yllättäen xxxx summaa tililtä, mitään infoa en saanut asiakaspalvelusta. Yllätysviesti oli: ole hyvä ja siirrä degiro tilille lisää xxxx tai joudumme myymään positionne, tilillä siis yhtäkkiä miinus xxxx. Kolmessa viikossa löysivät kadotetun rahamäärän, positiot myyty, trustly siirto kadonnut, raha edelleen palauttamatta.

ps. Interactive Brokers toimii mainiosti, siirryin sinne.
ps2. Mikä olisi paras välittäjä kun käy kauppaa pohjoismaiden osakkeilla virolaisesta sijoitusyhtiöstään, onko kellään kokemusta? Degiro lopettaa Viron verotuksen alla olevien asiakkaiden tilit ensi vuodesta.

2 tykkäystä

Onko kellään tietoa näkeekö nordeasta jostain salkun tuotto% viikko, kuukausi, ytd, vuosi jne? Nordea on mielestäni euromääräisten ostamiseen ihan ok, koska palkkiot on pienet kun teen useimmiten pienemmillä summilla kauppaa ( ja toki muutenkin Nordea käytössä), mutta investorin käyttöliittymä on kyllä peräisin 90-luvun insinöörin kynästä…

1 tykkäys

https://one.mandatumtrader.fi/sim/investor-demo/page/markets

Tuolta ainakin pystyy katselemaan miltä näyttää ja tarkistelemaan mitä osakkeita löytyy valikoimasta.

2 tykkäystä

Jenkkiosakkeilla kauppaa käyvä hyötyy siitä, että käyttää mitä tahansa muuta välittäjää kuin Nordnetia. Mikään ei estä avaamasta toista tiliä sen tutun suomalaisen rinnalle. Velalla sijoittamisesta en tiedä. Käsittääkseni minulla on Interactive Brokersissa tähänkin mahdollisuus. Ainakin “buying power” moninkertainen tilin kokoon nähden. Kymmenen kertaa halvempia välittäjiä tarjolla kuin Nordenet, tai Nordea. Kognitiivinen dissonanssi – Wikipedia

1 tykkäys

Ei veroilmoitukseen täydy naputella jokaista yksittäistä kauppaa. Tosi helppo homma tehdä!

1 tykkäys

Tuo kymmenen kertaa kalliimpi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa kaikissa tapauksissa. En tiedä millä parametreilla siihen olet päässyt. Olen kyllä tehnyt kotiläksyni ja vertaillut välittäjät ennen kuin olen palvelun ottanut käyttöön. On sinulta aika naivia olettaa että muut kanssa sijoittajat olisvat vain tyhmiä ja epärationaalisia ja vain sinä tiedät totuuden.

Koitin katsoa Interactive brokersin sivuilta tuoreimman hinnaston mutta sivu ei toimi. Se ei oikein herätä luottamusta. Tämä on yksi merkittävä seikka. Tiedät varmaan kuinka kävi Degirolle ja Suomi osakkeille. Tai kohta Degiron viron verotuksen alla olevin asiakkaisen tileille. Degiro tarjoak halvat välityspalkkiot mutta hintana tästä oli melkoinen. En yksinkertaisesti luota että Suomalaiset yksityissijoittajat on näiden kansainvälisten välittäjien prioriteettilistalla tarpeeksi korkealla. Mikä tahansa lakimuutos Suomessa ja yhtäkkiä salkkusi saattaa joutua etsiä uutta kotia.

Veroilmoituksen automatisoinnista olen valmis maksamaan suhteellisen isoja rahoja. Ainakaan Osinkokeisarillla on ollut ongelmia aikaisemmin IB:n kanssa. https://www.osinkokuningas.com/2015/10/interactive-brokers-veroilmoitus.html?m=1

7 tykkäystä

Eiköhän tämä ollut tässä minun osaltani.

6 tykkäystä

Kiitoksia. Hyvältähän tuo näyttää.
Ilmeisesti Mandatumilla myös veroilmoitukset menevät automaattisesti.
Houkuttelee kyllä nuo plus tason hinnat, mutta pitää vielä miettiä mitä tekisi indeksi rahastoille.
ETF:t siirtyy siinä missä osakkeetkin…

Venasn sitä hetkeä kun jokunsuomalainen välittäjä tarjoaisi oneclick kaupankäynnin suoraan trading viewstä. IBllä taitaa jo onnistua?

2 tykkäystä

Hei,

Onko täällä Ålandsbankenin asiakkaita? Mm. premikan kiinteä 0,25% välityspalkkio min. 8e kuulosti ihan passelilta ja keskittämisen mukanaan tuomat hyödyt lainoihin ja lakipalveluihin.

Kiinnostaisi tietää miten mm. Vepa toimii? Miten sijoittajanpalvelut? Muuta? Risuja/ruusuja?

Mielipiteitä & kokemuksia Ahvenanmaan pankista?

1 tykkäys