Keskustelua välittäjistä

Kiitos vastauksesta, mutta ei tuo avaudu. Miksi aktivointihinta ja rajahinta? Siis myyvät välillä 3 - 2,9 euroa? Mutta jos menee suoraan alle 2,9 niin ei toteudu? Mikä on tuo rajahinta? Sen alle ei myydä?

2 tykkäystä

Aktivointihinta tarkoittaa sitä hintaa, milloin toimeksiantosi “herää henkiin” ja lähtee markkinalle. Ennen rajahinnan tapahtumista toimeksiantosi ei ole markkinalla.

Toimeksiannon rajahinta on sitten se hinta, jolla toimeksiantosi markkinalle menee.

Kun hinta menee alle 3,00 euron, niin toimeksianto myydä minimissään 2.9 eurolla lähtee markkinalle. Nokia tapauksessa todennäköisesti menisi kaupaksi jollain 2,9x hinnalla. MUTTA jos kurssi tippuu suoraan vaikka 3,01 → 2,85€, niin toimeksianto menisi kyllä markkinalle, mutta se ei toteutuisi rajahinnan ollessa liian korkea.

Aktivointihinnan ja rajahinnan välissä pitää siis usein olla hieman tilaa, erityisesti pienivaihtoisilla lapuilla, joissa päivän avauskurssi voi olla äkkiä sen 10 prosenttia alle edellisen kurssin.

8 tykkäystä

Kiitos tästä. Nyt tuo avautui.

2 tykkäystä

Palataampa vanhaan aiheeseen mikä löytyi hakutoiminnolla. Olen suunnitellut vaihtavani salkun Mandatumille, oliko sinulle siis ilmaista siirtää salkku pois op:lta @Markakorva ? Puhut tuossa kotimaisista, tuliko tietoon miten ulkomaisten kanssa menee?

1 tykkäys

On huomioitava että rajahinta lasketaan avaushinnasta jos se on alle aktivointihinnan.

1 tykkäys

Ulkomaisten kanssa oli halvempaa tehdä niin, että myi ne pois ja osti takaisin Mandatumille. Minulla ei ollut kuin pari lappua ja nekin kohtuu tuoreita, joten veroseuraamukset olivat kohtuu pienet, eikä hankintapäivän siirtymisestä tarvinnut välittää.

OP:n hinnastossa on suoraan hinnat ulkomaisten siirroille. Ovat muistaakseni jakaneet maat ryhmiin. Mitään 50 euroa ala NON siirto ei maksa, mutta kun Mandatumin ekat kuukaudet menevät parhaassa hintaryhmässä, niin OP:n myyntikulu plus Mandatumille 3 euroa ostosta teki siirtohinnasta kuitenkin kalliimman kuin osto+myynti.

E: Vastaus itse kysymykseen: Oli ilmaista, kun salkussa oli vain kotimaisia jäljellä :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Minulle kertoivat aikanaan, että tarkastelevat tuota muutaman kerran vuodessa tilien osalta, jotka ovat selvästi alle rajan. Niistä sitten katsotaan, että onko alitus kurssipudotuksista vai nostoista johtuvaa.

Nostoillakaan ei välttämättä putoa pois. Hain PB asiakkuuden 2019 keväällä. Osallistuin Aallon Groupin antiin ja nostin sitä varten 30k€ tililtä pois. Aallon osakkeita palautui tilille noin 10k€ arvosta. Loput laitoin auton välirahaan. Tuon myötä tili oli suuren osan vuodesta alle PB rajan, mutta status on pysynyt siitä huolimatta kokoajan.

4 tykkäystä

Nordean mobiiliin oli näemmä tullut mahdollisuus ostaa/myydä salkussa olevia osakkeita suoraan appin kautta avaamatta hirveää mobiili-investoria. Pientä parannusta sentään sielläkin.

6 tykkäystä

@Rasittavaneiti Avaat Mandatumin tilin kuun alussa, jolloin saat treidata parhaalla hintatasolla kuin loppuun + seuraavan kuukauden. Pohjoismaat, USA, Lontoo 3€/kauppa, Saksa, Pariisi 4€/kauppa jne.

Sitten liityt jonkun alaan liittyvän kerhon jäseneksi muutamalla kympillä vuodessa, niin hintatasosi ei kahden kuukauden jälkeen putoa huonoimmalle BASIC tasolle, vaan jäät Plus tasolle. Hinnat luokkaa 6-8 riippuen pörssistä.

Eli muutamalla kympillä vuodessa (jäsenmaksu) saat valitsemasi kerhon muut edut, ja käyt esim. jenkeissä kauppaa hintatasolla, joka on 40 % NON hinnasta…

Mandatum Traderin hinnasto

6 tykkäystä

Nordean asiakkaille tai tuleville sellaisille tiedoksi, että Nordea ei pysty merkitsemään omiin järjestelmiinsä manuaalisesti listaamattomien yritysten osakkeiden hankintahintoja. :roll_eyes::exploding_head: Olen aika yllättynyt tästä.

1 tykkäys

Mandatumissa saa myös avattua ilmeisesti valuuttatilejä. Tuleeko siellä esimerkiksi USD osingot USD tilille, vai pakkovaihdetaanko ne tuolla 0.25% valuutanvaihtokululla euroiksi?

1 tykkäys

Osingot menevät sille tilille jolla osake on. Jos makuutat USD osinkoja EUR tilillä, niin sitten vaihtuvat, mutta jos ostat/siirrät osakkeet “oikealle” valuuttatileille, niin sitten osingotkin maksetaan sinne.

E: Eli lähtökohtaisesti sinulle avataan EUR “päätili”, jonka alle voit availla alatilejä eri valuutoille. Mikäli haluat, niin päätilin alle voit avata myös EUR alatilin, mikäli haluat pitää EUR osakkeita syystä tai toisesta hajautettuin eri tileille (/salkkuihin).

5 tykkäystä

Nordea: jos muuttaa osittain toteutuneen toimeksiannon hintaa, lasketaanko se yhdeksi toimeksiannoksi vai meneekö uudelta tarjoustasolta uudestaan (minimiveloitus)?

Esim haluan 300osaketta, haaviin tarttui 100 ja tuntuu että ko.tasolla en saa enää täyteen, niin voinko samoilla kuluilla muuttaa loppujen 200 ostotarjousta myyntilaidan hintaan.

1 tykkäys

Mä näköjään omistan lehtoa kun tuli paperit että voin merkitä 1000 osaketta hintaan 0,70 euroa. Nyt kun kävin Nordeassa jotain räpeltämässä niin näyttää siltä että ne on minun. Näissä papereissa mitkä tuli kotiin ei puhuta muusta kuin että pitää paperit palauttaa.

Mitähän kohtaa en ymmärtänyt?

1 tykkäys

Ja vielä toinen nordea kysymys: mistä näkee tämän vuoden myyntien voitot ja tappiot? Osingot näkyy nätisti mutta muita ei löydy

1 tykkäys

Mitä mieltä olet Mandatumin käyttöliittymästä? Siitä en kommentteja muista lukeneeni.

Vähitellen olen saanut siirryttyä OP:lta Nordnettiin, mutta nyt nuo Mandatumin hinnat kyllä kiinnostaisi.
Nordnetin käyttöliittymä on mielestäni toimiva, jos siihen voisi lyhyesti verrata?

2 tykkäystä

Hyvin lyhyt vastaus akuutin resurssipulan johdosta: Olen kokenut käyttöliittymän loistavaksi.

Ei yhtä intuitiivinen kuin Nordnetin, mutta pienellä harjoittelulla erittäin tehokas / monipuolinen.

Valittavana yksinkertaisempi appi / sivusto (Trader ONE) ja monipuolisempi mutta alkuun asteen haastavampi versio (Trader GO).

Kumpaakin voi siis käyttää vaikka rinnan / vuoronperään. One on simppelimpi, Go mahdollistaa monipuolisemmat temput.

Muistaakseni noita voi kokeilla jollain testitilillä ennen kuin avaa oikeaa tiliä Mnadatumiin. Tästä en osaa lonkalta neuvoa enempää, mutta eiköhän se hein sivuiltaan aika kivuttomasti löydy.

Paras ominaisuus Mandatumissa on kuitenkin se, että yleensä se toimii silloinkin kun myös muut haluavat käydä kauppaa, eli ei ole kyykyssä juuri silloin kun pitäisi päästä myymään tai ostamaan :muscle:

6 tykkäystä

Kiitos kommenteista. Täytyy etsiskellä tota testitiliä.

1 tykkäys

One:n testiversio löytyy sivuilta, mutta muihin muistaakseni testitilin jolla voi käydä kauppaa saa kysymällä asiakaspalvelusta.
Itse käytän Go:ta, johon oppi aika nopeasti. Toiminut hyvin eikä oikeastaan mitään valitettavaa.

1 tykkäys

Olen näin voinut tehdä, ei lisäkustannuksia, ellei toimeksiantoa tosiaan peruuta.