Keskustelua välittäjistä

Onko sinulla selitystä asiaan, vai oletko vain vuosia ihmetellyt itseksesi Nordnetin menoa ja esittelet nyt pitkäaikaista tietämystäsi ongelmasta?

1 tykkäys

Juu prosenttimääränen tuotto tältä päivältä on vähemmän kuin oikeasti, mutta euromääräiset arvot myös ruotsalaisilla osakkeilla on oikein. Se on pääasia varsinkin kun niillä piti tehdä muutama kauppa tänään. Koko joulun näytti päin persettä.

Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa, että vuosia putkeen olis ollut viikonloppuna kurssit väärin. Tämä oli ainakin minulle ensimmäinen kerta kun oman salkun omistuksien arvo tipahti viikonloppuna tähän malliin.

4 tykkäystä

Ei täsmää salkun arvo tämän päivän osakkeiden nousua, osakkeet noussut keskimäärin 2%, salkku vaan 1%.

Kyllä noi Nordnetin etf-kurssit on viikonloppuisin heilunut mystisesti niin kauan kuin itse muistan. Tämänkertainen heilunta oli suurempaa ja kohdistui siis osakkeisiin,eikä etf:iin. Tosta etf-bugista olen kysynyt aspasta aikanaan ja siihen on vastattu että ei ole tulossa ”korjausta”,mutta eipä sillä ole sinänsä väliä,kun ne kurssit korjaantuu heti maanantaina,kun lapuilla oletaan käymään taas kauppaa.

Salkun prosentuaalinen tuotto näyttää väärin myös täällä.

3 tykkäystä

Sama mulla, OST noussut itse laskien euroina tänään mulla 2x mitä tilin yhteenveto sanoo euroja tulleen tänään. Näinpä myös prosentit bugaa pahasti. Pääasia tietenkin on että absoluuttiset eurot eivät katoa mihinkään, toivottavasti näin. :thinking::slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Eikös esim. SEK kurssi ole Nordnetissä päin peetä just nyt?

2 tykkäystä

Joo Hyvin vetää solmuun päivätuottolaskelmat jos tuollaisella kurssilla laskevat. Infront Web traderissa vaikuttaisi olevan oikeampaa dataa

Miten tuon EUR/SEK kurssin voi edes saada noin sekaisin?

Saiko kukaan vastausta aspasta Nordnetin valuuttakurssisekoiluun? Salkun arvo näyttäisi olevan suht oikein mutta salkkugraafit eivät. Kyllä tälläinen hieman luottoa vie.

2 tykkäystä

Ei oo kuulunut mitään. Viimeksiki aspalla kesti neljä päivää vastata, että jos sieltä loppuviikosta jotain kuuluisi.

2 tykkäystä

Mulla korjaantui heti aamusta tänään noin tunti ennen pörssin aukeamista samaan mistä lähdettiin pörssien sulkeuduttua 24.päivä (jenkkipörssi oli auki muutaman tunnin jouluaattona). Osasin odottaa että korjaus tapahtuu, mutta ihmettelen jos kaikilla ei ole korjaantunut. Kattokaapa nyt tarkkaan, mä oon melko varma että viikonlopun sekoilut on nyt lakettu oikein. Näitä on tapahtunut ennenkin ja aina on palautunut oikeaan kurssiin kaikki niinkuin nytkin.

1 tykkäys

Jotain sekoilua on edelleen, kun ruotsi-salkun maanantain osakekohtaiset nousuprosentit eivät täsmää ollenkaan kyseisen salkun päivän euromääräiseen nousuun. Mutta eiköhän nuo salkun kokonaissummat nyt oikein ole.

Noilla Nordnetin graafeilla voi kyllä heittää vesilintua muutenkin, esim. oma ost on euromääräisesti 92% plussalla (melkein tuplannut) mutta Nordnetin graafi näyttää ytd +57%. Oma excel hoitaa mulla graafit…

2 tykkäystä

Aika erikoista säätöä, ei o kylä tullut ikinä aikaisemmin tämmöistä keissiä vastaan että eri henkilöillä on eritavalla sössittynä sijoitusten arvo :thinking: . Mulla palautui aamulla ihan täsmälleen samaan euromäärään mistä lähdin 24. joulukuuta. Huomasin kyllä homman heti kun se ilmaantui ja hymähdin vaan että “nää on näitä Nordnetin sekoiluja taas”.

3 tykkäystä

No niin siis pitäähän se tarkentaa että mulla on vain AOT:llä kaikki ruotsi-sijoitukset, eli OST:stä en tiedä mitään mitä siellä on tapahtunut.

1 tykkäys

Nordnet laskee (jos viikonlopun sekoiluja ei huomioida) tuoton TWR-menetelmällä eli samaan tapaan kuin rahastotkin. Siinä eliminoidaan nostojen ja talletusten vaikutus tuottoon. Esimerkki:

Päivänä 1 sijoitat salkkuun 100€. Valitaan TWR-tuoton laskentaa varten pisteluku. Yksinkertaisuuden vuoksi sovitaan että se on myös 100,00 pistettä. Parin kk kuluttua päivänä 44 salkku on puolittunut 50 euroon. Indeksoitu (TWR) tuotto on -50% eli pisteluku on 50,00.

Päivän 44 päätteeksi sijoitat salkkuun lisää rahaa miljoona euroa, jolloin salkun arvo on 1 000 050€.

Seuraavana päivänä (päivä 45) salkku nousee prosentin eli salkun arvo on 1 010 050,50. TWR pisteluku nousee myös prosentin 1 010 050,50 / 1 000 050, josta edelleen pisteluku (kertomalla viimeisimmän noston/talletuksen päivän pisteluku eli 50,00) = 50,50.

Aloituspistelukuun nähden salkku näyttää -49,5%, mutta euroina + 9 950,50.

6 tykkäystä

Jep, noin se toimii. Jos salkun koko vaihtelee paljon, ei tuolla tuottoprosentilla silloin tee paljonkaan omassa kirjanpidossa. Lisäksi osakeannit kirjautuvat 100% tuottona graafiin ja myös tilille rahan siirto on välillä näkynyt virheellisesti arvonnousuna (bugi joka ilmenee joskus).

Se on tarkoitettu vertaamaan salkun kehitystä indekseihin. Absoluuttisia tuottoja siitä ei voi päätellä. Oma ytd% näyttää tältä. Nordnetissä oli ennen vain smart15. Kesäkuussa lisäsin muutaman arvan mutta vasta elokuussa siirsin salkun OP:sta Nordnettiin. Luvut on nyt -3% ja +30k.

2 tykkäystä

Niin, mutta jos haluat verrata salkkua indeksiin tai muuhun vaihtoehtoiseen kohteeseen, niin tuo Nordnetin tapa on mielestäni paras. Muutoin vertaat mustikoita ja mansikoita keskenään.

1 tykkäys

Nordea jatkaa hyväksihavaittua sekoilulinjaa. Sääli, että lopetin AOTn siellä jo lokakuussa. Nyt jää sitten suuret voitot saamatta tuon arvopaperi X tuotoista :grin: Oliskohan joku power-to-x vety kyseessä :thinking::laughing:

1 tykkäys

Jos salkun koko ei vaihtele suuremmin, niin tuo indeksiin vertaaminen toki toimii ok. Osakeannit kyllä sekoittavat tuon graafin, uudet osakkeet nostavat graafia koko arvollaan.

Lisäksi jos salkun koko vaihtelee paljon, niin kyseinen vertailu indeksiin ei enää anna mitään käyttökelpoista dataa. Esimerkki: myyt salkun tyhjäksi lukuunottamatta yhtä pörssirakettia. Viikossa salkun tuottoprosentti nousee 100% pörssiraketin pienen omistuksen myötä.

9 vuoden sijoittamisen jälkeen tuo nordnetin graafi ei enää anna minulle enää hyödyllistä dataa monien osakeantien ja muiden sekoilujen (tilille pano mennyt virheellisesti pörssinousuksi) jälkeen.