Keskustelua välittäjistä

Eipä näkynyt omaverossa Nordnetissä kesällä suljetun OST:n tietoja sen enempää, muuta kuin tilin numero. Mistään en nähnyt, että olisi nostetuista voitoista maksettu veroja. Nämä veloitettiin noston yhteydessä kyllä. Tuotto ja tappio näyttää nollaa

NON OST:n sulkemisen jälkeen avatun Mandatumin OST:in saldo vuodenvaihteesta näkyy kyllä OmaVerossa nähdäkseni oikein. Eli sinne siirretyn pääoman määrä.

1 tykkäys

Juttelin verottajan kanssa valuuttakursseista. Sain henkilökohtaisesti luvan ilmoittaa hankinta-arvon ja myyntiarvon sillä EUR-summalla, joka Saxon Trades Executed raporteissa on. Todettiin yhdessä verottajan kanssa, että pitkässä juoksussa tuo on yhtä oikein kuin päivän valuuttakurssin käyttäminen.

Jos verottaja tekee verotarkastuksen, niin he käyttävät Suomen pankin (EKP) päiväkursseja. Tämä on siis sama kurssi, jolla Saxo on täytellyt tuoreimmat 9A-raportit. Sikäli voisi olla viisaampaa itsekin käyttää tuota kurssia omassa 9A-laskelmassa. Mutta en taida jaksaa.

Verottajalla on kuulemma pikkaisen jonossa Saxon raportteja, joissa on jotain vikaa :upside_down_face:

5 tykkäystä

Mites ihmeessä nyt noin… iso kansainvälinen pankki/välittäjä… ammattimiehet asialla, eikai nyt vain voi tulla sutta ja sekundaa?

5 tykkäystä

Kävin nyt vihdoin itsekin veroilmoituksen läpi.

Nordnetilla yksi rivi väärin, johtuen SEK-valuuttaisen sertifikaatin veloituksesta pyöreillä EUR-summilla. Kai ne verot maksetaan sen mukaan, miten rahaa on liikkunut oikeasti tililtä ja tilille?

Mandatumilla jokainen ei EUR-pohjainen rivi väärin. Veroilmoituksen mukaan olen tienannut Saxolla noin 2,25% enemmän mitä oikeasti tuli tilille. Pieniä asioita, mutta vituttaa korjata.

1 tykkäys

Olen keskustellut verottajan kanssa myös sallituista valuuttakursseista. Silloin keskustelin Degiroon liittyvistä raportoinneista (mutta sillä nyt ei ole tässä merkitystä.) Sallituiksi kursseiksi luettiin kauppahetken todellinen, päivän kurssi (ilmeisesti päivän viimeinen), kk, kvartaali ja koko vuoden keskiarvo. Eli kaikki mitä löytyy suomen pankin sivuilta pl. tietenkin tuo todellinen kauppahetken. Pitää tietenkin olla perustelut jos käyttää vaikka jotain kvartaaliarvoja + pitää käyttää samaa tapaa eikä saa hyppiä päättömästi. Kvartaalikurssin voi perustella jos esim. jos on tehnyt kauppaa vain tiettynä aikana vuodesta.

Jos tarkastuksessa käytetään vain päiväkursseja, niin mitähän sitten tapahtuisi jos on heittoa johtuen että on käytetty jotain muuta sallituista? Ei siitä ainakaan saisi rankaista jos on ohjeistettu muitakin sallituiksi.

2 tykkäystä

Mandatum TraderGo -versiosta näkee kaikkien kauppojen (myös esim. USD-tilin osalta) kirjatut eurosummat työkalusta tili → kaupat.

Teenkö jotain väärin, jos korjaan veroilmoituksen summat tuon mukaisesti? Siinä kuitenkin yksiselitteisesti sanotaan tilille kirjattu euromääräinen summa, eli se summa mikä kiinnostaa verottajaa.

Minä ajattelin vaatia ne korjaamaan sen mukaiseksi mitä ovat tilille maksanut.

Ei selllaista tilannetta voi tulla että olen sijoittanut mandatumiin 100 euroa. Tilillä on kauppojen jälkeen 150 euroa mutta verot olen maksanut 40 eurosta eli tilillä on virallisesti 140 euroa rahaa.

Tai toisin päin.

2 tykkäystä

Eh, näiden juttujen jälkeen yritin sisään Mandatumiin, mutta ei pääse millään, ei edes eri selaimilla. Jää rullaamaan kirjautuessa vaan paikalleen. Puhelimella pääsi, mutta sillä vaikeempi kahtella rapsoja lävitte…

Liekö ruuhkaa vaan kovasti tms.

Oletko tehnyt paljon kauppoja, joissa tili on euroissa ja kauppa muussa valuutassa?
Erikoista että muiden kokemukset poikkeavat omistani noin paljon Mandatumin verotuksessa. Johtuu ilmeisesti siitä että olen tehnyt jokaisen kaupan oikean valuuttaisella tilillä ja käyn kauppaa vain osakkeilla ja etf:illä ja kauppamäärät maltillisia. Osakesäästötiliä en ole sulkenut, mutta auki oleva näkyy oikein.

Jos teet veroilmoituksen tuon mukaan niin silloin se mielestäni on ilmoitettu 100 % todenmukaisesti kuten kaupat on tehty ja rahoja tullut/mennyt tililtä. Se on sitten se iso kysymys miten käy jos joutuu verotarkastukseen, että onko se päivän kurssi tms. lopulta se jota verottaja vaatii. Minä kyllä nukkuisin yöni hyvin jos ilmoittaisin todellisten lukujen mukaan enkä “päivän kurssilla” tms. korjattuna kuten 9A on tehty.

Mutta menee kyllä hankalaksi jos noita käyttää. Kauheasti laskemista ja lisätyötä.
Ja tuo “kaupat” kautta kaivettu “kirjattu summa” ei taida sisältää vielä kaupankäyntikuluja - vai ymmärsinkö oikein? Eli ne pitää sitten vielä erikseen kaivaa. Paljon mahdollisuuksia virheille jos käsin tekee rivi riviltä oman 9A ilmoituksen

1 tykkäys

Itsellä näkyy: Osakesäästötili, sen IBAN-tunnus, ja "Tilin säästövarojen käypä arvo 31.12.2020: xxx,xx€” ja avauspäivämäärä. Ihan oikein siis.

2 tykkäystä

Itse tein juuri näin USD-kaupoille, kaupparaportti josta näkee toteutunut summa, välityskuluineen.

1 tykkäys

Mun virheet ei selity sillä että käytetään eri valuuttakurssia

Mulla esimerkiksi 24.4 kauppa joka on tilitetty minulle vaihtokurssilla 0,9284

Tämä 8400 euron myynti on ilmoitettu 7,4% pienempänä verottajalle

1 tykkäys

Tuohan on ilmiselvä virhe jos kyse on osakkeista. Jos kyseessä on joku erikoisempi tuote niin oletko varma että sovelluksesta katsomasi summa on euroissa? En tunne kaikkia johdannaisia, mutta mainitsemasi kurssi 0,9284 plus 0,074 on sen verran lähellä ykköstä ettei kyseessä välttämättä ole sattuma.

1 tykkäys

Kyllä ne euroina oli kun oli vaihtokulut ja kurssi

Enkä oikein ymmärrä mitä merkitystä sillä on mikä tuote on.

Edit

Tarkastin vielä ja euro oli kaupparaportissa valuutta

1 tykkäys

Siinä tapauksessa aikamoinen sattuma. Ensimmäisenä vain tuli mieleen onko mainitsemasi luku euroja, jos vaihtokurssin ero ykkösestä on noin lähellä laskemaasi virhettä. Jos nimittäin käytät tuohon myyntiin mainitsemaasi vaihtokurssia pääset aika lähelle virheen verran pienempää arvoa.

En minäkään ymmärrä. Kuten sanoin en tunne kaikkia tuotteita niin en osaa sanoa, mutta tiedän ettei tuo voi olla osakkeilla mahdollista ja kyseessä oltava virhe. Ymmärrän kuitenkin että johdannaisissa voi olla vaikka mitä ominaisuuksia ja sen vuoksi epäilin onko kyseessä jokin muu kuin osake

1 tykkäys

Nyt puhuin käytännössä USD-kaupoista, joita on tehty EUR-tililtä sekä USD-tililtä. Molempien tilien USD-kaupat on ilmoitettu verottajalle väärällä kurssilla. 9A-raportilla olevat kauppasummat eivät vastaa Mandatumin palvelusta saatavia summia.

Tuo tili → kaupat listauksen euromääräinen summa sisältää mielestäni kaikki kulut, eli siitä voi suoraan katsoa kaupan voiton/tappion.

Tässä vielä esimerkki, USD-kauppa EUR-tilillä:

USD-kauppa USD-tilillä:

Vastaavaa tapahtuu jokaisessa kaupassa, jonka perusvaluutta ei ole EUR. Laskin tuossa, että Mandatum väittää verottajalle että olen tienannut 2,25% enemmän kuin tienasin.

Joko jätän nyt tajuamatta jotain hyvin selkeää (huom: pidän kaupoista kirjaa myös erillisessä Excelissä) tai sitten tuo 9A-raportti kusee kuten lähes kaikilla muillakin.

EDIT: Tuollahan se selitys taitaa olla:

2 tykkäystä

Nyt enempää miettimättä heitän että jos ei kirjattu summa sisälläkään kuluja kun ne on palvelussa eri paikassa nähtävilläkin? Sitten toi NKLA kirjattujen lukujen erotus eli voitto menis hyvin lähelle verorapsan laskelmaa, ja loppu erot selittyisi sillä että 9A laskettu virallisella päivän kurssilla.

1 tykkäys

Euromääräisissä riveissä (EUR-kauppa EUR-tililtä) se kirjattu summa sisältää kulut. Olisi hyvin epäloogista jos USD-kaupoissa ei sisältäisi, mutta mistäs sitä ikinä tietää.

2 tykkäystä

Tällaisia kauppoja minulla ei ole joten en voi verrata omiin.

Minulla menee nämä ihan samalla tavalla ja syy on kauppahetken kurssin vaihtaminen veron vaatimaan kurssiin. Tämän kysyin viime vuonna asiakaspalvelusta. Tämä on valuuttatilin ikävä kääntöpuoli jota harmittelin täällä aiemmin. Johtaa minulla siihen että verottaja verottaa näennäisiä valuuttavoittoja joita en ole todellisuudessa saanut. Mutta se ei tietysti ole välittäjän vika

1 tykkäys