Keskustelua välittäjistä

En oikein löytänyt tietoa, mikä välittäjä on kokonaisuudessa edullisin GB-puntamääräisessä kaupassa Lontoon pörssissä. Pääosan kaupoista ja omistuksista aion edelleenkin pitää Nordnetissa, mutta näköjään tuo Kuningaskuntaan sijoittaminen on siellä niin kömpelöä, että on parempi avata johonkin muuallekin tili.

Ehdin jo avata tilin Degirolle, mutta rekisteröinti jäi kesken, kun siinä käsketään tehdä sovelluksen kautta vastatilitalletus, jolla tili varmistetaan, ja tyrkyllä on 0,01 € tilisiirto, jota yritin tehdä, mutta Nordea sanoi, että minimi on 0,1€. Mikäs siinä, vaihdetaan…paitsi että paska huuleen, eipäs vaihdetakaan. Systeemi bugittaa, eikä päästä enää vaihtamaan summaa, kun on yhdellä summalla kerran yrittänyt. Se joku Trusty-pikasiirtosysteemi. Sitä samaa 0,01€ summaa voi yrittää halutessaan uudestaan ja uudestaan, mutta summaa ei pääse muuttamaan. Ei oikein vakuuta tämä ensikokemus.

No Mandatum näyttäisi toiselta edulliselta vaihtoehdolta. Maksuton arvopaperisäilytys ja kohtuulliset kulut.

Mutta paljonko ne valuutanmuuntokulut oikeasti ovat? Onko valuutan osto- ja myyntikurssi sama, ja vain vaihtoprovisio veloitetaan, vai onko provision lisäksi eri kurssi valuutan myynnissä ja ostossa?

Mun puntamääräiset kaupat on alustavasti suunniteltu alkamaan n. 5000 eurosta, ja todennäköisesti potti kasvaa vuosien mittaan ainakin sataan tonniin, kauppoja aion tehdä hyvin harvakseltaan, lähinnä osta ja osta myöhemmin lisää -mentaliteetilla. Mitä välittäjää suosittelette Lontoon pörssiin?

Mandatumiin saa valuuttatilin, jolloin kulu tulee vain kertaalleen, jos sen jälkeen kaupat valuuttatilillä. Valuuttatilin valuuttakonversion palkkiosta löytynee tästä ketjusta tieto.

Mandatumin osalta varoituksena kuitenkin, että ainakin tänä vuonna olivat ilmeisesti ryssineet valuuttatileillä tehtyjen kauppojen raportoinnin verottajalle.

Välityspalkkion “edullisuuteen” vaikuttanee myös omalle ajalle antama hinta veroilmoitusta tarkistaessa tai tähän liittyvät selvittelyt. Itse tätä ketjua lukiessa olen miettinyt myös tätä asiaa arvioidessani sitä, mihin keskittäisin omistuksiani.

1 tykkäys

Sain vahvistuksen verottajalta.

Ulkomaalaisella valuutalla tehdyt kaupat voidaan ilmoittaa joko päivän keskikurssilla, tai jos luovutusvoiton valuutanvaihto euroiksi on tehty samana päivänä niin käyttäen vaihtohetken kurssia.

Eli, Mandatumin eurotililtä tehdyt ei-euromääräiset kaupat voi korjata veroilmoitukseen käyttämään kaupankäyntihetken todellista kurssia jos näin haluaa tehdä. Mandatumin käyttämä päivän keskikurssi on myös OK.

Tämä on minun saamani ohjeistus, enkä ota mitään vastuuta jos teette näin tämän viestin perusteella.

4 tykkäystä

Joo, mulle sanottiin kanssa että voin korjata ne todellisiksi jos en halua maksaa liikaa veroja. Olen odottanut turhaan, että Mandatum nostaisi käden virheen merkiksi pystyyn ja korjaisi virheensä.

BTW

En löytynyt mandatumin osinkoraporttia.

Onkohan ne nekin toisen valuutan osingot mitkä on euroina maksettu tilille vielä valuutta muuttaneet vastaavasti veroilmoitukseen?

Voisin kuvitella että ovat. Muuten tuossa kauppojen ilmoittamisessa ei ole mitään logiikkaa jos ne on ilmoitettu toisin kuin toisessa valuutassa maksetut osingot

2 tykkäystä

Trader Gossa:

1 tykkäys

Suosittelen katsomaan osingot tuolta Mandatumin Excel-exportista, jos haluaa tietää tarkan summan euroissa.

Osinkoraportti näyttää esim. USD-tilin USD-osingot vain USD-valuutassa, eli siitä joutuu sitten manuaalisesti etsimään ja laskemaan vaihtokurssit veroraporttia varten jos tiedot haluaa tarkistaa.

Tähän en osaa sanoa, itselle ei ole tullut eurotilille muiden valuuttojen osinkoja.

2 tykkäystä

Sovelluksella en saanut auki tuota osinkoraporttia mutta selaimella aukesi.

Briteistä puntina maksetut Shellin osingot olivat veroilmoituksessa kuten ne oli euroina maksettu tilille eli oikein.

Mutta samojen osakkeiden myyntihinta ei ollut sama kuin mitä euroina oli maksettu tilille, vaan se oli muunnettu päivän kurssiin ja mun tappioksi tuli mandatumin huonompi valuuttakurssi + kohtuuton vaihtopalkkio.

Edit:

Tässä esimerkissä ero siinä mitä sain euroina tilille ja mitä verottajalle on ilmoitettu ero on 75,85 euroa enemmän

Todellinen voitto oli 1226,46 mutta veroilmoituksessa se on 1302,31

Tuosta saa myös käsitystä siitä miksi ei kannata käydä muissa valuutoissa kauppaa vaikka mandatun ne oikein verottajalle ilmoittaisi

1 tykkäys

Miten muuten ne joilla on mandatumissa osakesäästötili ja on tehty kauppaa toisissa valuutoissa.

Vastasiko vuoden loppusaldo osakesäästötilin saldoa, vai oliko siinäkin käytetty luovaa kirjanpitoa vai ilmoitettu todellisen mukaan?

Kyllä minulla Mandatumin OST saldo 31.12.2020 täsmää Omaveroon. Yksi USD-myynti vain ja siitä en löytänyt mitään korjattavaa.

1 tykkäys

Ok,

eli ne ilmoittaa osingot ja osakesäästötilin kaupat kuten on maksettu, mutta arvo-osuustilillä ilmoitetaan valuuttakurssilla ostot ja myynnit, eikä todellisten eurojen mukaan.

Mä en kyllä mitenkään keksi mikä logiikka tässä on taustalla?

Kuin myös. Mulla OSTilla paljon USD ja SEK kauppoja ja summat täsmää.

Verottaja ja Mandatum tarinat menee ristiin mutta olen siinä uskossa että kauppoja ei ilmoiteta, vain vuoden alku- ja loppusaldo sekä voitto/tappio.

1 tykkäys

Kuinka nopeasti Nordnet päivittää hinnaston tasot? Pitäisi olla tässä kuussa korkeampi taso, muttei ole tullut mitään viestiä ja ostotoimeksiantoa tehdessä on vielä vanha välityspalkkio.

Yleensä kuun ensimmäisenä päivänä klo 8, mutta joskus tullut myös päivän tai kaksi myöhemmin.

2 tykkäystä

Kai sen huomasit että jos on päässyt sinne halvimmalle tasolle niin se säilyy pitempään (3kk)

image

2 tykkäystä

Kiitoksia! Harmittava viivästys siten nyt.

@Jarnis Hyvä pointti, muttei ollut nyt tämä kyseessä!

Ah, ymmärsin väärin, korkeampi = halvempi taso, ei kalliimpi :smiley: - luulin siis että hämmästelisit miksei hinta ole noussut.

Jos ei ole laskenut niin nopein tapa yrittää korjata on kiusata Nordnetin asiakaspalvelua, mutta taitaa olla aika pahasti edelleen jumissa. Investointi asiakaspalveluun ei ole niin tärkeää kuin IPOsta saatujen rahasäkkien laskeminen ja toimeksiantomäärien räjähdyksen myhäily. Koska se lisäisi kuluja.

1 tykkäys

Muistaakseni minulle kävi joskus samalla tavalla ja otin aspaan yhteyttä. Sanoivat, että hinta päivittyy viiveellä, mutta he veloittavat kuitenkin sen oikean summan, vaikka näkyisi vielä vanhan hinnaston mukaan.

2 tykkäystä

Okei, hienoa! Varmaan sitten laitellaan pelihousut jalkaan ja toivotaan, että välityspalkkiot päivittyvät myöhemmin.

Jos ei niin noottia ja todennäköisesti kyllä fiksaavat - mahdollinen negapalaute muutaman euron tähden varsinkin jos hinnasto on selkeä tuskin kannustaa venkoiluun.

Avasin tilin Interactive Brokersille. Se oli hyvin yksinkertainen prosessi ja dokumentit oli käsitelty tunnissa.

Henkilötiedot + työantajan nimi ja osoite
Passin kanssa selffie, Kuva passista erikseen ja jostain laskusta missä näkee nimen ja osoitteen.

Rahansiirto normaalina iban pankisiirtona saksassa olevalla pankkitilille euroina vaikka päätili on dollari ja margin. 100 euron koesiirrosta tilille kolahti 120,50 USD. Eilen (sunnuntaina) laitettu raha oli tänään tilillä.

3 tykkäystä