Keskustelua välittäjistä

Itselle tuli ainakin Scorpiolta ihan ajallaan osinko. Kaverille samat osingot ei tullut Nordnetin AOTlle ajallaan. Tuon pohjalta veikkaisin, että ei ole mitään tilikohtaista viivästystä, ainakaan noin päin. Itsellä Nordeassa OST.

2 tykkäystä

Mandatumin OSTille oli mun mielestä tullut . Degiron tilille ei ole vielä maksettu.

e: Veroja oli mennyt 30%

1 tykkäys

Nyt oli ilmestynyt EVO:n osingot Nordeaan.

3 tykkäystä

Onko Mandatumin virheellisten verotietojen ilmoittamisesta lisätietoa? Suunnitteilla avata tilit kyseisen puljuun, mutta jäin odottelemaan statuspäivitystä verojen osalta.

1 tykkäys

Tässä minun tilanne ja nykykäsitys:

  • Hankinta/myyntikuluja on puuttunut ja tämän osalta selvittely vielä kesken mutta on luvattu korjata. Olen tosin veroilmoon korjannut jo tiedot käsin erilliselle liitteelle, joten en vaivaa asialla enää päätäni. Täytyy ensi vuonna tarkastaa ettei taas puutu ja ilmoittaa aspaan niin korjaavat kyllä jos on virheitä. Toivottavasti ei silti enää toistu.
  • Verottajalle ilmoitettu iso osa valuuttatileillä tehdyistä kaupoista ilman hankintahintaa. → Tämä lienee jokin isompi virhe, joka toivottavasti ei toistu ensivuonna. Verottajalle raportointi onnistuu silti 9A lukujen avulla.
  • OST veroilmoituksesta puuttuvat tiedot on ilmeisesti ilmoitettu verottajalle veroilmoituksen “luonnin” jälkeen mutta koska olen jo itse korjannut tiedot käsin, niin ne ei päivity enää automaattisesti. Lisäksi tuntuu olevan ristiriitaista tietoa kun verottaja väittää että OST kauppatapahtumat pitäisi kaikki näkyä (verottajalle) mutta välittäjän mukaan verottajalle raportoidaan vain OST voitto/tappio ja tilin alku- ja loppusaldo. Mandatumin mukaan asia on verokarhulta varmistettu. Alan kallistua sen puoleen että Mandatum on oikeassa ja kaksi verovirkailijaa joilta olen asiaa kysynyt ei ole tietäneet faktoja.
  • Esim. EUR-USD-EUR kauppojen raportointi päivän viimeisen kurssin mukaan saattaa olla virheellinen tapa toimia, kun pitäisi ilmeisesti ilmoittaa todellisen kauppahetken kurssin mukaan. Tämä on tämän ketjun keskusteluiden mukaan FIVA:lle ilmoitettu. En vaivaa asialla päätäni, sillä jos tässä todetaan virhe niin se koskee niin suurta osaa Mandatumin asiakkaista että virhe tullaan kyllä oikaisemaan ilman omaa vaivannäköä.
  • Mahdolliset isommat erot valuuttatilillä tehtyjen kauppojen raportoiduissa voitto-/tappiosummissa johtuu siitä että ne raportoidaan verottajan ohjeiden mukaan osto-/myyntipäivän virallisen (viimeisen) valuuttakurssin mukaan, eikä kauppahetken. Tämä vaan menee näin kaikilla muillakin välittäjillä eikä asialle voi mitään. Jotkut on ilmoittaneet itse valuuttatilien kaupat todellisen kauppahetken kurssin mukaan, ja tämä nykyisten tietojen valossa taitaa olla ihan sallittua mutta käsittääkseni ei ole silti täyttä varmuutta miten asia katsottaisiin jos joutuisit tarkempaan verotarkastukseen.

Monella isommat heitot 9A raportissa johtuu tuosta viimeisestä. Vaikka virheitäkin on ollut, niin kyllä niitä korjataan/selvitellään kun on aspaan yhteydessä. Mulla on luottamus Mandatumiin ainakin palaamassa pikkuhiljaa mutta ensivuonna asioiden pitää mennä kyllä paljon sujuvammin. Uskon että järjestelmällisten virheitten ei pitäisi (ei saa!) enää toistua myöhemmin.

4 tykkäystä

Joo, nyt näkyy mullakin.

1 tykkäys

Mulle mandatum ei edes vastaa veroraportointia koskeviin kysymyksiin. Virheet ja mokat ymmärrän mutta en sitä ettei asioita haluta selvittää. Samaa kuullut muiltakin.

Siksi meni luottamus täysin ja vaihdan välittäjää.

Helpomalla pääsee kun tekee itse kirjanpidon kuin korjaa väärin tehtyä ja englannin kielinen asiakaspalvelu on parempi kuin ei asiakaspalvelua olleenkaan hädän hetkellä.

1 tykkäys

Miten voi näinkin pahasti kämmätä. Ruotsista tulevista osingoista ei saa verosopimusta noudatettua niin ei sitten kai mistään. Evolutionin kohdalla kyseessä ei iso tikki osinkoprosentin ollessa alle puolta prossaa mutta periaatteesta pistää kyllä miettimään. Nordnet otti 15% kuten pitää.

Hmm… tän piti olla jo korjattu :roll_eyes:
Viime kesänä oli vielä tuo ongelma, kun kyselin. Alisäilyttäjän kanssa ei homma ollut kuosissaan ja piti korjata tilanne osinkokaudelle tullessa.

Enpä kyllä ole vieläkään Ruotsin lappuja Mandatumiin siirtänyt, odottelen että saavat luottolimiitit käyttöön. Tulee sitten lisää verojen kanssa selvittelyä - oikein vivun kanssa :joy:

1 tykkäys

Niin tosiaan.

Nämä hinnanerosopimukset ja mandatum

Puhelimessa kertoivat että erotus palvelussa ja verottajan raportilla johtuu siitä että niissä on niin paljon vipua että muutokset voi olla kovia kun muunnetaan valuuttaa. No voitte arvata ettei tämä vastaus tyydyttänyt.

Jälkikäteeen selvisi:

Ne xp500 CFD:tä olivat ilmoittaneet verottajalle myyntihetken sp500 pisteluvulla ja sitten muuttaneet sen euroiksi EKP:n päivän kurssilla. Ostohintaa eivät olleet ilmoittaneet ollenkaan

Se on vaan eurotililla koska mulla ei siinä vaiheessa ollut edes valuuttatiliä. Ei ihan pokka riitä eurotilillä olevien summien muuttamista dollarista euroiksi. Mielummin maksan vaikka liikaa veroja,

Eivät toimittaneet minulle kauppojen todellisia hintatietoja vaikka pyysin

2 tykkäystä

Lähinnä Mandatumin käyttäjille. Ei tullut suoraan bumerangina vastaus mun kysymykseen. Todennäköisesti joudun kuitenkin Skatteverketiltä anomaan omia takaisin.

:point_down:

Hei Mikko,

Kiitos viestistä. Selvitämme asiaa Saxo Bankin kanssa ja olemme sinuun yhteydessä pian.

Ystävällisin terveisin,

Trader Team

Tämä on huolestuttavaa, koska olin harkinnut siirtää kaupankäynnin Mandatumille keskiostojen kasvun vuoksi.

Mieleen tuli, oletko @T3r00 tai muut Mandatumin kanssa haasteita kokeneet: @terva_xyz tai @Markakorva tai muut harkinneet pyytää verottajalta Mandatumin /Saxon lähettämiä tietoja? Kun tietoja näyttäisi tai kuulostaisi olevan hankala saada palveluntarjoajalta, itse pyytäisin kyseiset tiedot verottajalta myös mahdollista FIVA-kantelua tai FINE-ratkaisupyyntöä koskevaan asiaan, kun viranomaiselle saatuja tietoja ei ole saanut suoraan palveluntarjoajalta?

1 tykkäys

Se on veroilmoituksessa mitä mandatum on ilmoittanut

Mutta se A9 veroraportti minkä mandatum tekee asiakkaalle ei ole täydellinen. Siinä ei näy esim. Nuo hinnanerotuskaupat mutta verottajalle ne on ilmoitettu

Meneekö muilla toimarit investorin kautta läpi?

Siis tämä Nordean touhu on ihan käsittämätöntä. Viikosta ja päivästä toiseen ongelmia, jotka estävät kaupankäynnin totaalisesti. Onko tällaista muilla pankeilla?

2 tykkäystä

Tiedätkö näkeekö Mandatumin muista rapsoista hinnanerotuskauppoja?

Nimimerkillä tein taannoin pari semmosta, jotka vielä “Position” alla eli saan vielä tiedot talteen…

Mulla ei ole ollut Nordean investorin kanssa mitään ongelmaa tällä viikolla. Pari kauppaa tosin vaan tehnyt, mutta muutaman kerran käynyt

1 tykkäys

Mun mielestä ei näe todellista hintaa. Ilmoittavat tuon nominal valuen kaupparaportissa jolla ei ole mitään tekemistä liikuteltavan rahan kanssa ja muuttavat sen vielä verottajalle dollarista euroiksi vaikka se on euroina sillä kauppatilillä

1 tykkäys

Nyt Nordea tökkii taas huolella. Toimeksiannot jää odottaa-tilaan, tai läpi mennessään ei toteudu, vaikka kauppaa tehdäänkin hieman alle laittamani rajahinnan.

2 tykkäystä

En ole kyllä ite osunnut tällä viikolla tuollaiseen ajankohtaan. On osto tänään ja myyntejä viikon aikana. Sopii siis varmaan olla kiitollinen :sunglasses: