Keskustelua välittäjistä

Onko hinnastoon tai lainaehtoihin tullut jotain muutoksia mitä en ole huomannut?

2 tykkäystä

Tämä on melko onneton tapaus ja todistaa, että Suomessa ei ole oikein kilpailua alalla. Pelkästään vertaamalla Nordean Suomen ja Ruotsin hintoja voi todeta tämän.

1 tykkäys

Pienille kk-säästämisen summille Nordean linjaus ajaa piensijoittajia käyttämään firman omia passiivirahastoja esimerkiksi S&P 500 ETF tai eurooppa ETF:iin sijaan. Tämän huomasin kun pyrin nyt valitsemaan millä panostan hajautusta USA ja EU markkinoille. Lisäksi painotus Nordean maailma indeksissä FAANG-osakkeissa on melkoisesti pienempi vs S&P 500 vaikka ne yhtäkkiä katsoen voikin mieltää “samoiksi” koska pääpaino on amerikoissa. Täten tuotto on pienempi, nyt ja varmaan tulevaisuudessakin kun isot vaan kasvaa enemmän kuin pienet.
Vähän ohi aiheen, kunhan lähdin miettimään millä tuotteella sitä hajauttavampaa sijoittamista oikein tekisi. Tulevaisuudessa tosiaan noihin ETF:iin ei pienisijoittaja kuukausipanostustaan voi kannattavasti tehdä koska “kannattava” minimisijoitus on 800€.

Etf:stä toteavat kuitenkin seuraavaa : *Pohjoismaisten pörssien (Helsinki, Tukholma, Oslo, Kööpenhamina), ja ETF-tuotteiden (Exchange Traded Fund) nykyinen hintakatto 1 % ja välityspalkkiot säilyvät ennallaan.

1 tykkäys

Okei, niinkö se olikin. Siten esim. iSharesin ETF:iin pysyy edelleen laittamaan pienemmillä summilla 1% kululla. Taitaa vaan olla minun pienillä summilla aika pieni ero tuotossa, rahaston 0,5%/v vs. ETF osto + ~ 0,1% kulu. Pitäisi ostaa tonneilla kerrallaan jotta ETF-hyödyn saa irti.

Onpa erikoinen vastaus Nordealta. Minulla myös Investor B osakkeita Nordean salkussa ja splitin jälkeen laski hankintahinnan automaattisesti :thinking:
Myös viime vuonna, kun Apple splittas niin automaattisesti Nordea päivitti hankintahinnat

Investor B:tä ei itsellä ole, mutta Applen splitti meni ihan automaagisesti oikein Nordeassa. Nyt tosin Vestaksen splitti on jäänyt pendaamaan, eli hankintahinta ei näy. Asiakaspalvelun vastaus oli “…pahoittelut häiriöstä…” ja “…toivomme saavamme asian kuntoon…”. Eli oletan että hankintahinta sinnekin tupsahtaisi lopulta jos hyvin käy.

1 tykkäys

Jaaha, ehkä mä olen sitten liian köyhä asiakas, kun mun tapauksessa pankki ei edes saa, oman ilmoituksensa mukaan, korjausta tehdä.

1 tykkäys

Todella ikävä uutinen Nordealta. Itsekin olen rakentanut salkkuani osittain yhdysvaltalaisilla osakkeilla matalien kulujen motivoimana ja nimenomaan vähän kerrallaan.

Mikä on seuraavaksi edullisin osakevälittäjä pohjoismaiden ulkopuolisille osakkeille?
Saa nähdä joutuuko muutoksen myötä kilpailuttamaan koko asiakkuuden Nordean kanssa.

2 tykkäystä

Taitaa olla sitten OP, ainakin nyt toistaiseksi (8 € minimi), jos ei noita Degiroja sun muita aio. Niissä kai pitää sitten itse tehdä kirjaukset verottajalle. Riippuu vähän treidimäärästä ja kertaostojen kokoluokasta haluaako säästää sen pari euroa vs. tunteja itse kirjaillen rivi kerrallaan tarkistaen omasta kirjanpidosta.

Kannattaa kuitenkin heittää tyytymätöntä palautetta pankkiin. Täytynee alkaa selvittämään muita palveluntarjoajia jos vievät muutoksen läpi. Viitteenä Ruotsin hinnat, ei nekään niin edulliset ole, mutta selkeästi paremmat kuin Suomessa.

SVENSKA OCH NORDISKA VÄRDEPAPPER 0,09 %
Nasdaq OMX Nordic, Oslo Börs och First North 0,09 %, min 1 kr, max 199 kr
NGM, NGM MTF och Aktietorget 0,09 %, min 19 kr, inget maxbelopp

UTLÄNDSKT NOTERADE VÄRDEPAPPER 0,09 %
Storbritannien, Frankrike, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Schweiz, USA och Kanada 0,09%, min 29 kr

Stamp duty / FTT tillkommer vid köp av aktier i Storbritannien, Italien, Spanien och Frankrike

2 tykkäystä

Itse käytän Mandatumia, jos yli 50k€ salkku ni 6e per osto :blush:

Tai sitten osakesäästäjien jäsenyydellä myöskin

4 tykkäystä

Op:lla palvelut alhaalla ainakin osittain, kaveri ei päässyt kirjautumaan mobiiliin ollenkan ja myös kaupankäynnissä sakkaamista.

Hei, olisi Nordnettiä koskeva kysymys. Minulla oli 1750 Kanadalaisen yrityksen osaketta. Yhtiö teki 15:1 reverse splitin seuraavilla säännöillä:

“No fractional shares will be issued. Any fractional interest in Common Shares that is less than 0.5 of a Common Share resulting from the Share Consolidation will be rounded down to the nearest whole Common Share and any fractional interest in Common Shares that is 0.5 or greater of a Common Share will be rounded up to the nearest whole Common Share.”

Tililläni näkyi splitin jälkeen 116,67 osaketta ja parin päivän päästä 116 ja ilmoitus, että 0,67 osakkeesta on maksettu sen hetkisen kurssin mukainen osuus. Mielestäni minulla kuuluisi olla 117 osaketta ja olen tästä lähettänyt palautetta asiakaspalveluun. Nordnet ei kuitenkaan suostu lisäämään puuttuvaa osaketta tililleni. Miten minun kannattaisi edetä asiassa ja kenelle valittaa, kun asiani ei etene asiakaspalvelun kautta?

Summa ei ole iso, mutta periaatteen tasolla on hankala jatkossa luottaa palveluntarjoajaan, joka oikeudetta jättää toimittamatta minulle kuuluvaa omaisuutta.

2 tykkäystä

Onko muilla ongelmia Nordea Investor toimeksiannoissa? Minulla ainakaan ei mene läpi. Ilmoittaa jotain toimeksiannon keskeytymisestä…

Et menetä rahaa. Saat tuon osakkeen osan rahana takaisin. Kenen se puuttuva osa osaketta pitäisi mielestäsi sinulle maksaa, kun sitä ei sinulla etukäteen ollut? 1750/15 = 116 + 10/15. Ehdotat, että sinulle pitää antaa osakkeita splitin jälkeen siten, että sinulla olisi alunperin ollutkin 1755 osaketta. Niistä saisi tuon 117 osaketta splitin jälkeen.

Tässä ei harmi kyllä normaalit pyöristyssäännöt toimi.

Tästä en syyttäisi Nordnettia sillä laput kuitenkin majaavat oikeasti jollain alisäilyttäjällä ja Nordnetilla ei ole osaa eikä arpaa tähän splittitoimenpiteeseen. Niin kauan kuin fraktionaalisesta lapusta tulee rahat tilille niin Nordnet ei ole tehnyt mielestäni mitään väärää, dissaukset itse firman suuntaan jos haluaa alkaa napista.

2 tykkäystä

Siis firman pyöristyssääntö on tuo. 0,5 yli jäävät osakkeet pyöristetään ylöspäin, kuten postauksessani tiedotetta lainasin. Eli 1750 osaketta pyöristyy 117 osakkeeksi. Olen toki useammankin viestin aiheesta laittanut Nordnetille, mutta viimeisin vastaus oli: Nordnet ei pyöristä osakkeita. Eihän tässä Nordnetin mitään tarvitse pyöristää, vaan yhtiö sen pyöristämisen tekee. Jos omistan yhtiön osakkeita, mielestäni minulle kuuluu niitä se määrä, joka pyöristämissääntöjen mukaan niistä tulee.

Eli meneekö tämä niin, että jos ostan Nordnetin kautta osakkeita, en oikeastaan omistakaan itse niitä osakkeita, vaan Nordnet (tai sen ulkomainen säilyttäjä) omistaa osakkeet ja minulle on annettu vain lupaus siitä, että Nordnet myy pyytämäni määrän osakkeita valitsemallani hetkellä sen hetkiseen kurssiin ja antaa rahat minulle vähentäen välityspalkkion?

Sinulla on osakkeisiin omistusoikeus. Ja se on kirjattu AOT/OST-tilillesi. Mutta itse laput (digitaalisena) majailevat jonkin firman hyppysissä. Ulkomaisissa lapuissa tämä on alisäilyttäjä jonka kanssa välittäjälläsi on sopimus. Jos kiinnostaa niin Nordnetillä on sivukaupalla pientä pränttiä aiheesta sopimusteksteissä jotka tietty hyväksyit :smiley:

4 tykkäystä

Laput eivät siis ole yhtiön tai pörssin silmissä minun nimissäni? Eli minulla ei ole suoraa omistusta yhtiöön. Esim. osallistuminen yhtiökokoukseen tai joukkokanteeseen petostapauksessa tmv. ei ole mahdollista?

Tiedätkö onko kaikilla suomalaisilla välittäjillä samat käytännöt?