Keskustelua välittäjistä

Tänään saapui ilmoitus Nordealta- nostavat kattoa 1% enimmäispalkkiossa kv-osakkeiden oston osalta, poislukien ETF ja Pohjoismaiden pörssit. Aika siirtyä pois?

Tuosta on keskusteltu pari päivää sitten. Mielestäni jos salkun kaupankäynti pyörii Pohjoismaiden ulkopuolella niin siinä hävisi Nordean ainut etu.

1 tykkäys

No niinpäs olikin tuossa enkunkielisessä. Sitä en lukenutkaan kunnolla näköjään. Miksiköhän tekstissä viitataan niin useasti termiin Common Shares. Onko joitakin eriäviä osakelajeja eri säännöin, vai viitataanko tuolla kaikkiin ulkona oleviin osakkeisiin?

Sitä ihmettelen, että miten se firma voi luvata tyhjästä lisää osakkeita? Omassa hallussaan olevistako se niitä pyöristelee omistajille? Entä verotuskysymys tällaisessa tapauksessa?

1 tykkäys

@Tudor @Jukka8 Varmistaisin vielä, että teillä siis näkyy hankintahinnat ok Nordeassa? Itsehän sain myös vastauksen, kun kyselin Investorin splitin hankintahinnan korjauksen perään, että “kyseessä on yhtiötapahtuma ja emme korjaa hankintahintoja pankin puolesta, vaan muutokset tulee tehdä itse”.

Mahtaako teillä on parempi klubikortti Nordeassa vai mistä johtuu, että hinnat ovat oikein?

2 tykkäystä

Minimipalkkio on kuitenkin vielä puolet pienempi kuin Nordnetilla.

3 tykkäystä

Kyllä ne laput on sinun nimissäsi, nyt joku fiksumpi voi kertoa miten tämä menee ulkomaisten lappujen osalta tarkkaan ottaen mutta suomalaisten firmojen osakkeet on Euroclearin kirjoissa esim. sinun nimissäsi sen verran kun niitä omistat, ei kenenkään muun.

Kysytäänpä täällä koska välittäjäspesifi kysymys. Minulla on jäänyt osuuksia osakkeista mergeristä Nordnettiin, nyt kuitenkaan en pysty myymään kun kokonaisia osakkeita. Eli toimeksiantoa tehdessä voin myydä 70 lappua, mutten 70,235 lappua. Miten tämän saa ratkaistua?

1 tykkäys

Jaa-a. Kysy Nordnetin meklareilta? Ei taida Nordnetin systeemit suoraan taipua mihinkään fraktionaalisiin osakkeisiin…

Ihan normaalisti hankintahinnat näkyy. Nyt kun muistelin niin vastaava ongelma minulla oli pari vuotta sitten, kun Sampo jakoi Nordean osakkeita osinkoina. Näiden hintaa ei näkynyt Nordea Investorissa eikä Nordea niitä automaattisesti laittanut.

2 tykkäystä

Onko sinullakin lisäksi sama, että edes itse ei pysty hankintahintaa syöttämään? Puuttuu koko muokkaa nappi tapahtumista jostain syystä. Pankin viestissä oli mainittu

” Osakkeen nimen perässä on “Lisätietoa” -kohta, jota pystyy muokkaamaan klikkaamalla siitä. Tällä hetkellä muokkauksessa näyttää olevan tilapäiinen häiriö, eli sitä ei pysty tällä hetkellä tekemään. ”

2 tykkäystä

Splittiosakkeista ei ole muistikuvaa, mutta kaikennäköistä muuta ihmeellistä ollut Investorissa hankintahintojen osalta.

  1. Hankintahinnat ilmestynyt seuraavana päivänä ostosta
  2. Hankintahinnat ilmestynyt parin päivän päästä ostosta
  3. Hankintahinnat jostain osakkeesta hävinnyt yhtäkkiä ja palautunut tovin päästä
  4. Hankintahinnat jostain osakkeesta hävinnyt yhtäkkiä ja palautunut, kun valinut salkusta kyseisen osakkeen omat sivut ja avannut välilehden “Arvonmuutos”. Hankintahinnat palautunut välittömästi tämän jälkeen.

Kokeilisin kohtaa 4. Ja ei ole itse tarvinnut puuttua hankintahintoihin. Aina ovat palautuneet tai jollain aikajänteellä.

PS. Välillä hävinnyt osta- ja myyntipainikkeetkin… tuli mieleen, että jos vetäis salkun täyteen Lion E:tä, niin riittäisi jännitystä, mikä häviää milloinkin.

2 tykkäystä

Juu, ei pysty syöttämään mitään vaikka näin aspa väittää :upside_down_face:

Edelleen olen sitä mieltä, että nämä pitäisi tulla pankin puolesta. Heillähän on kuitenkin hankintahinnat (jos ostettu Nordean kautta) kaikista eristä. Ei muuta kuin nelilaskinta käteen siellä pankin päässä, mutta ei.

Onhan tämä Investor (sic!) yksi vitsi. Milloin toimii mikäkin ja uutta on luvattu kuin kuuta nousevaa tosin mobilipankin puolelle. Siellä kyllä näkee teoreettiset kustannukset omistusajalta, mutta hankintaeristä puuttuu tieto. Muutenkin käyttäliittymä on aika perberistä, kun optimoitu mobiililaitteille ja valtavat surureunat vasemmalla ja oikealla. Yksi hyvä puoli Investorissa, että se skaalautuu aika hyvin koko näytölle.

1 tykkäys

0,5 kohdalla kun menee raja, niin keskimäärin puolet pyöristyy alas ja puolet ylös. Tuskin tulee merkittävän kokoista heittoa kumpaankaan suuntaan.

1 tykkäys

Jos ne on minun nimissäni, niin sitten tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Laput pitäisi olla pyöristetty 117 ja Nordnetin systeemit on yhden jonnekin kadottanut. Jos ne olisi esim. Nrdnetin nimissä, niin sitten tietenkin pyöristykset menee toisin, kun koko paketista pyöristyy korkeintaan yksi, kun taas useammalla asiakkaalla saattaa se pyöristys mennä ylöspäin.

Katsotaan mitä vastaavat. En tyytynyt asian vierestä vastaamiseen ja kysyin tuosta omistusasiasta samalla. Sen ainakin tiedän, että USA- yhtiöiden yhtiökokouksissa ei voi Nordnetin kautta äänestää. Onhan se aika sketsiä, jos omistuksia ei jostain syystä asiakkaalle olekaan merkitty. Pikaisella googlauksella en löytänyt mitään mainintaa aiheesta Nordnetin sivuilta.

1 tykkäys

Kävin nordnetin sivuilla, sillä zeken kirjoitukset luettuani ajattelin että höh, siellähän ne ihan selkeästi ja helposti löydettävästi lukee.

…mutta eipä tuosta uudesta nordnetistä löydä yhtään mitään. KATSO IDEAT VAUTSI VAU SIJOITA OSAKKEISIIN VAUTSI VAU ja tämä mainoslehdykkänäkymä sisäänkirjautuneelle asiakkaalle. Miksi?

Paremmin muistavat korjatkoon, mutta joskus taisi olla hinnastossa 100€ siitä että kirjoitetaan joku todistus omistuksista jotta pääsee ulkomaisiin kokouksiin. Varmaankin poistui valikoimasta sen takia että keskimääräinen läpivientiaika jollekin paperityölle on 2vko, joten 100€ ei kata kuluja lähellekään.

2 tykkäystä

Pidempään osakesijoittamista seuranneena, ajattelin nyt vihdoin rohkaistua ja hankkia AOT ja OST. Välittäjiä vertailtuani ensimmäiseksi vaihtoehdoksi valikoitui Mandatum Trader Osakesäästäjien edun ja laajemman osaketarjonnan maiden osalta (mm. Aasia). Aasian markkinat kiinnostavat varsinkin tulevaisuudessa, joten eipä tarvitsisi myöhemmin lähteä vaihtamaan. Alussa todennäköisesti lähden kuitenkin pienemmillä summilla liikenteeseen ja tutuilla kotimaisilla markkinoilla, vaikka muutkin markkinat toki houkuttavat (varallisuutta tosin pitäisi kertyä vähän lisää :)).

Vertailua jatkettuani, jäin miettimään Nordeaa ja Danskea (Danskesta saisin Akavan tai Osakesäästäjien edun, ja on myös oma pankkini, mikä tietysti kätevää), johon saisi maksutta myös reaaliaikaiset pohjoismaiset pörssikurssit. Danskessa huono puoli on taas siirron hinta 100 € (Mandatumilla 50 €), mikäli haluaisinkin siirtyä muille markkinoille (esim. Mandatumin Aasia). Nordeassa on ilmeisesti jokin 1% hintakatto pikkusummille? Olenko ymmärtänyt tämän oikein vai onko siinä jokin taka-ajatus?

Näin ihan aloittelijana on vaikea ehkä vielä nähdä, mikä oikeasti on käytännössä paras.

Millaisia kokemuksia teillä on näistä kolmesta? Kaupankäyntisovelluksien toimivuus ja käytännöllisyys? Muita plussia ja miinuksia? Mitä kautta seuraatte reaaliaikaisia pörssikursseja, mikäli ne eivät sisälly välittäjän palveluihin? Ilmoitukset verottajalle suoraan / raporttien toimivuus?

1 tykkäys
  • Kuten aiemmin mainittu, Nordean 1 % on jatkossa voimassa pelkästään Pohjoismaissa. Investor toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta ei ole stoplossia yms.
  • Mandatumilla on laaja valikoima, käyttöliittymä mielestäni monimutkainen, tavalliset hinnat ihan ok. Joitakin osinkoja ei ole maksettu automaattisesti (itse laitoin viestin ja osinko tuli vihdoin tilille parin päivän kuluttua).
  • Dansken nettisivut ovat huonoja. Mobiilisovellus toisaalta toimii hyvin ja OSKL hinnat 5€/kauppa kaikissa markkinoissa. Valikoima on laajempi kuin Nordean mutta kapeampi kuin Mandatumin.
1 tykkäys

Mä luulin että mandatum on vaan kyvytön ja haluton hoitamaan viranomaisraportointia säännösten mukaisesti ja asiakasrajapintaa asiallisesti, mutta onko tosiaan noin että nyt pitäisi vielä tarkistaa että osingot on oikeasti maksettu?

11 tykkäystä

Joo, se että osinko maksetaan reilusti myöhässä syystä x on paljon lievempi asia kuin se, että osinkoa ei makseta lainkaan, jos asiasta ei tajua itse huomauttaa. En minä ainakaan haluaisi ruveta vahtimaan, että tuleeko ne osingot vai ei. Se on yleensä miellyttävä yllätys, kun aamulla Nordnet appiksesta tulee notifikaatio maksetusta osingosta.

Samalla, kun tarkistat onko osingot maksettu kannattaa tarkistaa myös se minkä veroprosentin Mandatumin lottokone on arponut. Pakkohan niitä katteita on jollain tavalla ruuvata ylöspäin.

1 tykkäys